InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Witte brokjes in je keel (Tonsil stones)

Witte brokjes in je keel (Tonsil stones)

Witte brokjes in je keel (Tonsil stones) Last van witte brokjes achter in je keel? Grote kans dat dit tonsil stones zijn. Tonsil stones is een veel voorkomend probleem. Tonsil stones zijn witte brokjes die vaak tussen de amandelen verstopt zitten. Hoe kom je aan tonsil stones? En hoe kom je van de tonsil stones af? Er zijn een aantal mogelijkheden om van de tonsil stones af te komen.

Tonsil Stones

Tonsil stones zijn kleine witte brokjes die tussen de amandelen verschuilt zitten. Deze witte brokjes zijn een ophoping van etensresten, dode witte bloedcellen, orale bacteriën en neusafscheiding. Tonsil stones vormen zich in de diepe groeven van je amandelen. Tonsil stones kunnen een grootte van ongeveer een maïskorrel aannemen en zijn vaak wit of crème van kleur. Tonsil stones hebben ook een onaangename geur.

Tonsil stones zijn onschuldig

Tonsil stones zijn niet gevaarlijk. Tonsil stones worden wel als vervelend ervaren omdat tonsil stones vaak voor irritatie en een onaangename geur in de mond zorgen. Gelukkig is er wel iets te doen aan tonsil stones waardoor je er geen last meer krijgt van een onaangename geur in je mond.

Tonsil stones voorkomen

Er zijn een aantal mogelijkheden om tonsil stones te voorkomen. De beste manier is om je amandelen chirurgisch te laten verwijderen maar dit is ook direct een hele pijnlijke ingreep. Zodra de amandelen zijn verwijderd, hebben de tonsil stones geen groeven meer om zich in te vestigen. Een andere manier om tonsil stones te voorkomen is zorgen voor een goede mondhygiëne. Poets niet alleen je tanden maar gebruik ook een tongschraper om de bacteriën van je tong te verwijderen.

Zelf tonsil stones verwijderen

Er zijn bepaalde spuitjes op de markt verkrijgbaar met een lange kromming. Met dit spuitje kan je de amandelen schoonspoelen. Het beste is om lauw water te gebruiken met een klein beetje zout. Ga voorzichtig met het spuitje naar je amandelen en spuit het lauwwarme water in je amandelen. Niet te hard spuiten want dan kan je de amandelen beschadigen waardoor ze geïrriteerd raken. Als het goed is spoel je de tonsil stones hiermee uit de amandelen.

Operatief verwijderen van de amandelen

Je kunt besluiten om de amandelen operatief te laten verwijderen. Hierbij kan je kiezen tussen de amandelen laten knippen in het ziekenhuis of de nieuwe lasermethode. Het voordeel van de lasermethode is dat je binnen 10 minuten klaar bent en weer naar huis kan. Het nadeel van de lasermethode is dat je een aantal keer terug moet komen om de amandelen te laten laseren. Het laseren van de amandelen geeft een stuk minder last dan als je de amandelen laat knippen. Vooral bij volwassenen is het knippen van de amandelen erg pijnlijk. Beide methodes zorgen voor goede resultaten.

Tot slot een aantal tips:

  • Zorg altijd voor een goede mondhygiëne. Poets dus minimaal 2x per dag je tanden en reinig je tong met een tongschraper.
  • Koop een spuitje waarmee je de amandelen kunt reinigen.
  • Ben je erover aan het nadenken om je amandelen weg te laten halen? Kijk dan ook eens naar de nieuwe lasermethode.
© 2011 - 2014 Alice85, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat te doen bij acute ontsteking van de amandelenWat te doen bij acute ontsteking van de amandelenEen ontsteking van de amandelen kan flink pijn doen. Er zijn een aantal dingen die u kunt doen om de ontsteking en de pi…
Amandelstenen onprettig maar meestal niet ernstigGelukkig zijn niet alle lichamelijke kwalen ernstig met veel pijn en overlast. Maar toch bestaat er ook een aantal kwaal…
Keelontsteking oorzaken, symptomen en behandelingKeelontsteking oftewel faryngitis wordt meestal veroorzaakt door een verkoudheidvirus. Keelontsteking kan echter ook ver…
AmandelontstekingAmandelontstekingDe amandelen zijn twee kliertjes van lymfeknoopachtig materiaal die links en rechts in de keelholte zitten. Hoger in de…
Keelamandelen: laten zitten of verwijderen?Keelamandelen: laten zitten of verwijderen?We hebben er allemaal wel eens last van: keelpijn. Keelpijn kan chronisch worden als de keelamandelen ontstoken raken. D…
Bronnen en referenties
  • http://www.tonsilstones.com/

Reageer op het artikel "Witte brokjes in je keel (Tonsil stones)"

Reacties

Anoniem, 17-11-2013 17:21 #6
Ik ben zo blij dat ik dit niet meer heb. Allerlei manieren dat ik zelf heb moeten vinden om die lelijke dingen weg te halen maar amandelen twee jaar geleden laten weghalen en heb veel minder last van keelpijn, aften, tonsil stones, etc. Ik zeg niet dat iedereen zijn amandelen moet laten weghalen wnat het is een erg pijnlijke operatie en je bent er zeker een goede 10 dagen erg ziek van maar bij mij was het nodig. Minder ziek, joepie!

Anoniem, 25-09-2013 23:52 #5
Ik verzorg mijn tanden ook erg goed, maar desondanks jarenlang hetzelfde probleem als jullie. Inmiddels heb ik de oorzaak achterhaald: de witte brokjes vormen zich achter het "keelvliesje" dat een beetje voor-boven over de amandel hangt als je je mond helemaal open doet. Vermoedelijk zit daar bij sommige mensen een kleine holte, dat moeilijk bereikt wordt door afvloeiend water of speeksel. Daar zet zich dan plaque (=bacteriën) in af. Dit hoopt zich langzaam op en wordt vaster en groter en vormt zich tot een brokje of het worden er enkele.
Ook heb ik een gaatje IN beide amandelen, soms hoopt het euvel zich daar op. Periodiek proef ik dat er iets zit. Het is dan zaak om even de tijd ervoor te nemen en uitvogelen waar de bron precies zit. Met behulp van een zaklampje en een plastic kaakspuitje (Monoject 412) kan ik redelijk achter en in de amandel komen om de holtes "uit te spuiten". De brokjes komen dan tevoorschijn en het probleem is weer voor een paar weken of enkele maanden opgelost. Het plastic puntje van de kaakspuit is wel scherp, beter is het om een klein stukje ervan af te knippen.
Ik denk nu ook dat een Waterpik een goede, zoniet betere optie is om het gebied rond de amandelen regelmatig (tenminste 1x per week) preventief schoon te spuiten.
Daarnaast is het zaak de tong dagelijks met een tongborstel en tongschraper schoon te maken (geen pasta's gebruiken).
De tongaanslag is nou juist het soort aanslag dat we zo min mogelijk in de mond moeten zien te houden.
Ik denk dat dit voor de meeste gevallen soelaas biedt.
Succes allemaal.

Derk, 13-09-2013 09:38 #4
Ik heb al 30 jaar last van deze brokjes. Alleen aan rechter kant. Een huisarts schreef me ooit een medicijn voor waardoor ik 's nachts ineens een heel grote brok uithoestte. Daarna was ik jaren gevrijwaard van dit ongemak. Nu in eens een paar weken geleden, na het eten van kip, met een niet lekkere bijsmaak, heb ik het weer terug, artsen kijken ernaar, maar medicatie, ho maar. Waarschijnlijk werd ik geconfronteerd met besmet voedsel, kip, en ben daar dan weer klaar mee. Ik kreeg van de arts het advies om listerine te gebruiken, lijkt een beetje te werken. Wie o wie heeft meer positieve ervaringen met het bestrijden hiervan?

Melissa, 28-07-2013 21:26 #3
Ik heb hier al jaren last van en drie artsen wisten niet wat ik had. Wat fijn dat ik nu eindelijk weet hoe of wat! Ik schraap constant mijn keel zodat er een stukje omhoog komt en dat gaat nu zijn tol eisen. Bedankt voor de tip Maria ik ga het proberen!

Mesoloog, 09-07-2012 14:58 #2
Geachte lezer,
Tonsil stones kunt u zelf makkelijk leren verwijderen door dagelijks te leren met uw middelvinger van onderaf de amandel druk uit te oefenen tegen de amandel en deze dan "leeg te drukken" naar boven toe. Links met de linker-middelvinger en rechts met de rechter-middelvinger. De amandel operatief te verwijderen en alle middelen die worden beschreven zijn niet nodig, zelfs af te raden: die amandel zit daar niet voor niets en heeft functie. Nadat u de handigheid hebt geleerd zult u aan de smaak aan de mond voelen wanneer er weer een tonsil stone heeft gevormd. In het begin is het even wennen en kotsen maar als u de handigheid onder de knie hebt is het een fluitje van een cent:
1.Kijk in de spiegel.
2.Tong ver uitsteken
3.middelvinger tegen de onderkant zijkant van de amandel zetten. Voorkom de vinger aan het huig te zetten want dan krijg je kotsneigingen, goed tegen de zijkant dan is er niets aan de hand,
4.drukken en naar boven duwen. Dan zie je vaak de witte korrel zitten of zit ie al aan de vinger. herhaal dit een paar keer totdat je weet dat er niets meer komt… misschien zit het te diep en komt de stone 's avonds of morgen.
Mesoloog te Amersfoort (Maria)

Anne, 13-01-2012 12:16 #1
Er zijn veel Forums over dit onderwerp maar weinig medische gegevens. ik ben "blij" dit te lezen, als herkenning. Merk ook dat het de ene keer meer is dan de andere keer. Bij mij heeft het te maken met de ademhaling. Als ik een conditietest doe kunnen de stones echt groter zijn dan een maiskorrel. Als ik me rustig houd komt er weken niets.

Infoteur: Alice85
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!