InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat is een zomerdepressie? Oorzaken, symptomen en tips

Wat is een zomerdepressie? Oorzaken, symptomen en tips

Wat is een zomerdepressie? Oorzaken, symptomen en tips De zomer kan een delicate periode zijn voor wie gevoelig is voor depressie. Ironisch genoeg is het net in de periode dat iedereen geacht wordt te genieten en gelukkig te zijn, dat je een depressie kan ontwikkelen. Het probleem is dat er een soort stress kan ontstaan om blij en enthousiast te zijn in de zomer. De zomer brengt alleen maar positieve dingen met zich mee, toch? Niets blijkt minder waar. Net die verwachtingen van blijheid en plezier kunnen stresserend zijn. Bovendien word je helemaal uit je normale routine van school of werk gehaald en is het niet vanzelfsprekend om daar ontspannen mee om te gaan. Om je weer wat fut te geven en die zomerdip te overwinnen kunnen voedingssupplementen met aminozuren nuttig zijn. Welke tips kunnen nog zoal nuttig zijn bij zomerdepressie?

Vakantie en toch depressief

Zowat de hele bevolking kijkt maandenlang uit naar de zomer en de vakantie. Als de vakantie aanbreekt, dan herken je bij veel mensen dan ook een gevoel van opluchting en enthousiasme. Je bent blij dat je niet meer naar school hoeft te gaan of niet meer naar je werk moet. Je kan uitslapen en alles lekker rustig aan doen omdat je in de vakantie niet zoveel verplichtingen hebt als in het jaar. Toch kan ook de vakantie gevoelens van depressie met zich meebrengen.

Oorzaken zomerdepressie

Verveling

Ironisch genoeg kan het zijn dat je precies in de zomer, de periode waar je zolang hebt naar uitgekeken, een gevoel van leegte en doelloosheid ervaart. De eerste dagen zal je er waarschijnlijk van genieten om uit te slapen en wat meer ongeorganiseerd te kunnen leven, maar na een tijdje bestaat de mogelijkheid dat je daar ook weer aan went. Dan kan er verveling optreden: niet meer weten hoe je je tijd moet verdrijven. Denk maar aan kinderen die na enkele weken vakantie al uitkijken naar het begin van het schooljaar omdat ze zich vervelen.

Doelloosheid

Het kan zijn dat je met een soort van gemis zal voelen omdat je in je vakantie geen echt doel hebt, zoals je schooltaken of je werk. Je wordt gedwongen om zelf je tijd in te delen. Dit kan in erge vorm leiden tot zomerdip of zomerdepressie. Precies omdat sommige mensen niet met dat gebrek aan organisatie om kunnen gaan kunnen er gevoelens van ongemak, droefenis en depressie ontstaan.

"Zomerstress"

Bovendien wordt ook van je verwacht dat je gelukkig bent in de zomer: wie is er immers niet blij om vakantie te hebben? Geluk lijkt dan zo vanzelfsprekend maar daarom is het dat nog niet. Dit kan leiden tot gevoelens van stress: je moet de perfecte reis organiseren, je vakantie moet geweldig zijn, en je moet avontuurlijke dingen meemaken om te kunnen navertellen aan je vrienden. Dit is een soort van zomerstress die sommige mensen behoorlijk wat druk oplegt. Hierdoor geraken ze nogal eens in een dipje, vooral wanneer ze niet aan de verwachtingen kunnen voldoen.

Symptomen zomerdip

  • gevoelens van ongemak
  • gevoelens van angst
  • stress en spanning
  • hoofdpijn
  • slapeloosheid
  • gebrek aan eetlust
  • vermoeidheid

Tips tegen zomerdepressie

  • verander je denkwijze: vergeet je normale routine en gun jezelf een soepelere dagindeling
  • beperk je nachtelijke uitspattingen en slaap voldoende
  • doe aan sport om je fysieke fitheid te bewaren
  • drink voldoende water bij hitte
  • stel een lijstje op met klusjes om te doen tijdens de vakantie, maar leg je eisen niet té hoog
  • lees dat dikke boek dat je al zolang hebt willen lezen

Supplementen tegen depressie

Depressie is een ingewikkeld fenomeen waar alle mogelijkheden qua oorzaken moeten onderzocht worden. De seizoensgebonden depressies als zomerdip moeten vanzelfsprekend in het kader van het betreffende seizoen bekeken worden. Toch kan het in het algemeen goed zijn om je extra bestand te maken tegen depressie door middel van het nemen van voedingssupplementen.

Voedingssupplementen met aminozuren hebben bijvoorbeeld een positieve invloed op de niveau's van serotonine in de hersenen. Bij depressie zijn die niveau's laag; aminozuren kunnen dus nuttig zijn om dit te verhelpen. Het aminozuur 5-hydroxytryptofaan (5HTP) is bijvoorbeeld erg efficiënt om de aanmaak van serotonine in de hersenen te stimuleren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De zomerdip. Hoe komt het en hoe ga je ermee om?De zomerdip. Hoe komt het en hoe ga je ermee om?De zon schijnt, iedereen is vrolijk en jij.. voelt je down. Zelfs wanneer je alle redenen hebt om je gelukkig te voelen,…
Wat zijn typische zomerkwalen? Tips tegen zomerkwaaltjesWat zijn typische zomerkwalen? Tips tegen zomerkwaaltjesDe zomer staat niet alleen voor zon, zee en luieren op het strand. Of je nu op vakantie gaat of thuisblijft, de warmte k…
Wat te doen tegen vitamine B12-tekort? Oorzaken en tipsWat te doen tegen vitamine B12-tekort? Oorzaken en tipsDe symptomen van vitamine B12-tekort zijn vrij divers, waardoor het soms moeilijk is om de juiste diagnose te stellen. D…
De zomerdepressieDe zomerdepressieNet als de winterdepressie, begint de zomerdepressie eindelijk uit de hoek 'aanstellerij' of 'liever maar negeren' te ko…
Tryptofaan supplement: depressie natuurlijk behandelenDepressieve klachten komen vaak voor en worden vaak behandeld met antidepressiva. Sommige mensen vinden het prettiger om…
Bronnen en referenties
  • http://www.infofyt.com/depressie-natuurlijk-behandelen/ (geraadpleegd op 22/05/2016).
  • http://www.sanopharm.com/producten/vitaminen-en-mineralen/5-htp/ (geraadpleegd op 04/04/2017).

Reageer op het artikel "Wat is een zomerdepressie? Oorzaken, symptomen en tips"

Reacties

Herfst/winter Mens, 12-07-2017 17:28 #2
Ik hou ook niet (meer) van de zomer. Ten eerste de warmte, alles boven de 18/19 gr vind ik al te warm. Stinkende bbq's. Muggen, wespen, mieren etc. om gek van te worden. Lange dagen waardoor ik slecht slaap. De ik ben bruiner dan jou vergelijking, erg belangrijk.

M., 07-07-2017 23:19 #1
Ik kan er niet in mee gaan dat een zomerdepressie komt door te weinig bezigheid. Mijn ervaring is dat in ieder geval niet. Geen idee waar het wel door komt. Het heeft met de warmte te maken, daar kan ik fysiek slecht tegen. Voel me ziek, zweet veel, snak naar koelte, word apatisch. Daarnaast somber, elk jaar zie ik op tegen de zomer. Warmte, zon, lange hete dagen, het komt allemaal bedreigend over. Ik tel de dagen, voel me angstig of de tuin niet te weinig water zal krijgen, of juist te veel. Dierbaren gaan op vakantie, als ze maar weer heelhuids terug komen. De last van het elke dag boodschappen moeten doen en eten moeten koken. De dagen zijn lang. 's Nachts slecht slapen, vaak muggen ook nog. Elke zomer is een zware periode.

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 04-04-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Seizoensdepressies behandelen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!