InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Labyrintitis; ontsteking van het evenwichtsorgaan

Labyrintitis; ontsteking van het evenwichtsorgaan

Labyrintitis is een ontsteking aan het evenwichtsorgaan, waarvan de oorzaak grotendeels nog onbekend is.

Wat is Labyrintitis?

Bij Labyrintitis is het evenwichtsorgaan (het labyrint) ontstoken. De oorzaak hiervan is nog voor een groot deel onbekend, maar men vermoed dat een virusinfectie de boosdoener is. Ook kan Labyrintitis ontstaan als gevolg van een andere ziekte, namelijk bij otitis media, cholesteatoom of meningitis (infecties in het hoofd) of bij roodvonk en tyfus, algehele infecties in het lichaam. Ook kan Labyrintitis ontstaan na een uitbreidende middenoorontsteking.

Het labyrint

Zoals de naam al doet vermoeden is Labyrintitis een aandoening aan het labyrint. Het labyrint is een orgaan dat bestaat uit twee halfcirkelvormige kanalen in het oor, en twee zakjes. Dit geheel vormt ons evenwichtsorgaan en bevindt zich in het oor.

Symptomen

  • Draaiduizeligheid (duizeligheid waarbij het voelt alsof je ronddraait)
  • Evenwichtsproblemen
  • Gehoorsproblemen
  • Onwillekeurige bewegingen van de ogen
  • Misselijkheid
  • Overgeven

Therapie

Wanneer iemand last heeft van acute Labyrintitis wordt soms antibiotica gegeven, maar het is niet bewezen dat antibiotica daadwerkelijk helpt. Mensen die erg last van misselijkheid hebben als verschijnsel kunnen hier medicijnen tegen krijgen. Het gebruik van medicijnen die ervoor zorgen dat het evenwichtsorgaan minder gevoelig wordt zijn omstreden, dit omdat het wel helpt, maar er ook voor zorgt dat het herstel uiteindelijk langer duurt. In feite moet het lichaam de infectie bestrijden, waarna het evenwichtsorgaan verder nog moet herstellen. Het bestrijden van de infectie duurt rond de 7 tot 10 dagen, maar het kan wel 5 tot 6 weken duren voor het evenwichtsorgaan volledig hersteld is.

De ziekte van Meniere

Bij de ziekte van Meniere is er sprake van een niet goed werkend binnenoor. De symptomenlijken echter veel op de symptomen bij bij Labyrintitis.

Wanneer je vermoedt dat je Labyrintitis hebt is het raadzaam om een arts te raadplegen.
© 2010 - 2014 Flew, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Labyrintitis: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaakLabyrintitis: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaakLabyrintitis is een infectie van het binnenoor die zorgt voor extreme problemen met het evenwicht of zeer ernstige duize…
Duizeligheid, symptomen en oorzakenDuizeligheid, symptomen en oorzakenIedereen is wel eens duizelig. Je bent even uit evenwicht, alles draait even, maar gelukkig herstelt het snel weer. Maar…
Wat doen tegen duizeligheid?Wat doen tegen duizeligheid?Veel mensen hebben wel eens last van duizeligheid. Dit heeft verschillende factoren. Lees hieronder waar het allemaal do…
Gezondheid: evenwichtsstoornissenGezondheid: evenwichtsstoornissenVeel mensen krijgen er mee te maken, soms is het zo minimaal dat je er nauwelijks erg in hebt, maar bij sommige mensen k…
Duizelig, moe, misselijk: oorzaken duizeligheid bij opstaanDuizelig, moe, misselijk: oorzaken duizeligheid bij opstaanWat kunnen de oorzaken zijn van mijn duizeligheid en moe zijn? Waarom kan ik duizelig worden bij het opstaan? Duizelighe…
Bronnen en referenties
  • Hoorzaken.nl Medischwebboek.nl

Reageer op het artikel "Labyrintitis; ontsteking van het evenwichtsorgaan"

Reacties

Claudia Bak, 25-04-2013 10:42 #2
Ook ik heb deze verschijnselen gekregen na een virus op mijn evenwichtsorgaan, het begon met heftige duizeligheid (de hele kamer draaide voor mijn ogen) en overgeven, dit duurde een paar dagen en nu ben ik, na 3 maanden nog steeds erg duizelig. Onder "behandeling" bij een KNO arts maar die kan ook niks doen, het moet vanzelf overgaan. Heeft u misschien een tip, zijn er artsen die hierin gespecialiseerd zijn?

Joke Overbeek, 27-06-2012 10:49 #1
Het is 15 maanden geleden dat ik met een virusinfectie van het evenwichtsorgaan daar in een ziekenhuis werd opgenomen. De juiste diagnose werd niet vastgesteld, dat gebeurde later in Nederland. Speciale onderzoeken van ogen en oren zijn gedaan, maar mijn bewegen en balans is nog steeds niet in orde, ofschoon ik met veel doorzetting al-
les weer kan doen. Lopen is en blijft een probleem, ik slinger nog veel. Specialist kan niets meer voor me doen, moet vanzelf over gaan zoals hij zegt. Zijn er misschien artsen in Nederland die hierin gespecialiseerd zijn?

Infoteur: Flew
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!