InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Last van hooikoorts

Last van hooikoorts

Last van hooikoorts Meer dan een miljoen mensen in Nederland heeft last van hooikoorts. De gevolgen zijn: niezen, tranende ogen en een loopneus. Wat is hooikoorts nu eigenlijk en wat kun je er zelf aan doen om de hooikoorts te verminderen.

Wat is hooikoorts

Hooikoorts is eigenlijk een allergie voor pollen en heeft dus in tegenstelling tot de benaming, niets met hooi of koorts te maken. Hooikoorts wordt veroorzaakt door overgevoeligheid voor stuifmeelkorrels, deze noemen we ook wel pollen. De pollen komen van bomen, grassen en onkruid en worden van februari tot september door de wind verspreid. De klachten varieren van niezen, een loopneus en tranende en rode ogen, tot in het ergste geval een astmatische bronchitis en/of huid- en vermoeidheidsklachten.

Seizoensgebonden allergie

De bloeiperiode van bomen, grassen en onkruid begint vroeg in het voorjaar en eindigd laat in het najaar. Omdat je alleen last van je hooikoorts kan hebben tijdens de bloeiperiode, noemen we hooikoorts een seizoensgebondenallergie. Dit betekend dat als hooikoortspatiënten voor meerdere pollen allergisch zijn, ze een groot deel van het jaar niezend en snotterend door het leven gaan. De klachten zijn het ergst bij droog, warm en winderig weer.

Erfelijkheid

Hooikoortst kan erfelijk zijn. Als je zelf hooikoorts hebt is de kans dat je een kind krijgt met hooikoorts 40%. Heeft de vader van het kind echter ook last van hooikoorts, dan vergroot dat de kans zelfs tot 70%.

Schone omgeving

Als je opgroeid in een relatief schone omgeving heb je vermoedelijk een grotere kans op allergische reacties. Dit komt omdat er minder weerstand is opgebouwd tegen allergenen.

Gaat hooikoorts vanzelf over?

Dat kan! Soms heb je geluk en gaat de allergie ineens vanzelf over. Helaas houden de meeste hooikoortpatiënten hun hele leven last van de pollen, maar gelukkig is er veel aan te doen, om de klachten te verminderen.

Hooikoorts in toom houden

Er zijn verschillende manieren om hooikoorts in toom te houden. Eén daarvan is immunotherapie. Hierbij wordt je door middel van een allergievaccinatie ongevoelig gemaakt voor de pollen waar je allergisch op reageert. Zo wordt je eigen afweersysteem aangepakt en zo geprogrammeerd, dat er geen of nauwlijks nog een allergische reactie ontstaat.

Ook zijn er via de huisarts of bij de drogist of apotheek verschillende middeltjes verkrijgbaar in de vorm van tabletten, oog- of neusdruppels of neusspray.

Tips om de hooikoorts te verminderen

Tot slot volgen er nog een aantal tips, die kunnen helpen om hooikoorts te verminderen.
  • Draag een zonnebril. Zo worden je ogen beschermt tegen pollen en fel licht, waardoor ze minder gaan tranen.
  • Maak een lange strandwandeling. Zeelucht bevat weinig pollen.
  • Droog je was binnen in plaats van buiten. Zo nestelen de pollen zich niet in je wasgoed.
  • Kleed je buiten de slaapkamer uit. Zo komen de pollen die overdag in je kleren zijn gaan zitten, niet in je slaapkamer.
  • Douche voordat je gaat slapen. Daarmee verwiijder je de pollen van je huid en uit je haren.
  • Probeer buiten activiteiten in de ochtend te plannen. Dan is de pollenconcentratie lager.
© 2011 - 2017 Jes1978, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hooikoorts en pollen: wat is het en wat kun je eraan doenHet hooikoortsseizoen begint traditioneel zodra de eerste bomen beginnen te bloeien. De Els, Hazelaar en Populier zijn m…
Hooikoorts; van oorzaak tot behandelingHooikoorts; van oorzaak tot behandelingDe lente komt er weer aan. Voor velen zal dit weer fijn zijn, eindelijk wat warmer en beter weer, maar voor heel wat Ned…
Symptomen van Hooikoorts: wat te doen en behandelingSymptomen hooikoorts - oftewel overgevoeligheid voor pollen. Wat zijn de klachten, symptomen en behandeling van hooikoor…
Hooikoorts of pollenallergieHooikoorts of pollenallergieRuim 25 procent van de bevolking heeft een allergie voor één of meerdere stoffen. In de helft van de gevallen wordt de a…

Reageer op het artikel "Last van hooikoorts"

Infoteur: Jes1978
Gepubliceerd: 16-05-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!