InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Asbestose informatie

Asbestose informatie

Asbestose informatie Asbestose wordt veroorzaakt door het inademen van asbeststof. De stofdeeltjes wordt door witte bloedcellen ´opgegeten’, maar omdat witte bloedcellen het materiaal niet kunnen ‘verteren,’ kan op den duur kanker ontstaan. In Nederland komt asbestose niet veel voor. Deze longaandoening is wel al bekend sinds 1930. Wat zijn de verschijnselen van asbestose en hoe ontstaat het? Asbestose is een longaandoening als gevolg van het inademen van (veel) asbeststof. Vanaf 1993 mag er in Nederland geen asbest meer gebruikt worden. Ook mag het niet meer opgeslagen worden. Nog niet zo heel lang geleden was het echter gebruikelijk om asbest te verwerken in de bouw, zoals bijvoorbeeld in gebouwen en woningen, en ook voor huishoudelijk gebruik. Toen ontdekt werd dat asbest schadelijk voor de gezondheid is en dat het longaandoeningen en kanker kan veroorzaken, is de wetgeving hieromtrent veranderd. Er bestaat blauwe asbest (crocidoliet), witte asbest (chrysotiel) en bruine asbest (amosiet). Het vaakst gebruikt is wit asbest. Asbest blijkt bij langdurige blootstelling verschillende soorten kanker te kunnen veroorzaken, zoals:
  • longkanker
  • longvlieskanker
  • buikvlieskanker
Blauw en bruin asbest zijn gevaarlijker voor de gezondheid dan wit asbest. Er bestaat asbest wat goed aan elkaar zit (hechtgebonden) en asbest waarbij de kleine onderdeeltjes snel loskomen (niet hechtgebonden). Bij niet hechtgebonden asbest zijn de risico's groter. Er komen dan veel sneller kleine deeltjes vrij die worden ingeademd. De kleine vezeltjes blijven diep in de longen zitten totdat zij op den duur kanker kunnen veroorzaken. Gelukkig niet iedereen die ooit met asbest heeft gewerkt of ermee in aanraking is gekomen, ontwikkelt kanker. Na 1993 mocht er geen asbest meer gebruikt worden, waardoor men steeds minder gevallen van asbestkanker verwacht. Als u asbest in huis heeft, kunt u het beste bellen met uw gemeente voor overleg en advies.

Asbestose, wat is dat?

Asbestose is een aandoening van de longen die zich op 'korte' termijn kenmerkt door droog kuchen en benauwdheid en op den duur door steeds meer verlies van longcapaciteit . Er is een verhoogd risico op het ontwikkelen van bijvoorbeeld longkanker en andere ziektes die verband houden met de longen/luchtwegen. De longaandoening ontstaat door inademing van asbeststof. Dit is vaak gekoppeld aan arbeidsomstandigheden, waardoor asbestose een beroepsziekte is. Werknemers die met asbest werkten ademden regelmatig veel stofdeeltjes van het asbest in. Vaak ook over langere periodes verspreid. De asbestdeeltjes veroorzaken in beginsel een ontsteking waardoor Fibrose in de longen ontstaan kan. De longen verliezen hierdoor hun flexibiliteit en ademen gaat (steeds) moeilijker. Patiënten met asbestose neigen daarom op den duur naar hijgen en snel ademen, omdat de longen minder vermogen hebben om goed te functioneren.

Asbestose verschijnselen

De symptomen van asbestose zijn op lange termijn kortademigheid en kortademig bij inspanning. Na verloop van tijd kan ook kortademigheid in rust optreden. Ernstige problemen met de longen ontstaan vaak pas na tien jaar of langer na inademing. Ook verminderde eetlust, gewichtsverlies en ook vermoeidheid komen voor.

Op korte termijn zijn de symptomen:

  • Droog hoesten
  • Pijn bij hoesten

Verschijnselen op langere termijn

  • Kortademig (vaak pas na 10 jaar of later na inademing van asbeststof)
  • Grotere kans op een bepaald type longkanker zoals longvlieskanker (mesothelioom),
  • Grotere kans op bronchiaal kanker

Longkanker bij asbestose voorkomen

Om het ontstaan van longkanker bij asbestose patiënten voor te zijn moet de patiënt zeker stoppen met roken. Men zal ook vaker gecontroleerd kunnen worden door middel van onder andere röntgenonderzoek.

Schadevergoeding

Asbestose patiënten kunnen recht hebben op schadevergoeding.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Medicinfo.nl
  • http://www.ggd.amsterdam.nl/gezond-wonen/milieu-buitenshuis/asbest/

Reageer op het artikel "Asbestose informatie"

Reactie

Lucille, 22-10-2012 10:50 #1
Mijn vader heeft met asbest gewerkt bij een bedrijf wat vroeger een Nederlands bedrijf was. Het bedrijf bevindt zich natuurlijk in het buitenland. Hij heeft nu longkanker. Kan ik eventuele claims hier in Nederland indienen?

Infoteur: Kisses
Laatste update: 29-05-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!