InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Ontsteking in het gehemelte

Ontsteking in het gehemelte

Ontsteking in het gehemelte Een ontsteking aan het gehemelte kan zeer pijnlijk zijn. Hoe ontstaat deze ontsteking, hoe lang duurt de genezing en wat kan je er zelf aan doen?

Oorzaken

Een ontsteking in het gehemelte is vaak zeer pijnlijk. Vooral met eten kan het extra veel pijn geven omdat het eten dan tegen de pijnlijke plek aanschuurt.

De oorzaak van een ontsteking in het gehemelte kan zeer verschillend zijn. Soms gaat het om het herpes-virus, soms gaat het om Pemphigus vulgaris. Maar een ontsteking kan ook het gevolg zijn van bijvoorbeeld roken of medicijngebruik. Soms ontstaat er een blaartje als gevolg van heet voedsel, of de ontsteking zit tegen een tand of kies aan waardoor de oorzaak vaak bij de desbetreffende tand of kies ligt (bijvoorbeeld een dode zenuw of een ontsteking onder het tandvlees)

Herkennen

Een ontsteking in het gehemelte is makkelijk te herkennen: ten eerste doet deze pijn als men erop duwt en eten is vaak pijnlijk. Verder is de plek rood, soms gezwollen en soms heeft het midden een witte plek. Wanneer je er met je tong over wrijft, voel je duidelijk dat de "huid" op de plek van de ontsteking anders aanvoelt dan de rest van het gehemelte.

Behandeling

Een ontsteking aan het gehemelte kan wel twee weken aanhouden. Het feit dat er steeds voedsel tegenaan geduwd wordt, bevordert het herstel niet echt. Probeer daarom met eten zoveel mogelijk aan de gezonde kant het voedsel weg te kauwen.

Paracetamol kan de pijn wat verlichten, maar werkt niet ontstekingsremmend. Ter ondersteuning kan men wel een spoelmiddel zoals chloorhexidine gebruiken. Deze ontsmet de mond en zorgt ervoor dat nieuwe bacteriën geen kans krijgen. Blijf verder de tanden goed poetsen: men heeft snel de neiging om de pijnlijke plekken over te slaan maar een ontsteking wil zich al snel uitbreiden naar andere gebieden.

Blijven de klachten aanhouden of zijn ze zeer ernstig, ga dan langs de tandarts. Deze kan beter bekijken wat er nodig is voor een goede behandeling. Na ongeveer twee weken moet een ontsteking uit zichzelf genezen zijn. Is dit niet zo of gaat het zweren, bloeden, komt er pus uit of ontstaat er een dikke bult, ga dan ook naar de tandarts. Deze zal soms doorverwijzen naar een kaakchirurg, maar meestal kan de tandarts zelf ook de ontstoken plek behandelen.

Voorkomen

Rokers hebben meer kans op ontstekingen in de mond. Ook mensen die alcohol gebruiken of medicijnen. Houdt hier rekening mee.

Zorg voor een goede hygiëne van de mond. Poets dagelijks tweemaal en vergeet ook niet tussen het tandvlees en op de tong. De tong ligt tegen het gehemelte aan dus schraap en poets de tong regelmatig goed schoon. Een mondspoeling die bacteriën doodt kan ter ondersteuning gebruikt worden.

Geslachtsziekten kunnen overgebracht worden in de mond, waardoor er ook ontstekingen kunnen ontstaan. Zorg ervoor dat je deze oorzaak uitsluit.

Zorg dat de weerstand niet verminder, omdat vooral virussen zoals het herpes type 2 dan optreedt. Neem voldoende vitamine C in en slaap voldoende. In tijden van stress kan een ontsteking aan het gehemelte eerder optreden, blijft dan evengoed gezond leven.

Lees verder

© 2011 - 2014 Bibiana, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Pijn aan het tandvleesPijn aan het tandvleesPijn aan het tandvlees kan erg vervelend zijn, daar het tandvlees erg gevoelig is en makkelijk gaat bloeden of ontstoken…
Ontstoken gehemelte/verhemelte, oorzaak en behandelingOntstoken gehemelte/verhemelte, oorzaak en behandelingOntsteking van het gehemelte/verhemelte. Een ontstoken gehemelte, door sommigen ook een verhemelte genoemd, kan zeer pij…
Pijn aan je tandvlees? Tips tegen tandvleesontstekingPijn aan je tandvlees? Tips tegen tandvleesontstekingPijn hebben aan je tandvlees kan erg vervelend zijn, zowel bij een maaltijd als erna. Pijnlijk tandvlees kan te maken he…
Wat te doen bij aften?Wat is een aft? Een aft is een zweertje wat vaak in de mond voor komt. Aften kunnen meerdere oorzaken hebben. Een aft is…
Wat doen tegen aften in je mond? Oorzaken en tips bij aftenWat doen tegen aften in je mond? Oorzaken en tips bij aftenHeb je vaak last van een afte in je mond? Dan bestaat de kans dat je immuunsysteem verzwakt is. Een verminderde weerstan…

Reageer op het artikel "Ontsteking in het gehemelte"

Reactie

Fm, 24-06-2013 20:27 #1
Heb hier last van, maar het zit onder de boven-prothesen. kan dat de oorzaak zijn?
Gr.FM

Infoteur: Bibiana
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!