InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Vermoeide ogen? Wazig zicht? Misschien hebt u computerogen!

Vermoeide ogen? Wazig zicht? Misschien hebt u computerogen!

Vermoeide ogen? Wazig zicht? Misschien hebt u computerogen! Door het gebruik van nieuwe moderne technieken, krijgen mensen ook nieuwe lichamelijke klachten. Een goed voorbeeld hiervan zijn computerogen. Door langdurig naar een beeldscherm te kijken kunnen er allerlei vervelende klachten ontstaan. Wat zijn symptomen van computerogen en wat kan men doen om ze te voorkomen? Tegenwoordig zitten mensen door hun werk steeds vaker en langer achter de computer. Meestal gaan ze thuis ook nog even surfen op het net of wordt er voor de ontspanning nog even een game opgestart. Als men uiteindelijk de uurtjes gaat optellen dan zit men vaak langer naar het beeldscherm te turen dan men aanvankelijk dacht. Ook voor kinderen ligt het gevaar voor computerogen op de loer. Als een kind 4 uur of meer op een dag achter de pc zit, dan is er kans op computerogen. Maar wat is het eigenlijk en wat kan men er tegen doen.

Computerogen

Computerogen krijgt men door vaak en langdurig naar het beeldscherm te turen. Dit is erg vermoeiend voor de ogen, want men houdt de ogen langer open dan goed is. Tijdens het werken met de computer knippert een mens de helft minder vaak met de ogen dan onder "normale" omstandigheden. Het knipperen met de ogen heeft een beschermende functie, er wordt tijdens het knipperen een dunne film traanvocht op de oogbol aangebracht wat uitdroging voorkomt. Traanvocht zorgt ook voor de juiste brekingsindex van het licht, zodat het licht op de juiste manier op het netvlies val, dit is noodzakelijk om goed te kunnen zien. Ook biedt het traanvocht bescherming tegen infecties door vuiltjes weg te "spoelen". Bacteriën krijgen ook minder grip op de oogbol als er genoeg traanvocht aanwezig is. Door minder vaak met de ogen te knipperen droogt het oog dus meer uit en wordt het zicht slechter en is de kans op een infectie groter.

Eerste klachten

Mensen die lange tijd naar het beeldscherm kijken, lopen een groot risico om tijdelijke klachten te ontwikkelen. Dit noemt men Computer Vision Syndroom ook wel CVS genoemd. Deze klachten zijn tijdelijk en verdwijnen vanzelf nadat er een aantal keren met de ogen is geknipperd.

Eerste tijdelijke klachten:
  • Hoofdpijn
  • Vermoeide ogen
  • Slecht scherp kunnen stellen
  • Wazig zicht
  • Droge ogen
  • Branderige ogen
  • Vermoeidheid

Vermoeide ogen

Indien ogen steeds vaker en langer blootgesteld worden aan dezelfde ongezonde situatie, zullen ze uiteindelijk vermoeid raken. Klachten houden langer aan en zijn niet meer met even knipperen verdwenen. Indien men niks aan de situatie doet kan er zelfs blijvend letsel aan de ogen ontstaan.

Veel voorkomende klachten:
  • Branderige ogen
  • Jeukende ogen
  • Stekende pijn in ogen
  • Druk op ogen
  • Rode ogen
  • Tranende ogen
  • Schraal aanvoelende ogen
  • Irriterend gevoel in de ogen
  • Slecht(er) zicht
  • Nekpijn

Vermoeide ogen door overige oorzaken

Niet alleen het beeldscherm is de boosdoener voor vermoeide ogen, ook airconditioning en centrale verwarming kunnen de ogen irriteren. Een nog bekender voorbeeld is (sigaretten)rook, dit veroorzaakt branderige en jeukende ogen.
Zorg daarom altijd voor een schoon en goed geventileerde werkruimte.

Voorkom computerogen

Voorkomen is nog altijd beter dan genezen hanteer daarom de "20-20-20 rule" oftewel de "20-20-20 regel":
Kijk elke 20 minuten, 20 seconden lang naar een voorwerp op een afstand van 20 "feet" (=6 meter). U mag hierbij lekker veel met de ogen knipperen. Ook is het mogelijk om elk half uur de ogen 20 seconden volledig te sluiten, dit geeft hetzelfde effect. Geven deze methodes niet genoeg rust voor uw ogen dan is het ook mogelijk om na elke twee uur een pauze te nemen van minimaal een kwartier maar ga dan wel volledig iets anders doen. Ga geen tv kijken of iets dergelijks maar kies bijvoorbeeld voor een wandeling of neem even rustig een kopje koffie. Uw ogen krijgen op deze manieren hun verdiende ontspanning en rust.

Ga niet te dicht op het beeldscherm zitten maar te ver er vandaan is ook niet goed. De beste afstand ligt tussen de 50 en 70 centimeter. Zorg voor genoeg licht in uw werkomgeving, in een te donkere ruimte zullen uw ogen erger belast worden. Ook reflecterend licht van een raam of lamp via het beeldscherm is schadelijk voor de ogen, probeer dit dan ook zoveel mogelijk te vermijden.

Een goede werkomgeving is heel belangrijk voor uw ogen. Zorg daarom voor de juiste luchtvochtigheid, deze mag niet lager dan 30% en niet hoger dan 70% zijn. Meest ideale temperatuur ligt tussen 20 en 26 °C. Een goede luchtflow is ook erg belangrijk, vermijdt daarom dat u in de luchtstroom van een airco of ventilator zit.

Tot slot

Hebt u last van uw ogen en de klachten blijven ondanks alle maatregelen? Neem dan contact op met uw huisarts of opticien, soms kunnen klachten ergens anders door veroorzaakt worden. Zij kunnen u verder helpen om de oorzaak te vinden en er eventueel iets aan te doen.
© 2010 - 2014 El-ja, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Last van "computerogen"? Een computerbril is de oplossingLast van "computerogen"? Een computerbril is de oplossingHeb je ook last van prikkende, branderige "computerogen" als je lang aan de pc hebt gewerkt? Dan kan een computerbril de…
Aandoening: AstigmatismeAandoening: AstigmatismeAstigmatisme is een cilinder afwijking van het oog. 'a' betekent niet, en 'stigma' betekent punt of stip. Astigmatisme i…
Vermoeide ogen door de computerVermoeide ogen door de computerWie lang achter de pc zit, zal merken dat de ogen vermoeid raken. Ze worden rood, droog en gaan pijn doen. Ook kan men w…
Pijnlijke, brandende of jeukende ogenPijnlijke, brandende of jeukende ogenPijnlijke, brandende of jeukende ogen zijn meestal een onschuldig verschijnsel. Mogelijk heb je te lang achter de comput…
Gezondheid: Branderige ogenGezondheid: Branderige ogenDe ene mens krijgt er nooit mee te maken en de ander met enige regelmaat. Gewoon gevoelige ogen, droge ogen er kunnen al…
Bronnen en referenties
  • Computerogen.nl

Reageer op het artikel "Vermoeide ogen? Wazig zicht? Misschien hebt u computerogen!"

Reacties

Hans Wilschut, 01-04-2014 13:55 #6
Hallo, ik heb een zoon van 13 die veel op zijn smartphone kijkt (filmpjes, chatten), daarnaast speelt hij games en kijkt hij televisie en computer. Wij proberen hem te begrenzen, maar dat is best moeilijk. Als hij zich even verveelt grijpt hij naar een beeldscherm. De laatste tijd heb ik het idee dat hij een beetje scheel kijkt. Kan dat een kwaal zijn die met alle beeldschermen te maken heeft? Mvg Hans

Bets, 01-10-2013 16:40 #5
Hallo Maikel wat betreft de computerbril, deze gebruik ik zelf al jaren voor mij een geschenk uit de hemel. Verder zou ik eens kijken bij de Bates methode. heb deze zelf net besteld en ga hier mee aan de gang voor jou misschien ook een goed idee. jou goede oog moet nu wel heel hard werken en Bates heeft hele bijzondere ontspanningsoefeningen voor de ogen.

Maikel, 20-08-2013 08:50 #4
Hallo, Ik ben sinds een jaar blind aan 1 oog. De andere is overigens nog prima. Nu heb ik wel veel klachten qua vermoeidheid, wazig zien als ik een tijd achter de pc heb gewerkt. Zou een computerbril helpen, of zijn er andere tips? Mvg

Buwoisari, 18-01-2013 13:34 #3
Kan je computerogen ook voorkomen door een zonnebril te dragen?
Het klinkt grappig, maar als het zou werken zou je het misschien wel op je werk kunnen dragen (een zonnebril)? Reactie infoteur, 18-01-2013
@Buwoisari,
Computerogen ontstaan voornamelijk door het lange turen naar een (computer)scherm. Door minder vaak met de ogen te knipperen ontstaan juist de problemen. Een zonnebril geeft rust wat betreft lichtintensiteit maar zal er niet voor zorgen dat men vaker gaat knipperen…
MvG El-Ja

Michelle, 06-01-2013 23:15 #2
Hallo! Ik denk dat ik last heb van computerogenů Maar dan door mijn smartphone waar ik dagelijks regelmatig op kijk. Is dat mogelijk?
Ik zie minder goed merk ik en heb vaker hoofdpijn. Ook zie ik soms als ik naar licht of de tv kijk, een soort "uitloop" van het licht. Dus een aantal. lichtstrepen die meebewegen. Dat is erg afleidend. En ik heb het overigens ook bij mijn smartphone en autolichten of welke vorm van licht.
Als ik naar de blauwe lucht kijk zie ik de laatste tijd ook best veel "vormpjes" die best erg afleiden. Overigens ben ik zelf 16 jaar oud.
Soms meen ik ook soort "pixels" te zien als ik iemand gewoon aan kijk of iets dergelijks.

Is het mogelijk dat ik computerogen heb en horen die symptomen/klachten daarbij? Reactie infoteur, 08-01-2013
@Michelle,
Aangezien je jonge leeftijd en uiteenlopende (oog/zicht) klachten, is het raadzaam om contact op te nemen met je huisarts. Minder zicht en vaker hoofdpijn kan ook betekenen dat je een bril/lenzen nodig hebt. De huisarts kan met enkele eenvoudige onderzoeken en gerichte vragen al een goed beeld krijgen wat er aan de hand kan zijn. Michelle wacht niet te lang met een bezoek aan de huisarts, je ogen zijn erg belangrijk.
Met vriendelijke groet,
El-Ja

Dona, 14-06-2012 12:16 #1
Kun je computer-ogen eerder opmerken als je heel weinig geslapen hebt? Reactie infoteur, 15-06-2012
@Dona,
Bij slaapgebrek kan men symptomen ontwikkelen die lijken op computerogen. Deze klachten worden echter veroorzaakt door vermoeidheid en verdwijnen weer na voldoende rust.

Infoteur: El-ja
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!