InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Kniepijn oorzaken en behandelingen

Kniepijn oorzaken en behandelingen

Kniepijn oorzaken en behandelingen Een veel voorkomend frustratie punt is knie pijn, een probleem dat vele oorzaken kan hebben. Het is belangrijk een goede diagnose te stellen voor de oorzaak van je symptomen, zodat het te behandelen is.

Veel voorkomende oorzaken

Artitis
Een veel voorkomende oorzaak is Atritis. Artritis is een ontsteking van de gewrichten die veroorzaakt kan worden door reumatische aandoeningen, verwondingen of bacteriële infectie. Gelukkig zijn hier vele behandelingen tegen. Bij artitis heb je vaak hevige pijn als de knie aangeraakt of bewogen wordt. Er kan zelfs koorts optreden.Er wordt ontstekingsvocht in plaats van gewricht vocht gevormd, waardoor de smering en de voeding van het gewrichtskraakbeen gestoord raakt.

Gewrichtsband blessures
Een blessure aan één van je gewrichtsbanden kan snel opgelopen worden tijdens het beoefenen van een sport. Het kan een naar gevoel geven en instabiliteit. Zeker in de knieën is dit heel erg naar, omdat deze constant gebruikt wordt.

Kraakbeen blessures
Kraakbeen blessures of een scheur in je kraakbeen komen zowel bij jongeren als ouderen veel voor. Dit is vaak een oorzaak van vervelende knie pijn. Normaal gesproken kan kraakbeen veel druk tegenhouden, maar als jouw kraakbeen niet in orde is, kan dit dus ook veel pijn opleveren.

Patellatendinopathie
Het is een lastig woord, maar toch veel gebruikt in de medische wereld. Een patellatendinopathie wordt in de volksmond ook wel springersknie genoemd. Het is een aandoening bij de aanhechtingen van de knieschijfpees en wordt veroorzaakt door het overbelasten van die pees. Het komt in de sport veel voor.

Het patellofemoraal pijnsyndroom
Het patellofemoraal pijnsyndroom is een aandoening die pijn in één of beide knieën veroorzaakt. Deze aandoening komt vooral voor op een jongere leeftijd. Het aparte aan deze aandoening is dat de pijn erger wordt als je de knie tegen je dijbeen aan drukt. Dit doet bij lopen, traplopen of fietsen ook erger pijn.

De huisarts

Wanneer is het nou handig om de dokter erbij in te schakelen? Vaak kan die niet zeker zijn van de oorzaak van de pijn. Toch is het belangrijk de arts in te schakelen als je niet zeker weet hoe je de pijn kan verminderen of verhelpen. Een dokter kan in ieder geval wat handige tips geven. Bij de volgende symptomen moet zeker een dokter gebeld worden:
  • Als de blessure ervoor zorgt dat je knie er anders uit ziet aan de buitenkant
  • Knie pijn die optreed tijdens rust posities
  • Knie pijn die optreed in de nacht
  • Als de knie niet meer buigt
  • Bij een zwelling of infectie

Meest voorkomende behandelingen van knie pijn

De juiste behandeling voor knie pijn is afhankelijk van de oorzaak van de pijn. Daarom is het belangrijk dat je weet wat de oorzaak is van jouw knie pijn, nog voordat je aan een behandeling begint

Rust
Een hele logische is rust houden. Dit helpt bij vele oorzaken van knie pijn. Het gewricht krijgt dan goed de kans te herstellen. Heel vaak is dit het enige wat nodig is de pijn te verhelpen. Als de pijn heel erg is, kunnen krukken ook handig zijn.

Oefeningen
Het voorzichtig en het liefste onder begeleiding bewegen van de pijnlijke spieren kan soms heel handig zijn. De fysiotherapeut weet hier genoeg van af. Het is handig deze op te zoeken daarvoor, hij/zij kan helpen de spieren weer te versterken.
© 2011 - 2017 Sfinx, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Pijn in de knieën bij trap af lopen of traplopen; kniepijnPijn in de knieën bij trap af lopen of traplopen; kniepijnPijn bij het lopen is erg vervelend, je mobiliteit gaat achteruit en je kunt soms niet meer doen wat je altijd hebt geda…
Kniepijn symptomen verklaardKniepijn symptomen verklaardEr zijn veel verschillende soorten kniepijn en veel verschillende soorten kniepijn. Hier een overzicht van soorten kniep…
Aandoeningen: KnieklachtenKnieklachten komen veel voor. De belangrijkste klacht bij knieklachten is vaak pijn. Daarnaast kunnen er verschillende k…
Pijn aan de knie? Oorzaken en behandeling van kniepijnPijn aan de knie? Oorzaken en behandeling van kniepijnPijn aan de knie is er in vele soorten en kan vele oorzaken hebben. Kniepijn kan optreden bij beweging, maar ook constan…
Pijnlijke knieën en kniepijn: behandeling en tipsPijnlijke knieën en kniepijn: behandeling en tipsPijnlijke, zere knieën kunnen erg veel ongemak met zich meebrengen, vooral 's winters bij kou en vochtigheid. Ook na een…

Reageer op het artikel "Kniepijn oorzaken en behandelingen"

Reacties

Joke Cornelissen, 21-05-2013 23:01 #2
Mijn man heeft pijn in de knie. Foto's wijzen uit dat er vocht in de knie zit. Als hij niet loopt is er weinig of geen pijn maar bij een klein stukje lopen is de pijn heel hevig. Wat zou dit kunnen zijn en wat is er aan te doen?

Gineke, 03-10-2012 22:39 #1
Een jaar of 20, 25 geleden ben ik ernstig gevallen, kort daarna kreeg ik knieklachten, na onderzoek in het ziekenhuis werd mij verteld dat ik het vocht dat zorgde voor de smering van mijn gewrichten uit mijn knieën was verloren en dat hier niets aan te doen is.
De pijn lijkt zich met het verstrijken van de jaren te versterken,
Kan iemand mij vertellen of hier toch iets aan te doen is? de pijn is niet meer te verdragen, vooral bij kou!

Infoteur: Sfinx
Gepubliceerd: 11-02-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!