InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijnlijke branderige voeten? Wat is eraan te doen?

Pijnlijke branderige voeten? Wat is eraan te doen?

Pijnlijke branderige voeten? Wat is eraan te doen? Pijnlijke branderige voeten komen vaak voor en kunnen veroorzaakt worden door verschillende aandoeningen of omstandigheden. Meestal hebben oudere mensen last van pijnlijke branderige voeten maar ook kinderen en (jonge) volwassen kunnen er erg veel last van hebben. Soms zijn klachten zo erg dat men zelfs 's nachts niet kan slapen. Wat is de oorzaak en wat kunt u zelf doen om klachten te verminderen of te voorkomen?

Branderige voeten

Branderige voeten worden ook wel aangeduid met de Engelse term Burning Feet Syndroom. Het kan variëren van lichte irritatie tot hevige pijn. Sommige mensen hebben constant pijn en/of irritatie terwijl bij anderen de klachten van tijdelijke aard zijn. Meestal hebben oudere mensen ermee te maken maar het kan ook ontstaan bij jongere mensen. Het kan soms zo pijnlijk zijn dat een goede nachtrust er onder te lijden heeft. Brandende voeten kunnen ontstaan door verschillende oorzaken, de behandeling hangt dan ook af van de oorzaak.

Schoenen

 pijn door hoge hakken
pijn door hoge hakken
Veel vrouwen kunnen er over mee praten, verkeerde of niet goed passende schoenen kunnen voor hevige brandende voeten zorgen. Een avondje dansen op naaldhakken of een hele dag shoppen op laarzen met een hoge hak kan zeer pijnlijke voeten opleveren. Maar ook schoenen die net niet goed passen en iets knellen kunnen in de loop van de dag voor zeer pijnlijke momenten zorgen. Pijnlijke voeten in naaldhakken zijn lastig te voorkomen, hierbij geldt de spreekwoord: wie mooi wil zijn moet pijn lijden. Een beetje flauw maar helaas waar. Omdat de voeten zwaar worden belast, kunnen siliconen zooltjes of kussentjes soms voor verlichting zorgen. Nieuwe schoenen die knellen kunt u laten oprekken bij de schoenmaker, meestal passen ze daarna goed en geven ze geen pijnlijke voeten meer.

Veel staan en/of lopen

Indien u overdag veel moet staan en/of moet lopen tijdens uw werk, is het heel goed mogelijk dat u aan het eind van de dag pijnlijke en branderige voeten hebt. Soms wordt er simpelweg teveel van onze voeten gevraagd. Het is dan raadzaam om regelmatig even te pauzeren om de voeten te ontlasten. Ook is het wenselijk om goede schoenen te dragen met een voetbed of eventueel een aangemeten inlegzool. Vermijdt hoge hakken of schoenen met weinig steun als u de hele dag veel moet staan of lopen.

Allergische reactie

Allergie kan zich uiten door irritatie in vorm van jeuk of een brandend gevoel van de huid. Sommige wasmiddelen kunnen stoffen bevatten die voor een allergische reactie kunnen zorgen, op deze manier kunnen sokken de voeten irriteren. Het is dan verstandig om over te gaan op een ander wasmiddel.
Tevens is het mogelijk dat een allergie wordt veroorzaakt door schoeisel. Er wordt voor de productie van schoenen veel gebruik gemaakt van chemische stoffen waar u overgevoelig voor kunt zijn. Het is in zo'n geval het beste om voor andere schoenen te kiezen.

Voetschimmel

Eén van de grootste boosdoeners van brandende voeten is voetschimmel (candida). Voetschimmel wordt ook wel zwemmerseczeem genoemd de aandoening komt bij zo'n 20% van de mensen voor. De schimmel veroorzaakt veel vervelende klachten zoals:
  • jeuk
  • kloven
  • blaasjes
  • schilfers
  • brandend gevoel
  • vervelende (stinkende) geur
Voetschimmel begint meestal bij één teen en breidt zich vervolgens verder uit naar andere tenen indien het niet tijdig wordt behandelt. Bij de apotheek, drogist of pedicure zijn goede middelen te verkrijgen tegen voetschimmel.

Diabetes

Mensen met diabetes hebben erg vaak last van pijnlijke brandende voeten (en soms ook handen) die wordt veroorzaakt door zenuwpijn, ook wel neuropathie genoemd. Bij neuropathie is er een beschadiging van het zenuwstelsel die o.a veroorzaakt kan worden door een te hoge bloedsuikerspiegel. De klachten kunnen variëren van een tintelend gevoel tot een brandende en/of zeurende pijn.
Indien er sprake is van zenuwpijn, is het raadzaam om contact op te nemen met uw (huis)arts.

Aandoening in de voeten

Indien men lijdt aan een aandoening of afwijking in één of beide voeten, is het mogelijk dat er klachten zoals pijn en/of een brandend gevoel kunnen optreden een bekent voorbeeld hiervan is het Tarsaal tunnel syndroom, waarbij er een zenuw in de knel zit.

Pijnlijke en brandende voeten door overige aandoeningen

Klachten kunnen eveneens ontstaan door overige aandoeningen, enkele voorbeelden:
  • infectieziekten
  • auto-immuunziekten
  • stofwisselingsziekten
    vermijd overmatig alcohol
    vermijd overmatig alcohol
  • bepaalde bloedziekten
  • erfelijke aandoeningen
  • Guillain-Barré-Landry-Strohl syndroom (GBS = zenuwaandoening)

Vergiftiging

Zenuwen kunnen ernstig beschadigt raken door giftige stoffen, denk bijvoorbeeld aan alcohol en medicijnen zoals cytostatica (chemotherapie).

Kampvoeten

De term kampvoeten is een synoniem voor "burning feet syndroom" oftewel: branderige voeten, vooral oudere mensen kennen de term kampvoeten waarschijnlijk erg goed. De benaming is ontstaan tijdens de Tweede Wereld oorlog, toen men in de gevangenkampen aan ernstige ondervoeding leed. Door (extreme) ondervoeding ontstond er een ernstig tekort aan allerlei voedingsstoffen. Zo ook aan vitamine B5, die de pijnlijke brandende voeten opleverde.
Tegenwoordig hoeft men niet meer bang te zijn voor "kampvoeten" omdat vitamine B5 in veel producten voorkomt zoals groente, fruit, eieren, aardappelen, melk(producten), vlees en vis.

Tijdelijke oplossingen

Bij ernstige brandende voeten wil men het liefst zo snel mogelijk van de klachten af. Helaas is dat niet altijd mogelijk omdat een (ernstige) onderliggende aandoening de oorzaak van de klachten is. Soms kunnen simpele hulpmiddelen de klachten iets verlichten.
  • inlegzool
  • mentholpoeder
  • katoenen sokken
  • spray met pijnstillers
  • vermijd voeten deodorant
  • voetenbad met lavendelolie
  • koud washandje of handdoek
  • verkoelende voetencrème of gel
  • gelcompres uit de vriezer (ltijdens de nacht)

Tot slot

Bij (ernstige) aanhoudende klachten is het raadzaam om contact op te nemen met uw huisarts of een podoloog (=voetkundige) voor eventuele behandeling of het terugdringen van klachten.
© 2011 - 2014 El-ja, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Last van voetschimmel?Last van voetschimmel?Voetschimmel is een vervelende kwaal die je snel kan oplopen in bijvoorbeeld zwembaden etc. Gelukkig is deze kwaal goed…
Zwemmerseczeem oorzaken, symptomen en behandelingZwemmerseczeem (tinea pedis, voetschimmel) wordt veroorzaakt door een schimmel. De schimmel groeit in een warme vochtige…
Wat is zwemmerseczeem of voetschimmel?Wat is zwemmerseczeem of voetschimmel?Strikt genomen is zwemmerseczeem is geen echt eczeem maar een schimmelinfectie, beter bekend als de zogenaamde voetschim…
Voetschimmel (zwemmerseczeem)Voetschimmel (zwemmerseczeem)Voetschimmel, ook wel zwemmerseczeem genoemd, is een schimmelinfectie van de voeten. Naar schatting lijdt 10% van de Ned…
Bronnen en referenties
  • www.vitamine-info.nl pedicurepraktijk Anke

Reageer op het artikel "Pijnlijke branderige voeten? Wat is eraan te doen?"

Reacties

Ninon, 21-07-2014 21:20 #21
Sinds kort heb ik brandiger voeten in mijn pumps. Zooltjes gekocht, partyfeet erin gedaan maar het branderige gevoel blijft. Zelf ook ik ze alleen maar aan heb er niet op heb gelopen.

Heeft u een oplossing?

Marleen, 07-07-2014 04:57 #20
Ik heb al jaren heel erg last van brandende hete voeten, vooral snachts vaak zo erg dat ik de hele nacht rondloop. En de pijn trekt soms omhoog naar de knieën, dan ben je helemaal onrustig en kun je slapen wel vergeten. Met de voeten in een emmer koud water kan een lichtpuntje zijn. Ik draag goede schoenen, ik heb geen voetschimmel, geen suiker! Wist je maar wat je er aan kan doen?

Tiny, 13-02-2014 09:44 #19
Om gek van te worden, slapeloze nachten door die altijd brandende pijn in de voeten. Nu heb ik een aangeboren voetafwijking, en artrose en Mortons neuroom (zenuwbeklemmingin de voeten) Tramadol hielp voor 90% maar daar werd ik vreselijk depressief van. Heb nu Meloxicam wat 50% helpt. Het ergste is het wachten op een afspraak met de orthopeed. Was eerst in Duitsland en hij zei: leer er maar mee leven. Een maand later bij een ander en hij zegt: ik stuur je door naar een collega (wachttijd? ong. 5 maanden) zit nu op de helft maat zegt hij, zij gaat je denk ik doorsturen naar de goeroe der orthopeden in Nijmegen (wachttijd? een HALF jaar) intussen leef ik nauwelijks nog. Lopen gaat niet en heb gelukkig na heel veel moeite van de gemeente een scoot mobiel gekregen. Nu kan ik iig mijn eigen boodschapjes doen. Maar waarom moet je in Nederland zoo ontzettend lang wachten op hulp? Het is inderdaad niet alleen meer een fysiek probleem maar ook mentaal. Altijd nee zeggen op de vraag om ergens naar toe te gaan: naar het bos? winkelen? naar de speeltuin met mijn kleindochters? Optreden met ons koor? vergeet het maar, gedwongen hele dagen thuis. Heb al mijn hele leven orthopedische schoenen voor de volledigheid van mijn verhaal. Fijn het even kwijt te kunnen. Ik wens iedereen een oplossing voor zijn/haar probleem.

Ton Smits, 27-01-2014 04:05 #18
Overdag als ik wat bezig ben dan gaat het wel, lopen is een groot probleem. Maar fietsen( elektrische fiets) dat gaat goed, maak elke dag een ronde van 35 kilometer en dat is totaal geen probleem. Maar 's avonds als ik in de stoel ga zitten dan begint de ellende, op bed is het niet uit te houden dus zit ik dikwijls beneden, en kom zodoende niet aan nachtrust toe. Ik krijg dan voeten die in brand staan of ze koud en verdoofd en lijkt het wel of ze met duizend naalden in mijn voet bezig zijn, het is dikwijls ondraaglijk. Ik probeer alles met warmte en koude kompressen met zalf en ook met of zonder sokken. Ik neem ook 1200 mg Gabapentine per dag. Ik heb dit sinds een 10 jaar en voel dat het erger wordt. Voor mij is het een groot probleem, want je lijd er fysiek en psychisch enorm mee. Zijn er meer mensen met deze problemen, dan hoor ik graag hun bevindingen. Dank U.

H. Waterman, 13-01-2014 10:55 #17
Had eerst hielspoor, dus zolen van de podo, dat ging over. later werd de pijn pijn verplaatst naar mijn voorvoet, dus andere zolen. ging ook niet goed, kreeg dikke knokkels aan de zijkant van mijn voeten, dus mijn voeten maar op de foto gezet. artose met slijtage, zolen aangepast weer, dus dat gaat wel overdag, maar s, nachts verschrikkelijke hete voeten, met restles leggs. wordt er gek van, wat is hier aan te doen? ga mijn voeten ook wel koelen met ijszakken, als de koelte er weer uit trekt, heb ik het gevoel, dat ze nog heter zijn als voor die tijd. pffft, heb een zaak, en moet veel lopen. wil ik wel graag blijven doen!

Mieke, 06-01-2014 21:39 #16
Hallo,
zo'n 20 jaar geleden al kreeg ik brandende voeten in bed en "prikkebenen". Overdag gezwollen voeten, kapot tussen de tenen. De dermatoloog schreef destijds steunkousen voor. Die deed ik voornamelijk 's-winters aan omdat als de verwarming aan moet de klachten beginnen. Dit leek te zijn opgelost, maar niemand begreep waarom ik alleen 's-winters steunkousen nodig had.
Maar: Terwijl het nu nog 11 gr.C is en wij nauwelijks stoken krijg ik nu ondanks het dragen van steunkousen elke nacht geweldig veel last van brandende voeten, benen, bovenbenen, handen, armen tot in de schouders! Van de ene nacht op de andere. Overdag nergens last van. De huidige huisarts zegt dat het a) de droge lucht is en ik mijn voeten met een hormoonzalf moet invetten voor het slapen gaan (helpt niet veel) b) het bloed gecontroleerd moet worden op vitamine B vooral (dat was in april goed) en c) het een neurologische aandoening kan zijn, erytromelalgie, neuropathie van de kleine zenuwvezels. Ik ben ten einde raad, slaap niet veel meer. Wat kan ik nog doen? Reactie infoteur, 13-01-2014
@Mieke,
Het is in uw geval verstandig dat u wordt doorverwezen naar een specialist in het ziekenhuis. Uw huisarts kan u daarbij helpen.
Tot die tijd veel sterkte gewenst.
MvG El-Ja

Paul, 05-11-2013 14:44 #15
Heb diabetes, mijn voeten branden heel de dag. wat kan ik daar aandoen?

Lemmens Hugo, 28-10-2013 15:30 #14
Praktisch dagelijks heb ik last van een branderig tot pijnlijk gevoel op beide voetzolen zonder huidafwijkingen, zonder zweten. Door dragen van sokken van welke aard, wordt het erger vooral naar 's avonds toe. Een koud voetbad verbetert tijdelijk. Ik heb het gevoel dat mijn sokken aan de voetzolen plakken zonder te zweten. Tijdens het slapen heb ik echter geen klachten!

Jean, 15-10-2013 14:09 #13
Ik heb elke avond en nacht gevoeloze tenen en brandende voetzolen.wat is daar aan te doen?

Marjan Mepschen, 03-05-2013 14:33 #12
Hallo,

Ik heb de hele dag (dus ook 's nachts) last van branderige tenen/voeten, ik ben al bij de huisarts geweest hiervoor en mijn bloed is gecontroleerd op suiker en B12, geen van tweeën is bij mij dus het geval.
Mijn huisarts stelt voor om mij medicijnen te geven ter behandeling van de symptomen, ik kan mij hier niet in vinden, 1. slik ik niet graag medicijnen en 2. hoe kan je medicijnen voor schrijven als je niet weet wat het is?
Kan ik nu mijn huisarts passeren en zelfstandig naar een specialist gaan en zo ja welke dan?

Met vriendelijke groet,
Marjan Reactie infoteur, 04-05-2013
Hallo Marjan,
Is uw huisarts op de hoogte van uw mening en dat u nu liever wordt doorverwezen naar een specialist? Komen jullie er samen niet uit dan hebt u recht op een second opinion, van een ander huisarts. Hij of zij kan u eventueel ook doorverwijzen naar een specialist.
Tot die tijd veel sterkte gewenst.
Met vriendelijke groet, El-Ja

Suzan de Feijter, 04-04-2013 12:48 #11
Heb een vraag, omdat ik MS heb heb ik al 3 jaar brandende voeten en tenen kan maar kleine stukjes lopen en ook wanhopig daardoor. Welke voetencreme kan ik hier het best voor gebruiken. Hopelijk kunt U mij advies geven. met vriendelijke groet Reactie infoteur, 04-04-2013
@Suzan,
Brandende voeten zijn zeer vervelend en het is begrijpelijk dat u zich erg wanhopig voelt. Er zijn veel soorten en merken verzachtende en/of verkoelende voetencrèmes of gels op de markt. U kunt hiervoor terecht bij de pedicure, drogist of apotheek. U kunt ook advies vragen aan uw huisarts, mogelijk kan hij/zij u ook iets voorschrijven om de pijn te verzachten.
Veel sterkte gewenst.

Patrick, 28-02-2013 08:20 #10
Groningen.
Heb ook last van brandende opgezette voeten en steken prikkende pijn in me handen ik vraag me af wat het is. Ik neem meestal snel een warme douche na het douchen als ik op de koude grond kom wordt de pijn erger. Na een uur in bed te liggen gaat de pijn meestal over. Reactie infoteur, 01-03-2013
@Patrick,
Bij deze klachten is het altijd verstandig om een bezoek aan uw huisarts te brengen.
MvG El-Ja

De Bruyne, 18-01-2013 11:22 #9
Ik zou graag meer informatie hebben over medicatie, want mijn voeten branden in de avond en nacht en mijn tenen voelen slapeloos aan. Wie kan me informatie geven over goede medicatie?

Ida Schuster-Tuin, 15-01-2013 21:32 #8
Hallo. Ja ook ik heb last van branderige voeten en soms pijnprikkels erin. Als ik maar eerst even in slaap ben komt het soms wel goed anders word ik er wakker van kan ik niet in slaap komen en lig nog wat te draaien, nou dan slaap ik de helft van de nacht niet, ben de afgelopen 2a 3 nachten bijna niet geslapen. Begint het nu dat is nog vroeg op de avond al te voelen. We hebben vloerverwarming zou het daar ook van kunnen komen? We hebben het al een paar jaar, maar toch je weet het nooit mijn man is zelf installateur en de vloer is niet heet. Het heeft een bepaalde warmte anders kun je dikke benen en voeten krijgen.
Ik hoop op wat reactie. Gr Ida

Babel Dolores, 09-10-2012 02:01 #7
Hallo…
Ik ben Dolores. Ruim 22 jaren ben ik diabeet. Ik gebruik nog steeds tabletten en een dieet. Ik heb al een paar jaren last van die braderige, hete voeten. Het neemt nu erge vormen aan, vooral 's avonds, lijkt of ik wel gek van word. De huisarts zeg dat het door die suiker komt, maar ben niet helemaal tevreden. Omdat ik nog geen suiker had toen ik al last van had!
Wat kan eraan doen? Wat kan de oorzaak zijn? Is het te genezen? Hoe lang kan zoiets duren?
Groetjes… Reactie infoteur, 09-10-2012
@Babel Dolores,
Indien u niet tevreden bent met het antwoord van uw eigen huisarts, kunt u altijd vragen om een second opinion. Een ander huisarts kan u, na onderzoek, mogelijk meer duidelijkheid geven op uw vragen.
Tot die tijd veel sterkte gewenst.

Kaouter, 07-10-2012 15:40 #6
Hallo,
Ik heb altijd last van mijn voeten, ze voelen branderig en erg pijnlijk vooral in de avond en in de nacht. mijn moeder die heeft er ook last van.
ik heb dit sinds ik me kan herinneren, altijd al gehad. maar hoe ouder ik wordt des erger het wordt.
mijn vraag is wat kan ik er aan doen? Reactie infoteur, 07-10-2012
@Kaouter,
Het is verstandig om contact op te nemen met uw huisarts, hij of zij kan u onderzoeken en mogelijk een oorzaak vinden.
MvG, El-Ja

M. E. Flierman, 19-07-2012 12:50 #5
Sinds vorige week is bij mij hartfalen geconstateerd.heb anderhalve week in het ziekenhuis gelegen.Nu had ik ontzettend veel vocht vastgehouden, in heel mijn lichaam.Maar mijn minpunt zijn wel mijn voeten.Heb al jaren lang last van de voeten, en heb aangepaste schoenen.Heb altijd al opgezette benen en voeten gehad, maar door de medicijnen die ik nu gebruik, zijn mijn benen en voeten aan de dunne kant.Het voelt nu aan als branderige voeten, maar dat is het niet!.Als ik s, morgens wakker wordt dan voelen de voeten koud aan, net of het bloed eruitgetrokken is.Het lopen gaat heel moeilijk, en pijnlijk!.Wie heeft zoiets eerder meegemaakt van horen zeggen, of in de naaste omgeving.Graag een reactie! met vriendelijke groet Mevr.M.E.flierman.

Nicole, 04-06-2012 21:50 #4
Hallo,
Ik heb elke nacht last van zowel mijn voeten als handen, (vooral onder de deken) deze branden zo dat ik er al een paar jaar niet van kan slapen erg ben al geopereerd aan mijn handen en elleboog omdat ze dachten dat het een tunnelsydroom zou zijn, maar ook na deze operatie weinig tot geen verbetering. Wat kan ik nu nog met deze klachten. Al vast bedankt voor uw antwoord. Reactie infoteur, 05-06-2012
@Nicole,
Aangezien u nog steeds aan dezelfde ernstige klachten lijdt, is het raadzaam om een second opinion te vragen bij een andere specialist.
Tot die tijd veel sterkte gewenst.

Jeannette, 15-01-2012 18:09 #3
Opvallend dat veel mensen dezelfde problemen hebben. Vaak weten artsen het niet en schuiven dit af alszijnde tussen de welbekende oren hebben, of somatische klachten of fibromyalgie. Men vergeet de voeding. Ziek door medici en de voedingsindustrie. Kassa!

G. Herman-Kamping, 28-06-2011 11:44 #2
Ik heb sinds 2001 hartfalen, dus altijd koude voeten. In 2002 begon ik prikkelingen in mijn voeten te krijgen. Na allerlei medicijnen geen verbetering te bespeuren. Nu zijn de voeten continu pijnlijk, branderig tot halverwege de schenen. Soms pijnlijk met lopen. Slik 4 x daags oxynorm 5, helpt echter weinig of niets. Slaap met slaaptabletjes. Pijn is heel vaak niet uit te houden. Dank voor uw antwoord. Reactie infoteur, 30-06-2011
Geachte G. Herman-Kamping,
Dit klinkt behoorlijk heftig, ik raad u aan om nogmaals een specialist te bezoeken. Mogelijk kan een ander specialist wel een duidelijke oorzaak vinden. Vooral omdat u al sterke pijnstillers slikt en u nog steeds erge pijn blijft houden is het belangrijk dat er nogmaals onderzoek wordt verricht.
Tot die tijd veel sterkte gewenst.

Henny, 25-05-2011 23:35 #1
Ik heb al 16 jaar last van branderige voeten, en dat niet alleen ook dat het binnen in mijn benen altijd beweegt, het is tegelijk ontstaan mijn huisarts zei dat het mijn spieren zijn, maar het voelt of het mijn aderen zijn.Ik heb daar medicijnen voor gehad, die parkinson patienten ook krijgen, maar ook dat hielp niets.De ene dag is het wat beter dan de andere, en als het slecht is dan slaap ik ook slecht. Reactie infoteur, 26-05-2011
Hallo Henny,
Breng nogmaals een bezoek aan een (huis)arts en leg het probleem aan hem of haar voor. Het is ook mogelijk dat u last hebt van Rusteloze benen syndroom (RBS) (of Restless legs syndrome (RLS)). Hierbij kunt u ook last van uw voeten krijgen met een irriterend, brandend gevoel, ook het bewegende, kriebelende gevoel in benen en voeten past daar bij.
Ik hoop dat u snel duidelijkheid krijgt, tot die tijd veel sterkte…
El-Ja

Infoteur: El-ja
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 21
Medische informatie…
Schrijf mee!