InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Steken in het hoofd

Steken in het hoofd

Steken in het hoofd Steken in het hoofd: hoofdpijn, stekende pijn, clusterhoofdpijn, hersentumor. Een stekende hoofdpijn heeft iedereen wel eens. Soms houdt deze enkele seconden aan en verdwijnt dan weer, maar deze kan ook enkele minuten tot enkele uren aanhouden en vaak terugkeren.

Wat zijn steken in het hoofd?

Bij steken in het hoofd is er sprake van een stekende hoofdpijn. Deze hoofdpijn komt plotseling opzetten en voelt aan alsof er een scherp voorwerp in het hoofd wordt gestoken of alsof er een scherp voorwerp van binnenuit rond wordt gedraaid. Vaak is de hoofdpijn zo pijnlijk dat men naar het hoofd grijpt of even helemaal niks kan doen.

De pijnlijke steken kunnen enkele minuten duren maar soms ook uren lang aanhouden. Daarna zakt de pijn weer weg. Soms is een stekende hoofdpijn eenmalig, soms ook komt deze meerdere malen terug, verspreid over één dag of over enkele dagen tot weken.

Hoofdpijn door een verkeerde houding

Een stekende hoofdpijn kan de oorzaak zijn van een verkeerde houding. Bijvoorbeeld wanneer het hoofd gedurende enkele uren scheef wordt gehouden of de schouders worden opgetrokken. Dit ziet men veel bij bepaalde beroepen zoals kapster, hondentrimster of mensen die achter een pc werken. Door de werkhouding te verbeteren, kan hoofdpijn verminderen of verdwijnen.

Spanningshoofdpijn

Spanning en verkramping in de nek-en schouderspieren geven ook steken in het hoofd. Dit hoeft in pricipe niks met een werkhouding te maken te hebben, maar met het onbewust aanspannen van de spieren in nek of schouders. Hierdoor worden er onder meer bloedvaatjes dichtgedrukt waardoor er een zuurstoftekort in de hersenen optreedt. Maar ook pijn in de spieren kan uitstralen richting het hoofd.

Spanningshoofdpijn kan komen door stress en spanning in het dagelijkse leven. Dit kan een grote werkdruk zijn, een druk privéleven of zogen over zichzelf of de naasten. Ook een drukke dag of een drukke omgeving kan stekende pijn in het hoofd veroorzaken. Vaak verdwijnt de hoofdpijn wanneer er voldoende ontspanning wordt genomen.

Hoofdpijn door pc en tv

Het werken achter de pc of veel tv kijken vergt veel van het lichaam, en dan met name van de hersenen om alle binnenkomende informatie te verwerken. Hierdoor kunnen er akelig pijnlijke steken in het hoofd optreden wanneer de druk te groot wordt. Door regelmatig even weg te lopen van de pc of tv en zich te richten op iets anders, kan de pijn afnemen. De ogen dienen af en toe ook rust te krijgen door ze even te sluiten of de blik op een vergaand punt te richten. Vermoeide ogen geven ook pijnklachten in het hoofd.

Paroxymale hemicrania en clusterhoofdpijn

Bij paroxymale hemicrania komen stekende hoofdpijnen voor die enkele minuten tot een uur kunnen duren. Deze steken verdwijnen om vervolgens later weer terug te keren. Bij clusterhoofdpijn komen ook aanvallen van stekende hoofdpijn voor, maar dan vaak wat kortdurend. Deze hoofdpijnen zijn zeer hevig en kunnen flink pijn doen. Soms beginnen ook de ogen te tranen of de neus verliest vocht. De hoofdpijn is veelal onhoudbaar en neemt het hele dagelijkse leven in beslag. Vaak komen de aanvallen op een bepaald moment van de dag en ook in bepaalde seizoenen meer voor. Het inademen van extra zuivere zuurstof verminderd vaak de aanval.

Migraine

Bij hoofdpijn wordt er vaak aan migraine gedacht. Hoewel stekende hoofdpijn ook bij migraine voor kan komen, komt een kloppende hoofdpijn veel vaker voor bij migraine. In de meeste gevallen is een stekende hoofdpijn dan ook niet het gevolg van migraine, vooral niet wanneer de stekende hoofdpijn af en toe voorkomt en niet gepaard gaat met overgevoeligheid voor licht.

Hersentumor en stekende hoofdpijn

Bij een hersentumor kunnen de eerste verschijnselen vaak een stekende pijn in het hoofd zijn. Soms werken de ogen ook niet meer goed of ontstaat er een ontsteking aan één oog of beiden ogen, die niet geneest. De drukkende pijn achter de ogen of de steken in het hoofd zullen bij een hersentumor toenemen naarmate de tijd verstrijkt. Meestal zit er een periode van enkele weken tot enkele maanden tussen de eerste hoofdpijn en de diagnose hersentumor.
© 2011 - 2014 Bibiana, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Stekende hoofdpijnStekende hoofdpijnEén van de meest voorkomende gezondheidsklachten is hoofdpijn. Er zijn heel veel vormen van hoofdpijn en ook nog eens ta…
Steken in het hoofd of een stekende hoofdpijnSteken in het hoofd of een stekende hoofdpijnSteken in het hoofd of stekende hoofdpijn rechts of links: oorzaak en behandeling. Het is zo pijnlijk: plotselinge felle…
Hoofdpijn of migraine?Hoofdpijn of migraine?Iedereen wordt er wel eens mee geconfronteerd: die stekende, knagende, krampende of zeurende pijn in je hoofd die je bel…
De oorzaken van hoofdpijnDe oorzaken van hoofdpijnHet ontstaan van hoofdpijn is voor vele mensen nog onbekend terrein, terwijl iedereen in Nederland er wel eens mee te ma…
Van hoofdpijn tot kopzorgenVan hoofdpijn tot kopzorgenWe hebben allemaal wel eens hoofdpijn. Dit is vaak een zeurend gevoel in je hoofd, die met een paracetamol wel te verhel…

Reageer op het artikel "Steken in het hoofd"

Reacties

Leslie, 29-07-2014 13:33 #18
Hallo ik ben Leslie 16 jaar. Als ik al 2 meter of nog niet eens onder water duik krijg ik een erg sterke druk op mijn hoofd (alleen rechts net boven het oog). Bij het landen van een vliegtuig krijg treedt ook hetzelfde op. Een steek aan de rechterkant van mijn hoofd net boven het oog en langs de neus. Lijkt wel of het in mijn bot zit. Het bonkt niet. Het voelt alsof er iemand van binnenuit steekt en met een hamer tegen mijn bot drukt. Weet iemand misschien wat ik hieraan kan doen of dat er iets mis is? Alvast bedankt! Groetjes leslie

Jermaing, 18-04-2014 22:37 #17
Ik ben een topsporter van 13 jaar. Ik heb ook last van steken en me ogen gaan achter uit. Me kennis had ook een hersentumor en zei dat ie tentakels of zoiets voelden in zijn hersenen. Me kennis is overleden. Maar wat ik nu voel in mijn hoofd zijn naar de steken slierden of zo iets. Iemand een verklaring?

Anoniem, 15-04-2014 20:57 #16
Ik heb nu ongeveer al een half jaar last van hele erge steken in mijn hoofd. Het is zelfs zo erg dat ik dan echt mijn ogen dicht moet knijpen. 1-1/2 jaar geleden we een steek gehad op mijn been en nooit echt kunnen verklaren wat dit was. Of een allergie of een teken beet. Het enige wat ik nog weet is een kleine beet wat uiteindelijk zo groot was als mijn boven been. Iemand tips?

Lotte, 23-03-2014 22:17 #15
Hallo, ik heb sinds 5 weken hevige steken rechts onder, achter op mijn hoofd. Dit duurt vaak een paar minuten. Ik zie de laatste tijd wel steeds slechter en waziger. Ik ben bang dat het wat ernstigs is en ik ben daarom ook naar de dokter geweest. Die weet helaas nog niet wat het is. Ik kan de pijn onderdrukken door op deze plek te drukken, dit maakt het soms ook erger. Ik heb ook vaak hoofdpijn omdat er een hevige druk op deze plek zit.

Pieter, 28-12-2013 12:38 #14
Ik heb vaak hoofdpijn die ik voel aankomen altijd bij mijn rechterslaap. zonder ibu (poeder) kom ik er niet vanaf en nu blijkt dat ook minder te werken dan eerst. Pijn word heviger en uiteindelijk verzwakt het binnen een uur tot bijna geen pijn. Het gekke vind ik als ik hoofdpijn heb en de plaats van pijn aanraakt dat de pijn een beetje onderdrukt word. Heb geen zin in huisartsenbezoeken die niet helpen maar maak me wel beetje ongerust. (anders was ik hier niet). Ik heb al best een poos hoofdpijn 7 jaar en meestal goed te onderdrukken. Wat kan ik doen om de pijn minder te krijgen. Liefst met voeding ofzo.
groeten,
pieter

Savanah, 14-12-2013 16:57 #13
Hallo ik ben 20 en volg sinds november terug een opleiding na 4 jaar gestopt te zijn met school. Ik heb al zeker 2 weken laat van stekende hoofdpijn aan beide slaapzijkanten van mijn hoofd. Als ik in het weekend kan uitslapen of doordeweeks vroeg op moet staan dan ben ik vaak al voor de wekker wakker. Ik kan niet meer lang slapen want dan begint alweer die stekende hoofdpijn. Ik zou echt niet weten wat het zou kunnen zijn. Ik heb geen last van mijn nek/schouderspieren en de pijn blijft de hele dag gevoelig met om de 20 minuten ongeveer zeer felle stekende pijn. Misschien iemand een idee? Groetjes x

Maya, 21-11-2013 09:45 #12
Heb al een paar dagen aan de linkerslaap van mijn hoofd stekende pijn net of ze er erin steken met een mes, een paar sec houd dat aan. had wel veel stress gehad en zit sinds kort veel achter de pc. wat kan ik eraan doen moet ik daar mee naar de dokter of gaat het met rust over?
Groetjes Maya

Manon, 03-11-2013 16:50 #11
Het begon met een dag zweepslaagjes vanuit mijn nek naar een punt in mijn achterhoofd, sindsdien is die hele plek aan de buiten en binnenkant gevoelig cq pijnlijk. Maak me toch wel zorgen. Belde 2 weken geleden de huisartsenpost (weekend) en die zeiden dat ik moest komen, niet gedaan en tot nu toe elke dag hoofdpijn. Ik ben een vrouw van 54. Groet

Lb, 04-09-2013 23:34 #10
Ik ben 19 en heb sinds een maand of twee last van korte scherpe steken in mn hoofd. Rond mn linker wenkbrauw vooral. Ben naar de huisarts geweest, wie gelijk over clusterhoofdpijn begon. Toen zag ik een documentaire over clusterhoofdpijn en daar herkende ik mezelf helemaal niet in. Het is in de loop van die twee maanden steeds vaker en erger geworden tot op het punt dat ik niet meer uit mijn woorden kom tijdens zo'n steek en verder vaak duizelig en vergeetachtig ben. Maar ik werk wel 8 uur per dag met pc's en heb de neiging mn schouders aan te spannen als ik zit. Nu twijfel ik of ik naar de huisarts moet omdat de klachten steeds erger worden en ik niet geloof dat het clusterhoofdpijn is, of dat het komt door de pc en mijn houding. is het toch beter om nog eens bij de huisarts langs te gaan?

Anoniem, 17-05-2013 11:01 #9
Hallo ik ben 19 jaar en heb sinds een tijdje steken in het hoofd ( rechts ) ( deze stralen vaak uit naar mijn rechter oog ). Vannacht was alleen het toppunt. Na 3.5 uur slaap werd ik wakker en werd ik uit het niets ontzettend misselijk, met de gedachte dat ik moest overgeven, dit gebeurde gelukkig niet. Maar nu heb ik veel meer steken in het hoofd, ook wel lichtere steken maar toch, de steken zijn er. Weet iemand wat ik het beste kan doen en wat het misschien is?

Alvast bedankt. Reactie infoteur, 17-05-2013
Met deze klachten is het beter om langs de huisarts te gaan.

Fabio, 15-03-2013 16:01 #8
Hey, Ik ben 17 jaar en heb al vanaf dat ik mij kan herinneren last van migraine (waarschijnlijk van me moeder geërfd) Maar sinds 2/3 weken heb ik een duwende/stekende pijn net achter het oog dat soms doorzakt tot en met me bijholte. Vaak voel ik ook dat waar de pijn zit een verwarmd gevoel afgeeft. Nu ben ik misschien te voorbarig om te zeggen dat ik een tumor heb. Wat ik absoluut niet hoop. Maar weet iemand wat het misschien kan zijn?

Greta Blok, 26-02-2013 19:08 #7
Ik heb al een hele tijd last van steken in het hoofd, wat wel weer weg trok. korte steken. Nu blijft het aanhouden. in het verleden had ik last van migrane (Zit wel veel achter de pc voor mijn werk, en altijd druk.Maar heb er wel plezier in) dat was weg (bijna). Daarna dagelijks hoofdpijn en nu steken en het gevoel druk op het hoofd, vooral rechterkant. Linkerkant vaak ook steken in het oor en vaak last van nek pijn. Wat kan of moet ik hier mee. Ben niet iemand die van doktoren houd. Kan ik zelf er wat aan doen. alvast bedankt

Jo Janssen, 11-02-2013 14:41 #6
Sinds twee dagen heb ik stekende hoofdpijn. Deze pijn verplaatst zich aan de linkerkant in de lengte van mijn hoofd. Het is een korte steek en verdwijnt dan weer. Komt dan weer terug na een beweging van mijn hoofd. Heb er al meer last van gehad maar ging na korte tijd weer weg. Wat adviseert u mij wat kan ik zelf doen?

Met vriendelijke groet,

Jo Janssen Reactie infoteur, 11-02-2013
Lijkt mij een beknelling van een zenuw. Heeft u een klap of stoot gehad tegen de rug of nek? Ik ga dan uit van het feit dat u hoofdpijn heeft bij een beweging van de nek.

------, 28-01-2013 20:53 #5
Ik heb pijn boven op mijn hoofd, het steekt soms net of ik word gestoken met iets in mijn hoofd, het duurt meestal maar 4 seconde of minder dan verdwijnt het weer. Wat kan ik eraan doen?

Angelique, 15-01-2013 22:13 #4
Ik heb heel lang last van steken aan mijn achterhoofd en krijg het soms in mijn nek het lijkt alsof er iets in mijn hoofd zit. Het steekt enorm hard en wordt er meestal draaierig van en soms duurt het maar 5 min en dan weer langer, dan heb ik het tijd weer niet en plots weer wel. Kan iemand me aub helpen?

Quincy, 28-09-2012 13:20 #3
@Sascha, ik ben er ook voor naar de dokter geweest maar die zei dat er niks ernstigs aan de hand was, gelukkig maar. Moet het inderdaad maar bij een paracetamol houden. Thanks!

@infoteur, ik heb een traagschuim kussen, die moet goed voor mijn hoofd zijn. Het is gelukkig weer over.

Sascha, 20-08-2012 00:32 #2
QUINCY ik ben daarvoor naar de dokter geweest en bij mij was het de spier om je schedel heenů Precies dezelfde klachten. Niks tegen te doen hooguit een paracetamol.

Quincy, 08-07-2012 15:19 #1
Hallo,

Ik heb nu al een paar dagen last van steken achterin mijn hoofd.
Als ik met mijn hand over mijn haar ga waar ik de steek voel dan is dat super gevoelig en is het bijna het zelfde gevoel als die steek die ik in mijn hoofd voel. Ik heb geen idee wat ik heb, ik hoop niks ernstigs. Ik heb het wel eens vaker gehad dat mijn hoofd aan de buitenkant zeer deed als ik met mijn hand over mijn haren ging.

Hoop dat iemand mij meer kan informeren.

Gr Quincy Reactie infoteur, 26-07-2012
Het probleem lijkt dan eerder aan de buitenkant van je hoofd te zitten. Lig je 'snachts wel goed? Is je kussen niet te hard of juist te zacht (ook dit kan problemen geven). Heb je wellicht je hoofd gestoten?

Infoteur: Bibiana
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 18
Medische informatie…
Schrijf mee!