InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Last van opgezette, dikke voeten

Last van opgezette, dikke voeten

Last van opgezette, dikke voeten Veel mensen hebben wel eens last van opgezette, dikke voeten, de voeten zijn erg dik en de schoenen passen niet goed. Hoe komt het dat je voeten opgezwollen raken?

Opgezette voeten

Wanneer je last hebt van opgezette voeten kan dit variëren van een beetje dik tot voeten die zo dik zijn dat er, wanneer je er met een vinger op drukt, een put in de voet ontstaat. Opgezwollen voeten zijn niet pijnlijk, maar wel vervelend. De voeten zien er niet mooi uit en juist die leuke schoenen passen niet meer. Gelukkig zijn opgezette voeten meestal van voorbijgaande aard.

Hoe ontstaan opgezette voeten?

Opgezette voeten ontstaan wanneer ons lichaam veel vocht vasthoudt. Het vocht wat ons lichaam extra vasthoudt zakt door de zwaartekracht naar beneden. Zo komt het dat meestal alleen de voeten dik worden. Soms merk je ook dat je wat dikkere vingers hebt. Bijvoorbeeld bij een wandeling als het erg warm is.
Voor het vasthouden van extra vocht zijn meerdere oorzaken aan te wijzen:
  • Zwangerschap
  • Pilgebruik
  • Warm weer
  • Een lange vliegreis
  • PMS (Pre Menstrueel Syndroom)
  • Overgewicht
  • Gebruik van bepaalde medicijnen

Wat kun je doen tegen opgezette voeten?

Vaak is er niet zo veel te doen aan de oorzaak van opgezette voeten. In de meeste gevallen zijn opgezwollen voeten tijdelijk en gaat het vanzelf weer over. Ook zijn opgezwollen voeten meestal niet gevaarlijk. Je kunt wel een paar dingen doen om opgezwollen voeten te verminderen.

Het dragen van steunkousen
Steunkousen zijn dikke kousen die een constante druk op de voeten uitoefenen. Hierdoor krijgen de voeten niet de kans om op te zwellen. Veel mensen vinden echter het gebruik van steunkousen niet fijn. Men vind ze niet mooi en vaak zitten ze niet lekker, dit komt dan doordat de steunkousen niet goed passen. Zorg ervoor dat je de goede maat steunkousen krijgt. Wanneer steunkousen niet goed passen, kan dit juist leiden tot opgezette voeten.

Lichaamsbeweging
Voldoende lichaamsbeweging zorgt voor een goede vochthuishouding in het lichaam. Het vocht wordt beter over het lichaam verdeeld doordat het lichaam meer beweging krijgt en er wordt meer vocht afgevoerd. Maak iedere dag een flinke wandeling om dikke voeten te voorkomen.

De voeten hoger leggen
Wanneer je zit of ligt kun je de voeten iets hoger leggen dan je lichaam. Dit zorgt ervoor dat er minder vocht in de voeten blijft zitten.

Opgezette voeten door een medische aandoening

Het komt voor dat opgezette voeten ontstaan als gevolg van een medische aandoening. Wanneer je aanhoudend last hebt van dikke voeten dan is het belangrijk je huisarts te raadplegen. Er kan sprake zijn van hoge bloeddruk, schade aan de bloedvaten of een hartplobleem. Wellicht is er niets ernstig aan de hand, maar heb je baat bij het gebruik van plastabletten. Deze tabletten zorgen ervoor dat je lichaam overtollig vocht kwijtraakt.

Als natuurlijke middelen tegen dikke voeten worden bleekselderij en peterselie aangeraden. Veel mensen blijken bij het gebruik hiervan echter geen verbetering te zien.
Gerelateerde artikelen
Natuurlijke middelen tegen opgezette voeten en spataderenNatuurlijke middelen tegen opgezette voeten en spataderenDe natuur biedt tegen ongemakken als ongezette voeten en benen middelen die alleen maar even verwerkt hoeven te worden t…
Dikke en opgezwollen voeten vormen een lastige kwaalDikke en opgezwollen voeten vormen een lastige kwaalVeel mensen hebben regelmatig last van dikke en opgezwollen voeten. Dit is een lastige kwaal waar men echt veel hinder v…
Oefeningen die helpen bij vochtophoping in de benenOefeningen die helpen bij vochtophoping in de benenIn dit artikel vindt u oefeningen die helpen tegen vochtophopingen in de benen, opgezette voeten, zware benen en een sle…
Wat te doen tegen gezwollen voeten? Tips voor lange reizenWat te doen tegen gezwollen voeten? Tips voor lange reizenAls je op vakantie gaat en je maakt een lange auto- of vliegreis, dan kan het zijn dat je last krijgt van gezwollen voet…
Oedeem, een overmatige ophoping van vochtOedeem, een overmatige ophoping van vochtOedeem is een overmatige ophoping van vocht. Dit zit in het weefsel tussen de cellen van het lichaam in. Het ontstaat do…

Reageer op het artikel "Last van opgezette, dikke voeten"

Reacties

Elizabeth, 22-10-2014 19:39 #18
Nadat ik de laatste tijd aangekomen was en dus overgewicht had en niet veel loop kreeg ik dikke enkels en harde kuiten.
Ik stopte met rode wijn drinken en alle klachten waren verdwenen. Stop met rode wijn zou ik zeggen.
Witte wijn schijnt vocht afdrijvend te zijn.

Ikke, 21-05-2014 15:51 #17
Ik heb verschillende reacties gelezen waar duidelijk vragen bij zaten, toch vond ik maar weinig doelgerichte antwoorden. Hoe werk dit? ook zijn de reacties zeker niet erg recent. Ben erg benieuwd naar een reactie op mijn gestelde vragen.

Ikke, 21-05-2014 15:38 #16
In hoeverre is dit euvel gerelateerd aan leeftijd? Ook heeft het drinken van vooral rode wijn hier veel invloed op. Wat zit daar voor stofje in dat dit kan veroorzaken?

Ineke, 23-07-2013 14:55 #15
Het gaat over hoe en wat kan ik gebruiken als ik dikke voeten heb, vochtophoping tegen gaan. is er wat voor? dank je wel

Danielle, 18-07-2013 13:54 #14
Ik liep al maanden met vocht in mijn voeten en in mijn handen. Ik ben naar Turkije op vakantie geweest en heb daar 10 minuten een gratis kennismakingsmassage gehad. Ik wilde graag een massage voor mijn rug, want die zat helemaal vast. De masseur raadde mij een rug en lymfemassage aan 4 x een uur ( totaal 160 euro) ik heb het gedaan, terwijl ik niet goed wist wat die lymfe massage inhield. Ze wisten mij te overtuigen dat ik het echt nodig had, mijn lymfeklieren zaten verstopt. Aangeraden werd veel water te drinken. Ik heb dit gedaan, en het vocht is weg! Dus mocht je naar Turkije gaan, het is het proberen waard!

Marijke, 11-07-2013 11:30 #13
Ik heb al een aantal maanden een dikke linkervoet. Het doet geen pijn, maar sommige schoenen zitten strak. Ik sport elke dag. Loop veel en zit met mijn voeten regelmatig omhoog. Ik heb geen overgewicht, gebruik geen pil, gebruik geen medicijnen, ook bij koud weer is hij dikker. Ik ben 67 jaar en benieuwd wat dit nu kan zijn.

Petri, 15-03-2013 10:40 #12
Ik heb dikke enkels door dat ik ze vele jaren geleden heb verzwikt want ook dan krijg je vocht in de enkels, plastabletten zorgen er echt niet voor dat het vocht in je enkels en voeten minder wordt, dat is een hele grote fabel want ik gebruik die plastabletten al meer dan 15 jaar en het vocht zit er nog altijd, dat ik een dikke voet heb komt door het vocht dat zich heeft verzameld in mijn voet door een zweepslag. Het vocht zal er echt niet uit gaan, wil je er van af? Ga dan naar Amerika want daar doen ze het heel eenvoudig, in Amerika steken ze een naald in het vocht en zuigen zo het vocht eruit. In nederland doen de artsen dat niet omdat ze hier niet die kennis hebben om dat te doen en omdat vrijwel iedereen nog altijd gelooft in dat fabeltje, dat plastabletten en steunkousen vocht verminderen. Ik ben te arm om naar Amerika te gaan dus ik zal altijd dikke enkels en een dikke voet blijven behouden.

Elma, 20-02-2013 07:45 #11
Ik heb ook last van dikke voeten waar je de putten in kunt drukken, gisteren waren ze zo wat bijna blauw, ik schrok mij wezenloos ervan ik heb mij huisarts maar gebeld en ik moet straks daar heen, ik heb ook een schildklier dieniet goed werkt daar zit in onderbehandeling en zijn zo wat div echo en foto's gemaakt van mij schildklier in het ziekenhuis en ik slik ook thyrax voor mij schildklier en ik ben 49 jaar, en ook over gewicht heb ik ik weeg zo wat tegen de 93 a misschien wel 94 kg en dat wil ik zo graag verminderen en ik heb ook spataderen op mijn benen, ik vind het zo afschuwelijk, en ik wil er iets tegen gaan doen voordat het pas echt te laat is! ik wil iets aan dieet gaan doen en veel bewegen zodat ik niet meer zo zwaar bent en ik wil daarom voel ik mij ook zo down daar door, de overgang is een lastpost voor veel vrouwen! met te veel vocht vast houdend, spataderen bloedsuikerspiegel vaak te hoge bloeddruk en noem nog maar meer op van die vervelende kwaaltjes.ik vind dat vrouwen vaak meer hebben dan mannen!

Carol Epke, 16-01-2013 10:51 #10
Ik heb een peesschede infectie aan de voet en heb hiervoor diclofinac gekregen tegen de pijn, nou is de voet opgezet, wat kan hier tegen doen? Heel graag uw advies. Bij voorbaat mijn hartelijke dank.

Andre Pols, 07-01-2013 20:11 #9
Heb dikke enkels en al na een uur zitten heb ik bij het lopen stijve spieren in mijn onderbenen. Het beste kan ik dan op mijn temen lopen, dan is de pijn weg.

Wie begrijpt hier iets van?

Yoanne, 01-10-2012 21:07 #8
Ik had het toen het warm was dit jaar voor het eerst en ook voor het eerst iets verhoogde bloed druk 155 om 85 ik ben 58 jaar en goed in de overgang en ook wat over gewicht.
Heb van kind af aan al aan de lijn moeten doen en denken maar het verloren gewicht is nooit blijvend, ook een schildklier die niet werkt en val heel moeilijk af 4 jaar geleden is het mij gelukt met Atkins 45 kilo af te vallen woog toen 81 inmiddels alweer 20 erbij dus weer over de 100.Ik baal echt alas een stekker en nu dus de op gezette voeten en boed druk ook pijnlijke benen door de spataders die al tot 2 maal toe weggepikt zijn.
En steunkousen die draag ik niet heb het geprobeerd maar dan wordt ik gek steunzolen evenmin een effect.Heb ook injectie's om de 5 weken voor vitamine B 12.Regelmatig krijg ik te horen straks als je helemaal van de overgang af bent zul je zien dat je je een stuk beter voelt.Momenteel eet ik 800 calorieën per dag via de diëtist en nog val ik amper af.

Roos, 22-08-2012 22:18 #7
Ik heb al heel lang last van opgezette voeten je ziet gewoon dat er vocht in zit vooral tegen de avond, maar 's morgens zijn ze ook al dik. Mijn huisarts doet er niets op uit. Ik zit met meerdere medische klachten en telkens als ik het aangeef bij de huisarts dan bespreekt hij 1 van mijn klachten met mij maar van dat vocht vasthouden negeert hij gewoon. Wat moet ik nou doen?

Ria, 02-07-2012 12:11 #6
Ik ben geholpen geweest aan mijn knie en aan mijn schouder. Daar heb ik pillen voor gekregen en die moet ik innemen als ik pijn heb. En die pillen heten
Diciloenacnatrium. Maar ik kreeg daar dikken voeten van en kan bijna geen dichte
schoenen aan. Wat kan ik het best doen? Kunt u mijn daar iets over zeggen?
Bedankt er alvast mee. Ria Reactie infoteur, 02-07-2012
Bij bijwerkingen van medicijnen moet u altijd terug naar de arts die de betreffende medicijnen heeft voorgeschreven of naar uw huisarts. Het is belangrijk om na te gaan of uw klachten inderdaad van de medicijnen komen of dat ze wijzen op andere gezondheidsproblemen. Worden uw klachten wel veroorzaakt door de diclofenacnatrium, dan kan de arts u wellicht een ander middel voorschrijven. Blijf hier niet mee lopen, maar raadpleeg de dokter!

Joke Slokker, 30-03-2012 06:02 #5
Na het afbouwen van prednysolon kreeg ik dikke voeten en benen tot de knieën, kan niet in schoenen komen, ze branden en doen pijn. Plaspillen helpen niet. Wat kan ik het beste doen?

Van Rood, 14-09-2011 12:55 #4
Dikke voeten kunnen ook een eerste teken zijn van Hartfalen. In dat geval heeft het hart onvoldoende pompkracht. Andere tekenen zijn bijv. aankomen van gewicht. Steunkousen helpen niet maar worden wel vaak als oplossing gepresenteerd (o.a. in verzorgingshuizen en verpleegtehuizen). Plaspillen (diuretica) en een gerichte therapie ter ondersteuning van het hartprobleem zijn noodzakelijk.

Angela, 22-07-2011 09:47 #3
"opgezwollen voeten zijn niet pijnlijk, wel vervelend" De schrijver van dit stukje heeft zelf nog nooit opgezwollen voeten gehad denk ik. Stel je voor: voeten die uitdijen tot meer dan twee keer hun normale grootte, vel dat uit moet rekken om eromheen te kunnen blijven zitten (wat niet altijd lukt), slippers en sandalen (schoenen kun je niet meer aan) die snijden in je vel. De onderkant van je voeten is ook opgeblazen en daar mag je dan je dagelijkse wandeling op maken; alsof je over een spijkerbed loopt. En dit alles dan nog mét gebruik van plaspillen en iedere keer zodra de temperatuur boven de 25 graden stijgt. Leuke schoenen of mooie voeten interesseren met niet; ik wou dat ik gewoon kon lopen!

Rob Viveen, 23-06-2010 06:05 #2
Op dikke.voeten wou ik in het kort reageren, ik liep enkele maanden met dikke onderbenen en voeten door.
Mijn arts deed verschillende onderzoeken ( waaronder een hartfilm ) waarna ik het plaspilletje voorgeschreven kreeg.
Ik vroeg aan hem of ik daarbij een natuurproduct mocht gebruiken waarbij hij me afrade dit te mogen gebruiken.
Mijn vraag is deze als ik deze er wel bij gebruiken zal wat de schade kan betekenen.
Bij deze de stevige groet: Rob Viveen

Corinne de Haseth, 17-05-2010 20:54 #1
Graag wiilde ik weten waarom ik opgezwollen voeten en soms ook handen heb.
Mijn medicijnen zijn antidepressieve medicijn :amitriptylinehydrochloride 10 mg, en soms valium 5 mg, alvast bedankt voor uw antwoord, Corinne.

Infoteur: Ceetee
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 18
Medische informatie…
Schrijf mee!