InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Gevolgen van ondergewicht

Gevolgen van ondergewicht

Gevolgen van ondergewicht Overgewicht is een bekend verschijnsel: voor ondergewicht daarentegen is er veel minder aandacht. Wat is ondergewicht, wat zijn de oorzaken en gevolgen van ondergewicht? Waarom ondergewicht schadelijk voor het lichaam? En tussen welke BMI marges is er sprake van ondergewicht?

Ondergewicht: Wat is ondergewicht?

Ondergewicht wil zeggen dat je minder weegt dan goed is voor je gezondheid. Voor mensen met ondergewicht is het vaak erg moeilijk om aan te komen. De BMI is de meest gebruikte maatstaf om het gewicht in verhouding tot de lichaamslengte uit te drukken.
  • < 18,5 ondergewicht
  • 18,5 25: gezond gewicht
  • >30: obesitas (ernstig overgewicht)

Oorzaken ondergewicht

Ondergewicht kan verschillende oorzaken hebben, zoals een verminderde eetlust als gevolg van stress, ziekte, lichamelijke problemen of een psychische stoornis, moeite met eten, een verstoorde stofwisseling of een eetstoornis. Bij anorexia nervosa is er sprake van ondergewicht. Als gevolg van extreem lijnen is het lichaamsgewicht afgenomen zodat er (ernstig) ondergewichtt is ontstaa.

Ondergewicht kan echter ook genetische oorzaken hebben. Matig ondergewicht heeft vaak te maken met een tengere lichaamsbouw. Sommige families bestaan voornamelijk uit magere mensen. Er is een genetisch verband gevonden tussen de lichaamssamenstelling en de eetlust en de lichaamssamenstelling en het energieverbruik.

Gevolgen van ondergewicht

Ernstig ondergewicht kan gepaard gaan met verschillende lichamelijke en psychische klachten. Gevolgen van ondergewicht zijn een verminderde conditie en concentratieverlies. Bij vrouwen stopt de menstruatie. Er is een verhoogd risico op osteoporose, oftewel botontkalking. De gevolgen van ondergewicht op de lange termijn kunnen groot zijn. Een lichaam heeft vetreserves nodig om te kunnen functioneren. Als die er niet meer zijn, worden de spieren, lever, nieren en andere organen aangetast. Het hart is ook een spier: uiteindelijk kan ernstig ondergewicht de dood tot gevolg hebben.

De gevolgen van ondergewichtt kunnen dus ernstig zijn. Daarom is het van belang om aan te komen tot een gezond gewicht. Tips vind je in het artikel Gezond aankomen: tips.

Gezond aankomen bij ondergewicht

Als je ondergewicht hebt, is jezelf volproppen met calorierijk voedsel niet de beste manier om aan te komen. Een overmatige consumptie van junkfood heeft andere, negatieve gevolgen voor je lichaam. Het is belangrijk om maaltijden verspreid te eten over de dag en tussendoortjes te eten die zorgen voor voedingsstoffen en calorieën, zoals een krentenbol, een tosti of een bakje kwark.
© 2011 - 2014 Rebeccahoogers, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Ondergewicht: oorzaken en gevolgenOndergewicht: oorzaken en gevolgenOndergewicht brengt een aantal risico's met zich mee. Zo is er een verhoogde kans op osteoporose oftewel botontkalking.…
Aandoeningen bij overgewicht en ondergewichtWat kun je nu krijgen voor aandoeningen als je overgewicht hebt of ondergewicht. Maar het gaat nu ook eens over ondergew…
Waarom is een goed gewicht zo belangrijk?Waarom is een goed gewicht zo belangrijk?Het is belangrijk om een goed gewicht te hebben, maar waarom? Mensen met een goed gewicht lopen minder risico op bepaald…
Ondergewicht kan ook ongezond zijnOndergewicht kan ook ongezond zijnVoor veel mensen is het op gezond gewicht blijven een groot probleem. Meestal omdat er een te groot overgewicht optreedt…
Bronnen en referenties
  • Gezondhheidsplein
  • Voedingscentrum

Reageer op het artikel "Gevolgen van ondergewicht"

Reacties

Sander, 13-03-2014 13:51 #2
Het vervelende is dat psychische klachten ook juist veroorzaakt kunnen worden door het ondergewicht (spreek uit ervaring). Dit zorgt er vervolgens voor dat je eetlust afneemt, wat het tot een zeer vervelende combinatie maakt.

Verder onderschrijf ik de aandacht voor overgewicht, als het over gewicht gaat gaat het over overgewicht. Veel mensen beseffen zich niet dat te dunne mensen dezelfde psychische klachten ervaren als dikke mensen. "Ribbenkast" komt net zo hard aan als "dikzak"

Yvonne de Ruijter, 18-07-2012 15:41 #1
Goedemiddag,

Ik maak mijn zorgen over mijn moeder(82jr), heeft sinds kort last van osteoporose, en is sinds 3 mnd 4 kilo afgevallen, en sport ook niet meer.
Wat kan zij hier het beste aan doen, om te voorkomen dat zij nog meer afvalt.
Haar voedingspatroon is niet veranderd, eet iedere dag verse groenten, en 6 volkoren boterhammen.
Met vriendelijke groet,
Yvonne de Ruijter

Infoteur: Rebeccahoogers
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!