InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Glutathion tegen veroudering en neurodegeneratieve ziekten

Glutathion tegen veroudering en neurodegeneratieve ziekten

Glutathion tegen veroudering en neurodegeneratieve ziekten Elke Nederlander weet wel dat het belangrijk is om regelmatig fruit te eten vanwege de vitamine C. Wat velen echter niet weten is dat er een nog belangrijkere antioxidant in ons lichaam werkzaam is, namelijk glutathion. Glutathion beschermt ons lichaam tegen tal van ziekten, en is ook van belang om veroudering, en de daarmee gepaard gaande verschijnselen tegen te gaan.

Antioxidantwerking en ontgifting

Glutathion (GSH) komt in bijna alle cellen van ons lichaam voor in hoge concentraties, en behoort tot de belangrijkste antioxidanten. Alle cellen van het menselijk lichaam kunnen GSH aanmaken. Daarbij is de biosynthese van deze stof in de lever essentieel: muizen met een verstoorde glutathionproductie in de lever stierven binnen een maand na de geboorte. GSH speelt een belangrijke rol bij de afbraak en afvoer van schadelijke stoffen uit het lichaam, zoals bijvoorbeeld zware metalen. Met GSH geconjugeerde stoffen zijn gewoonlijk beter in water oplosbaar en kunnen dan door de nieren uitgescheiden worden. GSH speelt daarom een belangrijke rol bij ontgiftingskuren. Ook speelt GSH een belangrijke rol bij het bestrijden van oxidatieve stress.

Niet essentieel

In tegenstelling tot veel andere voor ons lichaam belangrijke stoffen is GSH niet essentieel, het wordt immers ook in onze lichaamscellen aangemaakt. Dat is maar goed ook want GSH is van vitaal belang voor onze gezondheid. Getuige onder meer het volgende:
  • GSH is de allerbelangrijkste antioxidant en wordt ook wel de moeder van alle antioxidanten genoemd. Als antioxidant is GSH volgens de jongste inzichten van grotere waarde dan vitamine C en E.
  • GSH zorgt er voor dat andere antioxidanten zoals vitamine C en E minder snel door oxidatie hun werking verliezen, en herstelt ze bij oxidatie weer in hun oxidevrije staat.
  • GSH wordt gevonden in bijna alle levende cellen.
  • Onze belangrijke organen zoals de lever, de nieren, de pancreas bevatten hoge concentraties GSH. Er zijn studies gedaan waaruit blijkt dat de orgaanfuncties bij hoge niveaus GSH sterk verbeteren.
  • Het is een van de sterkste anti kanker agenten die door ons lichaam kunnen worden aangemaakt.
  • Veel wetenschappers menen dat onze levensduur in belangrijke mate te maken heeft met de GSH niveaus in ons lichaam.
  • Het heeft een sterke antivirale werking.
  • Het wordt door de lever gebruikt voor ontgiftingsprocessen.
  • Het speelt een rol bij DNA reparatie.
  • Het remt het verouderingsproces.
  • GSH zorgt voor de bescherming van proteïnestructuren in onze huid.
  • Het is betrokken bij het behoud van een normale breinfunctie

Medicijn tegen veroudering

Een probleem met GSH is echter dat onze lichaamscellen er bij het stijgen der jaren steeds minder van aanmaken. Dit is voor sommige wetenschappers een reden om aan te nemen, dat er een direct verband bestaat tussen de GSH afname en het fenomeen van de veroudering. Daarom wordt GSH ook wel gezien als een medicijn tegen veroudering. Logischerwijze ligt het dan ook voor de hand dat langdurige tekorten van zo’n belangrijke stof in het lichaam een oorzaak kunnen vormen voor het ontstaan van ouderdomsziekten.

Neurodegeneratieve ziekten

Extra inname van GSH bevattende supplementen is weinig succesvol, omdat GSH in de spijsvertering grotendeels wordt afgebroken. Intraveneuze toediening kan dan wel uitkomst bieden, maar dat zou dan zeer dikwijls moeten geschieden. In Nederland is GSH binnen de medische wereld nog tamelijk onbekend, en wordt het als therapeutisch middel nog weinig toegepast. In Amerika staat GSH als therapeutische middel de laatste jaren echter enorm in de belangstelling. Vooral omdat de GSH niveaus bij patiënten met neurodegeneratieve ziekten zoals Alzheimer, Parkinson, multiple sclerose, Amyotrofische Laterale Sclerose (ALS) etc. veelal dramatisch laag blijken te zijn.

Parkinson

De Amerikaans neuroloog dr. David Perlmutter is een vooraanstaande voorvechter van de therapeutische toepassing van GSH bij patiënten die lijden aan neurodegeneratieve ziekten. Vooral bij Parkinson boekt Perlmutter opmerkelijke successen. Regelmatig laat hij filmpjes van de effecten van GSH injecties bij Parkinsonpatiënten op de site: http://www.glutathioneexperts.com/benefits-glutathione.html. Na een injectie met GSH knappen de Parkinsonpatiënten binnen een half uur zienderogen op. Wie dit filmpje heeft gezien kan niet anders dan zich verbazen over het feit dat glutathion therapie niet vaker wordt toegepast.

Googelen voor meer informatie

Op de hierboven genoemde site is verder nog veel andere informatie te vinden over de gezondheidswaarde van GSH. Ook bij het zoeken op google onder het trefwoord glutathione met daaraan toegevoegd de naam van een ziekte kan veel informatie worden gevonden over een klaarblijkelijk verband tussen glutathiongebrek en de ziekten. Het is dan wel belangrijk om glutathione met een e erachter in te geven, want in het Nederlands is er helaas nog niet zo heel veel te vinden.

Update 12-11-2012. Er is nu ook een artikel beschikbaar met wetenschappelijke verwijzingen.
© 2010 - 2014 Machosofty, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De werking van glutathion in je lichaamDe werking van glutathion in je lichaamGlutathion is een sterke antioxidant en ontgifter. Het maakt vet oplosbare toxinen via binding met water oplosbaar, stap…
Antioxidanten verkleinen risico op ernstige aandoeningenAntioxidanten verkleinen risico op ernstige aandoeningenMensen die een dieet volgen dat rijk is aan antioxidanten hebben aanzienlijk minder kans om ernstige aandoeningen te ont…
NADH verhoogt de vitaliteit en geestelijke energieNADH verhoogt de vitaliteit en geestelijke energieSedert 1905 werd NADH ontdekt en weinig mensen kennen het. Nochtans is het een buitengewoon, belangrijke substantie voor…
Aandoeningen: pathogenese van de ziekte van ParkinsonDit artikel gaat over de ziekte van Parkinson. De ziekte van Parkinson is een veelvoorkomende, progressieve neurodegener…
Vitamine E: tekort symptomen + vitamine E voor de huid, olieVitamine E: tekort symptomen + vitamine E voor de huid, olieWat is vitamine E? Vitamine E is een vetoplosbare vitamine die werd ontdekt in de vroege jaren '30 van de 20e eeuw. Vita…
Bronnen en referenties
  • http://www.woodmed.com
  • http://www.glutathioneexperts.com/benefits-glutathione.html

Reageer op het artikel "Glutathion tegen veroudering en neurodegeneratieve ziekten"

Reacties

Milena, 23-03-2014 20:05 #3
Hallo, graag zou ik willen weten of Glutathion ook voor autistische kinderen gebruikt mag worden en wat is dosering daar voor? Met vriendelijke groet. Milena

Veronica van Rijs, 25-08-2013 20:54 #2
Hallo, Ik heb en vraag…
Als wij beginnen met deze vitamine mag ik dit altijd blijven gebruiken? Reactie infoteur, 27-08-2013
Hallo Veronica,

Ja het is verstandig om er voor te zorgen dat je lichaam je leven lang voldoende glutathion aanmaakt. Onder de volgende link vind je meer info: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/105090-glutathion-bij-parkinson-alzheimer-als-en-andere-ziekten.html

Michael, 25-06-2011 13:27 #1
Kun je glutahione ook gebruiken om een blankere huid te krijgen?

Infoteur: Machosofty
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!