InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Proctitis, endeldarmontsteking: symptomen en behandeling

Proctitis, endeldarmontsteking: symptomen en behandeling

Proctitis, endeldarmontsteking: symptomen en behandeling Proctitis ulcerosa ofwel endeldarmontsteking is een ontsteking van het slijmvlies van de endeldarm, wat gepaard kan gaan met plotselinge hevige aandrang en bloed, slijm en pus bij de ontlasting. Proctitis kan eenmalig optreden als gevolg van een infectie van de endeldarm, maar er kan ook sprake zijn van een chronische proctitis. In de meeste gevallen wordt proctitis veroorzaakt door een seksueel overdraagbare aandoening.

Proctitis

Proctitis ulcerosa / endeldarmontsteking - inleiding

Proctitis ulcerosa ofwel endeldarmontsteking is een ontsteking van het slijmvlies van de endeldarm ofwel het rectum, wat gepaard kan gaan met plotselinge hevige aandrang, loze aandrang en bloed, slijm en pus bij de ontlasting. De endeldarm is het laatste gedeelte van het spijsverteringskanaal en is ongeveer 12 cm lang. In de endeldarm wordt ontlasting tijdelijk opgeslagen, waarna het door de anus het lichaam verlaat.

Proctitis kan eenmalig optreden als gevolg van een infectie van de endeldarm, maar er kan ook sprake zijn van een chronische proctitis, waarbij de patiënt last heeft van langdurige klachten of steeds terugkerende klachten. Wanneer de ontstekingen zich chronisch uitbreiden naar de gehele dikke darm, wordt gesproken van colitis ulcerosa.

Mogelijke oorzaken proctitis

Er zijn veel mogelijke oorzaken van proctitis. De belangrijkste oorzaken zijn:

  • Seksueel overdraagbare aandoeningen (soa's). Soa's en dan in het bijzonder gonorroe, syfilis, genitale herpes, genitale wratten en chlamydia, zijn de meest voorkomende oorzaken van proctitis. Deze besmettelijke vormen van proctitis komen steeds vaker voor bij homoseksuele mannen en bij mensen die betrokken zijn bij (onveilige) oraal-anale of anale seks met wisselende partners.

  • Auto-immuunziekten van het colon, waarbij het immuunsysteem ontregeld is en gezonde, lichaamseigen weefsels aanziet als lichaamsvreemd. van het colon, zoals ziekte van Crohn en colitis ulcerosa.

  • Mechanische beschadiging of trauma van de endeldarm, als gevolg van anale seks of een vreemd voorwerp die in de anus is ingebracht, bijvoorbeeld voor seksueel-erotische doeleinden, om obstipatie te bestrijden of door zelfverwonding bij mensen met een psychiatrische aandoening.

  • Door bestraling bij bijvoorbeeld baarmoederhalskanker of prostaatkanker, waardoor het slijmvlies van de endeldarm (tijdelijk) beschadigd kan raken en proctitis kan ontstaan.

  • Door langdurig gebruik van laxeermiddelen, kan het slijmvlies van de endeldarm geïrriteerd en ontstoken raken.

  • Bij chronische proctitis is in de meerderheid van de gevallen de oorzaak onbekend en dit wordt 'idiopathische proctitis' genoemd. Idiopathisch betekent dat niet bekend is wat de oorzaak is.

Klachten en symptomen proctitis

In de meeste gevallen zijn de klachten en symptomen van proctitis de volgende:
  • bloed, slijm of pus bij de ontlasting;
  • meerdere keren per dag plotselinge aandrang voor ontlasting;
  • loze aandrang komt ook veel voor;
  • diarree of obstipatie komt meestal niet voor;
  • koorts of verhoging komt bij proctitis vrijwel niet voor;
  • vervelend gevoel en pijn in de anus, welke verergert bij de stoelgang.

Behalve deze lichamelijke klachten, kan een ontsteking die door een seksueel overdraagbare aandoening is veroorzaakt ook andere klachten veroorzaken, zoals koorts en bekkenpijn. Proctitis kan soms worden gecompliceerd door een anale kloof of een anaal abces.

Proctitis kan veel invloed op het dagelijks leven hebben, vanwege de angst om plotseling overvallen te worden door hevige aandrang. Hierdoor ondernemen veel patiënten steeds minder activiteiten, zoals boodschappen doen, winkelen, werken en reizen. Sociaal isolement kan het gevolg zijn.

Diagnose proctitis

De diagnose kan worden gesteld op basis van de volgende onderzoeken:
  • Lichamelijk onderzoek en het afnemen van een anamnese;
  • Monster van de ontlasting;
  • Bloedtest;
  • Het nemen van een biopsie (klein stukje weefsel), dat onder de microscoop verder bekeken kan worden
  • Rectoscopie/rectosigmoïdoscopie: onderzoek van de endeldarm met een buigzame slang (endoscoop), die een doorsnede heeft van ongeveer 1,5 cm, om de aard en de uitbreiding van de ontsteking vast te kunnen stellen.
  • Soms moet onderzocht worden of de ontsteking zich ook in de rest van de dikke darm heeft uitgebreid. Dit kan door middel van een sigmoïdoscopie of colonoscopie.

Behandeling proctitis

De behandeling van proctitis is afhankelijk van de oorzaak. Wanneer proctitis wordt veroorzaakt door een seksueel overdraagbare aandoening, dan kan de arts een antibioticum voorschrijven. Als de ontsteking wordt veroorzaakt door colitis ulcerosa of de ziekte can Crohn, dan wordt vaak mesalazine of corticosteroïden worden voorgeschreven. Eventuele obstipatie of diarree kan worden bestreden met respectievelijk laxeermiddelen en diarreeremmers.

Lees verder

© 2011 - 2014 Tartuffel, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Leren leven met somatisatieLeren leven met somatisatieSomatisatie is een aandoening waarbij psychische problemen zich als een lichamelijke symptoom of reeks van symptomen man…
Manisch depressief, bipolaire stoornisDe patiënt met een bipolaire stoornis (manisch depressiviteit) heeft manische episoden afgewisseld met depressieve episo…
Pseudokroep of valse kroep, symptomen en behandelingPseudokroep of valse kroep, symptomen en behandelingPseudokroep of valse kroep is een erg ongevaarlijke kinderziekte die veroorzaakt wordt door een virus. Een piepende stem…
Postnatale depressie: symptomen, oorzaken & behandelingPostnatale depressie: symptomen, oorzaken & behandelingEen postnatale depressie is een depressie die optreedt bij vrouwen na een zwangerschap. Wat zijn de symptomen? Hoe ontst…
Ectoparasieten bij reptielen en amfibieënMijten zijn de meest geziene ectoparasieten bij amfibiën en reptielen, maar er zijn nog andere soorten ook: bloedzuigers…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Proctitis, endeldarmontsteking: symptomen en behandeling"

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Darmaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!