InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Slechte ogen door werken met beeldscherm?

Slechte ogen door werken met beeldscherm?

Slechte ogen door werken met beeldscherm? Veel van de mensen die lang achter een beeldscherm zitten te werken, krijgen last van prikkende, branderige of vermoeide ogen. Vreemd is dan ook niet de gedachte dat het slecht voor je is om lang achter een scherm te zitten. Door veel mensen wordt gedacht dat de klachten ontstaan door straling die wordt uitgezonden door het scherm. Er is onderzoek naar gedaan door de WHO, en het resultaat van het onderzoek is dat de straling van beeldbuizen geen risico geeft op het ontstaan van oogafwijkingen.

Tegenwoordig zitten veel mensen per dag minstens 4 uren achter beeldschermen. Hierbij ontstaan vaak klachten als pijnlijke ogen, maar door een verkeerde werkhouding ook klachten aan de nek, schouder, polsen en armen. Veel mensen denken dat ze door lang werken met een beeldscherm teveel straling krijgen van het beeldscherm. Uit onderzoek van het WHO is echter gebleken dat de straling die je krijgt van een beeldscherm, maar een heel klein deel is van de toegestane hoeveelheid, en dat dit geen risico oplevert voor het ontstaan van oogafwijkingen. Oogproblemen hebben vaak met heel andere factoren te maken.

Klachten die vaak voorkomen na het langdurig werken met beeldschermen

  • Prikkende, branderige ogen
  • Vermoeide ogen
  • Wazig zien in de loop van de dag
  • Hoofdpijnklachten

Waar komen de klachten aan ogen dan vandaan?

  • Veel mensen vergeten te knipperen met hun ogen als ze ingespannen naar een scherm turen, dit komt extra vaak voor als het beeldscherm te hoog staat.
  • De luchtvochtigheid in veel kantoren en woningen is te laag, waardoor traanvocht sneller verdampt en branderige en jeukende ogen optreden. Vooral mensen die contactlenzen dragen kunnen hier hinder van ondervinden.
  • Vermoeidheid van de ogen kan ook optreden door verkeerde verlichting. De tekst op het scherm is minder goed te lezen als lamplicht of daglicht weerspiegelt in het scherm.
  • Er kunnen al kleine oogafwijkingen aanwezig zijn, die je extra opmerkt als je constant wisselend naar het toetsenbord, tafel en scherm kijkt. Het steeds weer moeten scherpstellen kost veel inspanning.
  • De leeftijd; vanaf je 45ste wordt de lens in je oog minder soepel. De afstand tot documenten is meestal korter dan die naar het beeldscherm, zodat dit moeilijker te lezen kan zijn.

Wat kun je doen om klachten te verminderen/ over te laten gaan?

  • Zorg dat de verlichting in de werkruimte en van het beeldscherm goed op elkaar zijn afgestemd. Zorg dat er geen licht spiegelt op het beeldscherm.
  • Als de teksten op het scherm te klein zijn om ze soepel te kunnen lezen, vergroot de letters op het scherm dan.
  • Zorg dat de bovenrand van het beeldscherm bij rechtop zitten op ooghoogte staat.
  • Knipper bewust vaker met de ogen als je vermoedt dat de luchtvochtigheid in de ruimte niet goed is, eventueel kun je van de oogarts kunsttranen krijgen.
  • Zorg voor een optimale instelling van de scherpte van het beeld op het scherm.
  • Heb je leesproblemen bij beeldschermwerk, dan kun je overwegen om een beeldschermbril aan te schaffen. Soms wil de werkgever wel bijdragen aan de kosten van afschaf. Heb je ook een correctie voor het lezen vanaf papier nodig, dan kan een documentenhouder naast het beeldscherm handig zijn, of de aanschaf van een multifocale bril, waarvan het bovenste gedeelte specifiek geschikt is voor beeldschermwerk en het onderste deel voor het dichterbij lezen vanaf papier.
Gerelateerde artikelen
Last van "computerogen"? Een computerbril is de oplossingLast van "computerogen"? Een computerbril is de oplossingHeb je ook last van prikkende, branderige "computerogen" als je lang aan de pc hebt gewerkt? Dan kan een computerbril de…
Achter de computer en uw ogenAchter de computer en uw ogenLange periodes achter de computer kunnen met name voor uw ogen een inspannende bezigheid zijn. Ogen kunnen immers snel v…
Panoramisch beeldscherm om te gamenPanoramisch beeldscherm om te gamenHet is een van de dromen van veel gamers, een scherm zo groot dat je deel lijkt te nemen aan de game. Het zogenaamde pan…
Vermoeide ogen? Wazig zicht? Misschien hebt u computerogen!Vermoeide ogen? Wazig zicht? Misschien hebt u computerogen!Door het gebruik van nieuwe moderne technieken, krijgen mensen ook nieuwe lichamelijke klachten. Een goed voorbeeld hier…
Kopen van een computerbrilKopen van een computerbrilVeel mensen krijgen last van de ogen wanneer zij te lang achter de computer zitten. De computerbril is de ultieme uitkom…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Eigen foto
  • Artikel Cosumentengids december 2010

Reageer op het artikel "Slechte ogen door werken met beeldscherm?"

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 15-10-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!