InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Voorjaarsmoeheid of lentemoeheid: symptomen en tips

Voorjaarsmoeheid of lentemoeheid: symptomen en tips

Voorjaarsmoeheid of lentemoeheid: symptomen en tips Niet iedereen voelt zich fitter als de lente weer in het land is. Sommige mensen voelen zich in het voorjaar lusteloos, somber en vermoeid: dit kunnen tekenen zijn van de zogenaamde voorjaarsmoeheid of lentemoeheid. Vaak is de oorzaak van lentemoeheid dat het lichaam niet fit uit de winter is gekomen. Een behandeling van voorjaarsmoeheid bestaat vooral uit het opnieuw fit maken van het lichaam waardoor je meer energie krijgt. Dit kan onder meer dankzij supplementen en multivitaminen, maar ook door op enkele bijkomende tips te letten. Wat zijn de belangrijkste symptomen van voorjaarsmoeheid, en welke tips zijn nuttig om dit fenomeen tegen te gaan?

Wat is voorjaarsmoeheid of lentemoeheid?

Lentemoeheid is een vermoeidheid die - zoals de naam het al zegt - in de lente optreedt. De lente of het voorjaar is de periode dat de donkere dagen van de winter voorbij zijn en we weer kunnen genieten van meer zonlicht. Het zomeruur is weer van kracht en de dagen worden langer. Toch is het mogelijk dat de warmere temperaturen en de grotere hoeveelheid zonlicht niet leiden tot meer energie. Integendeel, sommige mensen hebben in de lente het gevoel extra vermoeid te zijn.

Symptomen voorjaarsmoeheid

  • moeheid
  • lusteloosheid
  • slecht slapen
  • snel geïrriteerd zijn
  • somberheid
  • pessimistische gevoelens
  • moeilijkheden om zich te concentreren
  • gebrek aan energie
  • zich niet fit voelen

Oorzaken voorjaarsmoeheid

Moe uit de winter
Voorjaarsmoeheid is een vorm van Seasonal Affective Disorder of SAD: vrij vertaald de seizoensgebonden depressie. Vaak komt voorjaarsmoeheid voor bij mensen die nog niet hersteld zijn van een winterdepressie, die zelf ook een vorm van Seasonal Affective Disorder is. Het is meestal in de winter dat we de oorzaak voor voorjaarsmoeheid moeten gaan zoeken.

Afvalstoffen
In de winter hebben we minder energie door het gebrek aan zonlicht en doen we minder aan beweging. Het lichaam heeft minder mogelijkheden om de afvalstoffen weg te werken via lichaamsbeweging. We leggen dus een soort van reserves aan afvalstoffen aan die nog in het lichaam zijn wanneer de lente nadert. Op dat moment is ons lichaam nog niet fit genoeg om ten volle van de lente te kunnen genieten. Daarom kunnen we ons "lentemoe" of "voorjaarsmoe" voelen.

Bloedcirculatie in de lente
Het duurt dus even voor het lichaam al die afvalstoffen uit het lichaam heeft afgevoerd door bijvoorbeeld zweten en lichaamsbeweging. We gaan ons in het begin van de lente echt vermoeid voelen wanneer we ons fysiek inspannen, maar na verloop van tijd zullen we merken dat ons lichaam fitter en fitter wordt. Ook voldoende tijd doorbrengen in de frisse buitenlucht is hierbij belangrijk.

Tips tegen voorjaarsmoeheid

  • forceer je lichaam niet: geniet van het mooie lenteweer maar rust op tijd uit
  • eet verse groenten en fruit: vitaminen maken je sterker
  • vermijd alcohol en tabak: je lichaam wordt er niet bepaald fitter van
  • drink meer water dan in de winter: je verbruikt meer energie in de lente dus moet je het verloren vocht ook weer aanvullen
  • bouw je lichaamsbeweging geleidelijk op: begin met een wandeling, ga daarna pas verder met sport of fitness
  • geniet van de gezonde buitenlucht, bij voorkeur op het platteland of aan zee

Behandeling

Voorjaarsmoeheid is een fenomeen dat tijd nodig zal hebben om geleidelijk aan te verdwijnen. Een beetje geduld en doorzettingsvermogen is dus de boodschap, alhoewel je je lichaam ook een extra stootje in de goeie richting kunt geven. Wil je je snel fitter voelen, dan kan je bijvoorbeeld supplementen nemen die je hoeveelheid ijzer, magnesium en vitaminen aanvullen. IJzersupplementen of preparaten met multivitaminen kunnen een boost betekenen voor je energieniveau's. Vooral ijzer speelt een belangrijke rol voor je energie, terwijl magnesium extra voordelen oplevert voor de spieren. Advies van je arts kan je eventueel helpen te bepalen welk supplement voor jou het beste zal zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Voorjaarsmoeheid, gebrek aan energieVoorjaarsmoeheid, gebrek aan energieVoorjaarsmoeheid, voorjaarsdip of en lentedip is het optreden van vermoeidheidsverschijnselen in het (vroeg) voorjaar. S…
Chronischevermoeidheidssyndroom (CVS): symptomen en remediesChronischevermoeidheidssyndroom (CVS): symptomen en remediesCVS of het chronischevermoeidheidssyndroom is een diagnose die pas gesteld wordt na uitsluiting van andere aandoeningen…
Pijn bij het plassen bij de man: oorzaken, behandeling, tipsPijn bij het plassen bij de man: oorzaken, behandeling, tipsPijn bij het plassen kan samengaan met een branderig, stekend gevoel dat erg hinderlijk is. Plasklachten bij de man kunn…
Wat te doen tegen vitamine B12-tekort? Oorzaken en tipsWat te doen tegen vitamine B12-tekort? Oorzaken en tipsDe symptomen van vitamine B12-tekort zijn vrij divers, waardoor het soms moeilijk is om de juiste diagnose te stellen. D…
Homeopathische middelen bij lentekwaaltjesHomeopathische middelen bij lentekwaaltjesVeel mensen zijn blij als de zon zich wat meer laat zien en als er een einde komt aan de koude winter. Toch is niet iede…
Bronnen en referenties
  • http://www.psychischegezondheid.nl/voorjaarsmoeheid (geraadpleegd op 17/02/2016)

Reageer op het artikel "Voorjaarsmoeheid of lentemoeheid: symptomen en tips"

Reactie

Jeanine, 19-02-2015 13:32 #1
Kan je in februari al last krijgen van deze klachten? De dagen worden al iets langer en ik heb het gevoel dat na de winter ik hier veel last van heb. Ook spelen er stressvolle gebeurtenissen mee. Reactie infoteur, 19-02-2015
Hallo Jeanine,

Februari lijkt op het eerste zicht relatief vroeg om al last te krijgen van voorjaarsmoeheid, maar toch is dit niet zo ondenkbaar als het lijkt. De dagen die langer worden, het lichaam dat zich moet aanpassen aan de lichturen, een langere blootstelling aan zonlicht… het kan allemaal invloed uitoefenen op je lichaam en geest. In de winter voelt het lichaam zich wat "slaperiger" simpelweg omdat de dagen donkerder en korter zijn, en wanneer de dagen dan langer worden, dan moet het zich daar aan aanpassen. Plots heeft het veel meer energie nodig dan de voorbije maanden. Tel daar nog bij dat je met stressvolle gebeurtenissen zit die het allemaal niet makkelijker maken. Voorjaarsmoeheid kan dus inderdaad wat vroeger optreden bij de ene persoon dan bij de andere.

Alvast beterschap gewenst.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 04-03-2017
Gepubliceerd: 02-05-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Lentekwaaltjes behandelen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!