InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Steelwratjes verwijderen: op huid nek, hals, romp en oksel

Steelwratjes verwijderen: op huid nek, hals, romp en oksel

Steelwratjes verwijderen: op huid nek, hals, romp en oksel Steelwratjes zelf verwijderen of laten verwijderen. De medische benaming van steelwratten is 'fibroma pendulans'. Een steelwratje of fibroom is een vrij klein aangroeisel op de huid, een huidflapje. Voorkeursplekken van steelwratjes zijn hals, nek, romp, liezen en oksel. Het zijn gesteelde rubberachtige, zachte goedaardige huidtumoren; het is een onderhuids bindweefselgezwel. Meestal zijn ze huidkleurig, doch soms zijn ze wat donkerder van kleur. Ze zijn eenvoudig te behandelen door de huisarts die het wratje wegknipt met een steriel instrument. Het wordt afgeraden om zelf een steelwratje te verwijderen door deze af te knippen. Het afknippen van een steelwratje dient met een steriel schaartje te gebeuren. Wel is er sinds kort een methode op de markt om steelwratjes zelf te verwijderen door bevriezing: met de HeltiQ Skintags. Voor sommige mensen zijn de kosten te hoog (tussen de 17 en 20 euro) en die gaan daarom liever naar de huisarts om steelwratjes weg te laten halen.

Steelwratjes (zelf) verwijderen

Steelwratje op ooglid / Bron: Oliver Riesen / Wikimedia CommonsSteelwratje op ooglid / Bron: Oliver Riesen / Wikimedia Commons

Alternatieve benamingen van steelwratjes

Heb je last van wratjes in de hals, nek, onder oksel, op romp (onder de borsten), lies en/of bil? Misschien heb je last van steelwratjes. Synoniemen voor steelwratjes zijn:
  • acrochordon;
  • skin tag;
  • fibroma filiformis;
  • fibroma molle;
  • fibroma molluscum;
  • fibroma pendulans; en
  • gesteelde fibromen.

In dit artikel spreken we van 'steelwratten' of 'steelwratjes'.

Steelwratje / Bron: Dsom/Shutterstock.comSteelwratje / Bron: Dsom/Shutterstock.com

Wat zijn steelwratjes?

Een steelwratje of fibroom is een vrij klein aangroeisel of huiduitstulping op de huid, een huidflapje, in de vorm van een steeltje of bobbeltje, meestal aan de hals, de romp, de liezen of de oksel. Een steelwratje kan ook in het gezicht voorkomen. Het zijn gesteelde rubberachtige, zachte goedaardige (benigne) huidtumoren; het is een onderhuids bindweefselgezwel of tumor. Meestal zijn ze huidkleurig, doch soms licht gepigmenteerd (iets donkerder gekleurd). Het kan gaan om een enkel steelwratje en soms komen ze in groepjes voor. Steelwratjes zijn niet besmettelijk.

Dermatofibroom

Een gesteelde fibroom moet onderscheiden worden van een dermatofibroom. Een dermatofibroom is een goedaardig 'bobbeltje' of 'knobbeltje' in de huid in met name de benen en de armen. Een dermatofibroom voelt aan als een stevig schijfje, pilletje of balletje in de huid. Het knobbeltje zit aan de huid vast en kan over de onderlaag geschoven worden. Het dermatofibroom is net als een steelwratje huidkleurig of iets gepigmenteerd. Meer vrouwen dan mannen ontwikkelen dermatofibromen. Soms geven ze ook pijnklachten.

Voorkeursplekken

Steelwratten komen gewoonlijk voor in het okselgebied, de hals, de romp en de liezen. Ze kunnen ook op het ooglid voorkomen of op de behaarde hoofdhuid. Bij mensen met overgewicht komen ze vaak voor in de huidplooien.

Steelwratjes in hals, oksel en lies

Meestal goedaardig, klein en zacht, soms iets donkerder gekleurd, onderhuids bindweefselgezwel. Meestal in de hals, oksel of lies, maar ook in andere weefsels en organen.

Tijdens de zwangerschap kunnen steelwratjes toenemen / Bron: Greyerbaby / PixabayTijdens de zwangerschap kunnen steelwratjes toenemen / Bron: Greyerbaby / Pixabay

Hoe vaak komen steelwratjes voor en bij wie?

Steelwratjes komen bij ongeveer 46% van de populatie voor. Vaak met het vorderen van de leeftijd. Bij mensen met diabetes mellitus (suikerziekte) en overgewicht komen ze vaak voor. Soms worden steelwratten ook geassocieerd met zeldzame syndromen, zoals het Birt-Hogg-Dubé syndroom (een zeldzame autosomaal dominante erfelijke ziekte die zich kenmerkt door huidafwijkingen) of het polycysteus ovarium syndroom (een aandoening waarbij het hormonale evenwicht vaak verstoord is en er talrijke kleine follikelcysten in de eierstokken ontstaan). Tijdens de zwangerschap kunnen gesteelde fibroompjes toenemen in aantal en grootte, vooral in de hals en nek.

Oorzaak en ontstaan van steelwratten

In veel gevallen ontstaan steelwratten spontaan, maar soms zijn ze het gevolg van een slechte genezing van een wondje. Het ontstaansmechanisme is nog niet geheel opgehelderd. Steelwratten zijn geen echte wratten, want ze ontstaan niet door een virus.

Risicofactoren

Steelwratjes komen vaker voor bij:
  • Mensen met overgewicht en obesitas, deels omdat ze meer huidplooien hebben, en vanwege bijbehorende hyperinsulinemie (waarbij je alvleesklier te veel insuline aanmaakt) en ontstekingen;
  • Zwangerschap, waarschijnlijk als gevolg van hormonale mutaties;
  • Personen met diabetes;
  • Mensen met het humaan papilloma virus (laag-risico HPV 6 en 11);
  • Hormonale onbalans: veranderingen in de niveaus van oestrogeen en progesteron kan het risico op het ontwikkelen van steelwratjes verhogen;
  • Mensen met insulineresistentie (hierbij ben je minder gevoelig voor het hormoon insuline).

Symptomen van steelwratjes op huid nek, hals, romp en oksel

Steelwratjes zijn zachte, elastische, gesteelde, vleeskleurige of donkergekleurde stukjes weefsel of huidflapjes. Ook wel fibromen of 'wild vlees' genoemd. Deze skin tags zijn zo klein als een afgeplatte speldenknop of zo groot als een aangroeisel van meerdere centimeters.

Diagnose en onderzoek

Een arts kan een steelwratje gemakkelijk op het oog herkennen vanwege de karakteristieke uitstraling: zacht, gemakkelijk verplaatsbaar zijn, vleeskleurig of iets donkerder en meestal door een steel verbonden aan het huidoppervlak). Hierdoor is er geen vervolgonderzoek nodig. Als je merkt dat een steelwratje hard groeit, ontstoken is, een andere kleur krijgt dan de omringende huid, meerdere kleuren heeft of gaat bloeden, vraag je arts dan om het te onderzoeken. Bij twijfel aan de diagnose kan de huisarts een biopsie verrichten, wat betekent dat hij het steelwratje wordt verwijderd en in een laboratorium wordt onderzocht.

Steelwratjes behandelen

Meestal is geen behandeling nodig. Men kan overgaan tot behandeling om grofweg twee redenen:
  • cosmetisch (indien ontsierend, bijvoorbeeld in de hals);
  • medisch (indien hinderlijk).

Wondje afdekken met een pleister / Bron: OpenClipartVectors / PixabayWondje afdekken met een pleister / Bron: OpenClipartVectors / Pixabay
Steelwratjes behandelen door bevriezing
Steelwratten zijn eenvoudig te behandelen door het steeltje van het fibroom met een (steriel!) schaartje af te knippen. Bij een klein steelwratje is geen verdoving nodig. Ze kunnen ook onder plaatselijke verdoving verwijderd worden door verbranding of door ze af te schrapen met een chirurgische schaar. Er blijft een zeer klein oppervlakkig wondje over. Deze kan met een pleister worden afgedekt. Een andere mogelijkheid is dat de huisarts cryotherapie toepast, een behandeling waarbij het steelwratje met vloeibare stikstof wordt bevroren. Deze methode wordt niet aangeraden om toe te passen in het gezicht om eventuele littekenvorming te voorkomen.

Steelwratjes behandelen met een laser

Steelwratjes zijn zeer effectief behandelbaar middels de Iridex Varilite laser. De laser verschroeit het wratje, waarna het van de huid valt. Gemiddeld zijn er 1 à 2 behandelingen nodig met een interval van 4 weken. Er zijn zeer goede resultaten bij het weghalen van de wratten middels laserbehandeling, zonder dat zich hierbij littekenvorming voordoet.

Kun je steelwratjes zelf verwijderen?

Het is af te raden de wratjes zelf af te knippen. Ook is het niet verstandig om over te gaan tot het afbinden van steelwratjes met een touwtje. Er is sinds kort wel een methode ontwikkeld om steelwratten thuis zelf te behandelen. HeltiQ Skintags is een product om steelwratten zelf te verwijderen. Door de eenvoudige applicatiemethode (door middel van aanstippen) worden steelwratten in de hals en nek, onder de oksels en borsten verwijderd door middel van bevriezing (cryotherapie). Samen met de bijgeleverde beschermpleister, die voor de behandeling om de steelwrat dient te worden aangebracht, zorgt dit voor een gedoseerde, hygiënische en effectieve behandeling. HeltiQ Skintags is een veilige, snelle en effectieve methode om steelwratten te verwijderen. Lees wel eerst de gebruiksaanwijzing goed door.

Appelazijn tegen steelwratjes / Bron: Wicherek / PixabayAppelazijn tegen steelwratjes / Bron: Wicherek / Pixabay

Steelwratjes verwijderen met azijn

Appelazijn is een heel goedkoop product dat veel toepassingen kent en ook kan worden gebruikt om steelwratjes te verwijderen. Het zuur in de azijn zal het weefsel van het steelwratjes vernietigen zonder schade aan te richten aan de omliggende huid. Ga bij het gebruik van appelazijn om een ​​skintag te verwijderen, als volgt te werk:
  • Reinig de huid rond het steelwratje met lauw water en milde zeep.
  • Droog daarna de huid grondig.
  • Dep een klein watje in de appelazijn en knijp het overtollige azijn eruit.
  • Plaats het watje op de te behandelen steelwrat en houd het op zijn plaats met een pleister.
  • Laat de pleister er een nacht opzitten.
  • Verwijder het verband en het watje de volgende ochtend en spoel de plek schoon met water.
  • Herhaal dit proces gedurende 3-4 dagen, totdat de steelwrat donkerder wordt, indroogt en eraf valt.

Je kunt ook naar de huisarts of schoonheidsspecialiste voor een veilige behandeling van steelwratjes. Raadpleeg in geval van een ontsteking of continue irritatie, de huisarts.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Oksel: bruine of rode vlekken, bult, bultjes, jeuk & uitslagOksel: bruine of rode vlekken, bult, bultjes, jeuk & uitslagLast van bruine of rode vlekken, een bult, meerdere bultjes, jeuk of uitslag onder de oksel? De oksel is de holte onder…
Vlekjes lies: rode vlekken, plekken of bultjes in liesstreekVlekjes lies: rode vlekken, plekken of bultjes in liesstreekDe liezen zijn de twee huidplooien die de overgang vormen van de bovenbenen naar het onderlijf. Onderhuids zijn lymfekli…
Pijn onder oksel en jeuk onder de oksel, bultje of uitslagPijn onder oksel en jeuk onder de oksel, bultje of uitslagJeukende oksels zijn een vervelende klacht. Pijn onder de oksel, jeuk onder de oksel, huiduitslag, schilfering of een bu…
Huidvlekken: onschuldige vlekken op de huid - rood en bruinHuidvlekken: onschuldige vlekken op de huid - rood en bruinJe komt ter wereld met een glad babyhuidje, maar geleidelijk laat de tand des tijds zijn sporen achter op je huid. In de…
Talgklierhyperplasie of vergrote talgklieren: behandelingTalgklierhyperplasie of vergrote talgklieren: behandelingTalgklierhyperplasie zijn vergrote talgklieren, zichtbaar als bobbelige bultjes op de huid. Meestal gaat het bij talgkli…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Dsom/Shutterstock.com
  • C. van Heycop ten Ham, H.J.C. Hendriks, J.H. in de Bosch, J.H.M. Schormans, J.W. van der Krans (redactie): Basisboek Pathologie, ThiemeMeulenhoff, Rotterdam/Utrecht/Zutphen, eerste druk, tweede oplage, 2000.
  • Dr. J.A.H. Eekhof, dr. A. Knuistingh Neven, dr. W. Opstelten: Kleine kwalen in de huisartspraktijk, Elsevier Gezondheidszorg, Amsterdam, vijfde geheel herziene druk, 2010.
  • Drugs.com. Skin Tags (Acrochordon). https://www.drugs.com/health-guide/skin-tags-acrochordon.html (ingezien op 26-2-2017)
  • Martin Sulman. Steelwratjes symptomen. http://symptomen-behandeling.nl/1/steelwratjes_symptomen_655790.html (ingezien op 26-2-2017)
  • Medical News Today. Skin Tags: Removal, Causes and Treatments. http://www.medicalnewstoday.com/articles/67317.php (ingezien op 26-2-2017)
  • Remove Skin Tags Now. Skin Tag Removal Products: Apple Cider Vinegar Is A Winner! http://www.removeskintagsnow.com/skin-tag-removal-products-apple-cider-vinegar-is-a-winner/ (ingezien op 23-3-2017)
  • Afbeelding bron 1: Oliver Riesen / Wikimedia Commons
  • Afbeelding bron 2: Dsom/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 3: Greyerbaby / Pixabay
  • Afbeelding bron 4: OpenClipartVectors / Pixabay
  • Afbeelding bron 5: Wicherek / Pixabay

Reageer op het artikel "Steelwratjes verwijderen: op huid nek, hals, romp en oksel"

Reacties

Sofie, 04-04-2017 09:22 #9
Even een belangrijke opmerking: ik heb zo een lelijk ding in de lies, het was vrij groot, te groot voor skintag. Dus ik deed er een touwtje rond, en spande het goed aan. MAAR. Let hier maar mee op! Blijkbaar kon er toch nog voldoende bloed door, want het ding wou niet afsterven. De dokter heeft toen geprobeerd het te bevriezen, en het werd alleen maar groter nog na een paar dagen. Uiteindelijk is het hele ding gaan etteren (nog steeds) omdat het touwtje er nog steeds rond zit en ik dat er absoluut niet meer af krijg, of kan afknippen: als ik maar met schaarpuntje ertegen kom doet het al erg veel pijn: alles is nl gaan etteren omdat dat touwtje snijdt in de steelwrat die opgezwollen raakte ook door ontsteking, waardoor het touwtje nog erger zorgde voor ontsteking. Nu zit ik dus met een fybroom die eruit ziet als een vleeskleurige bromvlieg. Pas over een dikke maand naar de dermatoloog. Ik moet het elke dag ontsmetten en 2x een pleister op aanbrengen per dag. Dus OPPASSEN MET TOUWTJES! is echt niet zo simpel, ofwel moet je visdraad gebruiken en echt ZEER strak trekken, maar ik heb nochtans ook erg strak getrokken. Groetjes en veel succes. :)

Marieke, 20-05-2016 00:23 #8
Ik heb twee dagen geleden een steelwratje ingesmeerd met blanke nagellak en hij is nu al weg. Gisteren bloedde het een beetje en nu zit er alleen nog een heel klein stukje van het steeltje en dat is al bijna helemaal zwart dus zal er vast snel afvallen. 's Ochtends en 's avonds insmeren met blanke nagellak, even laten drogen en dan een pleister met een klein beetje crème (ik deed Sudocrem) op het verbandstukje van de pleister (tegen het kleven) erop. Succes! Reactie infoteur, 03-06-2016
Bedankt voor de tip. Er zijn inderdaad diverse manier om zelf streelwratten te verwijderen.

Annie80 (infoteur), 23-02-2016 19:30 #7
Verwijderen middels laser (bijv. een KTP laser) is de beste optie, geen littekens en mooiste resultaat. Jammer dat deze optie niet in dit artikel vermeld wordt. Reactie infoteur, 24-02-2016
Bedankt voor uw aanvulling. Fibromen kunnen inderdaad ook behandeld worden met een laser. Ik heb het artikel aangevuld.

Aad, 02-07-2014 08:46 #6
Ook ik heb steelwratjes en heb geprobeerd ze te verwijderen met HeltiQ. Helaas dus! Heb ze toen het niet werkte een dubbele dosis van dit spul gegeven en ja, ze waren goed bevroren. Resultaat blaren natuurlijk maar die nam ik voor lief. Later bloed, pleister erop. Nu 3 1/2 week verder zijn de korstjes verdwenen maar de wratjes dus niet. Kleintjes en wat grotere geprobeerd.
Zonde van het geld (19,95) maar wat ik erger vind is de illusie die gewekt word door de fabrikant dat hun het 1e en enige goede middel hebben. Niet dus. Reactie infoteur, 10-08-2014
Je kunt ze ook laten weghalen door de huisarts. De eerste methode is het knippen met een steriele schaar. De huisarts kan er ook voor kiezen om de steelwratjes te verwijderen door deze elektrisch weg te branden of met stikstof aan te stippen.

Tommie, 25-05-2014 20:03 #5
Heb laatst ergens gelezen om een steelwratje aan te stippen met kleurloze nagellak. Reactie infoteur, 25-05-2014
Indien je steelwratjes zelf wilt verwijderen, kun je beter gebruik maken van een beproefd middel als HeltiQ Skintags.

Sas, 29-10-2013 11:34 #4
Hoi, ik heb een steelwratje in mijn lies. Ik heb die zelf behandeld met wartner wratten pen. Was dit erg onverstandig?
Groetjes,
Saskia Reactie infoteur, 23-11-2013
Er is in Nederland sinds kort een veilige, snelle en effectieve methode om steelwratten thuis zelf te behandelen. HeltiQ Skintags is een product om steelwratten zelf te verwijderen. Door de eenvoudige applicatiemethode (aanstippen) worden steelwratten in de hals en nek, onder de oksels en borsten verwijderd door middel van bevriezing (cryotherapie). Samen met de bijgeleverde beschermpleister, die voor de behandeling om de steelwrat dient te worden aangebracht, zorgt dit voor een gedoseerde, hygiënische en effectieve behandeling. HeltiQ Skintags is een veilige, snelle en effectieve methode om steelwratten te verwijderen. Ik zal deze informatie in het artikel opnemen.

Elizabeth, 21-05-2012 18:32 #3
Ik ga al enkele jaren naar mijn huisarts om de ontsierende wratjes in mijn hals te laten verwijderen, maar ze komen steeds terug. Is het verstandig om naar een huidkliniek te gaan? Reactie infoteur, 26-05-2012
U kunt dit het beste voorleggen aan uw eigen huisarts. Het komt wel vaker voor dat steelwratjes terugkomen nadat ze verwijderd zijn. Dit is niet ongewoon.

C. de Bruin, 22-02-2012 20:07 #2
Ik heb al jaren een soort vetbobbeltje naast mijn neus, (het is geen steelwratje), ik vind het zeer ontsierend en best opvallend, mijn huisarts wilde het wel wegbranden, maar doet dit geen pijn en duurt het lang voordat het eraf is? Misschien kan ik het beter laten wegsnijden door een dermatoloog, ook heb ik nogal wat moedervlekjes, 2 op mijn wang, en 1 onder mijn kin? wat is u advies? Reactie infoteur, 24-02-2012
Veel huisartsen zijn speciaal opgeleid om kleine chirurgische ingrepen te doen, zoals het verwijderen van moedervlekken, atheroomcysten (vetbulten), talgkliercysten en ouderdomswratten. De te behandelen plek wordt plaatselijk verdoofd, zodat het een pijnloze ingreep is. Lees hier meer over coagulatie (een techniek waarbij huidweefsel wordt weggebrand): www.huidinfo.nl/coaguleren.html.

A. de Pagter, 25-11-2011 06:34 #1
Ik heb steelwratjes onder en op m`n borsten en in de hals rondom ik geneer mezelf om mij ergens om te moeten kleden want het zijn er echt veel. Hoe kan ik er pijnloos zelf vanaf komen want dat afknippen zie ik niet zitten te pijnlijk lijkt me. Is er echt geen zalf of een lotion voor? Reactie infoteur, 25-11-2011
Het spijt mij voor u, maar de therapie is toch echt excisie (knippen) en coagulatie (wegbranden) van de bodem/steel. Dit kan onder plaatselijke verdoving plaatsvinden.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 01-05-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Steelwratjes verwijderen
Reacties: 9
Medische informatie…
Schrijf mee!