InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat te doen bij migraine?

Wat te doen bij migraine?

Wat te doen bij migraine? Iemand die aan migraine lijdt, heeft een paar keer per jaar dat hij/zij plat op bed moet liggen omdat diegene dan tot niets in staat is. Lees hieronder wat je moet doen bij migraine.

Migraine

Vaak is het zo dat iemand om de paar maanden migraine heeft. Dit zijn bepaalde periodes in het jaar waarin het voorkomt. Migraine komt zomaar op je af als bonzende hoofdpijn aan één kant van het hoofd. Een aanval van migraine kan 4 tot 72 uur duren. Het verschilt per persoon hoe vaak je last hebt van zo'n aanval. Migraine komt heel erg veel voor. Ongeveer 1 miljoen mensen in Nederland hebben last van migraine waarvan 64.000 mensen die wekelijks een migraine aanval hebben. Een typische migraine aanval zit aan één kant van het hoofd en is een bonzende hoofdpijn. Een migraine aanval komt ineens opzetten en gaat gepaard met misselijkheid en soms overgeven.

Symptomen

Symptomen vóór een migraine-aanval:
  • Een paar dagen van tevoren trek krijgen in eten waar ze nooit trek in hebben
  • Vage flitsen zien
  • Een doof gevoel
  • Rare golvende beelden zien
  • Tintelingen voelen
Niet bij iedereen komen deze symptomen voor.

Symptomen met een migraine-aanval:
  • Misselijkheid
  • Overgeven
  • Niet tegen licht kunnen
  • Geen geluid kunnen verdragen

Hulp zoeken

Er zijn ongeveer 2 miljoen mensen in Nederland die migraine hebben, waar er ongeveer de helft van hulp zoekt. Vroeger dachten de doktoren dat het allemaal aanstelleritis was. Als je vlagen van hoofdpijn krijgt waar je echt ziek van wordt is het verstandig om hulp te gaan zoeken. In het ziekenhuis kan er met een MRI-scan gekeken worden of de hersenen afwijkingen na laten bij migraine. Uit onderzoek blijkt dit het geval te zijn.

Een migraine aanval uitlokken

Migraine kan worden uitgelokt door de zogenaamde 'triggers'. Dit zijn soorten voedsel, dranken en de omgeving. Bij ieder persoon is het anders. Ook kunnen menstruatie, alcohol, stress, koffie, chocolade, of een bepaalde parfum triggers zijn voor een migraine aanval.

Medicijnen

Er zijn medicijnen die migraine aanvallen kunnen verminderen, maar er zijn ook medicijnen die migraine aanvallen kunnen voorkomen. Deze medicijnen zijn: paracetamol, ibuprofen of naproxen.
© 2011 - 2014 Rozanne, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGPatientenbrieven/NHGPatientenbrief/PBN2c.htm

Reageer op het artikel "Wat te doen bij migraine?"

Reactie

Anonieme Hoofdpijn-Lijer, 11-04-2011 15:15 #1
Ik ben nog maar 10, maar ik heb een paar keer per jaar heel heftige hoofdpijn in mijn rechter voorhoofd. ik kan dan niets op school doen en kan bijna niet tegen het daglicht. ik kan dan asperines innemen wat ik wil, maar het helpt geen fluit. ik zoek dan ook naar allle oplossingen die er zijn, minder eten bijvoorbeeld. dat helpt niet. zelfs bloedprikken had geen resultaat. ik bleef dus maar met de pijn zitten. ik wil nu aan iedereen op deze site vragen of iemand weet wat het is, en vooral wat ik er(thuis) tegen kan doen!

Infoteur: Rozanne
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!