InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Niet af kunnen vallen door aanleg in je genen

Niet af kunnen vallen door aanleg in je genen

Niet af kunnen vallen door aanleg in je genen Er zijn mensen die alles aan hun overgewicht doen, maar het blijft erg moeilijk, haast onmogelijk om er wat vanaf te krijgen. Maar wat nu als je er aanleg voor hebt in je genen dat afvallen onmogelijk is? Wetenschappers hebben het gen KLF14 ontdekt dat invloed heeft op de vetcellen in ons lijf. Dit gen bepaalt de reactie van de vetcellen in het lichaam als er een verandering plaats vindt, bijvoorbeeld minder eten. Er wordt gewerkt om de reactie op de vetcellen te kunnen beïnvloeden.

De ontdekking van het gen

Engelse wetenschappers hebben een gen ontdekt dat invloed heeft op vetcellen in ons lijf. Deze ontdekking kan een belangrijke rol gaan spelen bij het voorkomen en behandelen van obesitas (overgewicht). Het gen heet KLF14 en deze staat in verband met de genen in het vetweefsel en het ontstaan van overgewicht. Het bepaalt het gedrag van genen in vetcellen en het cholesterolgehalte. Vetcellen hebben een grote invloed op de gezondheid.

Gen bepaalt reactie

Het gen KLF14 beheert de genen die van invloed zijn de BMI (Body Mass Index), cholesterol en de hoeveelheid insuline en glucose. KLF14 bepaalt de reactie van de vetcellen als er een verandering plaats vindt in het lichaam als gevolg van slechte eet- en beweeggewoontes. Daardoor draagt het gen bij aan de welvaartsziekten zoals diabetes, hart- en vaatziekten en vele andere aandoeningen die met overgewicht te maken hebben. Dat dit gen nu is aangetroffen met een directe invloed op vetcellen zelf biedt mogelijkheden. Hierdoor kunnen we wellicht in de toekomst een hoop aandoeningen voorkomen of behandelen.

Hoe kom je aan het gen?

Het gen krijg je voor je geboorte al mee van beide ouders, maar kan echter alleen actief worden overgedragen door de moeder. Het KLF14 gen van de vader staat uitgeschakeld en heeft daardoor geen invloed op je vetweefsel. Onderzoekers hebben 20.000 genen in de vetcellen van 800 vrouwelijke Engelse tweelingen. Dit stootte op een verband tussen het gen KLF14 en het niveau van genen dat gevonden werd in het vetweefsel wat een bewijs leverde dat KLF14 dit controleert. De resultaten zijn ook onderzocht bij een aparte groep mensen in IJsland waarbij de resultaten werden bevestigd.

Medicatie tegen overgewicht

De onderzoekers zijn nog volop bezig om meer genen te vinden die invloed hebben op de vetcellen. Er bestaat de mogelijkheid dat er in de toekomst medicijnen ontwikkeld kunnen worden die deze genen aanpakken om overgewicht aan te pakken en te kunnen behandelen. Dit onderzoek is de eerste grote studie geweest die aantoont hoe een kleine verandering in een gen een waterval van andere metabolische effecten in andere genen kan verklaren. Wellicht dat er in de toekomst een hele andere kijk is op overgewicht.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Niet af kunnen vallen door aanleg in je genen"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 19-12-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Overgewicht
Medische informatie…
Schrijf mee!