InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pompholyx (blaasjeseczeem): blaasjes & blaren handen-voeten

Pompholyx (blaasjeseczeem): blaasjes & blaren handen-voeten

Pompholyx (blaasjeseczeem): blaasjes & blaren handen-voeten Pompholyx is een vorm van blaasjeseczeem die zich op de de handpalmen en voetzolen manifesteert en waarbij blaasjes en blaren ontstaan. De blaren kunnen jeuken of een branderig gevoel geven. Soms zijn kleine blaren samengesmolten tot een grotere plek. Als de blaren beginnen te genezen, drogen de blaren in en ontstaat een schilferend eczeem. Het komt vooral voor bij mensen onder de 40 jaar.

Pompholyx (blaasjeseczeem)

Wat is pompholyx?

Pompholyx is een vorm van eczeem die zich op de de handpalmen en voetzolen manifesteert. Het kenmerkt zich door de aanwezigheid van blaasjes en blaren. Het is de meest ernstige (en acute) vorm van het courante acrovesiculair eczeem of blaasjeseczeem. 'Acra' staat voor handen en voeten en 'vesikels' voor blaasjes. Vroeger 'dyshidrotisch eczeem' genoemd, maar dit is een verouderde en achterhaalde term. Het komt vooral voor bij mensen onder de 40 jaar.

Wat zijn de oorzaken van pompholyx?

De precieze oorzaak is nog niet bekend. Er lijken echter een aantal factoren te zijn die de aandoening kunnen uitlokken, zoals:
  • Metalen zoals nikkel of kobalt (hetzij op de huid, of in levensmiddelen);
  • Het antibioticum 'neomycine' (dit middel wordt niet vaak voorgeschreven).
  • Bepaalde chemische stoffen (bijvoorbeeld parfum).
  • Schimmelinfectie van de huid.
  • Transpireren van handen en voeten.
  • Emotionele stress en spanning.

Pompholyx kan worden verergerd door alles wat de huid kan irriteren, zoals wasmiddelen, chemische stoffen en water (bij frequent of langdurig contact met water). Erfelijkheid speelt geen rol van betekenis, uitzonderingen daargelaten.

Wat zijn de klachten en symptomen van pompholyx?

In eerste instantie ontstaan er kleine met helder vocht gevulde blaasjes op de huid van de handen of voeten, met vaak een symmetrisch beeld. De blaasjes hebben de omvang van een speldenknop, maar kunnen langzaamaan groter worden. Ze bevinden zich op de handpalmen of de (zijkanten van de) vingers en op de voetzolen of tenen. De blaasjes en blaren kunnen jeuken of een branderig gevoel geven. Soms zijn kleine blaren samengesmolten tot grotere blaren. Als de blaren beginnen te genezen, drogen ze in en ontstaat een schilferend eczeem.

De blaasjes kunnen geïnfecteerd raken. Als dat zo is, kan er pus (gele vloeistof) in de blaren zichtbaar zijn. Of er is sprake van toenemende roodheid, pijn, zwelling of korstvorming van de aangetaste huid. Raadpleeg in dat geval direct een arts.

Hoe wordt pompholyx gediagnosticeerd?

De diagnose wordt op het oog gesteld. Bij twijfel over de juiste diagnose, kan een huidbiopsie worden afgenomen. Aanvullend onderzoek kan bestaan uit allergieonderzoek.

Wat is de behandeling voor pompholyx?

Mogelijke behandelingen zijn:

Compressen of omslagen
Deze worden gebruikt bij heel nattend eczeem. Deze helpen om het eczeem te laten indrogen. Gebruik ze niet als de huid droog is.

Lokale middelen
Corticosteroïdcrèmes of –zalven gaan ontstekingen tegen, verminderen de irritatie en helpen de huid te genezen. Steroïden kunnen het beste niet al te lang worden gebruikt of in lage doses, om vervelende bijwerkingen te voorkomen.

Orale middelen
Als er tekenen zijn van een infectie, kan een antibioticum helpen. Een stootkuur prednisolon kan uitkomst bieden bij veel klachten van pijn of zwelling of wanneer de behandeling weinig effect sorteert. Antihistaminca kunnen de jeukprikkel onderdrukken. Bij een eventuele schimmelinfectie, kan een antischimmel voorgeschreven worden.

Wat zijn de vooruitzichten?

Het ziekteverloop van pompholyx varieert voor elk individu. Bij sommige mensen verdwijnen de plekken in ongeveer 3-4 weken en komt het niet meer terug. In andere gevallen kan het hardnekkiger zijn. Sommige mensen hebben terugkerende periodes van telkens een paar weken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Blaasjes op voet (en hand): met en zonder jeuk + schilferingBlaasjes op voet (en hand): met en zonder jeuk + schilferingEen blaar is een ophoping van vocht in een holte tussen de opperhuid en de lederhuid als gevolg van abnormale wrijving,…
Jeukende handen en jeukende voeten: mogelijke oorzakenJeukende handen en jeukende voeten: mogelijke oorzakenJeukende handen en jeukende voeten kunnen een symptoom zijn van een huidaandoening of een andere onderliggende aandoenin…
Erosio interdigitalis: schimmelinfectie tussen tenen/vingersErosio interdigitalis: schimmelinfectie tussen tenen/vingersHeb je last van een schimmelinfectie van de huid tussen de vingers of tenen? Mogelijk heb je last van erosio interdigita…
Eczeem, wat is het?Eczeem, wat is het?Eczeem is huiduitslag waarbij er sprake is van jeuk, mogelijk zwelling, en de huid kan warm aanvoelen. Het eczeem veroor…
Bronnen en referenties
  • http://www.huidinfo.nl
  • http://www.medscape.com
  • http://www.huidarts.com

Reageer op het artikel "Pompholyx (blaasjeseczeem): blaasjes & blaren handen-voeten"

Reacties

Els, 07-07-2015 08:49 #3
Ook ik heb dit jaar te maken gehad met pompholyx eczeem in mijn linkerhandpalm, de eerste keer in januari en een klein half jaar later stak het weer de kop op. Wat bij mij erg goed helpt is het sap van de aloë vera plant, te koop bij een (kamer)plantenzaak voor ca. € 5,--. Het sap uit het blad heeft een geleiachtige substantie. Een stukje blad van 3 á 5 cm afknippen en het sap eruit drukken en uitsmeren over de aangedane huid. Het trekt snel in en verzacht de jeuk en de brand. Ikzelf doe dit zo vaak mogelijk (minimaal 6x per dag), de huid komt tot rust en de jeuk en de pijn verdwijnt. Het duurt dan een dag of 4, 5 voordat er zich nieuwe huid heeft gevormd en met een week is de plek zo goed als genezen. En nu maar hopen dat het geen chronische aandoening wordt… Ik hoop dat jullie wat aan deze tip hebben. Succes!

Elisa, 11-09-2014 14:13 #2
Ongeveer 3 maanden geleden ben ik aan mijn voet geopereerd. De voet werd stevig ingepakt met gipsverband. Er zat een 'metalen' pin in mijn teen / voet. Na 6 weken werd die verwijderd. Daarna begon de ellende. Droog, jeuk, blaasjes. Volgens mijn huisarts een combi van eczeem en schimmel. Inmiddels doen mijn handpalmen ook mee. Heb er zalf voor gekregen. Helpt niet echt. Nooit eerder last gehad van dit soort dingen. Vraag me af wat de oorzaak is en hoe ik ervan af kom. Ik ben de smetvrees nabij.

Jeanne, 31-08-2014 17:52 #1
Herken alles in de uitleg over pompholyx. Heb hier al vanaf jonge leeftijd last van.
Vroeger, rond mijn zestiende of zeventiende begonnen op handpalmen en onder voetzolen. Lichtjes begonnen, maar heb periodes gehad dat ik niet naar mijn werk kon omdat de handen helemaal ingepakt waren met zalf en handschoenen.
Nu jaren later geen last meer in handpalmen maar des te meer op mijn voetzolen. Al verschillende allergietesten doorstaan, maar kwam nooit iets definitiefs uit. Teerzalf en prednison kuren gehad maar nooit gehoord van een arts wat t precies is en waardoor t komt. Toevallig een keertje bij een dermatoloog in Italië geweest. Deze adviseerde me om mijn voeten te koelen met ijswater en niet ermee in de zo'n te komen. En idd dit helpt me, aangezien t voelt als brand.
Fijn om nu dit artikel te zien waardoor ik eindelijk merk dat ik niet de enige ben met dit probleem en de kwaal ook nog een naam heeft. Graag wil ik meer contact met anderen die hiermee te maken hebben. Groetjes Jeanne Poels

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Eczeem
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!