InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Keelpijn (bij slikken), zere keel: wat te doen, tips

Keelpijn (bij slikken), zere keel: wat te doen, tips

Keelpijn (bij slikken), zere keel: wat te doen, tips Keelpijn is een courante klacht. Keelpijn kan erg hinderlijk zijn. Keelpijn kan veel pijn veroorzaken bij slikken, waardoor eten en drinken een vervelende aangelegenheid wordt. Keelpijn gaat meestal weer snel over. Langer dan enkele dagen duurt het vaak niet. Langdurige keelpijn (of chronische keelpijn) is eerder uitzondering dan regel. In de meeste gevallen wordt keelpijn veroorzaakt door een virale infectie. Een bacterie als boosdoener komt minder vaak voor. Keelpijn is een self-limiting ziekte. Behandeling van keelpijn is daarom vaak niet nodig.

Keelpijn / zere keel / pijn in keel

Wat zijn de oorzaken van een zere keel / keelpijn?

Keelpijn is een pijnlijk gevoel in de keel. Keelpijn die ontstaat bij irritatie, oppervlakkige beschadiging of plaatselijke ontsteking en zwelling van het keelslijmvlies. Symptomen van een zere keel kunnen variëren en zijn afhankelijk van de oorzaak. De belangrijkste klachten bij keelpijn pijn bij het slikken, een droog gevoel en heesheid.

Keelpijn kan verschillende oorzaken hebben. Keelpijn wordt in bijna alle gevallen veroorzaakt door een ontsteking in het keelslijmvlies of in de keelamandelen. De meeste keelpijn wordt veroorzaakt door virussen die verkoudheid en griep (influenza) veroorzaken. Het rhinovirus en het adenovirus zijn in veel gevallen de boosdoeners. Keelpijn is minder vaak het gevolg van bacteriële infecties. Naast deze twee ziekteverwekkers, viraal en bacterieel, zijn er ook andere oorzaken mogelijk.

Keelpijn door virale infecties
Virale ziekteverwekkers die kunnen leiden tot een zere keel zijn onder meer:
  • Verkoudheidsvirussen.
  • Griepvirussen.
  • Epstein-Barr-virus, welke de ziekte van Pfeiffer veroorzaakt. De belangrijkste symptomen van Pfeiffer naast keelpijn, zijn koorts, gezwollen lymfeklieren (met name in hals of de oksel), vermoeidheid, algeheel gevoel van zwakte, opgezette amandelen, hoofdpijn, verlies van eetlust en gevoelige buik door opzetting van de milt.
  • Mazelen.
  • Waterpokken.
  • Kroep (laryngitis difterica), een virusontsteking van het strottenhoofd en het luchtpijpslijmvlies. Meestal bij kinderen van 0,5 tot 3 jaar. Gaat gepaard met verkoudheidsverschijnselen, heesheid, zwelling van de slijmvliezen, hardnekkige blafhoest (voornamelijk 's nachts), moeilijke ademhaling.

Keelpijn door bacteriële infecties
Bacteriële infecties die kunnen leiden tot een zere keel zijn onder meer:
  • Keelontsteking, die wordt veroorzaakt door een bacterie die bekend staat als Streptococcus pyogenes of groep A streptokok. De pijn kan hierbij heel scherp zijn en in het midden zitten, maar ook meer links of rechts.
  • Kinkhoest (pertussis), een zeer besmettelijke luchtweginfectie, die hevige hoestaanvallen veroorzaakt.
  • Difterie, een infectieziekte die wordt veroorzaakt door een bacterie (Corynebacterium diphteriae). De eerste ziekteverschijnselen bestaan vaak uit moeilijk slikken en een zere keel. Vaak gaat het gepaard met misselijkheid, braken, lichte koorts, snelle hartslag en hoofdpijn.

Keelpijn door andere oorzaken
Andere oorzaken van keelpijn zijn onder meer:
  • Allergieën. Allergieën voor huidschilfers van huisdieren, schimmels, stof en pollen kan leiden tot een zere keel.
  • Droogheid. Als gevolg van droge lucht binnenshuis, vooral in de winter wanneer gebouwen worden verwarmd, kan leiden tot keelpijn, met name in de ochtend wanneer u voor het eerst wakker. Ademen door de mond - vaak als gevolg van chronische neusverstopping - kan ook leiden tot een droge, zere keel.
  • Irriterende stoffen. Verontreiniging van het binnenmilieu door bijvoorbeeld tabaksrook, kan ook leiden tot chronische keelpijn. Inademing van prikkelende stoffen kan ook resulteren in keelpijn.
  • Te veel of verkeerd stemgebruik. Lange tijd praten met iemand in een lawaaierige omgeving of gedurende langere tijd praten zonder rust, kan resulteren in een zere keel en heesheid.
  • Te veel hete spijzen of dranken.
  • Een keelpijn die langer dan twee weken duurt, kan een teken zijn van een ernstige ziekte, zoals kanker van de keel, tong of strottenhoofd (larynx) of aids.
  • Het gebruik van bepaalde geneesmiddelen (zie hiervoor de bijsluiter van het geneesmiddel).

Een zere keel verzachten: wat helpt tegen keelpijn?

Keelpijn is een self-limiting ziekte, wat wil zeggen dat het vanzelf weer overgaat. Hieronder staan een aantal tips om (beginnende) keelpijn te verzachten.

  • Gorgelen met zout water: één afgestreken theelepel keukenzout op een glas lauw water. Volgens de kringapotheek zijn de in de handel verkrijgbare gorgeldranken niet beter dan de gewone keukenzoutoplossing.
  • Speciale zuigtabletten tegen beginnende keelpijn bieden tijdelijke verlichting van de pijn. Doch de werkzame bestanddelen in deze tabletten hebben weinig of geen effect tegen virussen. Een dropje kan ook verlichting van de klachten geven, omdat hiermee de speekselproductie bevordert wordt. Let op: zuigtabletten en harde snoepjes leveren verstikkingsgevaar op voor kleine kinderen.
  • Een luchtbevochtiger of waterbakjes aan de verwarming kunnen behulpzaam zijn bij het verlichten van symptomen, vooral als de keelpijn veroorzaakt wordt door droge lucht.
  • Stop met roken en/of vermijd rokerige ruimtes.
  • Paracetamol kan de pijn verlichten. Paracetamol werkt zowel pijnstillend als koortsverlagend.
  • Maak thee met gedroogde of verse blaadjes tijm.
  • Gember helpt tegen keelpijn
    Gember helpt tegen keelpijn
    Drink de hele dag door thee met honing. Thee met honing werkt verzachtend voor de keel. Bovendien beschikt honing over bacterieremmende eigenschappen.
  • Gember helpt ook tegen keelpijn. Schil een stukje gember en snijd deze in plakjes en breng het aan de kook met een beker wat. Nadat het gekookt heeft zal het geel kleuren. Giet het mengsel in een beker of glas en voeg een eetlepel honing toe. Drink de thee langzaam op en laat elk slokje even in de mond rusten alvorens door te slikken.
  • Kamille (thee) heeft een licht ontsmettende werking en werkt verzachtend voor de keel.
  • Houd de keel buitenshuis goed warm met bijvoorbeeld een sjaal.

Wanneer de huisarts raadplegen bij keelpijn?

Ga naar de huisarts als:
  • de keelklachten aanhouden (bij meer dan vijf tot zeven dagen kan gesproken worden van 'aanhoudende keelpijn');
  • de keelpijn gepaard gaat met een algeheel aanhoudend gevoel van ziekte en hoge koorts;
  • er gele of witte punten aanwezig zijn in de keel.

De huisarts kan antibiotica voorschrijven bij een keelontsteking die is veroorzaakt door een bacterie.

Lees verder

Gerelateerde links
Keelpijn bij slikken.
Gerelateerde artikelen
De 'R' in de maand - KeelpijnDe 'R' in de maand - KeelpijnBijna iedereen heeft er wel eens last van, keelpijn. Vooral wanneer het september, oktober, november en december is hebb…
Wat te doen bij keelpijnWat te doen bij keelpijnIedereen heeft wel eens keelpijn, het komt vaak voor. De meeste mensen met keelpijn hebben last van een virusinfectie en…
Keelpijn, wat kun je er tegen doen?Keelpijn, wat kun je er tegen doen?Keelpijn is een veel gehoorde klacht die vooral in de herfst en winter veel voorkomt. Het wordt vaak veroorzaakt door ee…
Orale gonorroe symptomen: keelpijn, pijn bij slikken, koortsOrale gonorroe symptomen: keelpijn, pijn bij slikken, koortsGonorroe is een veel voorkomende seksueel overdraagbare aandoening, afgekort 'soa'. Het wordt veroorzaakt door een bacte…
Bronnen en referenties
  • Everdingen, Jannes J.E. van, (hoofdredactie): Het medisch handboek; Kosmos-Z&K Uitgevers, Utrecht/Antwerpen, vijfde volledig herziene druk 2006.
  • Ford, D.H., J.P. Schadé, J. Tomson: Het grote medische handboek; Rebo Productions, Lisse, 2009.
  • Heycop ten Ham, C. van, H.J.C. Hendriks, J.H. in de Bosch, J.H.M. Schormans, J.W. van der Krans (redactie): Basisboek Pathologie, ThiemeMeulenhoff, Utrecht/Zutphen, eerste druk, tweede oplage, 2000.
  • http://www.kring-apotheek.nl

Reageer op het artikel "Keelpijn (bij slikken), zere keel: wat te doen, tips"

Reacties

Guadelupe, 17-06-2014 11:45 #18
Ik heb al ongeveer 4 dagen last van mijn keel. er ontstaat ook veel slijm en bij het slikken doet het veel pijn. ik praat heel weinig heb ook thee met honing geprobeerd en dropjes gegeten maar heb er nog steeds een beetje last van. wat moet ik doen?

Sandi, 14-05-2014 10:56 #17
Hallo, het is nu de zevende week dat ik keelpijn heb soms echt zo hevig dat ik liever niet praat, ik heb ook niet echt honger meer, soms trekt de pijn naar mijn oor afwisselend van links naar rechts, mijn klieren zijn opgezwollen en mijn nekspieren opgespannen volgens de huisarts, pijn bij slikken het enigste wat me goed doet is heel koud drinken.de huisarts ziet niets verkeerd in mijn keel, geen stippen, geen rood, al bloed laten trekken en dat was prima in orde.ik heb ook al twee keer bloed opgebraakt bij het tandenpoetsen.ten einde raad nu, mijn huisarts zegt afwachten en anders binnen een maand eens terug te komen, doe ik daar goed aan of moet ik er verder mee gaan ik weet het niet meer, maar alle dagen tramadol moeten nemen om de dag door te komen lijkt mij toch ook niet normaal.
help

Mimi, 25-11-2013 00:24 #16
Hoi ik ben Mimi ik ben 11 jaar oud en heb heel last van keelpijn. ik kan lastig slikken en heb het gevoel dat er een brok in me keel zit ofzo die niet weg wil. ik heb niet echt vaak honger. me keel ziet er ook gewoon prima uit, maar toch doet het vreselijk zeer. ik had ook al klachten over hoofdpijn en duizeligheid en ben vaak ziek zonder reden. me moeder weer niet wat er is en durft er niks over te zeggen. ze zegt steeds ja het is een kleine koorts of verkouden. ik hoop dat jullie het weten.

Amitkoemar, 05-06-2013 04:50 #15
Hallo, mijn klachten gaat hierover o.a.: krijg soort brandende pijn bij me rug ongeveer in het midden een beetje op 't rechter helft, en tegelijkertijd een soort van stijve nek en/of een spierverreking bij de schouders en zo… please stuur zo snel mogelijk een reply en bij voorbaat dank ik u hartelijk…

Jannie, 17-03-2013 17:52 #14
Hallo
Mijn klachten duren al aantal weken en gaat ook niet beter na bezoek van KNO arts geen resultaten gevonden en een stemverbetering gaf ook geen beterschap. met eten en slikken doet soms pijn. De huisarts dacht aan verstopping van de talgklier. maar de keelpijn is er nog steeds. Veel Trachitol en strepsel gebruikt maar helpt niet echt veel. Honing en drop noem maar op geen verbetering. Ik gebruik wat stemgember dat verzacht wel wat. Ik ben ook wanhopig nu.

Saira, 04-03-2013 01:05 #13
Hallo

Ik ben Saira Rehman. Mijn dochter van 14 maanden heeft er ook last van gehad dus wat ik heb gedaan is met olive olie haar nek gemasseerd in de kil had ze en bolletje wat eigenlijk niet hoort te zijn dus wat ik heb gedaan is dat weg gemasseerd ze was behoorlijk afgevallen omdat ze niks wilde eten. Maar nu begint ze rustig te eten. Ik heb de klacht nu ook doet pijn ik masseren me nek.

Maar zal zegen dit helpt 100%.

Anoniem, 01-03-2013 16:52 #12
Ik heb heel veel pijn bij het slikken en drinken. het begint de dag goed en wordt dan steeds erger. eten is ook geen pretje. ik iriteer me er echt aan. heb het nu al 3 dagen en ben 12. wat moet ik doen

Nick, 27-02-2013 18:32 #11
Hallo,

Ik heb heel veel keelpijn, ik kan amper slikken en simpele dingen zoals gapen en hoesten doen ook zeer.
Eten en drinken is ook niet prettig.
Dit is nu al de 6e dag van deze keelpijn.
Wat moet ik doen? Reactie infoteur, 27-02-2013
Bij aanhoudende keelklachten kun je het beste even naar de huisarts gaan.

Valerie, 12-01-2013 09:57 #10
Hoi, ik heb nu al 2 dagen een zere keel en ik kan nauwelijks praten. Ik slik om de 2 uur een strepsil, maar dat blijkt niet echt te helpen. :(

Van Schie, 09-01-2013 13:37 #9
Hallo, ik heb een zere keel aan een kant met slikken? Dan is het weg en dan komt het weer en dat duurt al een paar weken! Reactie infoteur, 09-01-2013
Keelpijn komt meestal door een ontsteking van het keelslijmvlies. Keelpijn verdwijnt in veel gevallen binnen zeven dagen. Neem contact met de huisarts op als de klachten langer duren, steeds terugkeren of sterk verergeren.

Suus, 22-11-2012 02:23 #8
Ik heb nu 3 dagen keelpijn, vorige week ging alles nog goed voordat me moeder me aangestoken heeft. Mijn klieren in me keel zijn opgezwollen en slikken en ademen doet pijn, ik móet ook nog veel hoesten en stoppen met roken kan ik niet. Vanavond had ik nog koorts, ik baal hier heel erg van want ik ben morgen jarig en heb sowieso dus ook een feestje, maar alles wat ik doe doet pijn. Als ik morgen de hele dag honingthee drink, heb ik dan in de avond er minder last van, of zit er nog een hele procedure achter?

Rebecca, 17-05-2012 19:06 #7
Mijn zoontje van 4 heeft sinds zaterdag 12mei hevige keelpijn en steeds oplopende koorts tot 40 graden, ook antibiotica sinds zaterdag, maar klachten blijven, drinkt beetjes en wil niet eten, nu bij 3 dokters geweest, eerst zeiden ze bof, toen keelontsteking en nu vermoeden ze pfeiffer, morgen bloedprikken. Iemand nog meer tips om de pijn te verzachten? Ti's echt niet dragelijk voor zon klein ventje… Voel me machteloos

Dennis, 11-05-2012 07:34 #6
Ik heb nu 3 dagen keelpijn. De eerste 2 dagen had ik er ook koorts bij, nu wordt dat iets minder, maar heb nog wel last van hoofdpijn etc. mijn klieren in me keel zijn behoorlijk opgezwollen, en zien geel/groenig. tevens doet slikken heel veel pijn. Wat te doen?

Lisa, 05-05-2012 11:21 #5
Ik heb nu 2 dagen keelpijn. Ik kan hierbij niet slikken en als ik dat wel doet dan krijg ik een erge steek in me keel en ook krijg ik steken in mijn oor. Ook heb ik last van veel slijm. Wat zou ik nu moeten doen? Reactie infoteur, 07-05-2012
Het is belangrijk om bij keelpijn voldoende te drinken, warm of koud (bijvoorbeeld waterijs). Neem extra rust, zeker als de keelpijn gepaard gaat met koorts. Geef uw stem wat meer rust en rook niet. Neem contact op met uw huisarts als u langer dan drie dagen hoge koorts heeft, u steeds zieker wordt, u niet meer goed kunt slikken, of als u behalve keelpijn huiduitslag op uw gezicht of romp krijgt.

Dr Keelpijn, 25-04-2012 15:46 #4
Koud water, zout en honing zou moeten werken en waterijs ook.

Sophie, 29-02-2012 16:11 #3
Ik heb vreselijk veel last van mijn keel, ik kan niet praten en ook slikken doet vreselijk veel pijn en eten en drinken gaat al helemaal niet meer, dit is nou ook al 2dagen zo en door dat ik niet kan slikken kan ik niet meer slapen Reactie infoteur, 01-03-2012
U doet er verstandig aan om de huisarts te bezoeken, gelet op de ernst van uw klachten (nauwelijks drinken kan leiden tot uitdroging).

Saskia, 18-11-2011 10:10 #2
Heb nu al 4 dagen behoorlijk veel last van mijn keel. Slikken doet veel pijn. Ik kan nauwelijks nog praten. Soms zit er heel veel slijm in m'n keel maar ophoesten van dat slijm doet erg veel pijn. Daarbij heb ik ook last hoofd- en oorpijn. Ik vraag me af of ik hiermee naar de huisarts moet of dat het vanzelf weer over gaat. Reactie infoteur, 18-11-2011
Bij aanhoudende keelpijn met bijkomende klachten, is het verstandig de huisarts te raadplegen.

Jaylee, 09-10-2011 10:26 #1
Ik heb erg pijn met slikken, het steekt heel erg! Eten en drinken doet zeker heel erg pijn. Dit is nu onderand de 2e dag maar het begint wel erg te irriteren. Ik ben 15, maar weet niet zo goed wat ik er verder nog aan kan doen. Reactie infoteur, 09-10-2011
Uw huisarts kan uw keel inspecteren en zo nodig wat voorschrijven.

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Keelpijn en hoesten
Reacties: 18
Medische informatie…
Schrijf mee!