InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Allergie, hoe komt het en wat doe je eraan?

Allergie, hoe komt het en wat doe je eraan?

Allergie, hoe komt het en wat doe je eraan? Een allergie is een afweerreactie van je lichaam. Dit kan zijn bij overgevoeligheid voor bijvoorbeeld, sigarettenrook, huisdieren, stof maar ook velen andere dingen. Deze stoffen noemen ze dan allergenen. Hierbij kan je last krijgen van niezen, jeukende neus, rode ogen maar ook bijvoorbeeld uitslag of eczeem. Erg lastig, maar wat doe je eraan?

Klachten

Het lichaam kan soms fel reageren op een allergeen. Dat kun je merken aan verschillende dingen je kan bijvoorbeeld last krijge van eczeem, astma, huiduitslag, niezen of tranende rode ogen. Een allergie kan al optreden nadat u een tweede keer contact heeft met de stof. Het kan ook langer duren.

Een acute allergische reactie kan ontstaan gelijk nadat je contact hebt gehad met de bepaalde stof. Je lichaam reageert erg snel hierop en je kan zelfs in een shock raken. Voorbeelden van deze allergieën zijn bijvoorbeeld een wespenallergie of hooikoorts. Een allergie kan ook langzaam optreden. Hierbij kunnen de klachten soms wel na twee dagen op komen zetten.

Oorzaken

Elke stof kan eigenlijk zorgen voor een overgevoeligheidsreactie. De meeste stoffen die dit veroorzaken zijn huisstofmijt, veren, huidschilfers, haren, voedingdelen, wasmiddel, geneesmiddel, grassen, insectenbeet, sigaretten rook en pleisters.

Als u merkt dat u vaak last heeft van deze overgevoeligheid maar de oorzaak niet weet, kunt u een allergietest laten doen. De allergiestoffen die het meest voorkomen worden dan op uw huid gedaan en er word dan gekeken of er een reactie is. Meestal kan een allergie nog overgroeit worden.

De Neusklachten

Als u last heeft van acute klachten is het verstandig neusdruppels of spray te gebruiken, het zou na 15 minuten moeten werken en dan duurt de werking zo'n 12 uur. Als uw klachten blijven, bijvoorbeeld door hooikoorts is een andere neusspray verstandig. Bij hooikoorts zal het wel zo'n 14 dagen duren voordat dit goed werkt.

Als u last heeft van het niezen kun u ook antihistaminica oraal gebruiken.

Medicijnen

De medicijnen tegen allergie bevatten stoffen die de allergie tegen gaan. Deze zijn vaak ook gewoon in de winkel te krijgen zonder recept. Echter is het niet verstandig om zelf de dokter te spelen want vaak weet u niet welke allergie het is. Vaak kunnen deze medicijnen ook bijwerkingen hebben en kunnen zij niet samen met alle andere medicijnen gebruikt worden.

Een allergie voorkomen

De makkelijkste oplossing wanneer u weet waarvoor u allergisch bent is vermijden. Als u hooikoorts heeft kunt u het beste uit de buurt van pollen en grassen blijven. Op warme en droge zomerdagen is dit nog erger. Vaak kunt u op het internet kijken of er een hooikoortsbericht is. Probeer als u allergisch bent voor huisstofmijt moet u echt proberen het huis schoon te houden, hierbij is het ook slim geen vloerbedekking te nemen. Zorg verder dat u vaak ventileert.

Dokter

Een allergie moet eigenlijk altijd behandeld worden door een huisarts. Als u gebeten word door een insect en er treed een acute reactie op is het zeker belangrijk gelijk naar uw huisarts te gaan. Ook als u klachten heeft die lastig of pijnlijk zijn kunt u het beste even langs uw huisarts. Let er ook op dat u dit doet wanneer u zelf middelen gebruikt hebt maar die niet helpen.
© 2010 - 2014 Chrissie90, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Allergische reactie. Wat zijn de verschijnselen?Allergische reactie. Wat zijn de verschijnselen?Een allergische reactie is een overmatige reactie van het immuunsysteem, tegen stoffen die van nature niet in het (mense…
Kattenallergie weetjes en tipsKattenallergie weetjes en tipsKatten zijn 1 van de meest favoriete huisdieren bij mensen. Helaas komt het ook voor dat mensen allergisch voor katten z…
Jeukende ogen, tranende ogen, niezen, loopneus door allergieJeukende ogen, tranende ogen, niezen, loopneus door allergieLast van jeukende ogen, tranende ogen, niezen en/of een loopneus? Misschien heb je last van een allergie. Je kunt klacht…
Allergie voor dieren en insecten: symptomen en behandelingAllergie voor dieren en insecten: symptomen en behandelingAllergieën komen in de moderne samenleving alsmaar meer voor. De meest bekende allergie is allicht hooikoorts, maar ook…
Hooikoorts of pollenallergieHooikoorts of pollenallergieRuim 25 procent van de bevolking heeft een allergie voor één of meerdere stoffen. In de helft van de gevallen wordt de a…
Bronnen en referenties
  • Apothekersgids "allergie" wikipedia www.huidinfo.nl

Reageer op het artikel "Allergie, hoe komt het en wat doe je eraan?"

Reactie

Fagard Joseph, 16-10-2014 16:20 #1
Jaren geleden heeft een specialist Dr Stevens van KU Leuven bij mij speudo allergie vastgesteld voor voedingsproducten, De niet toegelaten en toegelaten voedingskleurstoffen, bewaarmiddelen, en glutamaten, evenals voor geneesmiddelen, Waar kan ik op de PC of elders volgende gegevens vinden:
- Lijst met toegelaten en niet toegelaten voedingswaren
- Quotient van invloed van de voedingsproducten.
- Lijst met schadelijke bewaarmiddelen met E nummer
- Lijst van schadelijke kleursttoffen met E nummer - Inlichtingen over glutamaten in verband met allergie

Infoteur: Chrissie90
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!