InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Koortsblaasjes of koortslip: oorzaken, behandeling en tips

Koortsblaasjes of koortslip: oorzaken, behandeling en tips

Koortsblaasjes of koortslip: oorzaken, behandeling en tips Koortsblaasjes zijn een erg irritante aandoening die je humeur danig kunnen verpesten. Koortslip is een symptoom van het herpes simplex type 1-virus en komt tevoorschijn in situaties van verminderde weerstand. Ook bij chronisch zieken en mensen met stress komen koortsblaasjes regelmatig voor. Koortsblaasjes kan je best behandelen door zo snel mogelijk een antivirale zalf aan te brengen vanaf het eerste moment dat je de jeuk voelt opkomen.

Wat zijn koortsblaasjes of wat is koortslip?

Koortslip is een irritante aandoening die meestal optreedt op en rond de lippen. Het gaat om het herpes simplex type 1-virus. Een groot deel van de bevolking is drager van dit herpes simplex virus, dat levenslang in het lichaam blijft sluimeren. Het verschijnen van koortsblaasjes hoeft niet noodzakelijk gepaard te gaan met koorts. Wel kan het zijn dat koortsblaasjes zichtbaar zijn wanneer je koorts hebt, omdat koorts een gevolg is van een ziektesituatie. Bij een verminderde weerstand, zoals koorts en ziekte, is de kans groter dat koortsblaasjes te voorschijn komen.

Wanneer treden koortsblaasjes op?

Het herpes simplex type 1-virus wordt overgedragen door fysiek contact. Eens het herpes simplex type 1-virus in je lichaam is, blijf je er altijd drager van. Herpes simplex zal gedurende lange periodes wegblijven, maar zal ook steeds weer terugkomen. Er spelen heelwat uitlokkende factoren een rol. Het virus komt onder de vorm van koortsblaasjes tevoorschijn in bepaalde situaties, zoals bij:
  • verminderde weerstand (bijv. griep, verkoudheid, slaapstoornissen, oververmoeidheid)
  • overdreven blootstelling aan zon
  • chronische ziekte
  • menstruatie
  • stress (bijv. psychologische druk, examenperiode, zware werkdruk)

Behandeling van koortslip

Antivirale zalf tegen koortsblaasjes
Tegen de koortslip kan je niet veel meer doen dan een antivirale zalf smeren. Er zijn verschillende middeltjes op de markt die de symptomen van koortslip proberen tegen te gaan. Het gaat om zalfjes die de genezing kunnen versnellen. Na het aanbrengen van de zalf op de koortsblaasjes zal er een korst gevormd worden op de plek van onheil. Daarna zal het genezingsproces zich verderzetten en meestal zal je na een week of tien dagen er niets meer van zien. De genezing hangt af van de grootte en de hevigheid van de koortsblaasjes. Enkele voorbeelden van effectieve zalfjes zijn:
  • Zovirax
  • Aciclovir
  • Lipactin

Pleisters tegen koortsblaasjes
Koortsblaasjes hebben het vervelende nadeel dat ze zo zichtbaar zijn, en dat nadeel wordt nog versterkt als je er een opvallende witte antivirale zalf op aanbrengt. Het is dan ook niet leuk om met zo een opvallende witte plek op je lippen rond te lopen. Daarom zijn er nu ook doorzichtige pleisters die je kan aanbrengen op je lippen en die hetzelfde genezende effect hebben als de antivirale zalfjes: de Compeed pleisters. Met deze pleisters merkt niemand dat je last hebt van koortsblaasjes en wordt tegelijk het genezingsproces versneld.

Tips om koortsblaasjes te behandelen en te voorkomen

Breng zalf aan als je de jeuk voelt opkomen
Het komt erop aan om niet te wachten tot je koortslip zichtbaar geworden is, want dan is het feitelijk al te laat. Smeer al zalf als je koortsblaasjes voelt opkomen. Het gaat om een branderige jeuk die een irritant gevoel met zich mee kan brengen. Als je dit voelt opkomen, smeer dan voor alle zekerheid al wat zalf zoals bijvoorbeeld Zovirax. De koortslip kan dan vanaf het begin aangepakt worden.

Anticipeer op potentieel gevaarlijke momenten of periodes
Soms kan je vooruitlopen op de zaak en voor alle zekerheid al zalf smeren als je denkt in een koortslipgevoelige situatie te zijn gekomen. Zo kan je bijvoorbeeld al zalf aanbrengen als je dagen in de volle zon doorbrengt, zoals bij een strandvakantie. Een ander delicaat moment is tijdens examenperiodes, wanneer stress de bovenhand haalt en je minder goed slaapt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Koortslip - koortsblaasjes behandelenKoortslip - koortsblaasjes behandelenKoortsblaasjes of ook wel een koortslip genoemd, worden veroorzaakt door het Herpes Simplex virus. Koortsblaasjes versch…
Een koortslip, zeer gevaarlijk voor baby's!Een koortslip, zeer gevaarlijk voor baby's!Een koortslip is pijnlijk en vervelend, maar is voor volwassenen niet gevaarlijk. Voor baby's en jonge kinderen is een h…
Wat is een koortslip? Herpes simplexEen koortslip ontstaat vaak met een tintelend gevoel op de lip(pen). Daarna ontstaan op de tintelende plekken blaasjes d…
Hoe kom ik van een koortslip af?Het krijgen van een koortslip is niet alleen vervelend en pijnlijk maar daarnaast ook nog eens ontsierend. Velen onder o…
Koortsblaasjes - oorzaak, behandeling en preventieEen tintelend, brandend en jeukend gevoel op je lippen gevolgd door een kleine, pijnlijke bult die dagen kan aanhouden.…

Reageer op het artikel "Koortsblaasjes of koortslip: oorzaken, behandeling en tips"

Infoteur: Verdanov
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Mondproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!