InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Aambeien, hoe komt het en wat doe je eraan?

Aambeien, hoe komt het en wat doe je eraan?

Aambeien zijn bloedvaatjes in de anus die vergroot zijn. Bijna iedereen heeft er wel eens last van, maar men praat er niet over. Toch is het handig er wel wat over te weten.

Oorzaken

Aambeien kunnen in verschillende situaties ontstaan, omdat bij deze situaties de bloedvaatjes kunnen beschadigen of verslappen. De grootste oorzaken zijn:
  • Een moeilijke stoelgang
  • Langdurig op het toilet zitten
  • Diarree
  • Het ouder worden
  • Zwangerschap

Klachten en symptomen

Aambeien kan je herkennen aan 'vers' bloed op de ontlasting. Je kan ook last krijgen van irritatie en jeuk.

Voorkomen

De beste manier is om te proberen verstoppingen te voorkomen. Dit kan door vezelrijk te eten en veel te drinken.
Het is ook belangrijk dat u dagelijks beweegt. Als je voelt dat je naar het toilet moet is het verstandig gelijk te gaan, en proberen niet te persen. Probeer ook prikkelende stoffen te vermijden als u hier gevoelig voor bent.

Wat kan je zelf doen

Probeer er voor te zorgen dat u een zachte ontlasting heeft, en dat u niet lang op het toilet zit en probeert niet te persen. Als u de drang voelt is het belangrijk dat u direct naar het toilet gaat. Gebruik geen vochtig of gekleurd toiletpapier, het liefst ook geen hard toiletpapier. Probeer zoveel mogelijk katoenen ondergoed te dragen. U kunt beter een tampon gebruiken dan een inlegkruisje, in verband met schuren. Het is verder ook verstandig niet te krabben en regelmatig een warm bad te nemen.

Medicijnen

Als de klachten nog minimaal zijn kan je het beste een zalf of een zetpil gebruiken. Als u last heeft van bijvoorbeeld pijn of jeuk kunt u iets gebruiken met verdovende stofjes. De zalf moet u s'morgens en s'avonds gebruiken en na elke ontlasting.

Als u na een verandering in uw voedingspatroon toch nog last heeft van een hardere ontlasting is het verstandig iets van vezel te gaan gebruiken, ook kunt u informeren naar eventueel een laxeermiddel. Dit mag echter nooit zonder advies.

Dokter?

Er zijn verschillende aandoeningen die lijken op aambeien. Het is daarom belangrijk dat u contact op neemt bij de volgende verschijnselen:
  • als de klacht al langer dan drie weken bestaat
  • als er bloed in de ontlasting zit
  • bij een uitpuilende aambei
  • bij ernstige pijn
  • bij klachten over buikpijn, een opgeblazen gevoel en braken
  • bij optreden van remsporen in de broek
  • bij een drukkend gevoel of loze aandrang
© 2010 - 2017 Chrissie90, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat doen tegen aambeien? Symptomen, behandeling en oorzaken.Aambeien zijn erg vervelend, vooral omdat ze zich voordoen op een vervelende plaats op het lichaam. Mensen schamen zich…
Aambeien genezenAambeien genezenAambeien worden onderscheidt tussen inwendige en uitwendige aambeien. Ze ontstaan door het uitzetten van de adertjes in…
Aambeien zijn vervelendEr zijn veel mensen die last hebben van aambeien. Hieronder wordt beschreven wat aambeien zijn, waar ze zitten en hoe u…
Wat zijn aambeien (Hemorroïden)?Rond de anus lopen een aantal ringvormige bloedvaten. Het vullen van bloedvaten met bloed zorgt samen met de kringspiere…
Bronnen en referenties
  • Apothekersgids "Aambeien" Wikipedia www.huidinfo.nl

Reageer op het artikel "Aambeien, hoe komt het en wat doe je eraan?"

Infoteur: Chrissie90
Gepubliceerd: 23-11-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!