InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > ADHD dieet voor kinderen

ADHD dieet voor kinderen

Kinderen met ADHD kunnen door het volgen van een streng dieet al na een paar weken van hun gedragsproblemen afkomen. Dat blijkt uit onderzoek van het ADHD Research Centrum en het UMC St Radboud.

Onderzoek ADHD dieet

De studie werd uitgevoerd bij 100 kinderen tussen 4 en 8 jaar. Vijftig van hen kregen een hypo-allergeendieet voorgeschreven. Daaruit waren alle voedingsmiddelen geschrapt waarop kinderen zouden kunnen reageren. Als er geen effect optrad, werd het dieet strenger gemaakt en mochten de kinderen alleen maar peer, groenten, water en rijst nuttigen. De andere groep was de “controlegroep”: zij volgden het ADHD-dieet niet.

Eliminatiedieet

Het dieet wordt ook wel “eliminatiedieet” genoemd. Het dieet bevat brood, rijst, tussendoortjes, water, sap, kalkoenvlees, groenten en fruit en moet volgens een streng protocol worden toegepast. Andere voedingsmiddelen zijn "geëlimineerd" en verboden. Dat vereist discipline van zowel de kinderen als de ouders.

Na het onderzoek werden de kinderen een jaar lang gevolgd. Om vast te stellen op welke voedingsmiddelen de kinderen reageerden, werd er week na week een voedingsmiddel aan het dieet toegevoegd.

ADHD dieet volgen

Het is de vraag hoeveel ouders en kinderen de discipline kunnen opbrengen om het ADHD dieet te blijven volgen. Ouders moeten niet zelf gaan experimenteren met voedingsmiddelen, maar een deskundige inschakelen. De beloning kan bestaan uit een sterk verminderd medicijngebruik. Vooral voor jonge kinderen (4 tot 8 jaar) is het dieet interessant, want zij zitten dan nog in de ontwikkeling naar ADHD.

Effect ADHD dieet

Een kinderarts beoordeelde wekelijks de kinderen. Hij wist niet welke kinderen het dieet volgden en welke niet. Na het volgen van het dieet had tweederde van de kinderen geen verschijnselen meer van gedragsproblematiek. In de controlegroep verbeterde het gedrag van de kinderen niet. Het is onduidelijk waarom eenderde van de kinderen niet op het dieet reageerde.

Voeding & ADHD

Het is al langer bekend dat er een verband bestaat tussen voeding en ADHD. Kleurstoffen en andere toegevoegde stoffen hebben effect op het gedrag van kinderen. Maar die veroorzaken de stoornis niet. Uit het onderzoek is gebleken dat er geen sprake is van een allergie voor voedingsmiddelen bij kinderen met ADHD. Het kan zijn dat er sprake is van een overgevoeligheidsreactie. Bepaalde voedingsmiddelen kunnen effect hebben op de signaaloverdracht tussen zenuwcellen.
Gerelateerde artikelen
Behandel ADHD op de natuurlijke manier met een ADHD dieetBehandel ADHD op de natuurlijke manier met een ADHD dieetIndien je op zoek bent naar een alternatieve behandeling tegen ADHD, kun je overwegen om het voedingspatroon enigszins a…
ADHD te verminderen door aangepaste voedingADHD te verminderen door aangepaste voedingEr lijkt een doorbraak te zijn in het behandelen van kinderen met ADHD. Drs. Lidy Pelsser heeft ondekt dat in 60% van de…
ADHD – Natuurlijke behandelingADHD – Natuurlijke behandelingIn tegenstelling tot vroegere jaren vallen afwijkingen bij kinderen nu steeds meer op. De medische wereld is ver in haar…
Kinderpsychiatrie: ADHD oorzaak, symptomen en behandelingVan ADHD heeft bijna iedereen wel eens gehoord. De afkorting ADHD staat echter voor de Engelse woorden Attention Deficit…

Reageer op het artikel "ADHD dieet voor kinderen"

Reacties

Harrie, 15-06-2012 12:56 #2
Ik kan mij voorstellen dat je van bepaalde voedingsmiddelen kan gaan stuiteren, maar net wat mijn voorganger zegt; je hebt het of je hebt het niet. Ik heb zelf 2 kinderen met ADHD, ze zijn gelukkig gezond en mijn dochtertje hoorde het van dit dieet en ze zou zo graag dit willen proberen zodat ze normaal kan zijn, maar je kan mij niet wijs maken dat hoe zij voor de medicatie was, nu met zo`n dieet weg kan ebben. Ja… misschien als je als ADHD-er alleen de hyperactiviteit hebt, dan zou ik het kunnen indenken, maar niet de gemengde vorm. Laten ze eerst eens gaan kijken of het vergoed wordt, op de site staat dat het gedeeltelijk vergoed wordt en als je belt voor info, dan zeggen ze dat het niet vergoed wordt, ook niet qua psychologen en je kan ook geen DBC openen, maar verdere uitleg geven ze ook niet(niet echt klantvriendelijk). Ze moeten het dan anders vermelden op de website en ze zijn in een jaar tijd nog eens €100 omhoog gegaan… hoezo gesubsidieerd?

Jank, 27-01-2012 19:22 #1
Laat mw. Pelsser van het ADHD Research Centrum zich liever bij dieren houden, als dierenarts zal ze daar meer van weten.

Ook de stelling "Vooral voor jonge kinderen (4 tot 8 jaar) is het dieet interessant, want zij zitten dan nog in de ontwikkeling naar ADHD." slaat nergens op AD(H)D heb je of je hebt het niet. Ik kan het weten want ik heb er al meer dan 70 jaar last van en heb als diagnose "een zwaar geval van"… En laat ik duidelijk zijn: nee AD(H)D is niet leuk en nee, ik was niet erg druk maar dat geheugen, die concentratieproblemen en zo dat is echt erg.

Velen, met een lichte vorm, leren er zo mee leven dat het lijkt te verdwijnen en ja, rustiger wordt iedereen op een gegeven moment (al ziet een ervaren diagnosticus daar wel doorheen). Vervelend is mijn situatie: ik heb er nog steeds last van.

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 05-02-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!