InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Kaakholteontsteking: oorzaak, behandeling

Kaakholteontsteking: oorzaak, behandeling

Kaakholteontsteking: oorzaak, behandeling Iedereen is wel eens verkouden, je loopt te snotteren en voelt je niet zo lekker, maar erger wordt het vaak niet. Vervelender wordt het als er een kaakholteontsteking optreedt. Je kunt een bonkend of drukkend gevoel hebben en pijnklachten krijgen in de bovenkaak en/of in de kiezen. Al met al voel je je flink beroerd. Meestal gaan de klachten na een aantal dagen vanzelf wel weer over. Je kunt stomen en sprayen/ druppelen om de klachten te helpen verminderen.

Wat zijn kaakholten?

Aan beide zijden van de neus, in de bovenkaak, bevinden zich holten. Ze staan in verbinding met de neus holte en met de keelholte. Al deze holten zijn bekleed met slijmvlies.

Oorzaak kaakholteontsteking

Wanneer je verkouden bent, ontsteekt het slijmvlies in de holten en in de neus. Meestal geeft dit geen andere klachten dan dat er veel snot uit de neus loopt en je je niet helemaal lekker voelt. Wanneer de verkoudheid flink is, wordt er veel snot geproduceerd, en door zwelling van het slijmvlies kunnen de afvoergangetjes naar de neus en de keelholte flink versmalt zijn of zelfs dicht zitten. Bacteriën kunnen de ontsteking nog flink verergeren.

Klachten bij kaakholteontsteking

  • Drukkend gevoel ter hoogte van de wangen, vooral bij voorover bukken.
  • Pijn in hetzelfde gebied of in de bovenkaak en kiezen, vooral bij het kauwen
  • Geel of bloederig dik slijm loopt uit de neus of stroomt in de keelholte
  • Ellendig voelen
  • Eventueel koorts krijgen

Wat doe je bij een kaakontsteking?

  • Het kan lekker zijn om een paar keer per dag te stomen met water. De gangetjes gaan hierdoor weer wat open, waardoor alle troep eruit kan. Veel mensen kopen speciale middeltjes voor het stomen, zoals menthol of kamille, maar nodig is dit niet. Bij sommigen wordt het er juist erger van.
  • Druppelen van de neus met zout water. Dit mag je tot 6 keer per dag doen. Zout water brengt geen schade toe aan het slijmvlies en mag lang achter elkaar gedaan worden. Je kunt zout water druppels kopen in de winkel of bij de apotheek, maar je kunt ook zelf aan de slag gaan; Doe in een glas lauw water één afgestreken theelepel zout water en druppel hiermee de neus.
  • Neusdruppels of spray gebruiken met Xylometazoline. Deze verminderen de zwelling van het slijmvlies, waardoor er wat minder druk op het hoofd komt te staan.
  • Bij vervelende pijnklachten kan paracetamol gebruikt worden.
  • Roken heeft een negatief effect op het slijmvlies, en zorgt ervoor dat een kaakholte ontsteking langer blijft bestaan. (Tijdelijk) stoppen met roken is dus verstandig. En als je dan toch al gestopt bent….

Een kaakholteontsteking kan een aantal dagen duren, maar gaat meestal vanzelf over.

Wanneer is het verstandig de huisarts te bezoeken?

  • Bij hoge koorts ( hoger dan 38 Graden Celsius), die al langer dan drie dagen aanwezig is
  • Als de pijn niet afneemt of zelfs erger wordt, ondanks het slikken van pijnstillers
  • Ook als er andere verschijnselen optreden, die zorgelijk zijn is het verstandig naar de huisarts te gaan, misschien is er wel wat anders aan de hand.

Meestal vraagt de huisarts eerst of je al gestoomd hebt en zoutdruppels hebt gebruikt. Als het antwoord hierop ja is, en de klachten zijn erg, en al lang aanwezig, dan krijg je hoogstwaarschijnlijk een antibioticakuur voorgeschreven. Maak de kuur vooral af, ook al zijnde klachten al eerder verdwenen. Dit om resistentie te voorkomen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kaakholteontsteking: ontsteking van de neusbijholtenKaakholteontsteking: ontsteking van de neusbijholtenDe kaakholte is een van de vier neusbijholten die de schedel bevat. De functie van de bijholten zijn onder andere vermin…
Kaakspoeling: ontsteking in de kaakholteKaakspoeling: ontsteking in de kaakholteEen kaakspoeling wordt gebruikt wanneer een kaakholteontsteking niet met neusdruppels of antibiotica over gaat. Onder ve…
Sinusitis: kaakholte- of voorhoofdsholteontstekingSinusitis: kaakholte- of voorhoofdsholteontstekingEen simpele verkoudheid kan soms leiden tot een pijnlijke ontsteking van één of meerdere holtes in je hoofd. Meestal rak…
Neuspoliepen – hinderlijk maar meestal onschuldigNeuspoliepen – hinderlijk maar meestal onschuldigChronische en allergische ontstekingen van de neus (rhinitis) gaan nogal eens gepaard met neuspoliepen. Deze glazige sli…
Verkoudheid: tipsVerkoudheid: tipsWat te doen tegen verkoudheid? Een verkoudheid wordt ook wel neusverkoudheid genoemd. Het is een acute ontsteking van he…

Reageer op het artikel "Kaakholteontsteking: oorzaak, behandeling"

Infoteur: Wilmo
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Winterkwalen
Medische informatie…
Schrijf mee!