InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Geel of groen slijm ophoesten en bloed hoesten oorzaak

Geel of groen slijm ophoesten en bloed hoesten oorzaak

Geel of groen slijm ophoesten en bloed hoesten oorzaak Hoesten is een beschermende reflex van het lichaam en heeft tot doel de luchtwegen schoon te maken. Wanneer er slijm wordt geproduceerd, spreekt men van productieve hoest en in de andere gevallen spreekt men van een droge hoest. Hoesten wordt gewoonlijk veroorzaakt door irritatie van de bovenste luchtwegen of een infectie van de bovenste luchtwegen, zoals verkoudheid of griep. In dit artikel meer over groen of geel slijm ophoesten en het ophoesten van bloed, ook wel 'hemoptoë' genoemd.

Slijm ophoesten en bloed hoesten

Ophoesten van bloed - bloed opgeven bij hoesten

Wanneer iemand bij het sputum ook wat bloed ophoest, wordt dit hemoptoë genoemd. Mensen die al vaker een luchtweginfectie hebben gehad, kunnen wat bloed ophoesten. Het opgeven van sanguinolent sputum of met slijm vermengd bloed, komt het meest voor tijdens acute luchtweginfecties. Bij een beperkte hoeveelheid bloed en wanneer het eenmalig is en de persoon niet ouder is dan 45 jaar, heeft het verschijnsel in principe geen directe betekenis. Bloed ophoesten is dan geen reden tot ongerustheid. De kans is groot dat er een slijmvliesbeschadiging in de luchtpijp is ontstaan. Het slijmvlies van de luchtwegen kan beschadigd raken door een ontsteking of door langdurig hoesten. Meestal betreft het heel kleine beetjes bloed die opgehoest worden, wat in de dagen erna minder wordt. Wanneer de persoon zich verder goed voelt, is er geen reden tot alarm. Wanneer het vaker voorkomt, dan kan dit duiden op een ernstiger aandoening. Raadpleeg in dat geval de huisarts. Dit geldt ook wanneer het ophoesten van bloed gepaard gaat met één van de volgende klachten:

Hemoptoë is meestal niet ernstig van aard. De meest voorkomende oorzaak is een infectie, zoals acute of chronische bronchitis. Mogelijke andere oorzaken van bloed ophoesten zijn:

  • Tumoren, in het bijzonder longkanker. Deze zijn verantwoordelijk voor ten hoogste 20% van de gevallen van hemoptoë.
  • Afsterven van longweefsel als gevolg van longembolie, kan eveneens hemoptoë veroorzaken.
  • Hoge bloeddruk in de longaders kan ook hemoptoë veroorzaken. Dit kan optreden bij hartfalen en mitralisstenose (een vernauwing van de opening van de mitralisklep).
  • Door andere problemen met de bloedsomloop in de longen kan ook hemoptoë veroorzaakt worden, waaronder arterioveneuze malformaties (misvormingen).

Bloed ophoesten kan dus een aanwijzing zijn voor een ernstige aandoeningen en het is daarom altijd een reden tot nader onderzoek. Opgeven van niet met slijm vermengd bloed, is reden tot een opname.

Het opgeven van sputum: geel en groen slijm ophoesten

Bij acute luchtwegaandoeningen kan men slijm ophoesten, maar het opgeven van sputum is vooral een probleem bij tal van chronische aandoeningen, zoals astma en COPD. Helderdun, grijs tot kleurloos en tegelijk zeer taai slijm (mucoïd sputum) is kenmerkend voor astma.

Bij een productieve hoest wordt meestal helder slijm of sputum opgegeven. Wanneer de heldere kleur van het sputum verdwijnt, duidt dit op leukocyten (witte bloedcellen) infiltratie ter plaatse van de ontsteking. Een omslag van sputumkleur - dus sputum dat geel of groen van kleur is - is soms een aanwijzing voor een secundaire bacteriële infectie, vooral wanneer er gelijkertijd een koortspiek optreedt.

Geel/groen of groen longslijm (purulent sputum), wordt lang niet altijd veroorzaakt door een bacteriële ontsteking van de luchtwegen. Dat dit wel zo zou zijn, is een wijdverbreide misvatting. Purulent sputum bij hoesten duidt lang niet altijd op een bacteriële infectie, waardoor antibiotica mogelijk zinvol zou zijn. De voorspellende waarde van purulent sputum is zeer beperkt, zo laat onderzoek zien.¹ In de NHG-Standaard Acuut hoesten (Eerste herziening) wordt opgemerkt ,dat er in de beschikbare klinische onderzoeken tegenstrijdige resultaten zijn gevonden over de relatie tussen de kleur van het sputum en de oorzaak van de luchtweginfectie (bacterieel of viraal).² Wat wel gezegd kan worden is dat de afwezigheid van purulent sputum een bacteriële infectie onwaarschijnlijk maakt.

Hoesten heeft een belangrijke functie. Het brengt slijm ophoog en het maakt de luchtwegen vrij. Het onderdrukken van hoesten waarbij veel sputum loskomt, is in het algemeen onverstandig. De onderliggende oorzaak (zoals een infectie, vocht in de longen of astma) moet juist behandeld worden. Bij sommige mensen moet het hoesten enigszins onderdrukt worden, omdat ze anders van het hoesten 's nachts niet kunnen slapen.

Klik hier voor een special over de longen en longaandoeningen.

Noot
  1. T.O.H. de Jongh: Diagnostiek van alledaagse klachten, II, Bohn Stafleu van Loghum, september 2003, p.9.
  2. NHG-Standaard Acuut hoesten (Eerste herziening), Verheij ThJM, Hopstaken RM, Prins JM, Salomé PhL, Bindels PJ, Ponsioen BP , Sachs APE, Thiadens HA, Verlee E. . Huisarts Wet 2011:54(2):68-92.

Lees verder

Gerelateerde links
Bronchitis symptomen en Slijm ophoesten.
Gerelateerde artikelen
Hoesten: met slijm, bij baby en de longenHoesten: met slijm, bij baby en de longenHoesten: slijm ophoesten, droge hoest, baby's die hoesten. Het hoesten is een verdedigingsreflex van het lichaam en tree…
Veel last van slijm? Flutter is alternatief voor FluimucilVeel last van slijm? Flutter is alternatief voor FluimucilBijna iedereen moet af en toe wel eens slijm ophoesten, dat uit de longen afkomstig is. Zeker mensen met COPD hebben daa…
Aandoeningen: bloed ophoesten, haemoptoeHet ophoesten van bloed uit de luchtwegen heet met een medische term haemoptoe. Vaak is het zo dat er bij het slijm (spu…
Bloed ophoesten: oorzaken, symptomen, griep, longontstekingBloed ophoesten: oorzaken, symptomen, griep, longontstekingBloed ophoesten: de oorzaken, symptomen, gevolgen het gevaar en ziekten als tuberculose, longontsteking en longkanker. B…
Bronnen en referenties
  • Dr. Jannes J.E. van Everdingen (hoofdredactie): Het medisch handboek; Kosmos-Z&K Uitgevers, Utrecht/Antwerpen, vijfde volledig herziene druk, 2006.
  • NHG-Standaard Acuut hoesten (Eerste herziening), Verheij ThJM, Hopstaken RM, Prins JM, Salomé PhL, Bindels PJ, Ponsioen BP , Sachs APE, Thiadens HA, Verlee E. . Huisarts Wet 2011:54(2):68-92.
  • T.O.H. de Jongh: Diagnostiek van alledaagse klachten, II, Bohn Stafleu van Loghum, september 2003.

Reageer op het artikel "Geel of groen slijm ophoesten en bloed hoesten oorzaak"

Reactie

Sem, 16-04-2013 09:17 #1
Deze pagina heeft mij enorm geholpen en gerust gesteld! Ik ben zelf 12 jaar, En ik was flink verkouden. En ik was aan het rennen in de tuin ik moest flink hoesten zoals in dit forum. Alles is gewoon verveeld in me keel en daarbij komt een beetje bloed. Me vader heeft gelijk gezocht. Veel rust houden. Het gaat nu wel beter hoor. Ik heb nog een klein beetje bloed als ik slijm heb. En de bloed neus is alleen opgedroogd bloed. Bedankt alsnog! :) Sem

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Hoesten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!