InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Een maagzweer of gewoon buikpijn?

Een maagzweer of gewoon buikpijn?

Een maagzweer of gewoon buikpijn? Buikpijn is de meest gehoorde klacht, vooral kinderen klagen hier nog al eens van. De buik bestrijkt een groot gebied en de pijn kan veel oorzaken hebben. In de meeste gevallen is de oorzaak van de buikpijn niet zo serieus maar dit kan wel het geval zijn. Leer buikpijn en buikpijn te onderscheiden. Kortom wanneer is buikpijn ernstig en wanneer niet. De meeste gevallen van buikpijn trekken na een tot twee uur weer weg. Een warme kruik, warme melk en soms paracetamol kunnen helpen de pijn snel te verlichting. Men kan buikpijn hebben van de honger of omdat men krampen heeft door diarree of menstruatie. Voor de meeste buikpijnkwalen zijn middelen te koop of huis- tuin en keukenmiddeltjes die de pijn verlichten. Een stevige buikpijn ontstaat meestal onder in de buik, veroorzaakt door het darmkanaal. Hou er bij kinderen rekening mee dat buikpijn niet altijd buikpijn is, veel kinderen noemen pijn in het hele gebied tussen hoofd en benen buikpijn.

Een zeurende buikpijn met felle steken of stevige buikpijn die vergezeld gaat van koorts kan een minder onschuldige oorzaak hebben. Voel of er een verdikking in de buik zit of een warme tot hete plek ergens op de buik, kijk ook voor verkleuringen. Probeer bij kinderen uit of je een deken over de buik mag leggen. Bel een arts als braken optreedt of een algeheel gevoel van malaise. Vooral bij kinderen kan de oorzaak een blindedarm ontsteking zijn. Ga bij twijfel niet zelf dokteren.

Symptomen van een maagzweer

Soms kun je als mens een aandoening hebben zonder dat je het weet of die je volkomen verkeerd inschat omdat het op iets anders lijkt. Dit betekend niet dat deze aandoeningen niet gevaarlijk zijn. Integendeel zelfs, deze sluipende aandoeningen kunnen zelfs levensbedreigend zijn of worden. Een maagzweer is een voorbeeld van zon aandoening. Hoe herken je dat je een maagzweer hebt.

Beginsymptomen

De beginsymptomen van een maagzweer zijn een vol gevoel, boeren, het zuur, misselijk of pijn na het eten. Al deze symptomen kunnen inderdaad ook betekenen dat je teveel of verkeerd gegeten hebt en worden daarom door veel maagpatiënten over het hoofd gezien. Een eerste symptomatische waarschuwing kan een opkomende pijn zijn die al tijdens het eten in je buik ontstaat of dat je regelmatig moet overgeven na het eten, de maag is ziek en accepteert de voeding niet meer. Als je bloed bij het overgeven ziet of als je naar de wc gaat dan is dit een serieus, niet te verwaarlozen symptoom. Sommige mensen verliezen vaak, mede veroorzaakt door de klachten hun eetlust.

Verwaarloosde maagzweer

Bij een verwaarloosde maagzweer kunnen complicaties optreden die soms levensbedreigend kunnen zijn. De wand van de maag kan scheuren waardoor de zure maagsappen de buikholte inlopen en daar veel schade waaronder buikvliesontsteking kunnen veroorzaken. Men kan ernstige hartkloppingen krijgen en koorts waardoor de conditie en daarmee ook de weerstand lager wordt.
Een tijdig ontdekte maagzweer is vrij eenvoudig te behandelen met medicijnen, ga op tijd naar een dokter.
© 2010 - 2017 Jasmien, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Maagperforatie: oorzaken, symptomen en behandelingMaagperforatie: oorzaken, symptomen en behandelingEen maagperforatie is een ernstige aandoening waarbij er een scheurtje of gaatje in de maag zit. Deze aandoening vereist…
Buikpijn en diarree, geen eetlust, overgeven, moe, hoofdpijnBuikpijn en diarree, geen eetlust, overgeven, moe, hoofdpijnBuikpijn met misselijkheid, overgeven, diarree en gebrek aan eetlust duidt vaak op een maag-darminfectie, veroorzaakt do…
Maagzweer oorzaken, symptomen en behandelingEen maagzweer (ulecer pepticum) in de maag wordt een ulcus ventriculi genoemd een maagzweer in de dunne darm (twaalfving…
Wat is een maagzweerSoms kan er in het slijmvlies van de maag een soort wondje ontstaan. Dit is een maagzweer. Meestal zit de maagzweer net…
Buikpijn: wat zijn de mogelijke oorzaken van buikpijn?Buikpijn: wat zijn de mogelijke oorzaken van buikpijn?Buikpijn is iets waar de meeste mensen wel eens last van hebben. Denk maar aan de stress van een drukke baan, of de span…

Reageer op het artikel "Een maagzweer of gewoon buikpijn?"

Reacties

Jannika, 13-10-2011 23:42 #2
Mijn vriend heeft al een poosje het probleem dat hij snachts wakker wordt van enorme buikpijn. Dit is een zeurende en brandende pijn. Verder hebben we gekeken naar de symptomen van een maagzweer, maar hij heeft geen van die symptomen die we hebben kunnen vinden. Die buikpijn zorgt ervoor dat hij maar naar het toilet gaat om te kijken of hij een grote boodschap kan doen in de hoop de pijn te minderen. Echter lukt dit vaak niet of werkt het niet. Wat zou het wel kunnen zijn? Of is het niet hebben van de meest genoemde symptomen nog niet gelijk dat hij dan ook geen maagzweer heeft?

Erik Gorissen, 19-02-2011 12:48 #1
Goedemiddag,

ik heb een vraagje mijn vriendin heeft dae afgelopen al 2 keer gehad dat zo gauw we op bed lagen opeens heel erg pijn in haar buik kreeg, zo erg dat ze er van moet over geven tot en met haar gal aan toe, en kort daarna was ze ook aan de diarree. daarna 2 dagen nergens meer last van, en nu afgelopen nacht weer hetzelfde liedje.wat is er met haar buik aan de hand? groetjes erik

Infoteur: Jasmien
Laatste update: 27-09-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!