InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat is verkoudheid? Koutje gevat

Wat is verkoudheid? Koutje gevat

Verkoudheid is een onschuldige ziekte die meestal vanzelf weer over gaat. Vaak wordt gedacht dat verkoudheid het gevolg is van koude. Verkoudheid is echter het gevolg van een virus en heeft weinig met koude te maken. Het RS-virus, rhinovirus en coronavirus zijn de meeste voorkomende virussen die verkoudheid veroorzaken. In 2007 is verkoudheid bij ruim 1 miljoen mensen door de huisarts vastgesteld. Een verkoudheid geneest vanzelf. Paracetamol kan gebruikt worden om de klachten te verminderen van een verkoudheid.

Hoe ontstaat verkoudheid?

Verkoudheid wordt veroorzaakt door een virus. De drie bekendste virussen die verkoudheid veroorzaken zijn: respiratoir syncytieel virus (RS-virus), het rhinovirus en het coronavirus. Deze virussen zitten in slijm, snot en speeksel. Door praten, hoesten en niezen wordt het virus verspreid. Het virus kan zich dus makkelijk verspreiden. Vaak wordt gedacht dat koude verkoudheid veroorzaakt, omdat bij koude meer mensen verkouden zijn. Tijdens koude zijn mensen echter vaker binnen en zitten mensen dichter op elkaar, waardoor het virus zich makkelijker kan verspreiden. Het blijkt echter dat tijdens koude het immuunsysteem minder actief, waardoor mensen gevoeliger zijn om verkouden te worden. Het virus kan het lichaam binnendringen via de neus, mond en ogen.
Mensen met verkoudheid kunnen andere mensen met verkoudheid besmetten wanneer zij symptomen van verkoudheid hebben. Na een paar dagen neemt de besmettelijkheid van mensen met verkoudheid af.

Wat zijn symptomen van verkoudheid?

Bij verkoudheid zijn de slijmvliezen van de bijholten, neusholte en keelholte ontstoken. Bij griep wat veroorzaakt wordt door het influenzavirus zijn ook de luchtpijp, bronchiën (vertakkingen van de luchtpijp) en longen ontstoken.
Het eerste symptoom van verkoudheid is vaak keelpijn. Vervolgens ontstaan een loopneus, hoofdpijn en spierpijn. Door de spierpijn wordt verkoudheid verward met griep. Kinderen kunnen koorts ten gevolge van verkoudheid krijgen.

Hoe kan besmetting met verkoudheid worden verkleind?

Besmetting van verkoudheid is lastig te voorkomen, omdat het virus zich makkelijk verspreid. Door onderstaande maatregelen neemt de kans op besmetting af;
  • Maak deurklinken en andere voorwerpen die door anderen worden vastgepakt frequent schoon. Het virus kan zich namelijk snel verspreiden.
  • Zorg voor een goede ventilatie in huis.
  • Maak beddengoed regelmatig schoon en was op minimaal 60 graden.
  • Was regelmatig de handen.
  • Hou zakdoek voor de mond en neus bij hoesten en niezen en draai het hoofd weg bij hoesten en niezen. Gebruik een papieren zakdoek en gooi deze meteen weg.

Wat is de prognose bij verkoudheid?

Verkoudheid gaat in de meeste gevallen vanzelf weer voorbij. Vaak genezen mensen tussen de 1 en 3 weken van verkoudheid. Verkoudheid pakt het lichaam zelf aan en er zijn geen medicijnen die genezen van verkoudheid. Wel zijn er middelen die de klachten kunnen verzachten. Tegen de keel-, hoofd- en spierpijn kan paracetamol gebruikt worden. Zoutwaterdruppels en xylometazoline-druppels maken het slijmvlies dunner waardoor makkelijker geademd kan worden. Noscapinedruppels kunnen de hinderlijke hoestprikkels onderdrukken. Er wordt echter geadviseerd om hoesten niet te onderdrukken. Hoesten maakt de luchtwegen schoon. Verder kan stomen boven heet water de klachten verlichten. Gebruik hierbij water zonder toevoegingen. Toevoegingen zoals menthol kunnen juist de slijmvliezen prikkelen. Ook sigarettenrook prikkelt de slijmvliezen. Roken en meeroken wordt dus ontraden! Vervolgens is het beter om de neus op te halen, dan om de neus te snuiten. Snuiten vergroot de druk, waardoor slijmvliezen kunnen beschadigen. Wanneer gesnuit wordt, is het beter om de neusgaten 1 voor 1 te snuiten.
Sommige mensen kunnen ernstige klachten krijgen door infectie met het verkoudheidsvirus. Deze mensen zijn:
  • Astmapatienten
  • Mensen met hart- en/of longaandoeningen
  • Te vroeg geboren baby’s (voor 32 weken zwangerschap)

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het verschil tussen griep en verkoudheidHet verschil tussen griep en verkoudheidWanneer heeft u nou griep en wanneer heeft u last van een verkoudheid? Vaak weten mensen dit niet te onderscheiden. Een…
Griep of verkoudheid?Griep of verkoudheid?Je voelt je niet zo lekker. Je neus snottert en je hoest wat. Men zegt dan al snel dat ze een ‘griepje’ hebben, maar dat…
Gewone griep kan ook heel ernstig zijnGewone griep kan ook heel ernstig zijnGriep of influenza is een ziekte die mild en soms ook ernstig kan verlopen. Bij een flinke griep kun je gemakkelijk een…
Verkoudheid wordt veroorzaakt door een virusVerkoudheid wordt veroorzaakt door een virusVerkoudheid wordt veroorzaakt door een virus. De belangrijkste virussen hierbij zijn het rhinovirus, coronavirus en het…
Bronnen en referenties
  • http://www.nationaalkompas.nl/gezondheid-en-ziekte/ziekten-en-aandoeningen/ademhalingswegen/infecties-van-de-bovenste-luchtwegen/cijfers-infecties-van-de-bovenste-luchtwegen-incidentie-uit-de-vtv-2010/
  • http://www.rivm.nl/cib/infectieziekten-A-Z/infectieziekten/Influenza/faq-griep-verkoudheid.jsp#index_2

Reageer op het artikel "Wat is verkoudheid? Koutje gevat"

Infoteur: Wieschrijft
Laatste update: 26-08-2015
Gepubliceerd: 02-07-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!