InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijn in de onderbuik: baarmoeder, eileiders en eierstokken

Pijn in de onderbuik: baarmoeder, eileiders en eierstokken

Pijn in de onderbuik: baarmoeder, eileiders en eierstokken Veel vrouwen hebben regelmatig last van pijn in de onderbuik. De pijn kan variëren van een plotseling optredende hevige pijn, die zich vooral op één plek lijkt te concentreren, tot een vrijwel voortdurend aanwezig zeurend gevoel in de gehele onderbuik. De oorzaak wordt gelukkig meestal wel gevonden. Toch zijn er helaas ook talloze vrouwen die al vele maanden lang met een aanhoudende pijn in de onderbuik kampen, zonder dat de artsen ook maar enige afwijking kunnen vinden.
1. Eileider, 8. Eierstok, 10. Baarmoeder, 12. Baarmoederhals / Bron: Algirdas / Wikimedia Commons
Naast een aantal andere organen, bevinden zich in de onderbuik ook de voortplantingsorganen: de baarmoeder, eileiders en eierstokken. Deze organen kunnen voor uiteenlopende klachten zorgen. De oorzaak is niet altijd gemakkelijk te vinden, waardoor een langdurige pijn in de onderbuik kan ontstaan. De gevolgen voor het dagelijks leven kunnen dan groot zijn. Je voelt je moe en futloos en je maakt je bovendien zorgen om je gezondheid.

Onderstaande aandoeningen aan de baarmoeder, eileiders en eierstokken kunnen de oorzaak zijn van (chronische) pijn in de onderbuik.

Vleesbomen

Vleesbomen of myomen zijn goedaardige knobbels van het spierweefsel van de baarmoederwand. De knobbels variëren in grootte van een speldenknopje tot een flinke sinaasappel of groter. Een vleesboom kan zelfs meer dan een kilo wegen. Als de vleesboom niet voldoende bloed krijgt toegevoerd, bijvoorbeeld tijdens de zwangerschap of na de bevalling (als de baarmoeder groeit of juist kleiner wordt), kan hij een korte, hevige pijn veroorzaken. Ook als een vleesboom heel erg groot is en op nabij liggende organen drukt, kan hij buikpijn veroorzaken. In de meeste gevallen voel je echter niets van de vleesboom. De gynaecoloog kan een vleesboom ontdekken tijdens een echoscopie of laparoscopie. Een vleesboom wordt in de regel alleen verwijderd als hij erg groot is of als je er veel last van hebt.

Eileiderontsteking

Een eileiderontsteking of salpingitis is een ontsteking van de eileiders, die vaak veroorzaakt wordt door een seksueel overdraagbare aandoening (meestal chlamydia). De bacteriën die voor de ontsteking zorgen zijn dan via de vagina en de baarmoederhals in de eileiders terecht gekomen. Via de eileiders kan de ontsteking zich verder naar boven werken, waardoor er mogelijk pus in het bekken kan stromen. Een eileiderontsteking kan sluimerend aanwezig zijn, maar kan ook zeer heftig verlopen en ernstige buikpijn en hoge koorts veroorzaken. Een behandeling met antibiotica is noodzakelijk. Wanneer er een abces is ontstaan, moet dit chirurgisch verwijderd worden. De gevolgen van een eileiderontsteking kunnen ernstig zijn. Door de littekens die na de ontsteking ontstaan, kan de eileider mogelijk slechter functioneren. Dit kan een verminderde vruchtbaarheid of zelfs onvruchtbaarheid tot gevolg hebben.

Hydrosalpinx

Bij hydrosalpinx is er sprake van een met vocht gevulde, afgesloten eileider. De eileider is een dun buisje van ongeveer 8 tot 10 cm lang. Hij loopt van de bovenkant van de baarmoeder naar de eierstok. Als het einde is afgesloten, kan de eileider als het ware vollopen met vocht. Een vroegere ontsteking is meestal de oorzaak van de afsluiting. Hydrosalpinx veroorzaakt meestal geen (chronische) buikpijn, maar dit kan wel. Bovendien zorgt het er vaak voor dat de eileider gevoeliger is voor een nieuwe ontsteking. Met een echoscopie en laparoscopie kan de gynaecoloog kijken of je last hebt van een (al dan niet ontstoken) hydrosalpinx. De eileider zal dan middels een operatie geopend moeten worden.

Ovariumcyste

Een ovariumcyste is een met vocht gevulde holte in de eierstok. Een eicel, die zich rondom de eisprong in de eileider bevindt, zit in een kleine met vocht gevulde holte. Deze holte verdwijnt normaliter vanzelf, maar soms blijft hij aanwezig en groeit door. Wanneer er slijm of ander vocht in de holte aanwezig zijn, is er sprake van een cyste-adenoom. Dit is een goedaardige afwijking, die meestal geen klachten geeft, tenzij de cyste erg groot is. Zit er bloed in de holte, dan is er sprake van een endometriose-cyste, ook wel chocoladecyste genoemd. Het bloed in de holte is menstruatiebloed dat vrijkomt uit zogenaamde endometrioseplekjes (zie onder Endometriose). Oud bloed lijkt qua kleur op chocolade, vandaar de naam chocoladecyste. Een endometriose-cyste kan erge pijn in de onderbuik veroorzaken en wordt meestal verwijderd.
Ovariumcysten zijn zichtbaar met echoscopisch onderzoek. Een laparoscopie kan nodig zijn om uitsluitsel te geven over het soort cyste. Als er twijfel is over het soort cyste of als de cyste groter is dan 7 cm, zal de gynaecoloog je adviseren om de cyste te laten verwijderen.

Vergrote eierstok

Een vergrote eierstok kan veroorzaakt worden door een hele grote cyste of door een zogenaamd wondergezwel (dermoïd). Een wondergezwel bestaat uit allerlei soorten weefsel, zoals haren, botten en talg. Een vergrote eierstok hoeft geen buikpijn te veroorzaken, maar dit kan wel. Doordat de eierstok zo vergroot is, bestaat het gevaar dat hij gaat draaien. Dit geeft acute en ernstige buikpijn. In uitzonderlijke gevallen kan het gezwel dat de vergrote eierstok veroorzaakt op termijn kwaadaardig worden. Met behulp van een echoscopie kan een vergrote eierstok aangetoond worden. Het is verstandig om een vergrote eierstok te laten verwijderen.

Endometriose

De binnenkant van de baarmoeder is bekleed met slijmvlies. Dit vernieuwt zich tijdens elke cyclus, zodat een eventueel bevrucht eitje zich hierin kan nestelen. Heeft er geen bevruchting plaatsgevonden, dan wordt het slijmvlies, samen met bloed, tijdens de menstruatie uit je lichaam verwijderd. Soms breidt het slijmvlies van de baarmoederwand zich echter uit naar plaatsen buiten de baarmoeder. In dat geval is er sprake van endometriose. Het slijmvlies kan dan in het onderste deel van de buikholte (net onder het buikvlies) of in de eierstokken zitten. Deze slijmvliesplekjes reageren op de hormonale cyclus, waardoor ze tijdens de menstruatie kunnen bloeden. De slijmvliesplekjes kunnen na verloop van tijd vanzelf verdwijnen, maar soms nestelen ze zich dieper in het onderliggende weefsel. In dat geval ontstaat een ernstige, vaak langdurige, pijn in de onderbuik en wordt vooral de menstruatie erg pijnlijk. Endometriose is met een echoscopie vast te stellen en moet behandeld worden omdat de aandoening, naast de pijn die het geeft, tot onvruchtbaarheid kan leiden.

Verklevingen

Een ontsteking van de eileider(s) of de darm, een vroegere operatie of endometriose kunnen leiden tot verklevingen rond de baarmoeder, de eileiders of de eierstokken. Een verkleving kan dun en vliezig zijn, maar ook dik en stevig. Wanneer de verklevingen heel dik zijn, kunnen ze (een deel van) een darm afsluiten. Het gevolg is dan een hevige pijn in de onderbuik. Het is in dat geval verstandig om de verklevingen chirurgisch te laten verwijderen. Bij kleine verklevingen, die geen klachten geven, wordt dit meestal niet gedaan.

Buitenbaarmoederlijke zwangerschap

Bij een buitenbaarmoederlijke zwangerschap heeft het bevruchte eitje zich niet in maar buiten de baarmoeder genesteld, bijvoorbeeld in de eileider. Als het eitje begint te groeien, ontstaat hevige buikpijn. Je krijgt last van buikkrampen en mogelijk vaginaal bloedverlies. Ook kun je duizelig zijn, flauwvallen, misselijk zijn en een continue aandrang hebben om te plassen of poepen. Een buitenbaarmoederlijke zwangerschap ontstaat in de meeste gevallen door een beschadiging van één of beide eileiders, door bijvoorbeeld een ontsteking. Andere oorzaken kunnen een vroegere operatie aan de eileider, een eerdere buitenbaarmoederlijke zwangerschap, verklevingen in de buikholte of endometriose zijn.
Een buitenbaarmoederlijke zwangerschap is een potentieel levensbedreigende aandoening. Doordat het bevruchte eitje groeit, zwelt de eileider. Hierdoor kunnen bloedingen ontstaan en kan de eileider uiteindelijk zelfs barsten. Met behulp van een echo of een laparoscopie kan een arts zien of er sprake is van een buitenbaarmoederlijke zwangerschap.

Als de menstruatie uitblijft en je pijn in je onderbuik hebt, is het altijd verstandig om naar de huisarts te gaan. Naast een buitenbaarmoederlijke zwangerschap, kan de buikpijn ook veroorzaakt worden door een miskraam of een (normale) zwangerschap.

Wanneer je een hevige, aanhoudende pijn in de onderbuik hebt, wacht dan niet te lang om hiermee naar de huisarts te gaan. Hoewel er in verreweg de meeste gevallen niets ernstigs aan de hand is, kan er wellicht ook sprake zijn van een spoedgeval.

Lees verder

© 2011 - 2016 Tamira, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Diagnose: buikpijnBuikpijn kan erg lastig zijn om te diagnosticeren. Met het onderstaande schema kunt u een aantal veelvoorkomende oorzake…
Buikpijn bij kinderenBuikpijn bij kinderenBuikpijn bij kinderen is heel vervelend. Het kan veel verschillende oorzaken hebben zoals stress, diarree, maagzuur, con…
Een maagzweer of gewoon buikpijn?Een maagzweer of gewoon buikpijn?Buikpijn is de meest gehoorde klacht, vooral kinderen klagen hier nog al eens van. De buik bestrijkt een groot gebied en…
Buikpijn: wat zijn de mogelijke oorzaken van buikpijn?Buikpijn: wat zijn de mogelijke oorzaken van buikpijn?Buikpijn is iets waar de meeste mensen wel eens last van hebben. Denk maar aan de stress van een drukke baan, of de span…
Buikpijn kind: oorzaken, behandeling en tipsBuikpijn kind: oorzaken, behandeling en tipsAls je kind buikpijn heeft is het niet makkelijk om meteen de oorzaak te vinden. Kinderen beschikken niet altijd over de…
Bronnen en referenties
  • Nl.wikipedia.org
  • www.pgn-gynaecologie.nl
  • http://commons.wikimedia.org
  • Afbeelding bron 1: Algirdas / Wikimedia Commons (https://lt.wikipedia.org/wiki/Vaizdas:Fem_isa_int.png)

Reageer op het artikel "Pijn in de onderbuik: baarmoeder, eileiders en eierstokken"

Reacties

Pleun, 05-04-2016 05:24 #14
Hallo,

Ik hoop dat iemand mijn vraag kan beantwoorden. Ik zit in Azië en durf niet naar de dokter. Dus als het niet nodig is liever niet. (spookverhalen). Ik heb een week lang griep gehad en vrijwel niks kunnen eten en nu twee dagen nadat ik beter ben geworden heb ik buik klachten. Het begon in de bovenbuik een constante stekende pijn die zich heeft voorgezet rechts onderin de buik. De constante steek is zeer pijnlijk maar niet onverdraagbaar. Ik kan zitten, lopen en liggen maar wel met aanpassing. Ik plas weinig, drink veel, en kan ook naar het toilet. Ik heb licht bloedverlies al enige tijd dit denk ik in verband met de pil en klimaat veranderingen. De steek voelt soms alsof ik heb hardgelopen en een zijsteek heb maar dan iets meer richting de bekken. Mijn buik is opgezwollen en hard aan de rechter kant. Kan dit met de eierstokken te maken hebben, het is specifiek alleen rechts. Ik lees dat daar de blindedarm zit, maar mijn pijn is niet onverdraagbaar dus denk zelf niet dat het is. Ik hoop dat iemand mij wat informatie zou kunnen geven. Reactie infoteur, 11-04-2016
Ik zou je graag willen geruststellen, maar dat is vanachter de pc helaas onmogelijk. Ik weet dat je het waarschijnlijk niet wilt horen, maar een bezoek aan de dokter lijkt me toch echt het verstandigste. Veel drinken en weinig plassen is op zich al genoeg reden tot zorg. Ook het bloedverlies (tenzij slechts eenmalig) is iets wat je niet zomaar moet negeren. Het feit dat de pijn die je voelt niet ondraaglijk is, is geen reden om er mee door te blijven lopen. Zeker gezien de andere symptomen die je beschrijft. Mogelijk dat de (virus)infectie die je eerder hebt gehad, zich verder heeft verspreid. Of dat je - door je lage weerstand - een bacteriële infectie hebt opgelopen. Ik hoop dat je met je klachten naar een huisarts gaat. Veel sterkte en beterschap.

Vanessa, 06-03-2016 17:10 #13
Hoi sinds dinsdagavond erg last van mijn onderbuik. Plas bloed en erg moe. Pijn gaat niet weg neem al paracetamol. Werkt niet. Wat kan verder doen?
Hoor graag. Afz. Vanessa Reactie infoteur, 07-03-2016
Beste Vanessa,

Bloed plassen is altijd een reden om naar de huisarts te gaan. Het kan veel mogelijke oorzaken hebben, maar onderzoek is wel belangrijk. Zeker omdat de klacht aanhoudt en je meer symptomen hebt. Veel succes en beterschap.

Manal, 24-02-2016 09:04 #12
Hallo,
Ik heb een vraagje, ik hoop dat iemand mijn kan helpen. Ik heb altijd onregelmatige cyclus gehad. Mijn laatste menstruatie was op 17 december 2015 en eindigt op 23 december, op 10 januari heb ik onveilig seks gehad. Sinds dien heb ik niks meer gehad, afgelopen vrijdag toen ik op werk was had ineen pijn aan mijn onderbuik en het voelt ook geen menstruatiepijn. Toen ik naar de wc ging was het roze slijm bloed, toen voelde ik mij helemaal niet ongesteld. Vanavond was het donker bruin geworden, zaterdagochtend had ik wel iets meer bloed maar helemaal geen buikpijn en zonder stolsels en het was helder rood, het heeft niet lang geduurd.

Wat zou dit zijn, kan gewoon mijn menstruatie zijn of een innesteling?

Ratje, 12-11-2015 14:07 #11
Ik heb bijna iedere maand nu sinds een jaar, ik ben 43, oplopende pijn in mijn onderbuik precies in het midden. De pijn voel ik aankomen van een klein beetje naar menstruatie pijn en daarna wordt de pijn verschrikkelijk. Dit alles duurt bij mij een uur en dan word het minder en is het weer weg.
Wie weet wat dit kan zijn

Denise, 04-10-2015 10:31 #10
Hallo ik ben 40 jaar en in mei van dit jaar werd ik snachts wakker met hevige pijn in mijn buik en rug, eigenlijjk alsof er iemand mij door midden wilde zagen, wist niet waar ik het zoeken moest na 3 uur zakte het weg, en overdag niets meer aan de hand.dit duurde 4 nachten en toen was het over. Uiteraard naar de dokter gegaan die vermoede galsteen aanval. buikecho kon niets vinden. juli zelfde verhaal: bloed na laten kijken en ontlasting Niets te vinden. Nu werd ik afgelopen donderdag nacht weer wakker met dezelfde klachten! vrijdag avond ging ik al expres laat slapen om 2 uur snachts en ja hoor om 6 uur in de ochtend tot ca 11.00 uur weer die buikpijn vannacht weer gehad en ik ben dus bang aankomende nacht weer. dus… dat word maandag weer naar huisarts toe. heeft iemand een idee? of dit ook gehad? het zijn steeds pijnlijke aanvallen van circa 4 uur midden in de nacht! waardoor ik doodmoe ben natuurlijk en erg bezorgd. heb nu wel een wat zeurderige buik. en ook die pijn op mijn rug! doet vooral zo'n pijn. voor de rest heb ik overdags weinig klachten! maar iedere keer na een paar uurtjes slaap dus die hevige pijnaanvallen. hopelijk heeft iemand een idee of een handvat welke kant we op moeten zoeken.
groetjes Denise

Briggie, 31-03-2015 09:25 #9
Ik heb een (gênant) probleem.Ik ben een vrouw van 47 en heb onlangs een vaginale echo gehad om te kijken of er een vleesboom zat.Die zat er niet en alles bleek in orde, toch blijf ik tussentijdse bloedingen te krijgen en het meest vervelende is… het ruikt! Wie kan mij tips geven om hier wat aan te doen? Ik onderga binnenkort een behandeling dat men mijn baarmoederwand slijmvlies dunner gaan maken ivm minderen heftige menstruatie bloedingen.Ik heb geen kinderen.

Laurie, 20-07-2014 20:19 #8
Ik heb al een paar dagen hevige pijn in mijn onderbuik en bloed hevig, veel erger dan normaal.Ik slik de pil en zit nu in mijn stopweek ik bloed echter al 5 weken lang en had af en toe last van krampen. Het bloed varieerde van heel donker, oud bloed naar heel helder bijna roze bloed. Vlak voor mijn stopweek werd het bloeden echter zeer hevig en heb ik zeer heftige pijn in mijn onderbuik. Ook heb ik telkens als ik seks heb gehad last van mijn vagina (steken, jeuk en pijn). Ik ben 19 jaar. Iemand enig idee wat dit kan zijn? Reactie infoteur, 18-08-2014
Met dit soort symptomen is het altijd verstandig om even naar de huisarts te gaan!

Corina, 24-05-2014 07:33 #7
Ik heb niet echt pijn in mijn onderbuik. Wel sinds 3 weken bloedverlies, nadat ik een uitstrijkje heb laten maken. (30 jaar nu) Het kan niet mijn ongesteldheid zijn, want dat was anders veel te snel. We proberen ook een tijd zwanger te worden van een tweede kindje. Ik ben naar de huisarts geweest, hij heeft een inwendige echo gemaakt. Baarmoedermond zag er normaal uit. maar hij kon de tweede eierstok niet vinden. Hij dacht dat het misschien achter mijn baarmoeder lag. Als er iets is als een vleesboom of iets anders ergs, had hij dat op de echo moeten zien toch? Ik werd naar huis gestuurd met Wacht maar tot je volgende menstruatie dan moet het daarna over zijn.

Danielle, 07-01-2014 22:15 #6
Nog een evt oorzaak van buikpijn kan zijn ACNES. Dit is een syndroom. Het is een beknelde zenuwtakje in de buik. De pijn zit altijd op 1 plek en is ook met 1 vinger aan te wijzen.

Kijk voor info op buikpijn punt nl

Ik heb vele onderzoeken gehad en liep al 2 1/2 jaar met buikpijn. Door een artikel op de tv begin mei 2013 ben ik erachter gekomen dat ik dus ACNES heb. 4 weken terug zijn die beknellingen verwijderd via een operatie.

Dames kijk hier eens naar. Het is vrij onbekend bij vele artsen en niet te zien op mri's, echo's, scan etc.

Leyda van Londen, 05-01-2014 12:20 #5
Ik heb al sinds februari 2013 last van diarree, zeurende pijn in mijn onderbuik en ben vaak erg misselijk en zwaar vermoeid.
Inmiddels alle mogelijke onderzoeken gehad o.a. coloscopie (2x) en MRI… Ook in de ontlasting is niets te vinden…

Ik heb vroeger 2x een buitenbaarmoederlijke zwangerschap gehad… (Kwam door ontstekingen in eileiders bleek achteraf)
Ik heb mijn huisarts gevraagd, of het misschien weer verklevingen kunnen zijn die deze klachten veroorzaken… Hij zei dat dat niet kon, omdat de diarree daar niet bij past…

Ik ga dinsdag 6 jan naar inmiddels alweer de 3e MDL-arts.(de vorige twee kunnen niets meer voor me doen.)
Ben erg bang dat alle (nare) onderzoeken weer herhaald worden, en ten einde raad! Wie kan mij helpen… Ik trek het niet meer.

Groetjes Leyda (64 jaar)

Nu heb i

Gill, 04-11-2013 23:31 #4
Ik heb een erg zeurende last van mij onderbuik ik voel gewoon dat het van me baarmoeder vandaan komt omdat ik weet hoe het is om pijn aan me darmen te hebben zeg maar. Alleen ik snap niet waar dit vandaan komt, maanden geleden begon het al dat ik steeds pijn kreeg tijden het vrijen, nu ben ik daar al voor na de dokter geweest die heeft niks gevonden, toen naar de fysio gegaan oefeningen gehad. Pijn leek toen weg te zijn of in ieder geval veel minder. tot dat het na 3 weken weer terug was zo van hallo hier ben ik weer. Sinds ongeveer een maand nu heb ik continu last van me onderbuik (ook als ik geen seks heb). Mijn vorige ongesteldheid duurde langer dan normaal dus had een zwangerschapstest gedaan en die was negatief. Maar nu kamp ik nog met het zelfde probleem en ik heb geen elke idee wat het kan zijn :O (hopelijk is het te volgen) maar ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen!

Groetjes Gill 21 jaar.

Cynthia, 14-10-2013 12:52 #3
Geachte heer mevrouw,

Jaren geleden probeerde mijn voormalige arts mijn spiraal te verwijderen maar zij kon het niet vinden, zij zei dat het misschien zelf eruit gevallen was. Mijn vermoeden is altijd geweest dat het nog in mijn lichaam zit en dat zij het gewoon niet kunnen traceren. Ik kamp al jaren met pijn in de onderbuik. Mijn eierstokken en baarmoeder zijn eruit gehaald na vele vaginale bloedingen en pijnlijke menstruaties. Er werd tijdens de operatie ook nog in mijn darm gesneden waarvan ik ook nog veel last van had. Ik heb door de operatie een lelijke litteken overgehouden. Ik had verklevingen van mijn eierstokken naar mijn darm en de endometriose drukte ook nog op mijn plasbuis, waardoor ik ook een catheter kreeg. Dat is alweer 3 jaar geleden. Ik heb zoveel onderzoeken gehad maar zij kunnen niets vinden. Als ik op een stoel zit en op wil staan krijg ik een schok gevoel in mijn buik waardoor ik helemaal ineen krimp. Het is een konstante pijn die ik dagelijks met mij mee draag. Het enige wat wordt voorgeschreven is een pijnstiller maar daarmee haal je de klacht niet weg. Als het een grote verkleving betreft kan het alsnog worden verwijderd?

Elisabeth, 02-09-2013 13:04 #2
Ik ben 66 jaar en soms heb gevoel alsof ik menstruatie pijn heb. Pijn in mijn onderbuik. Sikkeneurig en soms misselijk. (Bah, wat een zeurpiet ben ik). Vooral dat zeuren in je rug en vermoeidheid. 's Nacht opvliegers. Goede nachtrust is hierdoor meer mogelijk. Nou ja, het bekende. Heb sinds mijn 49e geen baarmoeder meer. Kan er iets mis zijn met mijn eierstokken/eileiders of zo? Mijn huisarts zegt dat dat niet mogelijk is omdat de boel verdroogd is. Graag wil ik de mening van iemand anders. Vriendelijke groet en alvast bedankt. Reactie infoteur, 05-10-2013
Ik hoop dat u inmiddels een goed antwoord heeft gekregen op uw klachten? 'Niet mogelijk' zonder onderzoek is natuurlijk niet erg bevredigend. Heeft u huisarts op z'n minst een inwendig onderzoek uitgevoerd? Als u last blijft houden, is het verstandig een doorverwijzing naar een specialist (bv. gynaecoloog) te vragen (of te eisen!). Er zijn overigens meerdere organen in de onderbuik die voor dergelijke klachten kunnen zorgen. Meestal is de oorzaak onschuldig, maar voor uw eigen gemoedsrust moet u niet te lang met dit soort klachten blijven rondlopen. Veel sterkte!

Claudia, 09-07-2013 20:58 #1
Mijn linker eierstok zit achter mijn darmen… kan dit schade veroorzaken tijdens een zwangerschap… of… een zwangerschap laten uitblijven?

Groet Claudia Reactie infoteur, 05-10-2013
Beste Claudia,

Dat kunt u echt het beste met uw huisarts bespreken. Zal vooral veel afhangen van de functionaliteit van uw eierstok en dat is zo natuurlijk niet te beoordelen. Uw huisarts kan u voor nader onderzoek ook doorverwijzen naar een gynaecoloog. Veel succes!

Groeten,
Tamira

Infoteur: Tamira
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 14
Medische informatie…
Schrijf mee!