InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Last van verstopte oren?

Last van verstopte oren?

Wellicht heeft iedereen het wel al eens meegemaakt: zo een vervelende druk in de oren. Alsof ze als het ware 'verstopt' zijn, functioneren de oren ook wat minder, alles klinkt doffer. Vaak wordt een verstopt oor veroorzaakt door een propje oorsmeer. Enkele remedies leest u hieronder

Oorzaak van een verstopt oor

Meestal ligt het aan een propje oorsmeer dat diep in het oor geduwd is. Oorsmeer op zich is helemaal niet slecht, maar ziet er soms een beetje vies uit. Je mag het dan ook kuisen, maar enkel in het buitenoor. Duw nooit met een wattenstafje in je oor, want zo ontstaat het propje oorsmeer. Soms ligt het ook aan verstopte holtes in je lichaam. Een verkoudheid kan het druk systeem in je lichaam ontregelen. De buis van Eustachius heeft daar dan iets mee te maken. Deze staat in verbinding met de neusholten, keelholten en het oor.

Middeltjes tegen een verstopt oor

De oren laten uitspuiten bij de dokter is waarschijnlijk nog steeds de meest efficiënte manier tegen een propje oorsmeer.
Toch zijn er een aantal alternatieve methodes die je ook bij je thuis eens kan uitproberen.
  • Met wat soda in een glas water kan u het oorsmeer weker maken en uit de gehoorgang spoelen. Laat het mengsel een minuutje in het oor zitten zodat het voldoende week is geworden.
  • In de apotheker zijn er oordruppels die niet alleen de pijn verzachten, maar ook het oorsmeer weker maken.
  • Een glas water met zout in kan gebruikt worden om het oorsmeer los te maken en werkt ontsmettend.
  • Met een douchestraal kan je proberen de prop er uit te spuiten.
  • Losweken met oroclean, verkrijgbaar bij de apotheker.
  • Op een kauwgom kauwen helpt om de druk te verminderen.
  • Eens goed aan je oorlel trekken tot het 'plopt'.
  • Heet water laten stomen, zodat het via stoom losweekt.
  • Enkele druppels olijfolie gebruiken om het zacht te maken.
  • ABSOLUUT NIET DOEN: Met iets scherps het propje proberen lospeuteren. NIET DOEN!! Hier kan je doof van worden.

Bij een verkoudheid gaat dit vanzelf over. Dan is het zelfs beter neusdruppels te gebruiken dan oordruppels. De holten in het lichaam moeten allemaal goed openblijven. De buis van Eustachius zal zodra het weer goed functioneert, de druk weg laten vloeien. Bij een verkoudheid werkt de buis van Eustachius niet goed door overtollig aangemaakt slijm.

Symptomen van een verstopt oor door een slecht functionerende buis van Eustachius

  • gehoor is aangetast
  • gevoel van druk in het oor
  • druk vermindert door slikken of geeuwen*
  • bij kinderen: problemen met leren praten
  • knappende of krakende geluiden in oor

*Als dit niet het geval is, zit je oor waarschijnlijk verstopt door een propje oorsmeer.
© 2010 - 2014 Bieraait, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat doe je tegen oorpijn bij het vliegenWat doe je tegen oorpijn bij het vliegenVeel mensen hebben er last van: oorpijn bij het opstijgen of landen, bij het reizen met een vliegtuig. Deze oorpijn is n…
Het voorkomen van pijn in oren bij vliegenHet voorkomen van pijn in oren bij vliegenVliegen is voor veel mensen geen pretje. Dat komt, omdat veel mensen last hebben van pijn in hun oren wanneer het vliegt…
Verstopt oor; oorzaak en behandelingVerstopt oor; oorzaak en behandelingEen verstopt oor is lastig, je hoort bijna niets meer en de geluiden van binnenuit, zoals je hartslag en je eigen stem z…
Oorpijn. Wat kan de oorzaak zijn?Oorpijn. Wat kan de oorzaak zijn?Pijn in één oor of beide oren kan erg pijnlijk zijn. Kinderen worden vaak getroffen door oorpijn. Meestal wordt de pijn…
Oorontsteking, uitwendig- en midden en/of oorproppenInleiding: Zelf ben ik geen arts maar een ervaringsdeskundige. Mijn leven lang word ik al geplaagd door oorontstekingen,…

Reageer op het artikel "Last van verstopte oren?"

Reacties

Plush1984, 25-07-2013 15:35 #7
Met een douchestraal je oorprop eruit krijgen… geweldig! ik heb het geprobeerd en wanneer de straal goed zit spoot alles er ineens uit. Zalig!

Alida, 14-05-2013 09:12 #6
Martine of andere lezer. Ik heb oorontsteking en een doof gevoel en ook last van oorsuizen. Wat een rot gevoel! Heb jij iets kunnen doen aan die suizen, Martine? I.d.d om gek van te worden! Wie heeft er een tip? Ik gebruik sinds zaterdag antibiotica.

Martine, 26-02-2013 10:44 #5
Ik was verkouden toen ik vorige week op skiverlof vertrok en bij het nemen van een lift hoog in de bergen zijn mijn oren dichtgeklapt en dat was donderdag middag, na het slapen was mijn kussen vol met plekken etter en vocht. Ik ben de vrijdag naar een arts in Oostenrijk geweest en kreeg een soort antibiotica, zaterdag nacht toen we thuiskwamen ben ik naar de arts van wacht geweest en die geeft me een neusspray en "cirrus" voorgeschreven, nu na 6 dagen zijn mijn oren nog steeds dicht, volgens mijn huisarts is dit normaal maar ik hou het gesuis niet meer uit! heeft er iemand ervaring mee?

Dominique, 07-02-2013 08:28 #4
Ik heb dat water met zout geprobeerd, en mijn oor zat echt heel erg goed dicht had het nml al geprobeerd met warm water onder de douche, en na 4 a 5 keer spoelen en elke keer een minuutje weken ging mijn oor weer open. Echt een makkelijke goedkope aanrader dus!

Robert Jansen, 27-01-2012 09:52 #3
Ik moet mijn oren ongeveer 1x per jaar laten uitspuiten wegens een te hoge aanmaak van oorsmeer. Daar kan je helaas niets aan doen. Uitspuiten werkt bij mij altijd prima. Maar je moet wel vijf dagen van te voren beginnen met druppelen, zodat het oorsmeer wat weker wordt. Dan spuiten ze het er bij mij altijd zo uit. Na het spuiten zit je oor nog een uurtje dicht, daarna 'plopt' 'ie langzaam aan open. Heerlijk is dat, weer een open oor!

Loic, 08-01-2012 19:23 #2
Riet, er is een verschil tussen 'laten uitspuiten' en laten 'wegzuigen'. Het uitspuiten gebeurt dmv water (of een vloeistof) in het oor te spuiten, waardoor de prop loskomt en terug mee naar buiten komt samen met het water. De beter manier is laten uitzuigen. Deze manier heb ik al tweemaal laten doen en gebeurt door een gaatje te prikken in het trommelvlies, en zo via het gaatje al het onnodige er uit te ZUIGEN. Laten uitzuigen, geloof me, doet geen deugd, maar duwt alleszins de bullshit niet dieper in je oor. ;)

Riet den Engelsman, 17-07-2010 14:51 #1
Heb mijn oren laten uitspuiten bij de huisarts, nu zit de prop zo diep dat ik naar de kno-arts moet, denk je dat je er vanaf bent na het uispuiten, maakt het, het alleen nog maar erger

Infoteur: Bieraait
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!