InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Onvruchtbaar en verminderd vruchtbaarheid

Onvruchtbaar en verminderd vruchtbaarheid

Onvruchtbaar en verminderd vruchtbaarheid Onvruchtbaar zijn is een nachtmerrie voor iedere vrouw die zwanger wil worden. Vooral als het blijkt dat deze onvruchtbaarheid een onopgemerkte aandoening is die al jaren je baarmoeder of eierstokken aantasten. Zonder het te weten dat je niet zwanger kan worden, blijf je hopen en gebruik je vele zwangerschapstesten. Aandoeningen als endometriose, PCOS, ovariumcusten, chlamydia en myoom een vleesboom kunnen verminderd vruchtbaarheid veroorzaken of zelfs onvruchtbaarheid. Kenmerken en symptomen:

Zwanger worden

Het blijkt dat heel veel vrouwen een verborgen probleem als verminderd vruchtbaarheid of zelfs onvruchtbaar zijn. Voor veel vrouwen is zwanger worden iets zo natuurlijks dat het allemaal wel vanzelf gaat. Vaak merken ze pas op dat er iets mis is als ze verschillende zwangerschapstesten hebben uitgeprobeerd, allen met een negatief resultaat, en dat hun huisarts ze uiteindelijk in het ziekenhuis een echo laten maken. Het is voor iedere vrouw belangrijk, zeker als de vrouw een kinderwens heeft, om de maandelijkse cyclus goed in de gaten te houden. Mochten er problemen of veranderingen optreden binnen deze cyclus: maak een afspraak met de huisarts!

Endometriose

Het slijmvlies dat binnen de baarmoeder zit, komt bij endometriose aan de buitenkant van de baarmoeder te zitten. Er ontstaan verklevingen in de buikholte, die kan leiden tot verstopte eileiders en beschadigde eierstokken.

Kenmerken en symptomen endometriose

Enkele aanwijzingen en signalen of de vrouw endometriose heeft en daardoor verminderd vruchtbaar is of zelfs onvruchtbaar kan worden, zijn oa:
  • Veel pijn tijdens de menstruatie,
  • Lage rugpijn,
  • Pijn bij het plassen,
  • Pijn tijdens het vrijen en
  • Obstipatie.
Vertoon jij deze bovenstaande kenmerken? Onmiddellijk een afspraak maken met je huisarts!

Kan je het voorkomen?

Nee, endometriose kan niemand voorkomen. Wel kan het gebruik van de anticonceptie pil de kans op het ontstaan van deze vruchtbaarheidsdief doen verkleinen. Bespreek met je huisarts of gynaecoloog de mogelijkheden die de pil biedt op het verkleinen van onvruchtbaarheids oorzaken zoals endometriose.

PCOS Polycysteus ovarium syndroom

Een tweede vruchtbaarheidsdief is het PCOS. Pcos is een hormonale afwijking waarbij er geen goede eisprong, de ovulatie, plaats vindt. Zonder eisprong kan de vrouw niet zwanger worden! Met PCOS is de eicel van de vrouw niet in staat te rijpen en blijven in de eierstokken achter met vocht gevulde blaasjes, cysten. PCOS schijnt vooral voor te komen bij vrouwen met overgewicht. Vrouwen die aanleg hebben voor PCOS, krijgen symptomen als ze dikker worden.

Kenmerken en symptomen PCOS

  • Dikker worden,
  • Acne,
  • Beharing op vreemde plaatsen,
  • Onregelmatige cyclus,
  • Uitblijven van de menstruatie.
Vertoon jij bovenstaande kenmerken en symptomen? Onmiddellijk een afspraak maken met de huisarts!

Wat kan je zelf doen?

Helaas, dat is erg weinig tot niets. Het enige is om goed op te letten op die extra kilo´s.

Vruchtbaarheidsmedicijn

Vrouwen die zwanger willen worden terwijl ze PCOS hebben, krijgen het vruchtbaarheid medicijn Clomid voorgeschreven. Mocht dit niet werken, krijgen de vrouwen hormooninjecties toegediend of er wordt via een kijkoperatie een behandeling op de eierstokken uitgevoerd.

Ovariumcysten

Een groot vruchtbaarheidsprobleem wordt veroorzaakt door ovariumcyste. Dat zijn gevulde blaasjes die zich op of in de eierstokken van de vrouw bevindt. Zodra deze blaasjes gevuld zijn met bloed of met weefsel beginnen de vruchtbaarheid problemen. Zo´n cyste kan jarenlang onopgemerkt groeien.

Kenmerken en symptomen cysten

  • Als een cyste knapt of draait veroorzaakt die hevige pijn aan een zijde van de buik,
  • Zwaar gevoel in de onderbuik,
  • Vage buikpijn,
  • Onregelmatig bloedverlies.
Over het algemeen geldt: bij cysten zijn er weinig waarneembare symptomen. Herken je jezelf in bovenstaande kenmerken? Onmiddellijk een afspraak maken met de huisarts! Cysten groter dan 5 cm worden meestal via een kijkoperatie verwijderd.

Chlamydia

Heel ongemerkt vermindert vruchtbaar worden, doet een vrouw met chlamydia. Chlamydia loop je op door onveilig te vrijen zonder het gebruik van een condoom is er maar liefst 40% kans op besmetting, met als resultaat voor 15% van de vrouwen met chlamydia: niet meer spontaan zwanger kunnen worden. De kans op een buitenbaarmoederlijkezwangerschap neemt sterk toe.

Kenmerken chlamydia

Bij vage klachten is het raadzaam om een test op chlamydia of op andere SOA´s (seksueel overdraagbare aandoeningen) uit te laten voeren. Zeker als er onveilig, dus zonder condoom, is gevreeën. Na het vrijen zonder condoom, na het onveilig vrijen, is het voor iedereen van belang om vage lichamelijke klachten goed in de gaten te houden.

Myoom, een vleesboom

Vleesbomen komen vaker voor bij vrouwen dan gedacht wordt. Maar liefst 30% van de vrouwen in de vruchtbare leeftijd heeft last van vleesbomen. Vleesbomen groeien zowel binnen als buiten de baarmoeder en kunnen zo groot worden dat het net lijkt of je 5 maanden zwanger bent. Vleesbomen kunnen tot onvruchtbaarheid leiden.

Kenmerken en symptomen vleesbomen

Vleesbomen kunnen jaren lang ongemerkt hun gang gaan, maar let op de volgende verschijnselen:
  • De maandelijkse cyclus blijft meestal regelmatig, maar let op hevig en pijnlijk bloedverlies dat soms met stolsels te paard gaat,
  • De menstruatie kan flinke krampen veroorzaken,
  • Een zwaar of drukkend gevoel in de buik,
  • Door het heftige bloedverlies kan er bloedarmoede ontstaan.
Vertoon jij bovenstaande kenmerken? Maak dan onmiddellijk een afspraak met de huisarts!

Vleesbomen voorkomen?

Over het algemeen is vleesbomen erfelijk bepaald en is weinig tegen te doen. Surinaamse en Antilliaanse vrouwen hebben meer last van vleesbomen, net als vrouwen boven de 35 die geen kinderen hebben gekregen.

Zwanger worden en vleesbomen

Kan je nog zwanger worden als je vleesbomen hebt? Als de vleesboom in de baarmoeder zit, waarschijnlijk wel. Deze wordt dan via een operatie verwijderd. Meer info: Myoom en Vleesboom.
Gerelateerde artikelen
Zwangerschapstest negatief, menstruatie blijft wegZwangerschapstest negatief, menstruatie blijft wegUitblijven van de menstruatie is normaal gesproken het eerste teken van een zwangerschap. Het gebruik van een zwangersch…
Zwangerschapstest uitvoeren in bijzondere gevallenZwangerschapstest uitvoeren in bijzondere gevallenAls je niet op tijd menstrueert en over tijd bent, wil je direct zekerheid hebben. Je vermoed dat je zwanger bent. Wanne…
Negatieve zwangerschapstest: toch zwanger?Het doen van een zwangerschapstest is voor veel vrouwen een spannende aangelegenheid: zal je wel zwanger zijn of toch ni…
Verschillende soorten zwangerschapstestenVerschillende soorten zwangerschapstestenEr zijn veel verschillende soorten zwangerschapstesten op de markt. Zo zijn er verschillende merken, verschillende metho…
Zwanger worden en vruchtbaar slijmZwanger worden en vruchtbaar slijmJe wilt zwanger worden. Maar wanneer weet je nou wanneer je op je meest vruchtbaar bent en dus ook de meeste kans hebt o…

Reageer op het artikel "Onvruchtbaar en verminderd vruchtbaarheid"

Reacties

Ik, 27-10-2014 12:11 #3
Ik heb onlangs een heftige chlamydia besmetting gehad waarbij zowel mijn blinde darm als mijn eileiders en eierstokken heftig waren ontstoken. Ik heb daar meerdere malen voor in het ziekenhuis gelegen om antibiotica via het infuus toegediend te krijgen.
Nou heb ik mij laten vertellen dat er een kans is dat mijn eileiders dicht kunnen gaan zitten. Alleen is mijn vraag hoe snel kan dat gaan? 3 weken terug waren ze nog openů

Radeloze Dame, 24-07-2013 15:10 #2
Hoi,

Ik loop al 3 maanden met een onzeker gevoel, omdat ik al 3 maanden niet ongesteld ben geworden, maar wel het gevoel heb dat ik ongesteld moet worden. Ik heb 3 maanden geleden tweemaal onveilig sex gehad en heb daarna een Morning after pil geslikt (de tweede keer sex en de pil te hebben geslikt was twee weken later). Beide keren ben ik kort daarna ongesteld geworden, maar nu alweer een lange tijd niet. Ik heb ook twee keer een zwangerschapstest gedaan en beide waren negatief.

Ik heb wel al hele lange tijd het gevoel dat ik ongesteld moet worden en heb het zelfde gevoel van een opgeblazen buik en steken in mijn buik. Daarnaast heb ik al een hele lange tijd (een jaar of langer) last van obstipatie en o.b.v. deze symptonen denk ik zelf aan endometriose. Zou je mij o.b.v. van wat ik omschreven heb kunnen zeggen of dat dit ook kan kloppen of dat het normaal is dat ik nu 3 maanden niet ongesteld ben geworden door het gebruik van de MAP.

Alvast bedankt.

Groet,

Een radeloze dame

Anoniem, 27-11-2010 14:07 #1
Halo, bestaat er een kans dat je onvruchtbaar kan worden na een overtijdbehandeling? Ik heb een maand na de behandeling wel mijn menstruatie gehad, minder dan normaal, maar deze maand heb ik (nog niet) mijn menstruatie gehad. Ik voel soms een drukkende pijn in mijn rechter onderbuik en soms doet het daar ook pijn tijdens de seks. Kan dit ook een symptoom zijn van (een van) bovengenoemde aandoening(en)? Reactie infoteur, 02-12-2010
Beste Anoniem,

Het zou misschien kunnen, maar ik vermoed dat er iets anders aan de hand is: door de overtijdsbehandeling wordt er in 1 klap heel veel hormonen ingenomen. Hormonen die je hormoonhuishouding in je lichaam doen ontregelen. Na de inname van de extra hormonen moet je lichaam weer zijn natuurlijke balans terugvinden. Afhankelijk van de vrouw, iedere vrouw is namelijk uniek, zal het terugvinden van het natuurlijke balans van de hormonen heel snel gebeuren, bij andere vrouwen is het lichaam echt een tijdje flink van slag af. Een kenmerk dat het lichaam echt van slag af is, is het uitblijven van de menstruatie of een menstruatie die veel minder is dan normaal.
Dat een maand later je menstruatie wegblijft, kan een gevolg zijn van een overtijdsbehandeling: maar, nadat je in eerste instantie al wel een verminderde menstruatie hebt gehad, durf ik niet met zekerheid te zeggen of het wegblijven van deze menstruatie nu te maken heeft met de overtijdsbehandeling. Gebruik je normaal nooit hormonale middelen, dan kan het inderdaad zijn dat je lichaam nog steeds behoorlijk van slag af is van de extra ingenomen hormonen. Ik wil je toch van harte aanraden om een afspraak te maken met de huisarts, zeker nu je zo twijfelt: hij of zij kent je medische dossier en verleden en kan je beter van advies zijn dan ik.

Beste Anoniem, ik wil je heel graag het allerbeste toewensen voor de toekomst!

Met vriendelijke groet, Roberta

Infoteur: Roberta
Gepubliceerd: 14-09-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!