InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Boeren laten: eiersmaak in de mond

Boeren laten: eiersmaak in de mond

Boeren laten: eiersmaak in de mond Sommigen hebben het wel eens: een boer laten die naar rotte eieren smaakt en ruikt. Kan je je iets viezers voorstellen? Waar komt die lucht toch vandaan?

De stank en smaak van rotte eieren

Sommige mensen hebben er wel eens last van en het is gewoon ontzettend vies: een boer laten die smaakt en ruikt naar rotte eieren. Sommigen noemen het ook wel een zwavellucht. De smaak is vreselijk, maar ook de mensen om je heen kunnen die lucht ruiken.

De een heeft er vaak last van terwijl de ander het eigenlijk nooit heeft, maar vroeg of laat zal iedereen het wel eens een keer mee mogen maken. Soms voel je je er ook misselijk bij of wordt je juist misselijk van de smaak.

Oorzaak

Vaak is een bacterie de oorzaak van deze lucht. Het gaat hier om een bedorven maag, er zit eten in de maag dat niet goed is. Dit kan rauw vlees zijn, of te rauwe eieren, of ander voedsel waardoor er een bacterie in de maag terecht is gekomen. Deze bacterie veroorzaakt veel gas, en het gas moet het lichaam verlaten. De makkelijkste weg is dan via de slokdarm terug omhoog.

Sommige mensen hebben het ook wanneer ze een periode van stress hebben. Bij stress ben je vatbaarder voor ziekten en zal je daardoor gevoeliger reageren op slechte bacteriën. Niet iedereen heeft in dezelfde mate last van de slechte bacteriën namelijk, mensen die gezond zijn die kunnen vaak bedorven voedsel eten zonder er echt ziek van te worden, terwijl een ander er gelijk doodziek van wordt.

Buikgriep

Soms is een naar eieren smakende boer een voorbode van buikgriep. Overdag komen vaak deze boeren op, en later op de avond krijgt men een vol gevoel. Meestal is het dat men midden in de nacht weer wakker wordt en voelt dat men moet braken. Na één of meerdere keren braken, verdwijnt het volle gevoel en ook de vieze boeren zullen in de loop van de dag weer verdwijnen. Blijven deze boeren toch langer dan een aantal dagen aanhouden, ga dan even langs de huisarts.

Behandeling

Wie last heeft van deze boeren, zal ze gewoon moeten verdragen. Er is geen middel dat dit tegengaat. Paracetamol innemen zorgt er vaak voor dat de maag meer van streek raakt. Let in ieder geval op met gekruid voedsel en zoet voedsel, en eet kleine porties tegelijk.

Wat ook wel eens helpt, is om voldoende water te drinken. Het helpt in ieder geval de maaginhoud weg te spoelen en in geval van braken of diarree voorkomt het een teveel aan vochtverlies.

Blijf ook maar even uit de buurt van andere mensen: want de lucht die uit je maag komt is niet alleen voor jezelf te proeven, maar ook echt door anderen te ruiken! Voor mensen die bijvoorbeeld in de verkoop werken, kan dit wel eens klanten afschrikken. Bovendien is het ook beter om even rustig aan te doen. Deze boeren geven aan dat er iets niet goed zit in de maag.

Andere geurtjes

Overige geurtjes die uit de mond komen, zoals een poeplucht, hebben vaak een hele andere oorzaak. Dit kan in de darmen zitten of ook in de mond zelf. Dit moet niet verward worden met een (aankomende) buikgriep.
© 2011 - 2014 Bibiana, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bedorven maag: rotte eieren smaakBedorven maag: rotte eieren smaakEen bedorven maag heeft bijna iedereen al eens gehad: er komt een vieze stinkende lucht uit de mond. Vaak moet men boere…
Indische eierenIndische eierenEen lekker recept voor deze indische lekkernij. Hou je van eieren en van afwisselin van het normale gebakken eitje. Dan…
Activiteiten met PasenActiviteiten met PasenAls de Pasen weer aanbreekt zie je veel eieren, kuikens en konijnen in de etalages van winkels. Ook de kleur geel komt v…
Eieren bewaren, hoe kan men zien of eieren nog goed zijn?Eieren bewaren, hoe kan men zien of eieren nog goed zijn?Nederlanders zijn in de loop der jaren steeds meer eieren gaan consumeren. In 2012 at men in Nederland gemiddeld 192 eie…
Pasen: eieren vervenPasen: eieren vervenEen leuke bezigheid als het pasen is, is het verven van eieren. Dit kun je samen met de kinderen doen en het is ontspann…

Reageer op het artikel "Boeren laten: eiersmaak in de mond"

Infoteur: Bibiana
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!