InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Evenwichtsstoornis

Evenwichtsstoornis

Evenwichtsstoornis Het evenwichtsorgaan ligt in het middenoor. Het bestaat uit vijf holtes. Een evenwichtsstoornis wordt genoemd wanneer er sprake is van een stoornis op een bepaalde plek, waardoor het evenwicht word verstoord. Bij een evenwichtsstoornis treden de onderstaande kenmerken vaak op.

Evenwichtsapparaat

Het evenwichtsapparaat word ook wel het evenwichtsorgaan genoemd. Het evenwichtsorgaan ligt in het middenoor. Het bestaat uit vijf holtes:
  • de drie halfcirkelvormige kanalen: deze geven informatie door over draaibewegingen van het hoofd.
  • het ovale zakje: deze geven informatie over de stand van het hoofd ten opzichte van de zwaartekracht
  • het ronde zakje: deze geven ook informatie over de stand van het hoofd ten opzichte van de zwaartekracht
Samen met de ogen en het gevoel in de spieren, vormt het de evenwichtszin. Zodra de stand van het lichaam veranderd, werken spieren samen om het evenwicht weer te hervinden. Op deze manier kan de mens rechtop blijven staan of zitten en valt niet om.

Evenwichtsstoornis

Een evenwichtsstoornis is wanneer er sprake is van een stoornis op een bepaalde plek, waardoor het evenwicht word verstoord. Dit kan bijvoorbeeld in de zintuigen zijn, maar ook in de zenuwgeleidingen. Ook onder invloed van vergiftiging kan een evenwichtsstoornis ontstaan. Wanneer de spieren die het evenwicht moeten herstellen niet meer goed functioneren, is er ook sprake van een evenwichtsstoornis. De stoornis kan ontstaan door bijvoorbeeld een ziekte, bacterie, infectie, maar ook door een ongeval waarbij beschadiging optreedt. Ook kan een bloedprop in de vaten van het evenwichtsorgaan zitten.

Symptomen

Bij een evenwichtsstoornis treden de volgende kenmerken vaak op:
  • duizeligheid, de omgeving lijkt te draaien
  • misselijk, soms braken
  • tijdens het lopen het gevoel hebben te vallen, niet in een rechte lijn kunnen lopen of echt vallen
  • onwillekeurige oogbewegingen
  • oorsuizen en soms doofheid aan de aangedane kant

Wagenziekte/ zeeziekte

Wagenziekte en zeeziekte vallen onder de reisziekten. Hier komt dus ook luchtziekte in voor. Het treedt op wanneer de bewegingen die het evenwichtsorgaan registreert, niet overeenkomen met wat de ogen zien. Men kan dit oplossen door zelf het voertuig te besturen, hierdoor moet men verplicht naar de horizon kijken en ziet men de bewegingen veel eerder aankomen. Maar dit is niet altijd mogelijk: het zal zelden voorkomen dat men eventjes het vliegtuig mag gaan besturen waarin met zit. Een andere oplossing is het eten van gember of het strak blijven kijken naar één punt buiten het voertuig. Wat ook helpt is een watje in één oor te stoppen. Voor rechtshandigen is dit het linkeroor en voor linkshandigen het rechteroor. Verder zijn er ook tabletten tegen reisziekte te verkrijgen.

Vergiftigingen

Onder invloed van een teveel aan alcohol ontstaat er vaak een waggelende gang. Dit komt omdat de alcohol de beheersing die men normaal over de spieren heeft, afremt. Het evenwicht kan daardoor niet snel genoeg hersteld worden door de spieren. Hierdoor is het moeilijk om rechtop en rechtdoor ter blijven lopen en ontstaat er die waggelende gang. ook kan het ervoor zorgen dat men alles om zich heen ziet draaien, omdat de waarneming ook verstoord raakt.

Hersenen en ruggenmerg

Bij bepaalde ziekten van de hersenen en ruggenmerg kan het voorkomen dat informatie niet goed word doorgegeven of terug wordt gegeven. Hierdoor ontstaan er ook evenwichtsstoornissen. Het lichaam weet niet wat het met de informatie aanmoet en kan hier dan ook niet goed op reageren door tijdig het evenwicht te herstellen.

Ziekte van Ménière

Bij deze ziekte treedt ook een evenwichtsstoornis op. De oorzaak is een lekkage in het binnenoor, waardoor twee vloeistoffen met elkaar verbinding maken en daardoor verkeerde informatie naar de hersenen doorsturen. Een gescheurd membraan tussen de twee vloeistoffen is de oorzaak van alle ellende, en wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een virus of een auto-immuunziekte.

Duizeligheid

Duizeligheid is het gevoel dat men heeft dat de wereld draait of dat de persoon zelf wankelt. Duizeligheid is meestal het gevolg van een evenwichtsstoornis, maar kan ook in een aantal andere gevallen optreden, namelijk:
  • bloedarmoede
  • arteriosclerose: aderverkalking
  • gezwel in de hersenen
  • zwangerschap: vaak veroorzaakt door een lage bloeddruk
  • te weinig eten
Heeft men last van duizeligheid die vaak terug komt, dan is het altijd raadzaam om eens een arts te bezoeken. Ook bij evenwichtsstoornissen is het raadzaam om naar een arts te gaan. In geval van reisziekte kan men tabletten innemen voordat men op reis gaat.
© 2010 - 2014 Bibiana, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
EvenwichtsstoornisEvenwichtsstoornisEen evenwichtsstoornis ontstaat vanuit de zintuigen of de zenuwgeleidingen. Er is vaak sprake van duizeligheid en missel…
Gezondheid: evenwichtsstoornissenGezondheid: evenwichtsstoornissenVeel mensen krijgen er mee te maken, soms is het zo minimaal dat je er nauwelijks erg in hebt, maar bij sommige mensen k…
De werking van het oorHet oor is één van de vijf zintuigen. Het zorgt ervoor dat we de wereld om ons heen kunnen horen, maar het oor zorgt er…
Duizeligheid, symptomen en oorzakenDuizeligheid, symptomen en oorzakenIedereen is wel eens duizelig. Je bent even uit evenwicht, alles draait even, maar gelukkig herstelt het snel weer. Maar…
Bipolaire stoornis (manisch depressief)Bipolaire stoornis (manisch depressief)Een bipolaire stoornis is een stoornis waarbij je veel stemmingswisselingen hebt. Een ander woord hiervoor is manisch de…
Bronnen en referenties
  • http://www.e-gezondheid.be/informatie-evenwichtsapparaat/ziekten-aandoeningen-1-990-4095.htm

Reageer op het artikel "Evenwichtsstoornis"

Reacties

Marina, 14-10-2014 11:51 #19
Ik ben naar de osteopaat gegaan voor mijn duizeligheid en het heeft geholpen. Ik moest elke dag wandelen en enkele bewegingen maken. Hij heeft ook een soort massage gedaan. Maar ik heb nog steeds het gevoel dat ik ga vallen als ik beweeg. Het evenwicht is niet goed. Alsof ik dronken ben. Ik ga nog een keer bij de osteopaat om te kijken of hij hier iets aan kan doen.

Jolanda Vt Wout, 24-09-2014 19:59 #18
Ben ook al jaren aan het zoeken waar bepaalde klachten vandaan komen. Ik heb de afgelopen 2 jaar zo'n 8 keer blaasontsteking gehad en dus ook 8 keer antibiotica en door de antibiotica zal mijn lichaam ook een flinke opdonder hebben gekregen. Alleen heb ik de laatste weken last van een onwerkelijk gevoel in mijn hoofd, alsof je er zelf niet bij bent. Ook kan ik mijn niet goed concentreren en loop af en toe te slingeren (en ik drink geeneens alcohol en slik ook geen medicijnen). Ik ben in staat om over een plankje van 1,5 cm te struikelen, ik denk wel dat ik mijn voeten hoog genoeg optil maar dat doe ik dus niet, gelukkig kan ik mij herstellen maar ben ook al een paar keer echt gevallen. Dat gevoel in mijn hoofd vind ik eng en omdat ik met de auto naar mijn werk moet zou ik er heel graag vanaf willen want eigenlijk vind ik het niet verantwoord om aan het verkeer deel te nemen. Ook zie ik wazig (vooral 's ochtends) met het linkeroog daarbij komt ook dat ik met het ene oog plus heb en het andere oog min. Waar het vandaan komt en hoe je het oplost? zijn er meer mensen die zich hierin herkennen en tips kunnen geven. Bij de huisarts ben ik al talloze keren geweest en eerlijk gezegd weet hij ook niet wat hij nog kan doen. Alvast bedankt.

Janneke van der Meulen, 14-09-2014 23:53 #17
Onlangs is bij mij geconstateerd dat beide evenwichtsorganen het niet meer doen. En dat er niets aan te doen valt. Ja evt in de toekomst een kunstorgaan. Maar nu zoek ik hulp. Ik heb al fysiotherapie maar omdat ik zo moe ben en ik ook heel veel last er van heb in mijn functioneren zoek ik dus iets waar ik hulp kan krijgen om hier mee om te leren gaan want het zal niet beter worden. of het blijft zoals het nu is of het wordt slechter. Nu is mijn vraag waar kan ik terecht voor hulp en advies?

Pilar Rodriquez, 08-04-2014 12:45 #16
Ik heb al sinds drie weken last, van duiziliheid. En spugen en misslijkheid. Daar voor heb ik Domperdion voorgeschreven voor gekregen. sinds twee dagen is er bloed afgenomen, er ik niks gevonden. en nu heb ik Primperan gehad ook tegen het spugen en de misselijkheid. De dokter heeft het wel over een evevwichtsstoornis gehad, maar zo'n aanval kan wel even duren. Ben ook suikerpatiënt. ben duizelig en heb veel last van hoofdpijn. Iemand die tips heeft? heel graag.

Claudia, 13-01-2014 10:15 #15
Ik heb nu bijna 6 maanden last van evenwichtsstoornis en dit is behoorlijk slopend met allerlei bijkomende klachten. Voordat ik dit kreeg en ik in elkaar zakte had ik een enorm vitamine D3 tekort en ontzettend veel stress en hoge werkdruk of dit de oorzaak is geweest, geen idee? Heb ook allerlei onderzoeken gehad, mri scan, bloedonderzoek en evenwichtsonderzoek (testen met beelden, kieptest en warm en koud water in oren) mijn evenwichtsorgaan reageerde hier erg gevoelig op.
De klachten die ik nu allemaal heb is net zo lang als hier eerder al is omschreven maar ik heb wel last van hyperventilatie op het moment dat ik zo duizelig ben, ook ik loop vast en kom niet echt verder bij KNO arts. Ik ben zelf aan de slag gegaan omdat ik niet meer wist hoe ik in bed moest liggen (2 kussens hoofdsteun omhoog op de bank slapen enz) ik heb een nieuw kussen gekocht! En nu slaap ik weer in normale houding gewoon plat met kussen. het oorsuisen is minder geworden en ben niet meer duizelig als ik op sta ik let er wel op dat ik geen snelle hoofdbewegingen maak. Loop nu wel bij fysiotherapeut omdat het allemaal vast zit in nek/schouder door heel lang verkeerde houding. Ik heb me voorgenomen om vaker een nieuw kussen te kopen en elke dag even de schouders naar achter ronddraaien en buiten wandelen als ik geen aanval heb.
Je kunt met kleine dingen en oefeningen minder last krijgen van duizeligheid (balletje gooien, focus naar een punt en beweeg je hoofd rechts links voor achter enz) vind je bij bppv oefeningen. Mij helpt het tot nu toe en kan weer auto rijden en weer iets functioneren. Succes en beterschap allemaal.

Josbestenbreur, 11-11-2013 21:42 #14
Is er wat voor evenwichtsstoornis een pil of zo?

Eefje, 20-07-2013 18:51 #13
Laatste tijd last van een loom, duizelig gevoel. Hierbij hoofdpijn en moeheid overdag, 's avonds juist fitter. Als ik vanuit mijn nek draai wordt de duizeligheid erger, bukken is ook taboe. Zelfs als ik sta heb ik er last van. Bij lopen heb ik het idee dat ik me moet vasthouden als er iemand in de buurt komt. Ik heb ook last van mijn ogen alsof ik deze constant moet focussen. Pas nog de ogen laten testen, kleine min sterkte maar met bril nog klachten. Is dit een rede om naar de arts te gaan?

Tdacosta, 03-07-2013 16:29 #12
Wat kan er gedaan worden om dit niet meer te krijgen.
Dank U

Anno 03-06-36, 28-01-2013 18:47 #11
Na het uitspuiten van mijn oor ben ik voor de derde keer door mijn benen gezakt, kan nog net op de bank komen wordt misselijk, de eerste keer overgegeven, het duurt zo'n 3 uur dan kan ik pas weer rechtop ztten, heb daarna nog zo"n 3 dagen hoofdpijn. zit vol schrik op de vierde keer te wachten;
Ben bij de KNO arts geweest. er is een MRI gemaakt maar niets te zien, ze denken niet aan de ziekte van Meniere, wie weet nog iets waar ik wat aan heb.

Vocalist, 12-11-2012 00:50 #10
Uitslag ct scan geen afwijking gevonden in het oor op de ct scan. De neuroloog denkt dat ik na 2 jaar nog steeds last heb van de rest verschijnselen van een infectie op het evenwichtsorgaan. Kan dat? Hier heb ik cinnarizine voor gekregen. Maar hoe lang mag je dit gebruiken en gaat die verstoring ooit over? Ik heb namelijk niets kapot in het orgaan. (zie testen vorige bericht) Kan het ook zijn dat er troep in mijn oor zit na de infectie, dat eruit moet? De cinnarizine heb wel een beetje. Net 4 dagen ingenomen. Iemand nog andere tips?

Elleke, 09-11-2012 13:48 #9
Hallo!
Ik ben nu al een week lang uit balans; heb dit eens in de zoveel tijd. Ben altijd licht in m'n hoofd, maar de ene keer erger dan de andere keer. Nu ben ik echt al een week lang uit balans. Vooral als ik zit of lig. Ik heb het gevoel heen en weer te gaan, net alsof ik op een boot zit.
Vanmorgen bij de dokter geweest, die zag wel wat achter m'n trommelvlies zitten. Maar kan hier die duizeligheid 24/7 uur van komen?

Vocalist, 04-11-2012 19:54 #8
Ik ben 26 jaar en werd wakker met duizeligheid. Daarvoor nooit snel ziek. Bloeddruk goed en de bloedonderzoeken ook goed. Ook heb ik geen hyperventilatie. Dit zijn mijn klachten. Artsen zoeken al 2 jaar, ik word er moedeloos van. Ze maken nu voor het eerst een ct scan van de oren. Waar lijkt dit op? Iemand een idee? Geen bppd, Meniere of ms, geen uitval gelukkig. Maar wat dan wel?

Klachten;

Lichamelijke klachten:
Draai duizelig (24 uur op een dag)
De beweging van de nek wekt duizeligheid op
Erg veel nek pijn. Nek pijn rechts boven in de nek.
Heb het gevoel dat mijn hoofd van mijn romp afvalt.
Rechts verdoofd gevoel in de nek, hals, wang. Ik heb er wel gevoel in, maar het voelt anders. Dit ervaar ik ook vaak in mijn rechterbeen. Vooral als ik even heb gelegen. Als ik meer beweeg, dan wordt dit gevoel iets minder.
Oogproblemen (Lichte nygstagmus, de wereld zie ik steeds iets bewegen en het lijkt om iets schudden. Wazig zien. Doormiddel van de prisma gaat het beter. Ik kan niet goed naar een punt kijken. Dat maakt het lezen erg moeilijk.
Evenwichtsstoornis (gevoel alsof ik op een boot zit en niet aanmeer) De grond gaat op en neer
Erg moe door continu compenseren
Draaiduizelaanval (alleen bij opstaan uit bed)
Balansverstoring (ik val naar rechts)
Veel nekpijn naar het gebruiken van mijn nek (zoals werken)
Slaapproblemen (word vaak wakker, want ik hoef maar iets verkeerd te liggen en alles draait)
Oorproblemen (oorsuizen alleen rechts bij opstaan uit bed of als ik mijn hoofd te snel draai, het gevoel dat er iets lekt in mijn rechteroor. Links geen problemen. Rechts lichte druk om mijn oor.
Hoofdpijn (achterop mijn hoofd)
Bij bukken begint het ook te draaien en ervaar ik druk op mijn hoofd
Opgezette klieren in de hals. Het voelt aan als balletjes. Ik heb er 4 a 5. Zijn onderzocht met een echo. Deze zagen er goed uit.
Kracht testen gehad. Huisarts geeft aan geen verschil te voelen in kracht.
Soms aangezichtspijn
Neusproblemen ( soms druk om mijn neus en elke ochtend als ik wakker word, zit mijn neus vol)
Instabiele nek

Onderzoeken die ik heb gehad.

Rontgen foto nek (werfels zagen er goed uit)
Evenwicht test met water in de oren (geen verstoringen gevonden)
Oogtesten oogarts ( cillinder afwijking, wordt al gecorrigeert door bril)
Mri scan hoofd (alles zag er goed uit, geen afwijking gevonden)
Ct scan hoofd (alles zag er goed uit, geen afwijking gevonden)
Ct Scan Holtes van mijn hoofd ( was goed, neus boven aan iets vernauwd)
Echo buik omdat ik steeds moest spugen (alles zag er goed uit, geen afwijkingen gevonden)
Gastroscopie gehad (geen afwijkingen gevonden)
Manueeltherapeutisch onderzoek (de dura werkt niet voldoende en ben heel erg stijf)
(heb 6 maanden continu op bed gelegen, misschien is dit de oorzaak)
Balans app meting: Ik sta niet goed op de binnenkant van mijn voeten. Vooral op de achterkant en zijkant.
3x Bloedonderzoek uitgebreid: Geen afwijkingen
Onderzoek ontlasting: Geef afwijkingen
Testen neuroloog: Geen afwijkingen en reflexen zijn goed.
Bppd onderzoek door middel van kiepen(ziekenhuis deventer): Geen bijz afwijking gevonden, rechts een kleine oogbeweging. Reactie infoteur, 05-11-2012
Moeilijk. Zelf zou ik denken aan een ontsteking van het evenwichtsorgaan, maar je hebt al bloedonderzoeken gehad. Zijn deze ook op kweek gezet? Is er ook al onderzocht op een vitamine-tekort? Vaak betreft dit vitamine B.
Omdat je al zoveel onderzoeken hebt gehad, kan ik niks bedenken wat nog niet ontdekt had moeten worden.

Bart van Vliet, 02-08-2012 14:45 #7
Ik heb sinds 2010 last van duizeligheid. Ik ben in verschillende ziekenhuizen geweest.
In Utrecht werd mij verteld dat min linkerevenwichtsorgaan beschadigd was en dat het beter zou zijn dat dit orgaan helemaal uit zou vallen. Dan zou de rechterkant het overnemen. Na een onderzoek in Apeldoorn stelde de doktoren dat links volledig uitgevallen was. Ik was blij, want nu zou rechts het overnemen. Het is nu 20 weken later, maar ik merk nog niets. Zijn er mensen die dit ook hebben gehad en die bemerkten dat de goede kant het overnam van de uitgevallen kant?
Graag hoor ik een reactie. bij voorbaat dank. Reactie infoteur, 03-08-2012
Het uitvallen van één kant van het evenwichtsorgaan wordt inderdaad overgenomen door de andere kant: echter soms niet helemaal. Normaal duurt de overname twee tot vier weken: in die periode kan men duizelig en/of misselijk zijn. Daarna heeft de goede kant het overgenomen. Wanneer dit na 20 weken nog steeds niet het geval is, lijkt het erop dat de goede kant niet alles heeft overgenomen.

Nathalie, 30-06-2012 11:26 #6
Vaak ligt in me hoofd en met lopen vaak het gevoel naar 1 kant te hangen.
ook heb ik last van oorsuizen 24/7. iemand een idee wat dit kan zijn? heb laatste tijd wel flink last gehad van spanning in me lijf met een vorm van hyperventilatie erbij. maar klachten die ik beschrijf heb ik ook als ik me top voel Reactie infoteur, 26-07-2012
Heb je je bloeddruk al eens op laten meten? Het lijkt mij dat deze niet goed is. Maar uiteraard kan het ook andere oorzaken hebben. Wanneer dit langer aan blijft houden en niet verminderd, ga dan langs je huisarts.

Annemarie, 29-04-2012 10:32 #5
De eerste drie symptomen zijn heel herkenbaar. Misselijkheid had ik in het begin. Na 10 maanden heb ik nog steeds tijdens het lopen een gevoel om te vallen en kan ik niet recht lopen. Ik heb inmiddels het vertrouwen dat ik niet snel zal vallen. Ik ben onderzocht door KNO arts. Deze vond geen oorzaak, afd. vestibulologie stelde een niet werkend deel in het gehoororgaan vast. Volgens mij één van de in dit artikel beschreven zakjes.
Regelmatig lijkt het net of er een druppel door mijn oor loopt en ervaar ik jeuk diep in het oor. Verder heb ik een soort plastic smaak in mijn mond, kan e.e.a. met elkaar te maken hebben?
Ik heb de boodschap gekregen dat de medische wereld mij niet verder kan helpen. Omdat dit lastig te accepteren is ben ik toch nog zoekende. Zijn er ervaringen die mij kunnen helpen?

Llv, 16-03-2012 17:22 #4
Ik heb vaak het idee dat het huis beweegt (woon wel in een oud huis op 4 hoog). Het probleem is echter dat niemand anders dit lijkt te merken. Zou dit iets kunnen zijn of zit het 'tussen mijn oren'? Reactie infoteur, 28-03-2012
In een woning zit altijd wat speling, dit is te zien aan scheuren die zich soms vormen. Deze speling is met het oog niet waar te nemen. Ook een oude woning zou dus niet waarneembaar mogen bewegen. Gebeurt dit wel, dan is het zaak de woning zo snel mogelijk te verlaten.

Het lijkt erop dat de beweging inderdaad 'tussen de oren' zit, zoals het genoemd wordt. Worden er ook bewegingen waar genomen wanneer je in bed ligt? En met de ogen gesloten, voel je dan beweging?

Kim, 03-03-2012 20:44 #3
Ik heb 3 maanden geleden een oorontsteking gehad in me rechter oor, maar sinds 2 maanden geleden heb ik bijna elke maand dat ik uit het niets heel bleek word, zwak word, duizelig en misselijk. kan dat te maken hebben met de evenwichtsstoornis? Reactie infoteur, 03-03-2012
Dat is heel goed mogelijk, laat dit even door je huisarts nakijken!

Fernand, 27-10-2011 08:42 #2
Ik heb last van BPPV - Benigne paroxysmale positioneringz Vertigo, als gevolg van een zware verkoudheid. Er bestaan therapeutische maneuvers hiervoor: wentel- of zwaaimaneuvers. Weet iemand waar deze toegemast worden? Reactie infoteur, 28-10-2011
De huisarts of fysiotherapeut kan hier wellicht meer over vertellen. In Nederland wordt deze methode niet zo heel veel toegepast, maar kan wel zeer effectief zijn.

A. Velzeboer, 03-10-2011 20:24 #1
Graag informatie over evenwichtsstoring. Heb last van oorpijn soms. De dokter ziet niets aan het trommelvlies. Maar ik hou vol dat de pijn achter het trommelvlies zit. Daar wordt dan niet op gereageerd dus ook niet naar gekeken. Is dit dan niet het gebied van een K en O arts? Een andere specialisatie? Reactie infoteur, 03-10-2011
Inderdaad, het oor, vooral het gedeelte achter het trommelvlies, kan het beste door een KNO arts bekeken worden.

Infoteur: Bibiana
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 19
Medische informatie…
Schrijf mee!