InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Allergische reactie. Wat zijn de verschijnselen?

Allergische reactie. Wat zijn de verschijnselen?

Allergische reactie. Wat zijn de verschijnselen? Een allergische reactie is een overmatige reactie van het immuunsysteem, tegen stoffen die van nature niet in het (menselijk) lichaam voorkomen. Deze stoffen worden allergenen genoemd. De heftige reacties worden allergische reacties genoemd, omdat het immuunsysteem overdreven heftig reageert. Er kunnen allerlei reacties optreden, zowel onschuldige reacties zoals jeuk en/of niezen, tot ernstiger reacties, zoals jeuk, huiduitslag, zwellingen, kortademigheid... enzovoorts. Hoe herkent u een allergische reactie? Een allergische reactie kan optreden na het in aanraking komen met vele verschillende stoffen. Meestal komen deze stoffen via de huid, de neus of de mond het lichaam binnen. Het immuunsysteem reageert in zo'n geval heftig op de stoffen waardoor de allergische reactie merkbaar wordt. Bekende voorbeelden van allergische reacties die kunnen voorkomen, zijn:
  • Jeukende huid of slijmvliezen.
  • Rode vlekken of bulten op de huid of een warme huid of eczeem.
  • Niezen.
  • Tranende ogen.
  • Rode ogen.
  • Oedeem en vocht vasthouden (ook van de slijmvliezen).
  • Benauwdheid (astma).
  • Bloeddrukdaling.
  • Hartklachten.
  • Overige.

Allergische reactie, types

Er is al veel onderzoek gedaan naar allergieën en allergische reacties. Er wordt onderscheid gemaakt tussen vier types allergische reacties:
  • Type I: IgE-allergie, waarvan Anafylaxie een ernstig voorbeeld is.
  • Type II: IgG-antistofgemedieerde allergische reactie.
  • Type III: allergische reactie die zich richt naar oppervlakte antigenen op weefsels.
  • Type IV: celgemedieerde allergische reactie.

Allergische reactie herkennen

Heftige allergische reacties zullen vrij snel herkend worden, maar niet altijd wordt er direct een verband gelegd. U kunt bijvoorbeeld benauwd zijn terwijl u nooit een verband heeft gelegd tussen medicijngebruik en benauwdheid. Het is daarom altijd belangrijk de bijsluiter van medicijnen te lezen. Andere allergieën zijn misschien sneller te herkennen. U zal misschien direct doorhebben dat er sprake kan zijn van allergie als u steeds begint te niezen als er katten of honden in de buurt zijn en dat er dus sprake zou kunnen zijn van een allergie voor honden of kattenharen. Allergische reacties komen veel voor. Veel voorkomende voorbeelden van allergieën zijn:
  • Voedselallergie.
  • Metaalallergie (bijvoorbeeld allergisch voor metalen ritsen, sieraden, knopen op kleding, enzovoorts). Nikkelallergie komt bijvoorbeeld veel voor.
  • Medicijnallergie. Stoffen in medicijnen roepen allergische reacties op. Dit kan variëren van een jeukende huid tot benauwdheid.
  • Hooikoorts. Pollen van planten lokken allergische reacties uit.
  • Allergische voor katten en of hondenhaar, stof en huisstofmijt, paardenharen, enzovoorts.
  • Latexallergie.
  • Zonneallergie.
  • Overige.

Allergisch, waarvoor?

Allergische reacties komen veel voor. U kunt allergisch zijn voor zeer veel stoffen, bekende voorbeelden zijn:
  • Stoffen in voedsel. Zoals koffie, chocola, kruiden, citrusvruchten, pinda’s, enzovoorts.
  • Stoffen in het dagelijks leven, zoals zeep, stoffen in parfums of make-up, kledingstukken, verf-dampen, lijm, latex, enzovoorts.
  • Stoffen die in de natuur voorkomen, zoals: pollen, kruiden, insectenbeten, haren van dieren, stof en huisstofmijt, enzovoorts.
  • Medicijnallergie.
Allergieën zijn niet altijd gemakkelijk op te sporen. Men weet bijvoorbeeld dat er sprake is van een allergische reactie, maar het is niet duidelijk waarvoor de patiënt allergisch is. Testen kunnen dan uitkomst bieden.

Allergie testen

Er zijn verschillende manieren om allergieën op te sporen en vast te stellen.
  • Bloedanalyse (bloed wordt onderzocht op antistoffen).
  • Huidpriktest/krasjestest.
  • Intracutane huidtest (injecties).
  • Neusprovocatie (test via stoffen in de neus).
  • Eliminatiedieet (via voedsel).
  • Patchtest (pleisters met stoffen op de huid).

Behandeling allergie

  • De stof waarvoor de patiënt allergisch is vermijden.
  • Medicatie.

Ernstige allergische reacties

De anafylactische shock is en zeer ernstige allergische reactie op een bepaalde stof. Een voorbeeld zou kunnen zijn, een shock na een wespensteek. Sommige mensen reageren dan zo allergisch op de steek van een wesp, dat zij in shock kunnen raken. Dit gaat gepaard met ernstige benauwdheid. Dergelijke reacties kunnen ook optreden bij ernstige allergie voor andere stoffen, bijvoorbeeld latex of pinda’s of iets anders. Over het algemeen worden allergische reacties bestreden met antihistaminica, maar bij ernstige allergische reacties wordt er ook wel gebruik gemaakt van adrenaline. Bij heftige allergische reacties moet altijd een arts gebeld worden. Bij benauwdheid mag geen tijd verloren gaan en kan ook 112 gebeld worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Desloratadine: medicijn tegen allergische reactiesDesloratadine: medicijn tegen allergische reactiesBij een allergie reageert je lichaam overdreven sterk op prikkels. Meestal uit zich dit in niezen, snotterig zijn, rode…
Jeuk aan of in de neusJeuk aan of in de neusJeuk in of aan de neus kan heel vervelend zijn. Je bent geneigd om constant aan je neus te zitten of te gaan niezen. Jeu…
Allergieën en allergische ziektenAllergieën en allergische ziektenAllergieën en allergische ziekten komen steeds vaker voor. Het aantal mensen met astma, eczeem en hooikoorts verdubbelt…
Bindvliesontsteking, oorzaken, symptomen en behandelingBij een bindvliesontsteking (conjunctivitis) aan het oog is het bindvlies om het oogwit en de binnenkant van het ooglid…
Veelvoorkomende allergenen, de veroorzakers van allergieVeelvoorkomende allergenen, de veroorzakers van allergieSteeds meer mensen krijgen te maken met een allergie, soms geeft een allergie lichte klachten maar ze kunnen ook levensb…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Allergische reactie. Wat zijn de verschijnselen?"

Reacties

Velthuis, 12-06-2017 22:46 #3
Tijdens hemelvaartweekend op het Texelse strand geweest en na 2 dagen hevige allergische reactie gehad t.g.v. Bastaard satijnrups. Zat onder de rode huiduitslag met hevige brandende jeuk. Je hoeft niet in contact te zijn geweest met deze rupsen. De brandharen zitten in de wind en zijn onzichtbaar net als pollen. Mijn partner had ook brandende ogen en ademhalingsproblemen. Bij de huisartsenpost op Texel wisten ze gelukkig van wanten en gezien de sterke allergische reactie schreef de huisarts een prednisonkuur van 3 dagen voor en 10 dagen anti histaminetabletten. De allergische reactie kan zelfs netelroos veroorzaken. Niet iedereen schijnt zo sterk te reageren op deze brandharen. Echter als het wel gebeurt is het knap beangstigend. Deze rupsen zitten tussen 15 mei en eind juni in de duinen en op het strand. De aanwijzingen van de GGD zijn onvoldoende. Vaak is de reactie pas 24 uur later en dan is het te laat om alsnog brandharen te verwijderen. Als je sterk allergisch reageert op de brandharen van de bastaardsatijnrups moet je gewoonweg tijdens deze periode niet op het strand vertoeven of jezelf inclusief ogen goed bedekken en lange mouwen en een lange broek dragen met dichte schoenen. De enige plek die niet allergisch reageert is de huid van het gezicht. Dus kijk uit…

Coby Brouwer, 19-09-2014 20:48 #2
Als je allergisch bent voor bijvoord chocolade waar kun je dan uitslag krijgen. Mond, benen armen, schaamstreek

Sylvia Warbroek, 27-08-2013 09:30 #1
Kun je allergisch zijn voor zonverduisterende gordijnen van weefdrukstof?

Infoteur: Kisses
Laatste update: 18-07-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!