InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Zonnebrand: preventie en behandeling

Zonnebrand: preventie en behandeling

Een langdurige blootstelling van de huid aan zonlicht kan een verbranding van de huid tot gevolg hebben. Een verbrandde huid kan niet alleen erg pijnlijk zijn, maar het verhoogd ook het risico op huidziekten zoals huidkanker. Het is daarom erg belangrijk dat je je goed beschermd tegen zonnebrand.

Zonnebrandcreme

Zonnebrandcreme is een creme die ervoor zorgt dat UV straling wordt geblokkeerd, en dus geen zonnebrand kan veroorzaken. Dit blokkeren gebeurd door een mengsel van zink oxide, titanium dioxide en avobenzon. Zonnebrandcreme is verkrijgbaar in verschillende sterktes ofwel 'factoren'. Hoe hoger de factor, des te beter is de bescherming tegen schadelijke straling. Er zijn verschillende factoren zonnebrandcreme, hieronder staat een indicatie van de geblokkeerde straling bij verschillende factoren:

  • factor 2 blokkeerd 50%
  • factor 8 blokkeerd 86%
  • factor 15 blokkeerd 92%
  • factor 30 blokkeerd 96%

Preventie

Breng ongeveer 30 minuten voor blootstelling aan de zon de zonnebrandcreme aan, en breng elke 2 uur een nieuwe laag aan. Breng na het zwemmen altijd een nieuwe laag aan. Was 's avonds voor het slapen de zonnebrandcreme af, om verstopping van de huid te voorkomen.

Bewolkte dagen bieden niet genoeg bescherming tegen zonnebrand. UV-straling kan nog steeds door de bewolking penetreren en zonnebrand veroorzaken.

Zonnebrand is de reactie van de huid op UV-straling. Je kunt zonlicht zien, en je kunt de hitte voelen. UV-straling daarentegen kun je niet voelen. Zonnebrand kan binnen enkele minuten optreden en het kan enkele dagen tot weken duren om te genezen.

De eerste symptomen van zonnebrand zijn vaak het roder en warmer worden van de huid. Later kan de kleur veranderen in roze of donker rood. Langdurige blootstelling kan opzwellingen en blaren veroorzaken.

Behandeling

Lichte zonnebrand kan thuis behandelt worden, maar zwaardere zonnebrand of blaren die door zonnebrand veroorzaakt zijn dienen door een arts te worden onderzocht. Het effect op langere duur van zonnebrand is het verrimpelen van de huid en een verhoogd risico op huidkanker. Als huidschade eenmaal optreed is het niet meer om te draaien.

Er is geen snelle remedie voor zonnebrand, maar er zijn wel methoden om de pijn te verminderen en het lichaam te helpen bij de genezing. Zorg ervoor dat je altijd genoeg water drinkt om het lichaam te rehydreren. Het gebruik van een koud kompres zorgt er niet alleen voor dat de pijn verminderd, maar het helpt ook het lichaam om te genezen. Neem een koud bad, en gebruik geen zeep om irritatie van de huid te voorkomen.

Je kunt lichte pijnstillers gebruiken als het nodig is, maar het wordt niet aangeraden.

Voorkomen is beter dan genezen. Zorg er dus altijd voor dat je goed voorbereid de zon ingaat!
© 2010 - 2017 Jaspervg, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vakantie: De perfecte bruine zomerhuid, hoe doe je dat?Vakantie: De perfecte bruine zomerhuid, hoe doe je dat?Een dagje strand, een strandvakantie of heerlijk in de zon op het terras. Hoe krijg je een perfecte bruine zomerhuid? Ho…
Zonnebrand, voorkomen en behandelenZonnebrand. Het is lekker warm, de zon schijnt lekker en er heerst een aangenaam briesje. Heerlijk maar wel gevaarlijk w…
Misverstanden van zonbeschermingMisverstanden van zonbeschermingDe zon kan veel schade aanrichten en veel mensen weten dit niet. Vooral wanneer je naar het buitenland gaat moet je goed…
De donkere huid en zonnebrandOmdat een donkere huid juist voorkomt in landen waar de zon erg sterk is en vaak schijnt, denkt men al snel dat dit huid…
UVstraling - wat is het?Naast het licht dat wij kunnen waarnemen, straalt de zon ook een ander licht uit; ultraviolet licht, voor ons niet met h…

Reageer op het artikel "Zonnebrand: preventie en behandeling"

Infoteur: Jaspervg
Gepubliceerd: 31-10-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!