InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Aambeien: een genante kwestie

Aambeien: een genante kwestie

Aambeien: een genante kwestie Veel mensen schamen zich diep over aambeien, dit is echt niet nodig. Naar een schatting krijgt zelfs ruim 70% van alle mensen op de wereld met aambeien te maken in hun leven. Aambeien worden vooral veroorzaakt door gezwollen aderen in de anus. Toch hoef je hiermee niet direct mee naar een dokter. Een paar wijzigingen aan je voeding en gewoontes, en je bent er voor je het weet vanaf.

Niet krabben

De meeste aambeien jeuken heel erg hard. Als het dan jeukt en je krabt, dan gaat deze jeuk even weg. Toch moet je dit niet proberen te doen. Hierdoor kunnen de aderen beschadigingen waardoor het mogelijk nog erger wordt.

Medicijnen

Er zijn allerlei crèmes en zetpillen tegen aambeien op de markt. Hoewel deze het probleem niet volledig laten verdwijnen, werken de meeste verzachtend, met als bedoeling om het onaangename gevoel en de jeuk te verminderen. Om de pijn te verzachtten die met aambeien gepaard gaan, zijn bepaalde geneesmiddelen zoals paracetamol en aspirine een oplossing.

Neem en zitbad

Een warm bad kan wonderen doen voor aambeien. Veel deskundigen raden een warm bad aan, als een van de alternatieven om aambeien tegen te gaan. Het warme water veerzacht de pijn en zorgt dat het gebied rond de anus beter doorbloed wordt en de jeuk minder wordt. Doordat de aderen weker worden, kunnen deze aders ook makkelijker het vuil wegvoeren.

Juiste voeding

Een manier om aambeien langer maar zeker te kunnen genezen, speelt voeding hierbij zeker een grote rol. Het is dan ook aangeraden om zoveel mogelijk vezelrijke voeding te eten. Hieronder verstaan we vooral voeding van plantaardige afkomst. Veel groenten en fruit draagt ook zeker bij het herstel van aambeien. Natuurlijke voedingsvezels zorgen ervoor dat de aambeien terplekke de juiste mineralen geeft.

Fruit en groente is ook belangrijk voor de vele vitaminen die je binnenkrijgt. Deze zijn zeker belangrijk voor je aambeien te laten verdwijnen. Het is noodzakelijk dat je veel drinkt als je aambeien hebt. Niet alleen zodat de aambeien sneller kunnen herstellen, maar ook als je te weinig drinkt, krijg je harde ontlasting. Deze harde ontlasting kan ervoor zorgen dat de opgezwollen aders beginnen te bloeden.

Toiletpapier

Toilet papier speelt raar maar waar, ook en rol bij het behandelen van aambeien. Sommige soorten toiletpapier kunnen ruw zijn, en irriterende, chemische stoffen bevatten. Koop liever dus kleurloos, wit toiletpapier, liefst ongeparfumeerd. Maak het voor gebruik een beetje vochtig. Gebruik het liefst zacht toiletpapier. Wat je ook kunt doen zijn van die gezichtsverzorgende doekjes gebruiken, zoals babydoekjes. Deze zijn zacht en heel gebruiksvriendelijk.

Lees verder

© 2011 - 2014 Koningaap, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • ISBN 90 6407 72606 Medische raadgever, verkrijgbaar in de bibliotheek van kapellen

Reageer op het artikel "Aambeien: een genante kwestie"

Infoteur: Koningaap
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!