InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Craquelé-eczeem/asteatotisch eczeem: droge, schilferige huid

Craquelé-eczeem/asteatotisch eczeem: droge, schilferige huid

Craquelé-eczeem/asteatotisch eczeem: droge, schilferige huid Craquelé-eczeem, ook wel asteatotisch eczeem genoemd, kenmerkt zich door een droge, schilferige huid, die vooral wordt gezien aan de onderbenen van oudere mensen. Het vetgehalte van de hoornlaag neemt met het ouder worden af, waardoor de huid extra gevoelig is voor uitdroging. De typische presentatie is een oudere patiënt die in de winter klaagt over jeuk en een droge huid. Voorkeurslocatie zijn de onderbenen, maar de eczeem kan zich ook manifesteren op handen, armen en romp.

Craquelé-eczeem

Craquelé-eczeem - inleiding

Craquelé-eczeem werd voor het eerst beschreven door de arts Louis Brocq (1856-1928) in 1907. Deze vorm van eczeem kenmerkt zich door eenvormige, jeukende, schilferende, droge en bleekrode gebarsten (= craquelé-aspect) huid, hetgeen soms gepaard gaat met krabeffecten Het komt meestal voor op de schenen of onderbenen van oudere patiënten, maar het kan ook verschijnen op de handen en de romp.

Het craquelé-aspect staat dus voorop. In 1971 beschreef Domonkos het uiterlijk van dit type eczeem als gebarsten porselein en in 1999 vergeleek Fitzpatrick het met een opgedroogde rivierbedding.

Vóórkomen craquelé-eczeem

Craquelé-eczeem is grotendeels seizoensgebonden. De meeste patiënten krijgen er tijdens de wintermaanden last van, vooral wanneer de centrale verwarming de hele dag hoog aanstaat en de luchtvochtigheid afneemt. Mannen krijgen het iets vaker dan vrouwen. De gemiddelde leeftijd van de patiënt bij presentatie is 69 jaar, maar het kan zich ook voordoen bij jonge mensen.

Oorzaak craquelé-eczeem

Het vetgehalte van de hoornlaag (Latijn: Stratum corneum), de buitenste laag van de huid, neemt met het ouder worden af, waardoor de huid extra gevoelig is voor uitdroging.

Mogelijke risicofactoren die de vorming van craquelé-eczeem in de hand werken, zijn onder meer:
  • Lage luchtvochtigheid door onder meer centrale verwarming);
  • Uitdroging (te weinig vochtinname);
  • Frequent en langdurig baden en/of douchen met warm water;
  • Contact met irriterende stoffen (zoals zeep en schoonmaakmiddelen);
  • Ondervoeding;
  • Bepaalde medicatie.

Symptomen craquelé-eczeem

De typische presentatie is een oudere patiënt die in de winter klaagt over jeuk en een droge huid. Voorkeurslocatie zijn de onderbenen, maar de eczeem kan zich ook manifesteren op handen, armen en romp. Craquelé-eczeem ziet eruit als een droge, licht schilferende huid, die bleekrood gebarsten is, het typische craquelé-aspect. Roodheid en bloeden kunnen voorkomen als gevolg van wrijven of krabben. Bij de meeste patiënten is de eczeem plaatselijk, maar een meer ernstige gegeneraliseerde vorm kan een enkele keer voorkomen.

Diagnose en behandeling craquelé-eczeem

De diagnose wordt gesteld op basis van de gepresenteerde klachten. Aanvullend onderzoek kan nodig zijn om andere aandoeningen uit te sluiten. Verder doet de patiënt er verstandig aan om de volgende maatregelen in acht te nemen:
  • Neem korte baden of douche kort met lauw water.
  • Dep na het douchen of baden de plek door met een schone en droge handdoek, dus niet wrijven.
  • Gebruik geen of veel minder vaak zeep op de aangedane gebieden.
  • Smeer na het douchen of baden vaseline op de aangedane plek.

De huisarts kan dermatocorticosteroïden voorschrijven, welke de ontsteking verminderen.

Lees verder

Gerelateerde links
Website over gezondheid.
Gerelateerde artikelen
Eczeem: soorten en behandelingEczeem: soorten en behandelingEczeem is een veel voorkomende huidaandoening. Kenmerkend is de grote hoeveelheid jeuk die deze huidaandoening met zich…
Nummulair eczeem: rode schilferige vlekken - behandelingNummulair eczeem: rode schilferige vlekken - behandelingNummulair eczeem is een vorm van eczeem, die wordt gekenmerkt door muntvormige, rode en schilferende plekken op het lich…
Eczeem: wat is het precies?Eczeem komt erg veel voor. De meeste mensen gaan even langs de huisarts, waar ze een zalfje voorgeschreven krijgen. Veel…
Seborroïsch eczeem: rode vlekken & roodheid in het gezichtSeborroïsch eczeem: rode vlekken & roodheid in het gezichtSeborroïsch eczeem is een courante huidaandoening, die naar schatting bij 5% van de bevolking voorkomt. Meer mannen dan…
Bronnen en referenties
  • T.O.H. de Jongh: Diagnostiek van alledaagse klachten, II, Bohn Stafleu van Loghum, september 2003.

Reageer op het artikel "Craquelé-eczeem/asteatotisch eczeem: droge, schilferige huid"

Reactie

Michel Schuijt, 10-02-2013 17:34 #1
Zijn er vormen van huid eczeem die besmettelijk zijn? Reactie infoteur, 11-02-2013
Nee, eczeem is niet besmettelijk. Je kunt het dus niet van iemand anders krijgen of aan iemand anders overdragen.

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Eczeem
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!