InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Anosmie: oorzaken, gevolgen, behandeling

Anosmie: oorzaken, gevolgen, behandeling

Anosmie: oorzaken, gevolgen, behandeling Anosmie is het totale verlies van het reukvermogen. In Nederland hebben minstens 350.000 mensen een reuk- en smaakstoornis. Dit kan grote gevolgen hebben op iemands leven. Niet alleen is eten opeens geen genoegen meer, waardoor mensen met de aandoening sterk kunnen afvallen, maar het kan ook gevaar opleveren, omdat je geen gas of brandlucht meer kan ruiken. Ook psychisch en sociaal gezien kan het grote invloed hebben op iemands welzijn. Soms leidt het zelfs tot depressie.

Anosmie

Oorzaken van anosmie kunnen zijn

  • Aangeboren afwijking
  • Als gevolg van een trauma
  • Tumor
  • Neuspoliepen
  • Neustussenschotafwijkingen
  • Verkeerd medicijngebruik
  • Ouderdom
  • Roken
  • Inademen van gifstoffen
  • Ziekte van Alzheimer
  • Multiple sclerose
  • Ziekte van Parkinson
  • Blootstelling aan straling

Anosmie kan ook tijdelijk optreden als gevolg van een ontsteking van de slijmvliezen in Mond-, keel- en neusholten of als gevolg van een verstopte neus.

Gevolgen anosmie voor de persoon

Niet iedereen staat er bij stil, hoe belangrijk reuk en smaak zijn voor ons welzijn. Eten smaakt niet meer, en daardoor vermageren veel mensen met de kwaal extreem. Met de tong kan nog wel worden waargenomen of iets zout, zuur of bitter of zoet is, en of het eten warm of koud is. Om hier toch nog van te kunnen genieten wordt er weleens erg veel zout of bijvoorbeeld oestersaus toegevoegd aan het eten, om nog maar iets te proeven. Dat dit schadelijk is voor de gezondheid, zal een iedere duidelijk zijn. Verder kan het verlies van geur gevaar met zich meebrengen, doordat de persoon in kwestie niet ruikt of eten bedorven is, dat er een brandlucht hangt, of dat er gas in een ruimte aanwezig is. Maar ook op psychisch en sociaal gebied heeft het invloed op de persoon. Een moeder kan bijvoorbeeld niet de babygeur opsnuiven, wat gevolgen heeft op de band tussen moeder en kind. Verder is het ook van invloed op seksualiteit en emoties. Uit onderzoek is gebleken dat depressies vaker voorkomen dan gemiddeld.

Vormen van reukstoornissen

  • Anosmie: totaal geen reukvermogen aanwezig
  • Hyposmie: gedeeltelijk verlies van het reukvermogen
  • Parosmie: Het waarnemen van een andere geur dan die er is
  • Presbyosmie: reukvermogen neemt af ten gevolge van ouderdom

Mogelijke behandelingen van reukstoornissen

  • Geurtraining
  • Medicatie
  • Operatie, zoals poliepen verwijderen of rechtzetten van een neustussenschot
  • Soms treedt spontaan herstel op

Reukstoornissen kunnen echter lang niet altijd verholpen of verbeterd worden, wat voor de persoon in kwestie verstrekkende gevolgen voor zijn leven inhoudt.
Gerelateerde artikelen
Anosmie: Oorzaken en behandelingAnosmie: Oorzaken en behandelingDe reukzin is een van de vijf primaire zintuigen die gebruikt worden voor waarneming. Naast de reukzin bevat dit lijstje…
Phantosmie: geuren in de neus die er niet zijnPhantosmie is een vreemde aandoening van het reukorgaan. Men ruikt dan geuren die er in werkelijkheid niet zijn. Vaak zi…
Anosmie: reukvermogen kwijt / Hyposmie: minder reukvermogenAnosmie: reukvermogen kwijt / Hyposmie: minder reukvermogenAnosmie is de benaming van een aandoening, waarbij er een volledig verlies van het reukvermogen optreedt. Je bent dan je…
Kallmann-syndroom: Afwezige puberteit en reukzinKallmann-syndroom: Afwezige puberteit en reukzinBij het Kallmann-syndroom zijn de puberteit en reukzin afwezig. Door één van de vele mogelijke genmutaties ontwikkelt ee…
Stinkende urine: oorzaken vies ruikende urine of plasStinkende urine: oorzaken vies ruikende urine of plasDe normale kleur van urine varieert van helder lichtgeel tot donkerder van kleur, is licht zuur en heeft een zwakke, eni…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Anosmie: oorzaken, gevolgen, behandeling"

Reacties

Math Muris, 08-11-2016 22:08 #6
Bij de behandeling van anosmie noemt u ook medicatie. Welke medicatie? Wat is de rol van prednison bij de behandeling? Ik heb twee maal meegemaakt dat prednison oraal en lokaal (neusspray) duidelijk succes had. Ik ben ervaringsdeskundige en gepensioneerd huisarts. Ben benieuwd.

Christel Steijger, 13-07-2016 01:03 #5
Minstens 350.000? Mag ik vragen waar u die informatie vandaan heeft?

Annemarie Slaats, 02-09-2015 12:22 #4
Heeft iemand ervaring binnen het alternatief circuit, bv osteopaat om reukzenuw te stimuleren?

Ans Schelle, 19-07-2015 11:56 #3
Heb al jaren dat ik niets kan ruiken of proeven.

wil graag op de hoogte worden gehouden door anosmie nieuwsbrief Reactie infoteur, 24-08-2015
U kunt denk ik het best even contact opnemen met de anosmie vereniging via secretariaat@anosmieverenigingnederland.nl

Francina, 10-01-2012 21:32 #2
Ik lijd sinds juni 2011 aan Anosmie/Parosmie. Het traject huisarts, tandarts, kaakchirurg, KNO-arts neusonderzoek, MRI-scan, bloedonderzoeken doorlopen. Uitslag KNO-arts :griepvirus heeft neuszenuw aangetast. Ik kan niet verder met U. Er is een leuk kookboek op de markt. Daar ga je dan.Huisarts heeft nog steeds geen brief ontvangen van de KNO-arts. Ga er morgen weer achteraan.

Henny, 23-11-2011 12:08 #1
Er wordt over behandeling gesproken. Ik ben benieuwd wat dit inhoudt. Mijn huisarts gaat niet verder dan 'daar moet je mee leren leven'.

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 17-09-2016
Gepubliceerd: 24-09-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!