InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hoofdschimmel: schimmel-infectie op het behaarde hoofd

Hoofdschimmel: schimmel-infectie op het behaarde hoofd

Hoofdschimmel: schimmel-infectie op het behaarde hoofd Hoofdschimmel, ook wel tinea capitis of ringworm genoemd, wordt veroorzaakt door een schimmelinfectie op het behaarde hoofd, de wenkbrauwen en de wimpers. Hoofdschimmel komt vooral bij kinderen voor. Volwassenen worden zelden geïnfecteerd. De infectie kan zich op verschillende manieren manifesteren, variërend van een oppervlakkige schilfering van de hoofdhuid tot het ontstaan van kale plekken (alopecia) en diepe abcessen (kerion).

Wat is hoofdschimmel?

Schimmelinfecties kunnen op verschillende delen van de huid voorkomen. Tinea capitis is een ziekte die wordt veroorzaakt door een schimmelinfectie op het behaarde hoofd, de wenkbrauwen en de wimpers. Een schimmelinfectie op het hoofd komt vooral bij kinderen voor. Vanaf de puberteit is de kans op besmetting zeer klein. Mogelijk hangt dit samen met opgebouwde immuniteit - ofschoon er geen levenslange immuniteit bestaat - of een veranderde samenstelling van de vetzuren op de huid. Het talg van volwassenen bevat een hogere vetzuurconcentratie bevat, wat een schimmelwerend effect heeft.

Tinea capitis is zeer besmettelijk. De schimmel verspreidt zich via de loslatende huidschilfertjes van mensen of dieren, die last hebben van een schimmelinfectie. De incubatieperiode is10 dagen tot 3 weken.

Er worden verschillende benamingen gebruikt voor het ziektebeeld ‘tinea capitis’, zoals ‘ringworm’ en ‘hoofdschimmel’. Ringworm verwijst naar de cirkelvorm van de aangedane plekken op het hoofd. Hoofdschimmel wordt veroorzaakt door de schimmelsoorten die behoren tot de geslachten Microsporum en Trichophyton, afkomstig van mens (antropofiel), dieren (zoöfiel) of grond (geofiel). Antropofiele schimmelinfectie zijn besmettelijker dan zoöfiele schimmelinfectie. Zoöfiele schimmelinfecties hebben op hun beurt vaker de neiging te gaan ontsteken.

De infectie kan zich op verschillende manieren manifesteren, variërend van een oppervlakkige schilfering van de hoofdhuid tot het ontstaan van kale plekken (alopecia) en diepe abcessen (kerion).

Het ontstaan van een schimmelinfectie op het hoofd

Iedereen komt in aanraking met huidschimmels, aangezien ze overal aanwezig zijn. Wanneer de schimmel de huid en haarzakjes binnendringt en zich uitbreidt, is er sprake van een infectie. Meestentijds beschermt de huid tegen infecties, maar wanneer de huid geïrriteerd is door veel wassen met zeep of shampoo kunnen beschermende vetzuren verdwijnen waardoor de kans op een schimmelinfectie toeneemt. Ouderen, patiënten met diabetes mellitus (suikerziekte) en mensen met verminderde weerstand zijn gevoeliger voor een schimmelinfectie.

Er worden verschillende soorten schimmelsoorten die klachten op het behaarde hoofd kunnen veroorzaken onderscheiden. Deze kunnen worden ingedeeld in twee groepen:
  • Ectothrix-infecties: schimmels die aan de buitenkant van de haarschacht blijven en in het haarzakje; de sporen bevinden zich op het haar. Dit leidt na verloop van tijd tot vernietiging van het haarzakje, waardoor de haren brozer worden en afbreken.
  • Endothrix-infecties: schimmels die de haarschacht ingroeien; de schimmels bevinden zich binnen in de haar.

Symptomen hoofdschimmel

De symptomen zijn afhankelijk van de soort schimmel en de specifieke afweerreactie van de patiënt. Er zijn inflammatoire en niet-inflammatoire en diepe en oppervlakkige vormen van hoofdschimmel. Bij een bepaalde inflammatoire vorm kunnen er zelfs kleine, gele, schotelvormige, samenvloeiende korsten ontstaan. Hoofdschimmel gaat vaak gepaard met jeuk en soms met kaalheid (alopecia), doordat de haren boven de huid afbreken. Er kan op de behaarde hoofdhuid droge schilfering optreden, wat een op roos gelijkend beeld geeft (zie foto bovenaan het artikel). Hoofdschimmel kan tevens gladde, kale plekken veroorzaken. Soms zijn puistjes zichtbaar. In het overgrote deel van de gevallen gaat het om een oppervlakkige infectie.

Diagnose en behandeling hoofdschimmel

Diagnostiek vindt plaats op klinisch beeld, microscopisch onderzoek, aangevuld met laboratoriumonderzoek. Bij patiënten wordt een kweek van de schimmel verricht om de diagnose te bevestigen en vast te stellen om welke schimmel het gaat. Om dit onderzoek uit te kunnen voeren zal de huisarts of de dermatoloog enkele haren en huidschilfers afnemen.

Een schimmelinfecties op het behaarde hoofd dient in alle gevallen zo snel mogelijk te worden behandeld, teneinde besmetting van anderen in te perken en om mogelijke blijvende kaalheid te voorkomen. De behandeling van hoofdschimmel bestaat uit een antischimmelkuur. Welk type geneesmiddel gekozen wordt, is mede afhankelijk van de soort schimmel die is aangetroffen. Verder wordt dagelijks wassen met een antischimmel shampoo aangeraden om verspreiding van schimmelsporen te voorkomen. Het kan een aantal maanden duren voordat er weer haargroei optreedt op de aangedane plekken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Schimmels en schimmelziektenSchimmels leven op of in de mens en leven daar in harmonie. Soms word het natuurlijk evenwicht verstoord en krijgen schi…
Schimmelinfecties bij paardenEen schimmelinfectie is bij paarden de meest voorkomende huidaandoeningen. Dit komt doordat het heel makkelijk overgedra…
Aspergillose: een schimmelinfectie bij de hondAspergillose: een schimmelinfectie bij de hondDe schimmel aspergillus is een draadvormige schimmel die doorgaans woont in hooi, stro en compost. De aspergillus kan kw…
Schimmelinfecties bij paardenSchimmelinfecties bij paardenBij huidproblemen bij paarden is vaak een langdurige en zorgvuldige behandeling nodig. Het herstellen en vervangen van d…
Schimmelinfectie in de darmen: Aspergillus NigerSchimmelinfectie in de darmen: Aspergillus NigerDe candida albicans is een bekende schimmelinfectie in het darmstelsel. Minder bekend is aspergillus niger, maar niet mi…
Bronnen en referenties
  • http://www.rivm.nl
  • http://www.huidinfo.nl
  • http://emedicine.medscape.com
  • http://www.huidziekten.nl
  • http://nhg.artsennet.nl
  • http://www.huidarts.com

Reageer op het artikel "Hoofdschimmel: schimmel-infectie op het behaarde hoofd"

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Hoofdhuidaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!