InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Slikklachten: Oorzaken en behandeling

Slikklachten: Oorzaken en behandeling

Dysfagie ( Letterlijk moeilijk eten) komt meestal door een probleem in de slokdarm en minder vaak ligt de oorzaak in de keel. Bij dysfagie heb je het gevoel dat je eten blijft steken in de keel of in de borst. Normaal gesproken gaat slikken vanzelf, je hoeft er niet bij na te denken. Maar er zijn mensen, die elke dag grote problemen met slikken hebben. Slikklachten kunnen vele vervelende verschijnselen veroorzaken zoals b.v. heesheid, gewichtsverlies, keelpijn of pijn bij slikken. Iedereen heeft wel eens een keer slikklachten. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren als je niet goed hebt gekauwd of te snel hebt gegeten. Als je vaker problemen hebt met slikken of nemen ernstige klachten toe, dan is het aan te raden naar de huisarts te gaan.

Slikklachten met de oorzaak in de keel

Bij slikklachten, waarbij de oorzaak gelegen is in de keel, is het problematisch om voedsel vanuit de mond in het bovenste deel van de slokdarm te krijgen. Dit komt vaak door een verzwakking van de keelspieren t.g.v. een beroerte, of een zenuw- en spieraandoening, zoals de ziekte van Parkinson of spierdystrofie.

Andere verschijnselen kunnen zijn;
  • Hoesten tijdens het slikken
  • Verslikken
  • Heesheid
  • Gewichtsverlies
  • Teruglopen van vloeistoffen via de neus

Slikklachten met de oorzaak in de slokdarm

Slikklachten komen vaak door een probleem in de slokdarm.

Klachten die hierbij kunnen optreden zijn;
  • Keelpijn
  • Rochelen
  • Slechte adem
  • Pijn bij het slikken
  • Boeren
  • Aanhoudend hoesten
  • Drukkend gevoel of pijn in de bost

Oorzaken slikklachten door de slokdarm

  • Gezwel ( goed- of kwaadaardig)
  • Littekens door bestraling bij kanker
  • Vernauwing van de slokdarm door littekenweefsel, ontstaan door maagzuur wat de slokdarm in stroomt en een ontsteking veroorzaakt.
  • Verzwakte slokdarmspieren, door ouderdom of door ziekten als sclerodermie of achalasie.
  • Een Zenker divertikel, een soort zakje naast de slokdarm, die zich vult met voedsel en op den duur de slokdarm dichtduwt.

Als je het voedsel uit de divertikel weer opgeeft veroorzaakt dit een slechte adem en rochelende geluiden. Voedseldeelltjes kunnen dan ook in de longen terecht komen en ademhalingsmoeilijkheden veroorzaken.

Behandeling slikklachten

Behandeling zal afhangen van de oorzaak van de klachten.

Fysiotherapie
Bij problemen door spierzwakte kan de fysiotherapeut je technieken aanleren om beter te slikken.

Slokdarmdilatatie
Bij een vernauwing in de slokdarm kan deze worden opgerekt (dilateren) door via een endoscoop een een instrument in de slokdarm in te brengen. Er wordt meestal een ballon opgeblazen om de doorgang wijder te maken.

Operatie
In geval van een gezwel of een divertikel zal vaak een operatie nodig zijn.

Aangepaste voeding
Soms is het nodig om gepureerde of vloeibare voeding te nemen, tot behandeling kan plaatsvinden.

Medicijnen
Ingeval van gastro-oesofagale refluxziekte kunnen medicijnen gegeven worden om maagzuur minder zuur te maken of medicijnen die voorkomen dat maagzuur in de slokdarm stroomt.
© 2010 - 2014 Wilmo, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Aandoeningen: slik- en passageklachtenSlikklachten en passageklachten zijn vervelende klachten omdat men hier vaak veel hinder van kan ondervinden met het inn…
Slokdarmkanker: Verschijnselen en behandelingSlokdarmkanker is vaak, tegen de tijd dat het ontdekt wordt, al zover gevorderd dat genezing niet meer mogelijk is. Tege…
Keelkanker oorzaken, symptomen en behandelingKanker ontstaat wanneer cellen zich ongeremd delen en hun functie verliezen. Wanneer een kwaadaardige tumor zover groeit…
Ontstoken keelamandelen (tonsillitis)Ontstoken keelamandelen (tonsillitis)Bij de aandoening tonsillitis zijn de keelamandelen ontstoken. De keelamandelen zijn het infectiewerende lymfeklierweefs…
Ouderenzorg: hart- en longziekte, beroerte, ziekte ParkinsonHartfalen komt regelmatig voor bij ouderen. Dit zal toenemen door vergrijzing, langere overleving na een hartinfarct en…
Bronnen en referenties
  • Boek: Gezondheidswijzer maagdarmklachten

Reageer op het artikel "Slikklachten: Oorzaken en behandeling"

Reacties

D. Esquenet, 25-07-2013 17:41 #4
Pijn bij drinken en slikken in de slokdarm en zo plots gekomen zonder enige aanleiding, hoe kan dat komen? Reactie infoteur, 16-08-2013
Ik zou het niet durven zeggen. Mijn advies; ga langs de huisarts.

E. Reynders, 04-12-2012 12:51 #3
Wie heeft ook last van moeilijk sikken door versleten nek wervels?
Kan bijna niet meer eten.

Rudi Zandbelt, 30-10-2011 12:31 #2
Hoe gaat een behandeling in zijn werk als het om het klepje van de slokdarm gaat? Hoe werkt een behandeling? Gebeurd dit zonder narcose wat kan Ik verwachten?

Viola, 26-01-2011 11:07 #1
Het is niet de fysiotherapeut die technieken voor het slikken aanleert bij slikproblemen, maar de logopedist. De logopedist is gespecialiseerd in het onderzoeken en behandelen van slikproblemen.

Infoteur: Wilmo
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!