InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > ADHD behandelen met medicatie

ADHD behandelen met medicatie

ADHD behandelen met medicatie ADHD is een psychiatrische aandoening waarbij men problemen met de aandacht en hyperactiviteit heeft. ADHD behandelen met ADHD medicatie kan op verschillende manieren. Methylfenidaat (Ritalin en Concerta) is een van de meest voorgeschreven ADHD medicijnen. ADHD kan echter ook behandeld worden met enkele andere ADHD medicijnen.

Wat is ADHD?

ADHD is de afkorting van Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Zoals de naam al suggereert, zijn er twee centrale kenmerken van ADHD, te weten problemen met de aandacht en hyperactiviteit. ADHD kan onderverdeeld worden in drie subtypen:
  • ADHD van het hyperactieve subtype
  • ADHD van het onoplettende subtype
  • ADHD van het gecombineerde subtype

Het hyperactieve of gecombineerde subtype valt in het dagelijks leven het meest op bij anderen, waardoor veel mensen het idee hebben dat je continu erg druk en hyperactief moet zijn wil je de diagnose ADHD kunnen krijgen. Dit is echter een misverstand, ADHD komt ook voor in een vorm waarbij de drukte zich met name in het hoofd speelt en niet zozeer naar buiten gericht is. Bij veel mensen nemen de hyperactiviteit klachten in de loop der tijd af, terwijl de aandachtsproblemen blijven bestaan. Er zijn diverse manieren om ADHD te behandelen, maar veel artsen geven de voorkeur aan ADHD behandelen met ADHD medicatie. ADHD medicatie blijkt namelijk één van de meest succesvolle behandelvormen te zijn.

ADHD medicatie

Er bestaan verschillende vormen van ADHD medicatie of ADHD medicijnen. De verschillende vormen werken elk net iets anders, waardoor de ene persoon veel baat heeft bij het ene medicijn en de andere juist bij een andere vorm.

ADHD behandelen met ADHD medicatie: Methylfenidaat

Methyfenidaat is over het algemeen het medicijn dat men als eerste voorgeschreven krijgt. Mehtylfenidaat valt onder de zogenaamde psychostimulantia en kent kortwerkende en langwerkende vormen. De meest bekende vorm van methylfenidaat is Ritalin of Rilatine. Het effect van Ritalin houdt slechts enkele uren aan, waardoor men het medicijn meerdere malen per dag in moet nemen. Dit kan een groot probleem vormen voor mensen met ADHD. Ritalin bestaat ook in een langwerkende vorm, Concerta. Het grote voordeel van Concerta is dat men deze pil slechts eenmaal per dag in moet nemen waardoor de kans op het vergeten van medicatie kleiner is.

ADHD behandelen met ADHD medicatie: Dexamfetamine

Dexamfetamine is een medicijn dat qua werking veel op Ritalin en Concerta lijkt, het behoort eveneens tot de groep van psychostimulantia. Dexamfetamine moet, net als Ritalin, meerdere malen per dag ingenomen worden vanwege de relatief korte werkingsduur.

Andere ADHD medicijnen

Methylfenidaat en dexamfetamine zijn de meest voorgeschreven ADHD medicijnen. Bij sommige mensen slaan deze medicijnen echter niet goed aan, of hebben te veel bijwerkingen. Gelukkig zijn er alternatieven voor ADHD behandelen met ADHD medicatie in de vorm die bij de meeste mensen het bekendst is. Alternatieven voor methylfenidaat en dexamfetamine zijn onder meer atomoxetine, clonidine en een aantal tricyclische antidepressiva (met name imipramine en desipramine).

Bijwerkingen ADHD medicatie

Zoals vrijwel alle medicijnen kunnen ook ADHD medicijnen bijwerkingen hebben. Deze bijwerkingen zijn in principe tijdelijk en verdwijnen weer wanneer men met het medicijn stopt of wanneer men het medicijn langere tijd gebruikt. Voor zover nu bekend is hebben medicijnen voor ADHD geen nadelige gevolgen op de langere termijn. Wanneer men net met het medicijn begint kunnen de volgende bijwerkingen optreden bij methylfenidaat en dexamfetamine:
  • Slapeloosheid
  • Zenuwachtigheid
  • Groeistoornissen (bij erg jonge kinderen)
  • Gebrek aan eetlust
Er zijn nog andere mogelijke bijwerkingen, deze treden echter minder vaak op

Lees verder

Gerelateerde artikelen
ADHD te verminderen door aangepaste voedingADHD te verminderen door aangepaste voedingEr lijkt een doorbraak te zijn in het behandelen van kinderen met ADHD. Drs. Lidy Pelsser heeft ondekt dat in 60% van de…
Kinderen met ADHD beter af met dieet i.p.v medicatie!Wanneer uw kind ADHD heeft dan is de kans dat hij of zij medicatie zoals Ritalin gebruikt groot. Het nadeel van Ritalin…
ADHD in de klasADHD in de klasKinderen worden tegenwoordig steeds sneller gediagnosticeerd als het aankomt op gedragsproblemen. Een veel gehoord probl…
Aandoening: ADHDAandoening: ADHDADHD betekent Attention Deficit Hyperactivity Disorder oftewel naar het Nederlands vertaald Aandachts-Tekort-Stoornis me…
ADHD-dieet of Red-dieet, wat is dat?ADHD-dieet of Red-dieet, wat is dat?Het RED-dieet is een eliminatiedieet wat een gunstig invloed schijnt te hebben op kinderen die de diagnose ADHD kregen o…
Bronnen en referenties
  • Taylor et al. (2004). European clinical guidelines for hyperkinetic disorder - first upgrade. European Child Adolescent Psychiatry,vol. 13

Reageer op het artikel "ADHD behandelen met medicatie"

Reactie

Mark van Ree, 09-07-2011 07:38 #1
Op Wikipedia staat het volgende over natuurproducten en ADHD:
Vanwege hun concentratiebevorderende eigenschappen worden visolie, omega-3 (DHD/EPA), ginkgo biloba of lecithine gebruikt. Ze worden aangewend als alternatief voor medicinale behandeling of bij wijze van aanvulling hierop. Er zijn onderzoeken die aangeven dat visolie een gunstige werking heeft bij ADHD.Er zijn aanwijzingen dat ijzertekort een rol speelt bij de intensiteit van de symptomen. Aanvulling van ijzer blijkt het effect van medicatie te kunnen verbeteren, waardoor lagere doseringen mogelijk zijn Fosfatidylserine, dat in voeding zit, schijnt een gunstige invloed te hebben op ADHD.

Ik zou graag meer willen weten welke natuurlijkproducten het beste helpen bij de behandeling van ADHD? Reactie infoteur, 15-07-2011
Er zijn inderdaad 'aanwijzingen' dat deze producten mogelijk een gunstig effect hebben op ADHD klachten, maar er zijn nog geen goed opgezette wetenschappelijke onderzoeken die het effect aan kunnen tonen. Het blijkt wel effect te hebben bij mensen met ADHD, maar niet bij alle mensen met ADHD. Maar nooit geschoten is altijd, dus het proberen kan nooit kwaad.

Infoteur: Melod
Laatste update: 20-08-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!