InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Gerstekorrel verwijderen

Gerstekorrel verwijderen

Gerstekorrel verwijderen Een gerstekorrel komt vaak voor op of rond het ooglid. Een gerstekorrel ontstaat spontaan en is het gevolg van te weinig vocht in de huid en een te sterke verhoorning van de huid. Een gerstekorrel is makkelijk weg te halen. Zelf doen of laten doen?

Wat is een gerstekorrel

Een gerstekorrel aan de huid lijkt op een gerstekorrel. Vandaar ook de benaming. Een gerstekorrel ziet eruit als een wit korreltje. Dit wit korreltje zit net onder de huid verborgen. Gerstekorrels ontstaan vaak spontaan. Soms verdwijnen ze ook weer spontaan, maar vaak blijven ze zitten. Een gerstekorrel is onschuldig en geen reden tot paniek. Wel kan een gerstekorrel storend zijn omdat het minder mooi uitziet.

Gerstekorrel bij baby

Baby's hebben vaker last van gerstekorrels. Ze zitten vooral rond en op de oogleden. Bij baby's verdwijnen de gerstekorrels in de meeste gevallen weer spontaan. Het verwijderen van gerstekorrels bij baby's is dan ook af te raden.

Oorzaken gerstekorrel

Een gerstekorrel ontstaat in een talg of een zweetklier. Deze raakt verstopt en er ontstaat een korreltje in de klier. Deze ziet er uit als een wit korreltje dat vlak onder de huid ligt. Een gerstekorrel is niet altijd te voorkomen maar men kan er wel aan werken om de risico's te verminderen, vooral bij mensen die er vaker last van hebben. De huid regelmatig goed scrubben is eigenlijk het belangrijkste hierbij, zodat talgklieren niet verstopt kunnen raken.

Rond de ogen kan er een oogcrème gebruikt worden, en op de rest van de huid een goede bodylotion en gezichtscrème. Gerstekorrels ontstaan vaak ook door een te weinig aan vocht in de huid dus de huid moet goed gehydrateerd worden. Dagelijks insmeren is wel aan te raden.

Gerstekorrel verwijderen

Een schoonheidsspecialist kan de gerstekorrel makkelijk verwijderen. Dit gebeurt door de huid boven de gerstekorrel open te prikken. De gerstekorrel kan dan makkelijk verwijderd worden. Dit is heel snel gebeurt en doet vaak geen tot weinig pijn. Een schoonheidsspecialist werkt met steriele naalden dus de kans op een infectie is heel erg klein. De huisarts haalt ook gerstekorrels weg. Het voordeel van een huisarts is dat deze vaak geen extra kosten met zich meebrengt: de huisarts is verzekerd via de ziektekostenverzekering. Een schoonheidsspecialiste is dit in de meeste gevallen niet waardoor je zelf voor de kosten moet opdraaien.

Zelf gerstekorrel verwijderen

Alleen als je goed weet waar je mee bezig bent, kan je ook zelf een gerstekorrel verwijderen. Werk hiervoor met steriele materialen. De naald die je gebruikt moet dus steriel gemaakt worden. Je kan ook bij de apotheek een steriele injectienaald kopen.

  • Was de handen van te voren grondig
  • Haal de steriele naald uit de verpakking of neem de zelf steriel gemaakte naald ter hand
  • Steek de naald door de bovenkant van de gerstekorrel, let op dat je door de bovenste huidlaag heen gaat
  • Haal de naald weer weg
  • Pak een schone tissue en druk de gerstekorrel uit de huid

Let op met gerstekorrels dicht bij het oog. Het is dan niet raadzaam om op deze plek met een naald te gaan werken. Een harde knal in je omgeving en je schrikt en schiet uit met de naald. Of je bibbert teveel of werkt niet nauwkeurig genoeg. Laat gerstekorrels vlakbij het oog liever aan een deskundige over.

Gerstekorrel en ontsteking

Soms komt er een ontsteking bij de gerstekorrel kijken: bij het oog zien we dan dat deze rood wordt en opzwelt. Vaak komt er traanvocht uit het oog. Bovenop de gerstekorrel ontstaat er een etterkop die er geelachtig uitziet. De schoonheidsspecialiste of de huisarts zal de ontsteking verhelpen en de gerstekorrel laten openbarsten met behulp van warme kompressen of een warmtelamp. Vaak is het nodig om ook enige tijd een oogzalf te gebruiken. Ga bij een ontsteking nooit zelf aan een gerstekorrel peuteren.
© 2011 - 2014 Bibiana, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gerstekorrel, wat is dat?Gerstekorrel, wat is dat?Een gerstekorrel is goedaardig en bevindt zich onder de huid. Het is een gevulde cyste die er wit uitziet. Vaak komen ge…
Gerstekorrels en talgklierenGerstekorrels en talgklierenOnschuldig maar lastig en ontsierend. Ze komen in veel gevallen voor in het gezicht. Hoe ontstaat een gerstekorrel, wat…
Gerstekorrels (gezicht): verwijderen, weghalen & behandelingGerstekorrels (gezicht): verwijderen, weghalen & behandelingGerstekorrels komen relatief vaak voor. Een gerstekorrel (ook 'milium' genoemd) is een 1 tot 2 mm grote holte (cyste), w…
Gerstenkorrels: zo kom je er vanaf!Gerstenkorrels: zo kom je er vanaf!Veel mensen met fijne gezichtporiën hebben last van kleine ophopingen talg in de talgklieren net onder de huid, dit noem…
Rare schoenmatenRare schoenmatenVoor schoenen worden Engelse of Franse maten gebruikt. Wat zijn dit voor schoenmaten? Waarom zijn er verschillen? Hoe je…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Gerstekorrel

Reageer op het artikel "Gerstekorrel verwijderen"

Reacties

Francy, 16-10-2013 12:26 #2
Hoe krijg ik de gerstekorrel van mijn ooglid af?

Joke R., 02-07-2013 11:40 #1
Ik haal gerstekorrels weg met Arniforce van dokter Vogel.

Infoteur: Bibiana
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!