InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Nauwe voorhuid: voorhuid niet over eikel van penis of piemel

Nauwe voorhuid: voorhuid niet over eikel van penis of piemel

Nauwe voorhuid: voorhuid niet over eikel van penis of piemel Een te nauwe voorhuid betekent dat de voorhuid niet over de eikel van de penis of piemel geschoven kan worden. Het komt vaak voor dat jongetjes een te nauwe voorhuid hebben. Het kan aangeboren zijn of zich tijdens de kinderjaren openbaren. De oorzaak is onbekend. Dikwijls komt het vanzelf weer goed. Als het jongetje vijf jaar is en nog steeds zijn voorhuid niet kan terugschuiven over de eikel, dan spreekt men van fimosis en is in veel gevallen behandeling geboden.

Een te nauwe voorhuid en fimosis

Het komt vaak voor dat jongetjes een abnormaal kleine opening boven aan de voorhuid hebben, ten gevolge waarvan de voorhuid niet over de eikel heen kan worden geschoven zoals op de afbeelding goed te zien is. Het kan aangeboren zijn of zich tijdens de kinderjaren openbaren. De oorzaak is onbekend. In de meeste gevallen zal de voorhuid later nog kunnen groeien, zodat het vanzelf weer goed komt. Als het jongetje vijf jaar is en nog steeds zijn voorhuid niet kan terugschuiven over de eikel, dan spreekt men van fimosis en is in veel gevallen behandeling geboden.

De penis zelf bestaat uit een cilindrische schacht met een afgeronde top die eikel of glanspenis wordt genoemd. De voorhuid is de huidplooi die de eikel bedekt en beschermt de huid van de eikel die heel gevoelig is. De voorhuid ligt er als het ware als een soort beschermingshoesje omheen. Normaal gesproken is de voorhuid gemakkelijk naar achteren te schuiven.

Wat is de oorzaak van fimosis?

Zoals hierboven beschreven kan een te nauwe voorhuid aangeboren zijn of zich gaandeweg de kinderjaren manifesteren. De oorzaak daarvan is niet bekend. Bij oudere kinderen of volwassenen kan chronische of regelmatig terugkerende periodes van balanitis (ontsteking van de eikel of glanspenis) leiden tot de vorming van littekenweefsel hetgeen fimosis tot gevolg kan hebben.

Doordat de voorhuid niet goed teruggeschoven kan worden en de eikel eronder dus niet meer goed schoon te maken is, kan zich eronder smegma ophopen. Smegma is is een mengeling van dode, afgestoten huidcellen, huidafscheiding en vocht dat zich kan ophopen onder de voorhuid van de penis. Het niet regelmatig wegspoelen van smegma kan leiden tot irritatie en zelfs ontsteking van de voorhuid en glanspenis, hetgeen verdere vernauwingen in de hand kan werken door de vorming van littekenweefsel.

Symptomen en klachten fimosis

In feite is het enige symptoom van fimosis dat de voorhuid niet teruggeschoven kan worden. Dit kan echter vergezeld gaan met andere klachten.

Bacteriën die zich ophopen achter de voorhuid kunnen voor complicaties zorgen, zoals balanitis en urinewegontstekingen. Fimosis kan ook leiden tot meatusstenose. Hierbij is de uitwendige opening van de urethra vernauwd. De uretha is de plasbuis die de urine uit de blaas afvoert en bij de man eindigt de plasbuis aan de kop van de penis. Een zwakke urinestraal, sproeivormige of bijzondere fijne straal zijn de meest voorkomende symptomen van meatusstenose ten gevolge van fimosis.

Fimosis zorgt voor een pijnlijke erectie of stijve penis. Normaliter zal de eikel als de penis stijf wordt automatisch worden ontbloot - de voorhuid schuift door de toenemende lengte van de penis terug. Als dat niet mogelijk is doordat de voorhuid te nauw is, dan kan een erectie zeer pijnlijk zijn.

Complicatie: parafimosis

Parafimosis is een aandoening waarbij de voorhuid van de penis, eenmaal teruggeschoven, niet meer naar voren geschoven kan worden. Dit is een medische noodsituatie, aangezien hierbij de bloedtoevoer baar de eikel afgeknepen wordt, wat leidt tot zwelling en hevige pijn. Onmiddellijke behandeling is vereist. De arts zal door middel van een ijskompres die op de penis wordt aangebracht, de voorhuid naar voren duwen en in de eikel knijpen. De arts kan ook een incisie in de voorhuid maken, waardoor deze weer naar voren kan. Teneinde recidief te voorkomen, kan besnijdenis uitkomst bieden.

Behandeling fimosis

Tot aan de leeftijd van 4 tot 5 jaar is fimosis een vrij normaal verschijnsel; jongetjes jonger dan vijf jaar hoeven waarschijnlijk niet behandeld te worden. Het gaat vaak vanzelf over. Pas later kan behandeling nodig zijn. Er worden twee behandelingen onderscheiden:
  • Circumcisie (besnijdenis): Partiële (gedeeltelijke) en totale circumcisie.
  • Conservatieve behandeling met een cortico-steroïd crème.

Totale circumcisie is het compleet verwijderen van de voorhuid. Dit is de meest radicale behandeling. Gedeeltelijke circumcisie kan ook een optie zijn, juist in die gevallen waarbij de persoon een deel van zijn voorhuid wil behouden. Bij deze behandeling wordt alleen het binnenblad van de voorhuid en de te nauwe ring verwijderd. Van het achtergebleven buitenblad wordt een nieuwe voorhuid gemaakt, waardoor de eikel alsnog bijna volledig bedekt kan worden. Er kan ook overgegaan worden tot voorhuidplastiek. Bij deze behandeling wordt de voorhuid verwijd, waardoor de eikel bedekt blijft. Voorhuidsparende operaties kunnen soms tot een onbevredigend resultaat leiden. Littekenvorming kan optreden, waardoor een nieuwe vernauwing optreedt. Ook kan het resultaat van de partiële circumcisie tegenvallen, doordat slechts een klein deel van de eikel bedekt is en het lijkt alsof een totale circumcisie heeft plaatsgevonden.

Conservatieve behandeling bestaat uit het aanbrengen van een cortico-steroïd crème (clobetasol of dermovate crème 0.05%), waardoor de voorhuid iets dunner en soepeler wordt. Deze zalf wordt gedurende 1 maand tweemaal daags aangebracht op het vernauwde deel van de voorhuid. Na 2 weken mag geprobeerd worden de voorhuid voorzichtig dagelijks terug te schuiven. Het resultaat zal na 4 weken worden beoordeeld. Bij gedeeltelijke verbetering kan de behandeling nog enige tijd worden voortgezet. De succespercentage van deze behandeling is 70 tot 90%. Het is vooralsnog niet duidelijk of deze behandeling bij volwassen mannen dezelfde gunstige resultaten oplevert als bij jongens.(1)

Noot:
  1. Besnijdenis - alternatieven voor een besnijdenis: http://www.besnijdenisinfo.nl/alternatieven.html (voor de laatste keer geraadpleegd op 5 juni 2010)

Lees verder

© 2010 - 2014 Tartuffel, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Nauwe voorhuid, wat nu?Nauwe voorhuid, wat nu?Een nauwe voorhuid bij de penis komt regelmatig voor. Er is pas sprake van een te nauwe voorhuid als een jongen van 10 t…
Besnijdenis, met een moeilijk woord circumcisieBesnijdenis, met een moeilijk woord circumcisieDe reden waarom men tot besnijdenis overgaat is een vernauwing van de voorhuid van de penis, hierdoor kan de voorhuid ni…
Aangeboren genitale afwijkingen bij de manBij de meeste mannen zijn geen genitale afwijkingen aanwezig. Bij sommige mannen is er echter sprake van een aangeboren…
Fimosis: vernauwing van de voorhuid van de penisFimosis: vernauwing van de voorhuid van de penisAandoeningen van de penis zijn vaak maar lastig bespreekbaar omdat mannen zich schamen. Vernauwing van de voorhuid van d…
Ontsteking van de eikel of glans-penis, voorhuid (balanitis)Ontsteking van de eikel of glans-penis, voorhuid (balanitis)In Nederland is balanitis is een veel voorkomende aandoening. Balanitis is ontsteking van de eikel en de voorhuid van de…
Bronnen en referenties
  • Besnijdenis - alternatieven voor een besnijdenis: http://www.besnijdenisinfo.nl/alternatieven.html (voor de laatste keer geraadpleegd op 5 juni 2010)
  • http://www.urolog.nl/urolog/php/patients.php?doc=penis&lng=nl
  • http://www.exmedica.nl/geneesmiddel/dermovate

Reageer op het artikel "Nauwe voorhuid: voorhuid niet over eikel van penis of piemel"

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Mannelijke genitaliën
Medische informatie…
Schrijf mee!