InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Steelwratjes verwijderen: op huid nek, hals, romp en oksel

Steelwratjes verwijderen: op huid nek, hals, romp en oksel

Steelwratjes verwijderen: op huid nek, hals, romp en oksel Steelwratjes zelf verwijderen of laten verwijderen. De medische benaming van steelwratten is 'fibroma pendulans'. Een steelwratje of fibroom is een vrij klein aangroeisel op de huid, een huidflapje. Voorkeursplekken van steelwratjes zijn hals, nek, romp, liezen en oksel. Het zijn gesteelde rubberachtige, zachte goedaardige huidtumoren; het is een onderhuids bindweefselgezwel. Meestal zijn ze huidkleurig, doch soms zijn ze wat donkerder van kleur. Ze zijn eenvoudig te behandelen door de huisarts die het wratje wegknipt met een steriel instrument. Het wordt afgeraden om zelf een steelwratje te verwijderen door deze af te knippen. Het afknippen van een steelwratje dient met een steriel schaartje te gebeuren. Wel is er sinds kort een methode op de markt om steelwratjes zelf te verwijderen door bevriezing: met de HeltiQ Skintags. Voor sommige mensen zijn de kosten te hoog (tussen de 17 en 20 euro) en die gaan daarom liever naar de huisarts om steelwratjes weg te laten halen.

Steelwratjes (zelf) verwijderen

Steelwratje op ooglid / Bron: User:Oliver Riesen / Wikimedia Commons

Alternatieve benamingen van steelwratjes

Heb je last van wratjes in de hals, nek, onder oksel, op romp (onder de borsten), lies en/of bil? Misschien heb je last van steelwratjes. Synoniemen voor steelwratjes zijn:
  • acrochordon;
  • skin tag;
  • fibroma filiformis;
  • fibroma molle;
  • fibroma molluscum;
  • fibroma pendulans; en
  • gesteelde fibromen.

In dit artikel spreken we van 'steelwratten' of 'steelwratjes'.

Wat zijn steelwratjes?

Een steelwratje of fibroom is een vrij klein aangroeisel of huiduitstulping op de huid, een huidflapje, in de vorm van een steeltje of bobbeltje, meestal aan de hals, de romp, de liezen of de oksel. Een steelwratje kan ook in het gezicht voorkomen. Het zijn gesteelde rubberachtige, zachte goedaardige (benigne) huidtumoren; het is een onderhuids bindweefselgezwel of tumor. Meestal zijn ze huidkleurig, doch soms licht gepigmenteerd (iets donkerder gekleurd). Het kan gaan om een enkel steelwratje en soms komen ze in groepjes voor. Steelwratjes zijn niet besmettelijk.

Dermatofibroom
Een gesteelde fibroom moet onderscheiden worden van een dermatofibroom. Een dermatofibroom is een goedaardig 'bobbeltje' of 'knobbeltje' in de huid in met name de benen en de armen. Een dermatofibroom voelt aan als een stevig schijfje, pilletje of balletje in de huid. Het knobbeltje zit aan de huid vast en kan over de onderlaag geschoven worden. Het dermatofibroom is net als een steelwratje huidkleurig of iets gepigmenteerd. Meer vrouwen dan mannen ontwikkelen dermatofibromen. Soms geven ze ook pijnklachten.

Waar komen steelwratjes vaak voor?

Steelwratten komen gewoonlijk voor in het okselgebied, de hals, de romp en de liezen. Ze kunnen ook op het ooglid voorkomen of op de behaarde hoofdhuid. Bij mensen met overgewicht komen ze vaak voor in de huidplooien.

Steelwratjes in hals, oksel en lies
Meestal goedaardig, klein en zacht, soms iets donkerder gekleurd, onderhuids bindweefselgezwel. Meestal in de hals, oksel of lies, maar ook in andere weefsels en organen.

Tijdens de zwangerschap kunnen steelwratjes toenemen / Bron: Greyerbaby / Pixabay

Hoe vaak komen steelwratjes voor en bij wie?

Steelwratjes komen bij ongeveer 46% van de populatie voor. Vaak met het vorderen van de leeftijd. Bij mensen met diabetes mellitus (suikerziekte) en overgewicht komen ze vaak voor. Soms worden steelwratten ook geassocieerd met zeldzame syndromen, zoals het Birt-Hogg-Dubé syndroom (een zeldzame autosomaal dominante erfelijke ziekte die zich kenmerkt door huidafwijkingen) of het polycysteus ovarium syndroom (een aandoening waarbij het hormonale evenwicht vaak verstoord is en er talrijke kleine follikelcysten in de eierstokken ontstaan). Tijdens de zwangerschap kunnen gesteelde fibroompjes toenemen in aantal en grootte, vooral in de hals en nek.

Hoe ontstaan steelwratten?

In veel gevallen ontstaan steelwratten spontaan, maar soms zijn ze het gevolg van een slechte genezing van een wondje. Het ontstaansmechanisme is nog niet geheel opgehelderd. Steelwratten zijn geen echte wratten, want ze ontstaan niet door een virus.

Hoe worden steelwratjes behandeld?

Meestal is geen behandeling nodig. Men kan overgaan tot behandeling om grofweg twee redenen:
  • cosmetisch (indien ontsierend, bijvoorbeeld in de hals);
  • medisch (indien hinderlijk).

Wondje afdekken met een pleister / Bron: OpenClipartVectors / Pixabay
Steelwratjes behandelen door bevriezing
Steelwratten zijn eenvoudig te behandelen door het steeltje van het fibroom met een (steriel!) schaartje af te knippen. Bij een klein steelwratje is geen verdoving nodig. Ze kunnen ook onder plaatselijke verdoving verwijderd worden door verbranding of door ze af te schrapen met een chirurgische schaar. Er blijft een zeer klein oppervlakkig wondje over. Deze kan met een pleister worden afgedekt. Een andere mogelijkheid is dat de huisarts cryotherapie toepast, een behandeling waarbij het steelwratje met vloeibare stikstof wordt bevroren. Deze methode wordt niet aangeraden om toe te passen in het gezicht om eventuele littekenvorming te voorkomen.

Steelwratjes behandelen met een laser
Steelwratjes zijn zeer effectief behandelbaar middels de Iridex Varilite laser. De laser verschroeit het wratje, waarna het van de huid valt. Gemiddeld zijn er 1 à 2 behandelingen nodig met een interval van 4 weken. Er zijn zeer goede resultaten bij het weghalen van de wratten middels laserbehandeling, zonder dat zich hierbij littekenvorming voordoet.

Kun je steelwratjes zelf verwijderen?

Het is af te raden de wratjes zelf af te knippen. Ook is het niet verstandig om over te gaan tot het afbinden van steelwratjes met een touwtje. Er is sinds kort wel een methode ontwikkeld om steelwratten thuis zelf te behandelen. HeltiQ Skintags is een product om steelwratten zelf te verwijderen. Door de eenvoudige applicatiemethode (door middel van aanstippen) worden steelwratten in de hals en nek, onder de oksels en borsten verwijderd door middel van bevriezing (cryotherapie). Samen met de bijgeleverde beschermpleister, die voor de behandeling om de steelwrat dient te worden aangebracht, zorgt dit voor een gedoseerde, hygiënische en effectieve behandeling. HeltiQ Skintags is een veilige, snelle en effectieve methode om steelwratten te verwijderen. Lees wel eerst de gebruiksaanwijzing goed door.

Je kunt ook naar de huisarts of schoonheidsspecialiste voor een veilige behandeling van steelwratjes.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Steelwratje (laten) verwijderenSteelwratje (laten) verwijderenAls je een steelwratje hebt en je hebt hier last van of je vindt het lelijk dan kun je deze laten verwijderen bij de hui…
Oksel: bruine of rode vlekken, bult, bultjes, jeuk, uitslagOksel: bruine of rode vlekken, bult, bultjes, jeuk, uitslagDe oksel is de holte onder de arm. Onderhuids bevinden zich lymfeklieren, welke een belangrijke rol spelen in het afweer…
Lies: rode vlekken, plekken of bultjes in liesstreekLies: rode vlekken, plekken of bultjes in liesstreekDe liezen zijn de twee huidplooien die de overgang vormen van de bovenbenen naar het onderlijf. Onderhuids zijn lymfekli…
Kleine wratjes in de nek of onder je oksels, wat zijn dat?Kleine wratjes in de nek of onder je oksels, wat zijn dat?Fibromen, steelwratten, steelwratjes, skin tags, age spots, zo worden de kleine wratjes in de nek of oksels, liezen of r…
Okselaandoeningen: pijn onder oksel, uitslag oksel of bultOkselaandoeningen: pijn onder oksel, uitslag oksel of bultDe oksel is de holte onder de schouder. Er zijn meerdere (huid)aandoeningen die kunnen zorgen voor klachten als pijn ond…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: User:Oliver Riesen / Wikimedia Commons
  • C. van Heycop ten Ham, H.J.C. Hendriks, J.H. in de Bosch, J.H.M. Schormans, J.W. van der Krans (redactie): Basisboek Pathologie, ThiemeMeulenhoff, Rotterdam/Utrecht/Zutphen, eerste druk, tweede oplage, 2000.
  • Dr. J.A.H. Eekhof, dr. A. Knuistingh Neven, dr. W. Opstelten: Kleine kwalen in de huisartspraktijk, Elsevier Gezondheidszorg, Amsterdam, vijfde geheel herziene druk, 2010.
  • www.symptomen-behandeling.nl/1/steelwratjes_zelf_verwijderen_656726.html
  • Nl.wikipedia.org/wiki/Fibroom
  • Afbeelding bron 1: User:Oliver Riesen / Wikimedia Commons
  • Afbeelding bron 2: Greyerbaby / Pixabay
  • Afbeelding bron 3: OpenClipartVectors / Pixabay

Reageer op het artikel "Steelwratjes verwijderen: op huid nek, hals, romp en oksel"

Reacties

Marieke, 20-05-2016 00:23 #8
Ik heb twee dagen geleden een steelwratje ingesmeerd met blanke nagellak en hij is nu al weg. Gisteren bloedde het een beetje en nu zit er alleen nog een heel klein stukje van het steeltje en dat is al bijna helemaal zwart dus zal er vast snel afvallen. 's Ochtends en 's avonds insmeren met blanke nagellak, even laten drogen en dan een pleister met een klein beetje crème (ik deed Sudocrem) op het verbandstukje van de pleister (tegen het kleven) erop. Succes! Reactie infoteur, 03-06-2016
Bedankt voor de tip. Er zijn inderdaad diverse manier om zelf streelwratten te verwijderen.

Annie80 (infoteur), 23-02-2016 19:30 #7
Verwijderen middels laser (bijv. een KTP laser) is de beste optie, geen littekens en mooiste resultaat. Jammer dat deze optie niet in dit artikel vermeld wordt. Reactie infoteur, 24-02-2016
Bedankt voor uw aanvulling. Fibromen kunnen inderdaad ook behandeld worden met een laser. Ik heb het artikel aangevuld.

Aad, 02-07-2014 08:46 #6
Ook ik heb steelwratjes en heb geprobeerd ze te verwijderen met HeltiQ. Helaas dus! Heb ze toen het niet werkte een dubbele dosis van dit spul gegeven en ja, ze waren goed bevroren. Resultaat blaren natuurlijk maar die nam ik voor lief. Later bloed, pleister erop. Nu 3 1/2 week verder zijn de korstjes verdwenen maar de wratjes dus niet. Kleintjes en wat grotere geprobeerd.
Zonde van het geld (19,95) maar wat ik erger vind is de illusie die gewekt word door de fabrikant dat hun het 1e en enige goede middel hebben. Niet dus. Reactie infoteur, 10-08-2014
Je kunt ze ook laten weghalen door de huisarts. De eerste methode is het knippen met een steriele schaar. De huisarts kan er ook voor kiezen om de steelwratjes te verwijderen door deze elektrisch weg te branden of met stikstof aan te stippen.

Tommie, 25-05-2014 20:03 #5
Heb laatst ergens gelezen om een steelwratje aan te stippen met kleurloze nagellak. Reactie infoteur, 25-05-2014
Indien je steelwratjes zelf wilt verwijderen, kun je beter gebruik maken van een beproefd middel als HeltiQ Skintags.

Sas, 29-10-2013 11:34 #4
Hoi, ik heb een steelwratje in mijn lies. Ik heb die zelf behandeld met wartner wratten pen. Was dit erg onverstandig?
Groetjes,
Saskia Reactie infoteur, 23-11-2013
Er is in Nederland sinds kort een veilige, snelle en effectieve methode om steelwratten thuis zelf te behandelen. HeltiQ Skintags is een product om steelwratten zelf te verwijderen. Door de eenvoudige applicatiemethode (aanstippen) worden steelwratten in de hals en nek, onder de oksels en borsten verwijderd door middel van bevriezing (cryotherapie). Samen met de bijgeleverde beschermpleister, die voor de behandeling om de steelwrat dient te worden aangebracht, zorgt dit voor een gedoseerde, hygiënische en effectieve behandeling. HeltiQ Skintags is een veilige, snelle en effectieve methode om steelwratten te verwijderen. Ik zal deze informatie in het artikel opnemen.

Elizabeth, 21-05-2012 18:32 #3
Ik ga al enkele jaren naar mijn huisarts om de ontsierende wratjes in mijn hals te laten verwijderen, maar ze komen steeds terug. Is het verstandig om naar een huidkliniek te gaan? Reactie infoteur, 26-05-2012
U kunt dit het beste voorleggen aan uw eigen huisarts. Het komt wel vaker voor dat steelwratjes terugkomen nadat ze verwijderd zijn. Dit is niet ongewoon.

C. de Bruin, 22-02-2012 20:07 #2
Ik heb al jaren een soort vetbobbeltje naast mijn neus, (het is geen steelwratje), ik vind het zeer ontsierend en best opvallend, mijn huisarts wilde het wel wegbranden, maar doet dit geen pijn en duurt het lang voordat het eraf is? Misschien kan ik het beter laten wegsnijden door een dermatoloog, ook heb ik nogal wat moedervlekjes, 2 op mijn wang, en 1 onder mijn kin? wat is u advies? Reactie infoteur, 24-02-2012
Veel huisartsen zijn speciaal opgeleid om kleine chirurgische ingrepen te doen, zoals het verwijderen van moedervlekken, atheroomcysten (vetbulten), talgkliercysten en ouderdomswratten. De te behandelen plek wordt plaatselijk verdoofd, zodat het een pijnloze ingreep is. Lees hier meer over coagulatie (een techniek waarbij huidweefsel wordt weggebrand): www.huidinfo.nl/coaguleren.html.

A. de Pagter, 25-11-2011 06:34 #1
Ik heb steelwratjes onder en op m`n borsten en in de hals rondom ik geneer mezelf om mij ergens om te moeten kleden want het zijn er echt veel. Hoe kan ik er pijnloos zelf vanaf komen want dat afknippen zie ik niet zitten te pijnlijk lijkt me. Is er echt geen zalf of een lotion voor? Reactie infoteur, 25-11-2011
Het spijt mij voor u, maar de therapie is toch echt excisie (knippen) en coagulatie (wegbranden) van de bodem/steel. Dit kan onder plaatselijke verdoving plaatsvinden.

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Steelwratjes verwijderen
Reacties: 8
Medische informatie…
Schrijf mee!