InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Jicht symptomen: acute ontsteking van gewrichten + oorzaak

Jicht symptomen: acute ontsteking van gewrichten + oorzaak

Jicht symptomen: acute ontsteking van gewrichten + oorzaak Jicht symptomen, behandeling en jicht oorzaak. Jicht (artritis urica) is een acute ontsteking van gewrichten (gewichtsontsteking), van meestal het basisgewricht van de grote teen. Binnen één tot drie weken geneest de ontsteking. Na een tijdje kan weer een nieuwe aanval ontstaan. Bij meer dan drie jichtaanvallen per jaar, wordt gesproken van chronische jicht. Jicht is een reumatische aandoening. Jicht komt vooral voor bij mannen, van wie de meeste hun eerste aanval krijgen tussen hun veertigste en hun vijftigste levensjaar.

Jicht: symptomen en behandeling

Inleiding

Jicht (artritis urica) is een acute ontsteking van gewrichten (gewichtsontsteking), van meestal het basisgewricht van de grote teen. Binnen één tot drie weken geneest de ontsteking. Na een tijdje kan weer een nieuwe aanval ontstaan. Bij meer dan drie jichtaanvallen per jaar, wordt gesproken van chronische jicht.

Jicht is een reumatische ziekte waarbij urinezuurkristallen neerslaan in de gewrichten. Dit komt doordat de stofwisseling in het lichaam niet goed verloopt, waardoor urinezuur zich ophoopt.

Oorzaak en risicofactoren

Jicht is een aandoening die wordt veroorzaakt doordat urinezuurkristallen uit het bloed neerslaan in gewrichten. Dit veroorzaakt een ontstekingsreactie in het gewricht. Urinezuur is een product van de stofwisseling, een afbraakproduct van DNA en eiwitten, en normaliter wordt het met de urine uitgescheiden. Mensen met jicht produceren of te veel urinezuur, of, en dat komt meer voor, hun lichaam heeft een probleem om het te verwijderen. Er zijn een aantal mogelijke gevolgen van deze ophoping van urinezuur in het lichaam: de ziekte manifesteert zich in gewrichten (jicht-artritis) of huid en nieren (uraatstenen). Jicht kan alleen optreden (primaire jicht) of kunnen worden geassocieerd met andere medische aandoeningen of medicijnen (secundaire jicht).

De precieze oorzaak van jicht is nochtans onbekend. Er zijn wel een aantal factoren die de kans op jicht vergroten. Deze risicofactoren zijn:
  • overgewicht,
  • een dieet met veel orgaanvlees of rood vlees (eiwitten),
  • overmatig alcoholgebruik,
  • blootstelling aan lood en andere zware metalen, zoals cadmium.

Jicht kan ook een bijwerking zijn van bepaalde medicijnen, zoals plastabletten. Ook kunnen erfelijke factoren een rol spelen bij het risico op jicht.

Klachten, verschijnselen en symptomen jicht

Het eerste symptoom van jicht is het plotseling ontstaan van een warm, rood, gezwollen en pijnlijk gewricht. De meest voorkomende plek waar jicht zich manifesteert is de grote teen, doch sommige patiënten hebben ook last van andere gewrichten als voet, enkel, knie, pols en elleboog. Bij sommige mensen is de acute pijn zo intens, dat de minste of geringste aanraking al hevige pijn veroorzaakt.

Terwijl de pijn en zwelling volledig weg te gaan, komt jicht bijna altijd in hetzelfde gewricht of in een ander gewricht terug. Jicht kan mettertijd vaker optreden en langer duren. Terwijl bij de eerste aanvallen meestal sprake is van slechts een of twee gewrichten, kunnen in de loop der jaren meerdere gewrichten tegelijkertijd ontstoken raken. Regelmatig terugkerende jichtaanvallen kunnen tot gewrichtsbeschadiging leiden, maar ook tot nierbeschadiging aangezien urinezuurkristallen in de nieren en urinewegen kunnen neerslaan, in de vorm van nierstenen. Derhalve is vroegtijdig signalering en behandeling met medicijnen noodzakelijk.

Behandeling jicht

Gelukkig zijn er effectieve medicatie om jicht te behandelen. Bij een jichtaanval kunnen ontstekingsremmende middelen zoals diclofenac, naproxen of ibuprofen gebruikt worden. Als dat weinig soelaas biedt, dan kan zo nodig colchicine de pijn verminderen en de ontsteking remmen. Als 'ultimum remedium' kunnen corticosteroïden in het gewricht gespoten worden teneinde de ontsteking te remmen.

Bij drie aanvallen of meer per jaar spreekt men van chronische jicht en kan het het raadzaam zijn dagelijks en langdurig medicijnen te gebruiken die het urinezuurgehalte in het bloed verlagen, zoals allopurinol of probenicide.

De patiënt kan een nieuwe jichtaanval voorkomen door de volgende leefregels in acht te nemen:
  • het tegengaan van overgewicht,
  • het vermijden van alcohol,
  • een gezonde, vetarm dieet met veel koolhydraten en weinig eiwitten zodat de urinezuurproductie wordt verminderd,
  • dagelijks ten minste twee liter water drinken, waarmee de afvoer van urinezuur uit het lichaam wordt bevorderd,
  • medicijnen die aanvallen kunnen uitlokken zo nodig in overleg met de huisarts vervangen.

Verband tussen jicht en diabetes type 2
Jichtpatiënten kampen ook vaak met diabetes type 2, zo blijkt uit een nieuw onderzoek dat gepubliceerd is in Britisch Medical Journal. Vooral bij vrouwelijk jichtpatiënten is het risico op diabetes groot. Ze hebben hier twee keer zoveel kans op, als vrouwen zonder deze gewrichtsontsteking. Jicht veroorzaakt geen diabetes. De duidelijke samenhang kan mogelijk verklaard worden door de gezamenlijke risicofactoren of de continue aanwezigheid van ontstekingen in het lichaam die met jicht gepaard gaan. (Bron: NU.nl, 8 oktober 2014)

Lees verder

Gerelateerde links
Symptomen EHEC-bacterie.
Gerelateerde artikelen
Jicht oorzaken, symptomen en behandelingBij jicht (artritis urica) is er sprake van een ontsteking in een gewricht. Deze ontsteking wordt veroorzaakt door urine…
Jicht: symptomen, voeding en dieetJicht: symptomen, voeding en dieetJicht: jichtknobbel, gewrichten, urinezuur. Jicht ontstaat door een andere concentratie in het urinezuur. Jicht in een p…
Jicht: symptomen, diagnose en behandelingJicht: symptomen, diagnose en behandelingJicht is een aandoening waarbij gewrichtontstekingen ontstaan als gevolg van een verhoogde concentratie urinezuur in het…
Kersen tegen jichtKersen tegen jichtVeel mensen drinken kersensap of eten kersen voor de behandeling van jicht en behaalde daardoor verbazingwekkende result…
Bronnen en referenties
  • http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/183/Jicht.html
  • http://www.consumed.nl/ziekten/4959/Jicht_verschijnselen
  • http://www.emedicinehealth.com
  • http://www.encyclo.nl/begrip/Urinezuur
  • http://www.mst.nl/laboratorium/Analyses/artritis.doc/
  • http://www.lzr.nl/%7B6033425f-eaa5-4fe8-99ef-6b4d406a1c5a%7D
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Jicht#Oorzaken.2C_diagnostiek_en_risicofactoren
  • http://mmc.server1.myxt.nl/rrc/patienten/reumatische_aandoeningen/reumatische_aandoeningen_f_p/jicht

Reageer op het artikel "Jicht symptomen: acute ontsteking van gewrichten + oorzaak"

Reacties

Peter Jongbloed, 10-04-2013 14:52 #2
Kan mijn jichtknobbel aan mijn grote teen verwijderd worden door een operatie? Reactie infoteur, 22-04-2013
Wanneer de jichtknobbel veel hinder veroorzaakt, kan deze chirurgisch verwijderd worden. U kunt dit bespreken met uw (huis)arts.

Wonny, 05-08-2011 14:25 #1
Heb sinds 2005 las van mijn rechtertoom (grote teen). Kwam tot de ontdekking nadat ik na enkele maanden was geopereerd aan mijn baarmoeder. Allereerst kreeg ik een verschijnsel van trombose die steeds onder controle gehouden moest worden. Deze ging over en ontdekte dat mijn rechter grote teen pijn deed, het genees en gaat nu over. Nu is het 2011. Bij het laatste lab onderzoek kreeg ik als resultaat dat ik jicht heb. Een maand geleden zittend op straat. Linkervoet naar links en heb mijn rechterenkele ook verzwik. Nu heb ik nog las van mijn linkerknie en rechterenkel en kan alleen op platte schoeisel lopen.

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!