InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Liespijn: pijn in lies vrouwen & pijn in de lies mannen

Liespijn: pijn in lies vrouwen & pijn in de lies mannen

Liespijn: pijn in lies vrouwen & pijn in de lies mannen Liespijn is pijn in lies of liesstreek. Waar zit je lies? Je liezen zitten links en rechts, bij de overgang van de onderbuik naar je benen. Pijn in de lies kan voortdurend gevoeld worden, maar de pijn kan ook afhankelijk zijn van de heupbuiging. Een liesbreuk of heupslijtage zijn veel voorkomende oorzaken van liespijn (en pijn in de heup). Maar ook bekkenproblemen, zoals bekkeninstabiliteit, of kanteling van de blaas of de baarmoeder zijn courante oorzaken van pijn in de lies. Hieronder bespreken we de meest voorkomende oorzaken van pijn in de lies bij vrouwen en mannen in vogelvlucht.

Mogelijke oorzaken liespijn / pijn in lies

Prostatitis of prostaatontsteking

Bij mannen kan liespijn of pijn in lies veroorzaakt worden door een ernstige prostaatontsteking, te weten chronische bacteriële prostatitis en niet-bacteriële prostatitis. Chronische bacteriële prostatitis is meestal het gevolg is van onderbehandelde en recidiverende acute prostatitis. De symptomen van niet-bacteriële prostatitis en die van chronische bacteriële prostatitis komen met elkaar overeen en zijn uiteenlopend:
  • pijn in de bilnaad;
  • pijn in de de testikels, ook wel teelballen of zaadballen genoemd;
  • pijn in de balzak (scrotum);
  • pijn in de penis (piemel);
  • pijn in de lage rug;
  • liespijn;
  • urinestoornissen (milde irritatie of prikkeling tijdens het plassen);
  • bloed in sperma;
  • bloed in de urine;
  • pijn tijdens de stoelgang;
  • impotentie; en
  • pijn bij de ejaculatie.

Prostatitis wordt vaak behandeld met een antibioticum.

Bandenpijn tijdens de zwangerschap

Bandenpijn tijdens de zwangerschap kan ook pijn in de lies veroorzaken. De baarmoeder is opgehangen aan banden (ligamenten), die vastzitten aan het bekken. Doordat de baarmoeder tijdens de zwangerschap enorm groeit, worden de banden steeds zwaarder belast. Onder invloed van hormonen rekken die uit en dit kan pijn of soms zelfs krampen veroorzaken. Het gaat vaak om een zeurende pijn in de onderbuik, die soms uitstraalt naar de liezen of rug. De bandenpijn kan ook binnenin de vagina gevoeld worden. Vooral bij een plotselinge beweging. Een warme kruik, douche of bad kan helpen. Voorts is het raadzaam geen onverwachte bewegingen meer te maken.

Bekkeninstabiliteit

Tussen de verschillende beenderen zijn er bekkenverbindingen, die onder hormonale invloed tijdens de zwangerschap verweken. Hierdoor kan de baby indalen. Er ontstaat bekkeninstabiliteit als de diverse bekkendelen ten opzichte van elkaar gaan schuiven en de spieren onvoldoende sterk zijn dit te stabiliseren. Bekkeninstabiliteit komt voor bij ongeveer 5% van de zwangere vrouwen. Maar bekkeninstabiliteit kan ook ontstaan door een ongeval, door overbelasting door bijvoorbeeld lange afstand hardlopen of bij hormonale veranderingen tijdens de menopauze. Het zijn daarom niet alleen vrouwen die last kunnen krijgen van bekkeninstabiliteit, maar ook mannen kunnen klachten hebben. Veel voorkomende klachten zijn:
  • vage tot stekende pijn in de schaamstreek, liesstreek en in de onderrug tussen heiligbeen en darmbeenderen;
  • er kan uitstralingspijn optreden van de onderrug naar één of beide billen en benen;
  • spierklachten rond het bekken komen ook vrij vaak voor.

Ilio-inguinalis neuralgie

Ilio-inguinalis neuralgie is een pijnlijke aandoening van ilio-inguinaliszenuw als gevolg van een beschadiging en/of een niet goed werken van deze zenuw.¹ Ilio-inguinalis neuralgie kan onder meer veroorzaakt worden door een beschadiging tengevolge van buikoperaties, bekkenoperaties, liesbreukoperaties en nieroperaties. De klachten bij een Ilio-inguinalis neuralgie bestaan meestal uit pijn in de onderbuik en pijn in lies, die uitstraalt naar de bovenbinnenzijde van het bovenbeen en naar de geslachtsdelen. Het gaat om een ernstige brandende en stekende pijn.

Liesblessure

Een liesblessure kan het gevolg zijn van sporten zoals voetbal, rugby en hockey. Bij deze sporten worden er zware eisen gesteld aan het lichaam. Het vele sprintwerk en het snel draaien en keren zijn belastend voor de benen en het bekken. Bij een acute liesblessures is er een grote kans op snel herstel.

Liesbreuk (hernia inguinalis)

Een liesbreuk is een uitstulping van het buikvlies door een zwakke plek of opening in de buikwand. Een liesbreuk geeft een een stekende en snijdende pijn in de lies. Liesbreuken komen vooral bij mannen voor, maar kunnen ook bij vrouwen voorkomen. Bij kinderen is een liesbreuk bijna altijd het gevolg van (aangeboren) aanleg.

Waar zitten je nieren?
Waar zitten je nieren?

Nierbekkenontsteking (pyelonefritis)

Pyelonefritis of nierbekkenontsteking kan aanleiding geven tot de volgende klachten:
  • pijnlijk en frequent urineren;
  • pijn in de rug, vlak boven het middel, uitstralend naar de lies;
  • een temperatuur van 38 graden Celsius of hoger (koorts) met rillingen;
  • stinkende, penetrante, troebele, door bloed verkleurde urine; en
  • misselijkheid en braken (overgeven).

Zaadbalontsteking (orchitis)

Bij mannen kan een zaadbalontsteking ook leiden tot onder meer liespijn. Andere symptomen van orchitis zijn onder andere:
  • (hoge) koorts;
  • misselijkheid en braken;
  • diarree;
  • roodheid en zwelling van de zaadbal aan de aangedane zijde;
  • afscheiding vanuit de plasbuis;
  • pijn bij het urineren;
  • bloed in het sperma;
  • pijn tijdens de seks of tijdens de zaadlozing;
  • pijn in de dijen, bij de balzak of de onderbuik;
  • De pijn in de testis wordt vaak verergerd tijdens de ontlasting (poepen) of bij inspanning.

Spermatokèle

Een spermatokèle of zaadcyste is een pijnloze ophoping van zaadhoudend vocht in de bijbal. Normaal gesproken blijven spermatokèles kleiner dan één centimeter, maar in uitzonderlijke gevallen kunnen ze tot vijftien centimeter groot worden. Dit geeft zowel esthetische als mechanische klachten. Hierbij kan pijn uitstralend naar de lies ontstaan.

Genitale herpes

Genitale herpes is een zeer besmettelijke seksueel overdraagbare aandoening. De boosdoener is een virus die wordt overgedragen via intiem seksueel contact. Hierbij ontstaan eerst rode plekjes op de huid of slijmvliezen en na één dag vormen zich blaasjes of zweertjes op of rond de genitaliën. Andere mogelijke symptomen zijn: koorts, spierpijn, hoofdpijn, vaginale afscheiding of pijn bij het plassen, opgezwollen en pijnlijke klieren in de lies.

Ontstoken zweetklier

Zweetklieren in de liezen kunnen ontstoken raken. Deze ontsteking wordt hydradenitis genoemd. Dit is een onschuldige, doch vervelende afwijking. Een zweetklierontsteking kan acuut ontstaan met abcesvorming, of kan chronisch zijn met afwisselend meer en minder klachten.

Niersteen
Niersteen

Nierstenen

Afvalstoffen in de urine kunnen kristalliseren waardoor nierstenen ontstaan. Grotere stenen kunnen vast komen te zitten in de urineleider en pijnkrampen veroorzaken. Dit wordt koliekpijn genoemd. Deze hevige aanvalsgewijze pijn manifesteert zich in de rug en kan uitstralen naar onderbuik, de zijkant van de buik en de lies.

Artrose aan de heup

Artrose wordt in de volksmond ook wel slijtage genoemd. De klacht bij heupartrose is pijn in het heupgebied tot en met de lies. In veel gevallen is er uitstralingspijn naar het bovenbeen en de knie.

Ontstoken slijmbeurs van de heup

Bij overbelasting of bij aantasting van de aanhechting van de onderliggende pezen kan de slijmbeurs van de heup ontstoken raken, hetgeen gepaard kan gaan met vochtophoping en zeer pijnlijk worden. Dit kan onder meer pijn in de lies geven.

Osteonecrose van de heup

Osteonecrose van de heup is een afwijking als gevolg waarvan de kop van het dijbeen inzakt en afsterft. Dit gaat gepaard met een zeurende of kloppende pijn in de zijkant van de heup, de lies of bil, met soms uitstralingspijn naar het bovenbeen.

Opgezwollen lymfeklieren

Bij een blaasontsteking of een (huid)infectie aan de voeten, benen of geslachtsorganen, kunnen de lymfeklieren in de lies opzetten.

Klik hier voor een special over pijn in specifieke lichaamsdelen, zoals pijn in lies, pijn in onderrug, pijn in onderbuik, pijn in benen, enz.

Noten
  1. http://www.pijn.com/nl/patienten/oorzaak-pijn/diagnoses-per-regio/heup-lies-been/ilio-inguinalis-neuralgiehie/

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zeurende pijn in liesstreek  Wat kan de oorzaak zijn?Zeurende pijn in liesstreek Wat kan de oorzaak zijn?Een zeurende pijn in de liesstreek kan heel lastig zijn. Vooral als je niet weet wat de oorzaak is. Heel veel mensen heb…
Pijn in de lies: oorzaken, behandeling en tips bij liespijnPijn in de lies: oorzaken, behandeling en tips bij liespijnPijn in de lies komt bij vrij veel mensen voor, en niet alleen bij sporters. Vooral overbelasting is de oorzaak van lies…
Pijn in de liesPijn in de liesPijn in de lies kan veroorzaakt worden door een liesblessure of een liesbreuk. Ook komt dit vaker voor tijdens de zwange…
Zwanger: pijn in de liesZwanger: pijn in de liesZwanger en pijn in de lies. Liespijn komt vaak voor tijdens de zwangerschap, vooral tegen het einde. Toch kan het al vee…
Liesklachten - Diagnostische testsLiesklachten - Diagnostische testsVan alle blessures die bestaan zijn 2-5% liesklachten. Deze liesklachten komen het meest voor bij mensen die sporten beo…
Bronnen en referenties
  • J.A.H. Eekhof e.a. (red.): Kleine kwalen in de huisartsenpraktijk, vijfde geheel herziene druk, tweede oplage, Elsevier Gezondheidszorg, Amsterdam, 2010.
  • http://www.pijn.com/nl/patienten/oorzaak-pijn/diagnoses-per-regio/heup-lies-been/ilio-inguinalis-neuralgiehie/
  • http://www.pijn.com/nl/patienten/oorzaak-pijn/diagnoses-per-regio/onderrug/littekenpijn/
  • http://www.mtchuizen.com/liespijn.php
  • http://www.prettyhealthy.nl/pijn-lies-oorzaken-tips-liespijn-verhelpen/
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/45798-pijnlijke-stoelgang-pijn-bij-poepen-bloed-bij-ontlasting.html

Reageer op het artikel "Liespijn: pijn in lies vrouwen & pijn in de lies mannen"

Reacties

Jbakker, 13-11-2013 23:21 #3
Goedendag, ik ben mvr j bakker. ik ben 3 jaar geleden door mijn been gezakt. ik ben toen naar het ziekenhuis gegaan. daar zijn scans gemaakt en een ego. toen dat niets opleverde kreeg ik een verdoving, spuit dat leek wel een slachtbank. de helft spoten ze er uit toen zat ik helemaal onder dat spul. toen dat niet werkte zeiden ze niets meer aan te doen. ga maar. mijn vraag is, is dat echt zo? met een vriendelijke groet j bakker

Yvonne Brouwer, 15-10-2013 15:21 #2
Mijne heren,
Ik heb sindskort erge last van mijn liezen. En het trekt ook door in mijn rug. Wat kan het wezen. Vooral na het zitten is het erger. Bij het opstaan krijg je dan een soort van steken. Best pijnlijk.
Met een vriendelijke groet.
Y. Brouwer.

Marthe, 24-02-2013 01:35 #1
Na ventrale benadering bij een heupoperatie, heb ik vrij snel na de operatie veel pijn in mijn lies met uitstraling naar de knie waardoor ik afhankelijk ben van derden omdat ik geen schoen meer aan kan krijgen en mijn beweginsvrijheid wordt belemmerd. Moet ik rusten en hoe lang kan dit duren! Ik heb van de orthopeed nog geen antwoord op deze klacht. Komt vaker voor bij de ventrale benadering zegt hij. Wie weet raad

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Pijn in lies
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!