InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hooikoorst symptomen

Hooikoorst symptomen

Hooikoorst symptomen Jammer genoeg komt het hooikoorts seizoen er weer aan, iets waar een groot deel van de bevolking last van heeft. Het iets wat op elke leeftijd voor kan komen, maar hoe weet je nou zeker dat je echt hooikoorts hebt? Hier een overzicht van de symptomen.

Hooikoorts

Hooikoorts is in Nederland de meest voorkomende chronische ziekte want ongeveer 34% van de Nederlanders heeft er last van. In andere landen komt het net zo goed voor, over de hele wereld heeft ook meer dan 27% van de bevolking er last van. Hooikoorts komt het meest voor bij kinderen en jong volwassenen. Toch zijn er ook nog vele ouderen die er nog steeds last van hebben.

Hooikoorts is een allergie voor stuifmeel en pollen van grassen, planten en bomen. Het gaat om de pollen van planten die hun stuifmeel door de wind verspreiden. Hooikoorts is bij de meeste mensen alleen een last in de lente en zomer. Het is dus een seizoensgebonden kwaal.

Risicogroep

Hooikoorts heeft een erg grote risicogroep. Het kan genetisch overgedragen worden, maar kan daarbij ook een hele generatie overslaan. Mensen waarbij de moeder gerookt heeft tijdens de zwangerschap hebben ook meer kans. Verder kan het ook puur pech zijn.

Hoe weet je dat je hooikoorts hebt?

Bij Hooikoorts wordt vaak gekeken naar de geschiedenis van een persoon qua symptomen. Veel mensen kunnen een verkoudheid namelijk vaak verwarren met deze allergie. Het makkelijkste is langs de dokter te gaan om daar een test te laten doen op allergieën. Een aantal dingen die kunnen wijzen op een echte allergie zijn: de aanwezigheid van andere atopische ziektes, veel allergieën in de familie, symptomen die in bepaalde seizoen opkomen, verbetering van de symptomen bij bepaalde medicijnen, de aanwezigheid van jeuk op verscheidene plekken.

De huisarts of dokter zal een lichamelijk onderzoek willen doen. Hierbij kan hij/zij in de oren, neus en mond willen kijken. De huisarts weet waar hij naar moet kijken en kan misschien kleine symptomen zien die je niet bij jezelf kan zien. Er zijn namelijk een aantal dingen die je misschien niet meteen aan een allergie koppelt. Een voorbeeld hiervan is donkere kringen onder de ogen. Mensen zien het vaak als wallen van slaaptekort, maar het kan ook te maken hebben met een allergie die de ogen irriteert.

Het snelste en duidelijkste is natuurlijk gewoon de allergietest. Misschien heeft u wel geen hooikoorts, maar een allergie die ergens anders mee te maken heeft. Een allergie test wordt met een huid- of bloedtest gedaan. De huid test wordt het vaakst gedaan, hierbij worden kleine krassen gemaakt met verschillende stoffen.

Hieronder nog een duidelijk overzicht van de klachten:
  • Veelvuldig niezen
  • Pijnlijke en jeukende neus
  • Loopneus
  • Bloedneus
  • Verstopte neus
  • Rode ogen met jeukend/branderig gevoel
  • Hoofdpijn
  • Vermoeidheid en lusteloosheid
  • Tranende ogen en gezwollen oogleden
  • Kriebelhoest
  • Opgezwollen keel
  • Astma
  • Eczeem
  • Jeukend gehemelte
  • Aders van ogen kunnen kapotspringen
  • Er kan wat pus ontstaan in de ogen
  • Verstopte oren (holtes)
© 2011 - 2014 Sfinx, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Hooikoorts

Reageer op het artikel "Hooikoorst symptomen"

Infoteur: Sfinx
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!