InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Warmte-uitslag: een veelvoorkomende huidirritatie

Warmte-uitslag: een veelvoorkomende huidirritatie

Warmte-uitslag: een veelvoorkomende huidirritatie Warmte-uitslag, ook wel zweetuitslag genoemd, is een verzamelnaam voor verschillende huidirritaties die ontstaan als gevolg van een (overmatige) blootstelling aan warmte. De medische term voor warmte-uitslag is miliaria. De huiduitslag komt vooral voor in de zomermaanden, in het bijzonder als het warm en vochtig is. Warmte-uitslag is in de meeste gevallen een onschuldige aandoening, die binnen een paar uur tot een paar dagen vanzelf weer verdwijnt. Bij warmte-uitslag ontstaan er kleine roze-rode, heldere of wit-gele bultjes op bepaalde delen van het lichaam. De bultjes lijken soms wel wat op kleine, doorzichtige blaren of kippenvel en worden veroorzaakt door een verstopping van de zweetklieren met kleine zweetdeeltjes. Hierdoor ontstaan een ontsteking en jeuk rond de zweetklieren. Warmte-uitslag komt veel voor bij baby's, maar wordt ook vaak bij volwassenen gezien. De aandoening komt vooral voor als je (herhaaldelijk) zweet in een warme, vochtige omgeving.

Iedereen kan warmte-uitslag krijgen, maar sommige mensen lopen meer kans om de vervelende huidirritatie te krijgen:
  • baby's en kleine kinderen
  • sporters en mensen die zich inspannen in een warme omgeving
  • mensen met overgewicht
  • mensen die bedlegerig zijn
  • mensen die een aandoening hebben aan de zweetklieren (waardoor ze weinig tot niet kunnen zweten)
  • militairen

Wat is warmte-uitslag?

Warmte-uitslag op borst en schouders
Warmte-uitslag op borst en schouders
Warmte-uitslag ontstaat omdat de zweetklieren en haarzakjes (follikels) van de huid verstopt raken. De kleine zweetklieren eindigen in een zweetporie in de opperhuid. Grotere zweetklieren zijn vaak verbonden aan een haarzakje, waardoor bij een verstopping van die klieren dus ook het einde van het haarzakje verstopt raakt.

Bij warmte-uitslag zijn de zweetklieren niet (meer) in staat om het zweet naar buiten te werken. Dit gebeurt vaak wanneer er druk op de huid wordt uitgeoefend, door bijvoorbeeld strakke kleding of wanneer twee huidlagen op of tegen elkaar gedrukt worden (onder de borsten, tussen de billen, in buikplooien). Omdat het menselijke zweet zoveel zout bevat, kan het de huid behoorlijk irriteren. De verstopping met zweet veroorzaakt dan ook kleine ontstekingen en irritaties in de huid die zich tonen als kleine doorzichtige of rode bultjes.

Naast de kleine bultjes, kunnen er op sommige delen van het lichaam grotere, verdikte rode of roze plekken ontstaan. Wanneer de warmte-uitslag langer blijft bestaan, kunnen de bultjes en de dikkere plekken zich uitbreiden over het hele lichaam. Sommige mensen met warmte-uitslag hebben erg veel jeuk, terwijl anderen hier nauwelijks last van hebben.

Warmte-uitslag kan op alle delen van het lichaam voorkomen. Kenmerkende plekken zijn echter:
  • het gezicht
  • de nek
  • de rug
  • op de borst of onder de borsten
  • de ellebogen
  • op of tussen de billen
  • de onderbenen

Hoe kom je zo snel mogelijk van de warmte-uitslag af?

Met warmte-uitslag hoef je meestal niet naar de huisarts te gaan. In verreweg de meeste gevallen verdwijnt de uitslag vanzelf binnen een paar uur tot een paar dagen als je in een koelere omgeving verblijft. Een koelere omgeving opzoeken, is dan ook het eerste wat je moet doen wanneer je last hebt van warmte-uitslag. Om de huiduitslag zo snel mogelijk te laten verdwijnen, kun je de geïrriteerde delen van je lichaam wassen met een milde zeep en water en ze vervolgens voorzichtig droogdeppen met een handdoek. Doe dit meerdere keren per dag; zeker nadat je je hebt ingespannen, lang hebt gewandeld of lang in de warmte bent geweest. Scrub de geïrriteerde huid niet en wrijf er niet hard overheen om de bultjes te verwijderen!

Ook de volgende tips kunnen je helpen om zo snel mogelijk van de warmte-uitslag af te komen:
  • Blijf voorlopig in een koelere omgeving (het beste is 21 tot 22 graden).
  • Laat je huid goed ademen; draag lichte en luchtige katoenen kleding.
  • Neem een koele douche of een koel bad.
  • Vermijd huid-op-huid contact, door bijvoorbeeld een katoenen washandje onder de borsten of tussen de benen te leggen.
  • Leg een coolpack of een zak bevroren erwten op de geïrriteerde huid (niet langer dan 20 minuten per uur!).
  • Drink water. Dit is goed voor de vochthuishouding en het helpt om je lichaamstemperatuur wat lager te houden.
  • Gebruik eventueel hydrocortisone crème (ook verkrijgbaar bij de huisarts) op de geïrriteerde huid.
  • Gebruik eventueel antihistaminetabletjes (ook verkrijgbaar bij de huisarts) tegen de jeuk.
  • Ga, wanneer er sprake is van een bacteriële infectie, naar de huisarts. Antibiotica is dan noodzakelijk!

Wanneer moet je naar de huisarts gaan?

Heb je er zelf alles aan gedaan, maar vermindert of verdwijnt de huidirritatie na een week niet, dan doe je er verstandig aan om naar de huisarts te gaan. Ook als de huiduitslag na een paar dagen verergert, kun je beter even naar de huisarts gaan. Er kan dan sprake zijn van een bacteriële infectie of er is mogelijk een andere oorzaak voor de huidirritatie.

De huisarts zal, wanneer hij de bultjes op je lichaam bekijkt, over het algemeen vrij snel tot de diagnose warmte-uitslag komen. Zeker wanneer je hem vertelt dat je je recent in een warme en vochtige omgeving hebt ingespannen. Is de huiduitslag a-typisch (lijkt de huidirritatie niet echt op het typische beeld dat warmte-uitslag laat zien), dan kunnen weefselonderzoek, microscopisch onderzoek van huidschraapsels of aanvullende tests nodig zijn. Hiermee kunnen ook andere oorzaken van de huiduitslag, zoals bacteriële infecties, allergische reacties, eczeem of schimmelinfecties aangetoond of uitgesloten worden.

Ga direct naar de huisarts als er sprake is van:
  • koorts
  • hoofdpijn
  • misselijkheid en/of overgeven
  • duizeligheid

Hoe kun je warmte-uitslag voorkomen?

De volgende tips kunnen je helpen om het ontstaan van warmte-uitslag te voorkomen.
  • Draag in de zomer geen strakke kleding of kleding van polyester of nylon. Draag luchtige, goed ademende stoffen zoals katoen.
  • Houd de temperatuur binnenshuis aangenaam (eventueel met behulp van airconditioning of ventilators).
  • Blijf niet (te) lang in een warme en/of vochtige omgeving.
  • Was bezwete delen van je lichaam regelmatig met een milde zeep en water en dep de huid voorzichtig droog met een handdoek. Doe dit zeker nadat je je hebt ingespannen!
  • Neem regelmatig een koele douche of een koel bad.
  • Smeer je huid niet in met een vette crème, olie of vaseline. Dit leidt sneller tot een verstopping van je zweetklieren en kan – bij warmte-uitslag - bovendien zorgen voor een secundaire irritatie of een allergische reactie.
  • Ga niet in een stoombad, bubbelbad of sauna.
  • Houd baby's en kleine kinderen aangenaam koel en droog. Baby's hebben vaak meer huidplooien en last van luieruitslag. Op deze plekken zijn ze gevoeliger voor het ontstaan van warmte-uitslag.
  • Houd het gezicht van baby's en kleine kinderen droog. Baby's en kleine kinderen hebben vaker een nat gezichtje door bijvoorbeeld speeksel. Dit kan bijdragen aan het verstoppen van de zweetkliertjes en haarzakjes en daardoor warmte-uitslag op het gezicht veroorzaken.
  • Zorg dat mensen die bedlegerig zijn of in een rolstoel zitten regelmatig verlegd of verzet worden om constant zweten op dezelfde plekken te voorkomen.

Veel huidirritaties kunnen lijken op warmte-uitslag, maar zijn dit echter niet. Voorbeelden hiervan zijn verstopte haarzakjes, acne, eczeem, een allergische reactie of een reactie op medicijnen.

Lees verder

© 2011 - 2014 Tamira, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Strophulus: jeukende bultjes op huid door insectenbetenStrophulus: jeukende bultjes op huid door insectenbetenStrophulus, soms ook wel 'papulaire urticaria' genoemd, is een acute uitbarsting van rode, sterk jeukende bultjes op de…
Rode bultjes op benen en armen: keratosis pilarisRode bultjes op benen en armen: keratosis pilarisRode bultjes op de bovenbenen of armen: het is een onschuldige, cosmetische aandoening die vaak voorkomt. De aandoening…
Warmtebultjes, zweetbultjes: jeukende pukkeltjes op lichaamWarmtebultjes, zweetbultjes: jeukende pukkeltjes op lichaamLast van jeukende pukkeltjes op het lichaam? Misschien heb je last van warmtebultjes of zweetbultjes? Warmtebultje of zw…
Warmtebultjes, warmte-uitslag op benen en rug behandelenWarmtebultjes, warmte-uitslag op benen en rug behandelenWarmte-uitslag baby, kind en volwassene. Miliaria is de medische benaming voor zweetuitslag of warmte-uitslag. Miliaria…
Lichen planus (jeukende uitslag)Lichen planus (jeukende uitslag)Lichen planus wordt ook wel lichen ruber planus genoemd. Deze aandoening komt zowel bij vrouwen voor als bij mannen. Het…
Bronnen en referenties
  • www.emedicinehealth.com
  • http://commons.wikimedia.org

Reageer op het artikel "Warmte-uitslag: een veelvoorkomende huidirritatie"

Reacties

Anne, 06-10-2013 04:05 #7
Ik heb, na een avond lang een latex jurkje te hebben gedragen, last gekregen van dit probleem. het begon met een paar bultjes op mijn buik, en na een paar dagen zaten mijn hele buik, rug, armen en benen onder. met vlagen jeukte het ook ontzettend. Na 2 weken kreeg ik nog meer vage klachten, griepverschijnselen vooral. De uitslag is inmiddels sterk verminderd, maar ik heb op bepaalde plekken nog wel veel last.
Ook heb ik last van koortsaanvallen, een paar keer per dag tussen de 38,5-39 graden, een heel naar hoestje met soms zelf kokhalzen, spierpijn, sterk verminderde eetlust, welke gelukkig inmiddels weer een beetje terug is. Ik heb een week op 1 a 2 stuks fruit en een handje nootjes per geleefd.
Al veel te lang uitgesteld, maandag naar de dokter!

Daniëlle, 08-09-2013 13:46 #6
Ik heb vorige week ineens onwijs veel bultjes gekregen, vooral op mij buik/borst en binnenkant van rechterbeen (linkerbeen niets!). Het is erg rood en jeukt licht. Het klinkt logisch dat het warmte uitslag is vanwege de plotselinge warmte die rond die dagen weer op kwam zetten, terwijl daarvoor (en daarna) het bijna 10 graden kouder was. Ik heb het nu 6 dagen en het neemt niet af. Tweede, derde en vierde dag contact met huisarts gehad maar die kunnen niets voor me doen qua medicatie omdat ik borstvoeding geef (zoon 2 maanden oud). Ik gebruik nu 2 dagen Urtizon maar lijkt ook niet te helpen. Kan het zijn dat hormonen van de zwangerschap hierin een rol spelen? Ik heb dit namelijk nooit gehad en zit nu ondertussen op mijn buik, borsten, oksel en rechterlies echt he-le-maal onder. Is er iets anders aan te doen dan antihistamine vanwege de invloed op borstvoeding en zoontje? Want bij mijn huisarts kom ik nog weinig verder…
Bedankt, Daniëlle Reactie infoteur, 05-10-2013
Excuses voor de late reactie. Ik hoop dat u inmiddels van uw probleem verlost bent? Zo niet, dan is het verstandig om bij de huisarts langs te gaan en een doorverwijzing naar de dermatoloog te vragen. Deze is gespecialiseerd in huidproblemen. Hormonen kunnen overigens zeker een rol spelen bij huiduitslag! Maar ook daarover en over - voor u - veilige medicatie kan de dermatoloog u goed adviseren. Veel sterkte!

Rianne Zwemer, 26-07-2013 20:38 #5
Rianne Zwemer:
Bij een 1,5 jarig zoontje hebben 4 weken lang plekjes (na warmteperiode) op zijn huidje gezeten, waarbij hij veel jeuk had en elke dag 38. Het is vanzelf verdwenen maar nu met deze warmte is het in alle hevigheid terug, met enorme jeuk en 38,3. Maar omdat ik vrijwel zeker ben van warmte uitslag heeft het toch weinig zin om naar huisarts te gaan? Hij heeft al veel zwaardere dingen en aandoeningen meegemaakt en dit lijkt mij een klein voorbijgaand probleem. Of heeft de huisarts middeltje hem er snel vanaf te helpen? Reactie infoteur, 05-10-2013
Als uw zoontje veel last heeft van de uitslag (persoonlijk vind ik 4 weken lang wel erg lang…), zou ik toch zeker even langs de huisarts gaan! Er zijn absoluut middelen (bv. zalven) beschikbaar die de uitslag sneller laten verdwijnen. Sterkte en beterschap voor uw zoontje!

Eva, 10-07-2013 21:45 #4
Ik heb sinds een paar dagen last van rode bultjes op mijn bovenbenen, in mijn knieholtes en onder mijn oksels. Ik heb er veel last van en ik heb ook het idee dat de huid op ze plekken dikkeroom is.

Hanna, 02-06-2013 21:18 #3
Hallo, ik heb sinds dit jaar last van warmteuitslag in mijn gezicht; rode vlekjes en bultjes die over de hele linkerhelft van mijn gezicht verspreid zijn. Het ziet er niet uit, en de vorige keer (eerste keer) dat ik dit had, was het veel minder erg. Ik ben bang dat het dus steeds erger wordt. Aangezien ik een zonliefhebber ben ga ik het liefst zsm naar de huisarts, maar waarschijnlijk zegt die dat ik in een koelere ruimte en alles koud houden en blabla. Als ik dit doe, vorige keer gedaan, trekt het bij mij langzaam weg en ik vind het vervelend om mijn gezicht alleen met koud water te wassen. Ik heb een huid die erg gevoelig is en ik verzorg haar al een paar jaar op dezelfde manier. Iemand een tip die goed is voor mijn huid en waardoor de uitslag snel weggaat? Bedankt

Frankie, 06-02-2013 12:19 #2
Hallo. Sinds vorig jaar, geloof ik heb ik steeds terug komende last van irritatie onder mijn linker borst! Het is rood, beetje plakkerig, het ziet er uit als een lange roden streep, van de ene kant naar de andere kant. Heb daar wel een een tubetje zalf voor gehad, maar het komt steeds terug! Wie weet daar een goed middeltje voor?

Marcus, 09-07-2012 02:28 #1
Hallo. Ik ben 9 keer op Curaçao geweest, en de laatste 2 keer waaronder nu, heb ik last van jeuk, en spontaan opkomende rode plekjes. Jeukt als de neten. En heb niet het idee dat het door de warmte of muggen komt. Wat zou het zijn? De eerste 7 keer geen last gehad, en nu alweer 2 jaar achterelkaar. Kan of weet iemand hierover meer?
BVD Marcus Reactie infoteur, 15-07-2012
Beste Marcus,

Het is moeilijk om daar van een afstand (zonder iets te zien of meer informatie) iets over te zeggen. Een dergelijke uitslag kan namelijk veel oorzaken hebben. Wat - na het lezen van je verhaal - echter het eerste in me opkomt is zonne-allergie. Er ontstaan dan, ongeveer een dag (soms wat langer) nadat je in de zon bent geweest, kleine bultjes op je huid die enorm jeuken. De bultjes ontstaan in eerste instantie alleen op delen van je lichaam die aan het (zon)licht zijn blootgesteld. De bultjes kunnen zich vervolgens uitbreiden naar andere delen van je lijf. Het kan echter ook een allergische reactie op iets anders zijn. Wellicht verstandig om hiermee even naar de huisarts te gaan. Die kan dan een zalf voorschrijven, waarmee je sneller van je vervelende bultjes af bent!

Veel succes!

Met vriendelijke groeten,
Tamira

Infoteur: Tamira
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!