InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Tussenribspier: gekneusd, gescheurd, ontstoken, geïrriteerd

Tussenribspier: gekneusd, gescheurd, ontstoken, geïrriteerd

Tussenribspier: gekneusd, gescheurd, ontstoken, geïrriteerd Tussenribspier: ontsteking, irritatie, gescheurd, gekneusd, pijnlijk. Tussenribspieren zijn spieren die ieder mens tussen de ribben heeft liggen. De meeste mensen zijn zich niet bewust van de aanwezigheid van deze spieren, totdat ze pijnklachten gaan geven.

Wat zijn tussenribspieren?

De benaming zegt het eigenlijk al: tussenribspieren zijn de spieren tussen de ribben in. De ribben zijn met elkaar verbonden middels deze spieren. Deze spieren zorgen voor de beweeglijkheid tussen de ribben. Bij de ademhaling wordt er gebruik gemaakt van de tussenribspieren. De mens heeft veel tussenribspieren. Tussen elke twee ribben ligt een rij van deze spieren.

Gescheurde tussenribspier

Soms kan een tussenribspier scheuren. Dit gebeurt meestal tijdens de sport. Bijvoorbeeld wanneer er een zenuw in de wervelkolom bekneld raakt. Hierdoor neemt de spanning in de tussenribspieren toe waardoor de ribben minder soepel bewegen. De kans op een scheurtje in een tussenribspier wordt hiermee vergroot. Wanneer er vervolgens druk wordt uitgeoefend op de tussenribspieren, zoals tijdens sport of zware inspanning, dan kan een tussenribspier scheuren. Dit kan er één zijn, maar ook meerdere.

Vaak is dit te voorkomen door te zorgen dat de rugspieren evenredig belast worden, waardoor niet alle druk op één punt komt te staan. Stress met daaruit voortvloeiend een verhoogde spierspanning zorgt ook voor gespannen spieren. De algehele houding van het lichaam dient recht te zijn, een ingezakte houding is iets dat veel voorkomt en voor problemen zorgt.

Een gescheurde tussenribspier kan voor veel pijn zorgen. Het ademhalen gaat ook moeizamer doordat dit pijn kan doen. Met veel rust geneest de gescheurde tussenribspier weer.

Ontstoken tussenribspier

Tussenribspieren kunnen, net als anders spieren, ontstoken raken. Vaak is de oorzaak onbekend, soms is er sprake van het syndroom van Tietze. Ontstoken tussenribspieren genezen in de meeste gevallen vanzelf. Dit duurt enkele weken tot enkele maanden. Helaas zijn er ook een hoop gevallen waarbij de ontsteking niet wil genezen en jarenlang aan kan blijven houden.

Artsen doen weinig aan deze ontsteking en er wordt geen medicatie voorgeschreven. Men moet vaak leren leven met deze pijn. De pijnklachten zijn pijn op de borst, vooral tijdens inspanning of sport. Later kan de pijn zich ook uitbreiden in rust. De pijn kan eenzijdig zijn, maar ook aan beiden kanten voorkomen. Het ademhalen wordt soms bemoeilijkt vanwege de pijn. In het begin denkt men vaak dat er iets mis is met het hart. Sporten kan moeilijk worden, maar niet onmogelijk. Door regelmatig rust tussendoor te nemen kan de pijn verminderd worden.

Gekneusde tussenribspiertjes

Tijdens een val of een slag of stoot tegen de ribben of borstkas, kunnen tussenribspieren gekneusd raken. Vaak voelt de pijn aan alsof er iets mis is met het hart en kan voor paniek zorgen. Gekneusde tussenribspieren maken het diep ademhalen moeilijk en pijnlijk. Soms is onduidelijk of het gaat om een gekneusde tussenribspier of om een gekneusde rib. In beiden gevallen is de behandeling hetzelfde: rust. Gemiddeld duurt de genezing van gekneusde tussenribspieren twee tot zes weken. In deze periode is het raadzaam om geen zwaar werk of sport te verrichten. Eventueel kunnen pijnstillers geslikt worden.

Irritatie aan de tussenribspieren

Vooral bij een zware verkoudheid, gepaard gaande met veel en diep hoesten, raken de tussenribspieren geïrriteerd. Vaak bemerkt men dit tegen het einde van de dag, waarbij er pijn op de borst gevoeld wordt. Deze irritatie ontstaat doordat er tijdens een hoestbui veel druk op de tussenribspieren komt te staan. Een enkele hoestbui kan hierbij geen kwaad, maar verspreidt over meerdere hoestbuien achter elkaar heeft als gevolg dat de spieren vermoeid raken.

De irritatie van de spieren houdt op wanneer de hoestbuien stoppen. Vaak is het dan ook belangrijk om de oorzaak aan te pakken en de hoestbuien zoveel mogelijk te verlichten middels medicijnen, of om te proberen minder diep te hoesten.

Lees verder

© 2011 - 2014 Bibiana, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Pijn aan tussenribspierPijn aan tussenribspierPijn aan de tussenribspier komt vaker voor dan gedacht. De meeste mensen zijn zich niet bewust van de tussenribspieren,…
Gekneusde rib door hoestenGekneusde rib door hoestenEen gekneusde rib door het hoesten. Het kan helaas voorkomen, vooral bij grote hoestbuien of langdurige hoestaanvallen.…
Rib gekneusd of gebroken?Rib gekneusd of gebroken?Is een rib gekneusd of gebroken? Vaak is het onduidelijk wat de schade aan een rib is. Duidelijk is wel dat er pijn gevo…
Pijn aan de ribben: oorzaken, behandeling en tipsPijn aan de ribben: oorzaken, behandeling en tipsPijn aan de ribben is geen lachertje: soms voelt het aan alsof er een mes in je ribben geplant wordt. Ribpijn kan sterke…

Reageer op het artikel "Tussenribspier: gekneusd, gescheurd, ontstoken, geïrriteerd"

Reacties

Frank Krischick, 01-12-2013 19:18 #14
Beste Infoteur
Het is inmiddels 2 dagen geleden dat ik een reactie plaatste. Heb nog geen antwoord gehad
de pijn zit nu denk ik aan het maximum maar ik voel klik geluiden bijn het bukken als ik deuren open en bij het inademen. als ik sóchtends wakker wordt verga ik van de pijn maar eenmaal uit bed zakt het vrijwel snel. wel blijft dat klein klik geluid of klik gevoel merkbaar.

geef me a.u.b. advies dank je Reactie infoteur, 03-12-2013
Wanneer de pijn zo ernstig is, adviseer ik u om een bezoek aan de huisarts te brengen. Vanaf het internet is het lastig beoordelen waar de klachten vandaan komen.

Frank Krischick, 29-11-2013 07:07 #13
Ik kreeg een flinke pijnscheut aan mijn linker bovenrib tijdens een liggende werkzaamheid (kabels van mijn audio aparaat). het is inmiddels 2 dagen geleden dat dit gebeurt is. is er sprake van fractuur of gebroken rib? het is wel duidelijk dat mijn rib even uit zijn positie was
(door mijn rib gaan kan dit?) moet ik naar de huisarts of niet?

Koekeloer, 26-09-2013 18:51 #12
Ik heb een broer en die heeft een gescheurde spier. hoelang kan dat duren?

Dansmarietje, 17-06-2013 23:31 #11
Hallo,
ik zit bij de dansmarietjes en doe show en gardedans, maar bij de training kreeg ik heel erg last van mijn ribben. dacht eerst, oh ik ben gewoon moe en heb steken in mn zij dus danste gewoon door. ik ben deze training met moeite doorgekomen. ik kreeg steeds meer last van mn hele ribbenkast en nu na 2 half uur rust doet alles zeer. ademen, strekken, draaien, hoesten, niezen. kunnen mijn ribben gekneust zijn, zonder dat er een klap tegen aan is gekomen? of ik iniedergeval niet heb gemerkt dat dit is gebeurt? moet ik hiermee naar de dokter gaan? of zal dit vanzelf over gaan? hier kan ik namelijk geen hele dag mee rond lopen in een verzorgingstehuis.
groetjes en alvast bedankt!

D. K., 01-03-2013 11:56 #10
Beste infoteur,
Mijn vriendin heeft erg last van dr ribben kast en kan het moeilijk plaatsen "waar" de pijn precies is, voornamelijk dr aanhechting aan de voorkant en achterkant (borstbeen & ruggengraat?) en deze pijn komt voornamelijk voor nadat ze een bepaalde houding langere tijd aanneemt bijv. liggend op dr zei leunend op dr arm/hand, ook wanneer ze een bepaalde buikspier oefening doet met gewichten in dr handen boven dr hoofd(sit-up).

Normaliter en uit ervaring weet ik dat bijna alle ribklachten worden verholpen dmv rust en weinig inspanning. Het is gebeurt na een val van een paard en ze met dr rechter-zij op het paarden pad is gevallen, waar het net weer gras werd en heeft toen enige tijd heel veel last gehad, de huisarts die ze meteen bezocht raadde aan naar het ziekenhuis te gaan en die zeiden dat ze "vooral geschrokken was" en stuurde dr naar huis. Het gekke van alles was dat dit incident al 2 jaar terug is gebeurt en ze nog steeds regelmatig last heeft.

Ik heb al menig sites afgespeurd en steeds herkent ze zichzelf niet in de symptomen die er staan aangegeven. Ik ben ten einde raad want een bij vlagen chagrijnige vriendin is nooit leuk.
Mvg
D.

Veerle, 17-02-2013 14:20 #9
Beste infoteur,
Bedankt voor je reactie. Is de slaaphouding ook belangrijk? Meestal zijlig of buiklig met 1 been gestrekt, ander been gebogen en handen gekruist op de schouders. Reactie infoteur, 17-02-2013
Probeer een houding te vinden die voor jou prettig is en geen pijn doet. Heb je je armen gekruist en handen op beiden schouders of hoe moet ik me jouw houding voorstellen? Met deze houding duw je de ribben namelijk iets tegen elkaar aan.

Veerle, 12-02-2013 22:21 #8
Heb sinds mei stekende pijn in de flanken, is eerst links begonnen en vervolgens rechterkant bij gekomen. Pijn situeert zich ter hoogte van de navel, iets erboven maar dan helemaal opzij langs beide kanten. Talrijke onderzoeken gehad, artsen stellen enkel zeer gevoelige tussenribspieren tussen rib 11 en 12. Het 12de ribsyndroom is uitgesloten wegens proefinfiltratie die geen effect had.

Pijn wordt telkens veel erger als er druk op die plaats komt zoals zithouding, voorover buigen, … of palpatie in die zone.Wie herkent dit probleem? Is rust aangewezen en hoelang? Doe al sinds 2 maanden stretch en core/stability oefeningen beide kinesist zonder resultaat volgens mij. Graag tips of gelijkaardige ervaringen. Reactie infoteur, 13-02-2013
Buig je veel zijdelings of zit je scheef? Probeer eens goed op je houding te letten, ook tijdens de oefeningen! Houd dit drie maanden vol en bekijk of de klachten dan minder zijn.

David, 20-01-2013 17:14 #7
Beste infoteur,

Ben na 6 weken terug gegaan naar de dokter. Die weet niet wat het is. Ben doorverwezen naar een manueel therapeut. Endaarnaaat 2 weken 3 x per dag 400 mg ibuprofen.

Ik kan nog steeds niet sporten. Ik heb veel de neiging om me uit te rekken maar dan zit er iets knel in me (linker)borstspier. Erop drukken doet zeer. Het is niet gezwollen of blauw. Ik heb vanalles opgezocht. Mogelijk syndrome van tietze? Maar daarvoor zou het een warme rode zwelling moeten zijn. En dat is niet het geval.

Ik ben een beetje radeloos. Heeft u tips over wat nu te doen?

David, 05-01-2013 23:16 #6
Na het sporten heb ik mijzelf uitgerekt en voelde dat er iets klem zat. Ik heb toen mijn armen verder gespreid en er meer kracht op gezet en toen voelde en hoorde ik dat er iets knapte. Ik voelde een flinke pijn in mijn linkerborstspier en met name ter hoogte van mijn borstbeen. Ik kon mijzelf niet meer uit een stoel drukken me normaal uitkleden etc.
Ik ben naar de dokter geweest en die zei dat het waarschijnlijk een spierscheur is en dat dit na 3-5 weken rust over zou zijn. En dat ik dan weer voorzichtig kon gaan sporten.

Nu, 5 weken later, heb ik nog steeds behoorlijke last in mijn borstkas. Na 2 weken was de ergste pijnweg. Maar ik kan nog steeds niets zwaars tillen en als ik mijn romp draai of me wil uitrekken dan doet het erg pijn. Ook knakt mijn borstkas nog regelmatig. Ik heb niet het gevoel dat de pijn verbeterd. En ik word er gek van omdat ik veel sportte en dat kan ik nu niet meer.

Wat kan dit zijn? Gaat dit vanzelf over?

Groeten David Reactie infoteur, 07-01-2013
Het knakken wat u hoort, lijkt mij niet van een tussenribspier te komen. Vaak is het knakken een teken dat een pees ergens overheen schuurt, of gas dat zich ophoopt in een gewricht.

Ikke, 27-10-2012 11:14 #5
Ik heb al 2, 5 jaar last van pijn aan de aanhechtingen van mijn ribben. Hiervoor heb ik al manuele therapie, fysiotherapie, osteopatie, voetreflex gehad, daarnaast bezoeken gebracht aan een sportarts, alternatieve arts en de huisarts… niemand kan mijn vertellen waar ik last van heb. Ik heb me jarenlang een zeur gevoeld en het idee gehad dat het tussen mijn oren zat. Maar nu na 2, 5 jaar ben ik het zat… ik wil weten wat het is. Naast deze klachten heb ik al een sinds een jaar last van chronische verkoudheid en hevige darmklachten. Er is mij verteld dat mijn nierfilters niet schoon zijn en dat ik veel afvalstoffen in mijn lichaam heb… ben blij nu te lezen dat ik niet de enige ben. Al ben ik van mening dat al mijn klachten een verbinding met elkaar zullen hebben… maar ja hoe lost dit zich op? Reactie infoteur, 28-10-2012
Verschillende klachten kunnen inderdaad met elkaar in verband staan. Drink in ieder geval voldoende water om zoveel mogelijk afvalstoffen kwijt te raken: het lichaam heeft hiervoor water nodig. Klachten aan tussenribspieren zijn helaas niet goed te ontdekken, en kunnen jarenlang klachten geven, vooral bij inspanning.

Darmklachten kan ook wijzen op een prikkelbare darm, zie:

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/85985-spastische-darm-prikkelbare-darm.html

Carlavdsanden, 02-08-2012 17:03 #4
Bij het afstappen van mijn fiets, kreeg ik het stuur in mijn maag deels ribben.ben naar de huisarts geweest en die zei dat ik een scheurtje in mijn ribben heb.Nooit geweten dat het zo, n pijn kon doen. Reactie infoteur, 08-08-2012
Op deze momenten word je er bewust van hoeveel je de ribben gebruikt. Sterkte!

Jeanette, 25-05-2012 08:24 #3
Ik kreeg dinsdag te horen van de huisarts dat ik een tussenribspier gescheurd hebt, maar het lijkt wel of het met de dag de pijn erger wordt, ik begin nu te twijfelen of het wel een scheurtje is. Ik heb in het verleden te maken gehad met borstkanker. Kan iemand mij vertellen hoe lang het duurt voor de pijn een beetje weg trekt.

Youri, 15-03-2012 17:12 #2
Ik heb ongeveer 6 maanden geleden beetje geboxt en stuk of 4 knietjes op mijn borstkas gehad heb er ongeveer 3 maanden last van gehad toen is het minder geworren en dacht dat het weg was toen en nu 2 weken geleden ben ik heel erg verkouden geweest en echt heel veel gehoest dus ik heb denk ik een gekneusd en gerirriteerden tusseribspier aan 1 kant ( rechts ) ik wil graag weten hoelang ik daar last van kan blijfen houden en hoe ik het versnel om het te genezen. Reactie infoteur, 28-03-2012
Een tussenribspier die gekneusd is, kan vrij snel over gaan, maar soms later weer terug keren. Sommigen houden er zelfs jarenlang last van, bij uitzondering levenslang.

Linda, 22-12-2011 15:58 #1
Volgens mij heb ik bovenstaande (gekneusde tussenribspieren). Ik maakte nl een rare beweging toen ik mijn zelfverdedigingssport uitoefende. Ik hoorde een krakend geluid en als ik nu diep ademhaal dan voel ik een stekende pijn. Ook als ik mij 's nachts omdraai in bed dan voel ik de pijn erg goed. Het lijkt inderdaad alsof ik iets aan mijn hart mankeer. Ik doe het rustig aan en weet zeker dat het met voldoende rust over zal gaan… Wie heeft hier ervaringen mee? Reactie infoteur, 24-12-2011
Je kan ermee naar de huisarts gaan. Maar waarschijnlijk zal het een gekneusde tussenribspier zijn. Wanneer je ademhalingsproblemen krijgt, ga dan zeker langs de huisarts.

Infoteur: Bibiana
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 14
Medische informatie…
Schrijf mee!