InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Prodimed het medisch proteïne (eiwit) dieet

Prodimed het medisch proteïne (eiwit) dieet

Afslanken met Prodimed is niet moeilijk. Het principe is dat er zakjes met eiwitten aangemaakt worden met water. Daarbij mogen verder alleen groenten gegeten worden.

Waarom afvallen?

Iedereen die wil afvallen heeft hiervoor zo zijn eigen reden. Voor mij was een operatie, de reden om af te vallen. Er moesten nogal wat kilo's af en ik wilde dat het snel zo gaan. Snel resultaat is voor mij een drijfveer om door te gaan. Van 500 gram per week afvallen word ik niet blij en geef ik het na een maand alweer op. Het is overigens ook bewezen door Prof. Stunkard dat als iemand meer dan 10 kilo af moet vallen en dit te langzaam resultaat geeft, dat er dan slecht 5% kans is dat het streefgewicht wordt bereikt. Tijd dus om naar een voedingsdeskundige met een goed dieetplan te zoeken, want een dieet moet afgestemd zijn op iemands toestand en behoefte.

Waarom het Prodimed proteïne (eiwit) dieet?

Prodimed werd ontwikkeld door Prof. Georges Balckburn uit de VS en Prof. Marian Apfelbaum uit Frankrijk. Zij hebben de afgelopen 30 jaar onderzoek gedaan naar het belang van eiwitten in de voeding, deze kennis heeft geleid tot het uitgebalanceerde eiwitdieet van Prodimed. Zij ondekten dat als je alleen eiwitten als voeding/brandstof neemt en de koolhydraten en vetten (lipiden) achterwege laat. Het lichaam verplicht is, na twee dagen, de reserves uit het lichaam aan te spreken en dus op vetverbranding over te gaan. Uw lichaam gaat vet verliezen, maar laat de spiermassa intakt. Bovendien krijgt u geen hongergevoel en zult u zich, fit en actief voelen. Een goed eiwit dieet, met goede begeleiding van een voedseldeskundige, is dus een snelle en veilige manier om kilo's kwijt te raken. U kunt met Prodimed in totaal 6 tot 10 kilo per maand afvallen, mede door een wekelijkse controle van de voedingsdeskundige, die als stok achter de deur diend, maar je moet het natuurlijk wel zelf doen.

Hoe werkt het Prodimed dieet?

Het eiwit dieet van Prodimed bestaat uit 5 fasen:

  • 1. De actieve fase met groenten
  • 2. De actieve fase met groenten, vlees en vis
  • 3. De overgangsfase met ontbijt, vlees, vis en groenten
  • 4. De overgangsfase met brood,zuivel,vlees,vis en groenten
  • 5. Onderhoudsfase met aardappelen,brood, zuivel, vlees, vis en groenten

Twee dagen voordat je met je dieet wilt beginnen, moet je proberen niet heel veel (vet) te eten en alcohol te drinken. Daarna begint u met de actieve fase (stap 1) waarin u alleen de zakjes van Prodimet gebruikt, waarin eiwitten zitten, u gebruikt 4 tot 6 zakjes per dag. Daarnaast moet je de toegestane groenten (dit zijn o.a. sla,andijvie,paprika,snijbonen) 2x per dag eten.Sommige groenten mogen in beperkte mate gegeten worden, bijvoorbeeld, tomaat, champignons, witlof en sperziebonen. Bij elke maaltijd neemt u tevens nog een Kalium en een vitamine capsule. Over de dag moet er tenminsten 2 liter water gedronken worden. Als u de helft bent afgevallen van het totale gewicht dat u kwijt wilt, gaat fase 2 al van start. Dit betekend dat u 3 tot 4 zakjes met Prodimed eiwitten neemt, maar dat u daarnaast een normale maaltijd mag nuttigen. U kunt dan een eiwit zakje vervangen door, vlees, gevogelte of vis.

Wanneer u op u streefgewicht bent, gaat u over op de overgangsfase, stap 3, waarin u 2 normale maaltijden per dag mag eten, met daarnaast 2 of 3 zakjes eiwitten,deze fase houdt u 2 weken vol. Daarna begint overgangsfase, stap 4, waarin u 3 normale maaltijden mag eten, met daarnaast nog 1 of 2 zakjes eiwitten. Fase 4 moet u ook 2 weken volhouden. Als u aan de onderhoudsfase, tevens laatste fase toe bent, mag u weer aardappelen gaan eten. De fasen goed doorlopen is belangrijk om te voorkomen dat er een jojo-effect ontstaat. Door het doorlopen van de fasen komt u op u snel op u ideale gewicht en behoud u ook uw ideale gewicht, omdat het lichaam progressief is opgevoed. Het is wel verstandig om daarna 2 jaar lang, onder begeleiding van u voedingsdeskundige te blijven, om bij eventuele terug val, gelijk in te grijpen. Het zou toch jammer zijn om weer helemaal opnieuw te moeten beginnen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Prodimed het medisch proteïne (eiwit) dieet"

Infoteur: Anhi
Gepubliceerd: 12-01-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!